handdator

Visa fullständig version : McDonald's betalar hjärthälsovård.

Jorgen
2005-02-12, 12:30
Publicerad 12 februari 2005 - 07:58

Snabbmatskedjan McDonald's ska betala sju miljoner dollar, nästan 50 miljoner kronor, för förebyggande hjärtsjukvård. Det blev resultatet av en förlikning i ett domstolsmål om det farliga härdade fettet.

Pengarna ska gå till American Heart Association, som arbetar med hjärt- och kärlsjukdomar.

Advokaten Stephen Joseph hade stämt McDonald's för att företaget inte informerade sina kunder tillräckligt tydligt om de försenade planerna på att minska det härdade fettet i frityroljorna.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=333286

//Jörgen

Prankie
2005-02-12, 12:53
Only in US!

raZmus
2005-02-12, 12:54
ord

Jense
2005-02-12, 14:06
haha, herre gjud.

precis som om det bara finns mcd i hela usa och dit blir folk tvingade

Bjorne
2005-02-12, 14:36
Ska företag få ta ansvar för att folk inte kan ta ansvar?

Fast går väl fint i hand med att narkotikasmugglare får straff för att folk inte kan ta ansvar...

Jense
2005-02-12, 14:37
Ska företag få ta ansvar för att folk inte kan ta ansvar?

Fast går väl fint i hand med att narkotikasmugglare får straff för att folk inte kan ta ansvar...

ehrm? hur då? narkotikasmugglare blir intre straffade för att folk knarkar ner sig med deras knark utan för att de smugglar in och kränger i sverige

Bjorne
2005-02-12, 14:40
ehrm? hur då? narkotikasmugglare blir intre straffade för att folk knarkar ner sig med deras knark utan för att de smugglar in och kränger i sverigeDet är för att de förser andra (möjligen till viss del sig själva) med narkotika. Se det från de som säljer narkotika då, de får straff för att folk inte kan ta ansvar...

Jense
2005-02-12, 14:41
Det är för att de förser andra (möjligen till viss del sig själva) med narkotika. Se det från de som säljer narkotika då, de får straff för att folk inte kan ta ansvar...

jo det ju det som är aningen skruvat.

fast det är klart. för ett storföretag kommer det detaljer man måste syssla med för att bli större

Fors
2005-02-12, 15:16
Klart att mcd mfl ska betala. De tvingar ju oss att äta onyttigt det finns inget annat att välja på. All mat bör vara statligt tillverkad egentligen.

Castro
2005-02-12, 15:18
Klart att mcd mfl ska betala. De tvingar ju oss att äta onyttigt det finns inget annat att välja på. All mat bör vara statligt tillverkad egentligen.

:D

Besserwisser
2005-02-14, 09:30
Ganska många som missar poängen här och dömer ut det hela bara för att det inträffat i USA. Nu kan jag villigt och billigt erkänna att jag inte känner till mer än vad som rapporterats i diverse nyhetsmedia men vissa här verkar mindre insatta än så. McDonalds gjorde reklam om att man skulle ersätta den nuvarande frityroljan med en variant med mer "nyttigt" fett innan en viss tidpunkt. Bytet tog dock längre tid än planerat. Informationen om detta kommunicerades bristfälligt.

Med andra ord kan det hela ses som en form av vilseledande marknadsföring. McDonalds framställer sin mat som mindre onyttig än vad den de facto är och en förlikning nås genom vilken en organisation som jobbar mot ett visst mål tilldelas pengar (ingen privatperson tilldelas en klumpsumma). Jag må vara så ignorant att jag missar vad som är fel med detta. Vänligen upplys mig.