Logga in

Visa fullständig version : Bolio, se hit!!

mmartin
2005-02-14, 15:53
vet om att du är filosofiskt intresserad!

undrar om du har nån nyttig bra länk till någon filosofi sida? har en hemtenta jag ska fixa till nämligen..

tentan:
Komma på ett valfritt filosofiskt problem.

1/ Ta en ståndpunkt i frågan, vad är rätt o fel?
Varför tycker man så? ge 2 argument för och två argument mot, är argumenten bra och relevanta?

2/ hur skulle en altruist, en egoist och en universalist tyckt/gjort? motivera.

3/ välj 2 eller 3 av följande teorier och argumentera för vad de hade tyckt i frågan: regeletik(pliktetik), klasisk utilitarism, preferensutilitarism, sinnelagsetik.

4/ vilken av de etiska teorierna kan enligt dig bäst lösa det moraliska problem du valt? motivera och tänk på den kritik som kan riktas emot.

------------------------------------------------------------

så en ganska allmän länk hade suttit fint om du sitter inne på en sådan!

mvh

Metal_boy_
2005-02-14, 16:01
Ville du att fler skulle diskutera ditt inlägg? Tänkte bara, efter som du skrev så personligt till bolio, så kunde du ju annars skickat ett PM. ;)

joak1m
2005-02-14, 16:03
bolio har slutat skriva på forumet

mmartin
2005-02-14, 16:04
Ville du att fler skulle diskutera ditt inlägg? Tänkte bara, efter som du skrev så personligt till bolio, så kunde du ju annars skickat ett PM. ;)

sant, det var mer än jag tänkte på!

Och givetvis, eftersom jag e ute i sista stund så är ja mer än tacksam om någon lägger in synpunkter eller åsikt! :bow:

Metal_boy_
2005-02-14, 16:22
bolio har slutat skriva på forumet

Av vilken anledning?

mmartin
2005-02-14, 16:24
Av vilken anledning?

kan det vara för en på forumet för en gångs skull VILL att att han ska svara?? :devil:

z_bumbi
2005-02-14, 16:24
Av vilken anledning?

Hans egen.