Visa fullständig version : Riksidrottsförbundet och Fitness?!?!
Har ni sett detta??
Body nyheter (http://www.body.se/content/startpage.asp)
Pressmeddelande från FF1: Fitness Formula 1, anslutet till RF. Det är med stor glädje att jag kan meddela att Fitness Formula 1, är antaget som en idrott och anslutet till RF. Vi kommer under 2005 att hålla ett flertal tävlingar och fortsätta utveckla sporten. Stefan Croona Sport & Prestation MKF
Det där begrep jag inte. Hos RF finns inte den informationen. Det är Riksidrottsmötet, eller RF-stämman som beslutar om att ta in nya medlemmar. Det hålls vartannat år i maj-juni - och till den stämman har Kroppskulturförbundet åter igen ansökt om att bli upptagna som specialidrottsförbund. Och det kommer att bli avslag i år igen. Men innan dess begriper jag inte alls det här meddelandet.
allan
Det där begrep jag inte. Hos RF finns inte den informationen. Det är Riksidrottsmötet, eller RF-stämman som beslutar om att ta in nya medlemmar. Det hålls vartannat år i maj-juni - och till den stämman har Kroppskulturförbundet åter igen ansökt om att bli upptagna som specialidrottsförbund. Och det kommer att bli avslag i år igen. Men innan dess begriper jag inte alls det här meddelandet.
allan
Jag läste samma sak. Men det kanske finns andra vägar att gå om man blir en ny tävlingsform i ett redan existerande förbund hos RF?
tror inte själv det (dock får ju någon insatt självklart påpeka något annat..), det är nog ganska formellt och segt :)
Jag läste samma sak. Men det kanske finns andra vägar att gå om man blir en ny tävlingsform i ett redan existerande förbund hos RF?
RF anser att Kroppskulturförbundets verksamhet i sig inte är tävling, och det innefattar alla discipliner som ingår i Kroppskulturförbundet (dvs även AF). När det gäller träningsformerna anser man att de kan utövas hos olika redan befintliga specialidrottsförbund, som Tyngdlyftningsförbundet och Gymnastikförbundet (vilket givetvis är rent trams).
Men det är ju ett steg framåt att man ens accepterat ytterligare en ansökan, och det kanske är den Croona avser...
allan
RF anser att Kroppskulturförbundets verksamhet i sig inte är tävling, och det innefattar alla discipliner som ingår i Kroppskulturförbundet (dvs även AF). När det gäller träningsformerna anser man att de kan utövas hos olika redan befintliga specialidrottsförbund, som Tyngdlyftningsförbundet och Gymnastikförbundet (vilket givetvis är rent trams).
Men det är ju ett steg framåt att man ens accepterat ytterligare en ansökan, och det kanske är den Croona avser...
allan
Jag försöker luska i det lite mer.. tyckte det va lite sent o ringa honom så här dags så jag har sms:at o frågat.. väntar på svar.. :)
Men det är inte SKKF´s ansökan som avses. Utan det ligger under MKF (Mångkampsförbundet.)
http://www2.mangkampsforbundet.org/smi/smi.dsp?dsp=index
Där stod det ingenting heller. Och jag begriper kopplingen med hinderbana. Men kalsongronden...?
allan
Ok.. efter samtal med ansvarig så har jag fått en förklaring.
Arbetet med att komma med i RF har pågått sedan början på 2004. Allt blev klart i slutet av förra året. Men man har valt att ligga lite lågt. Det är alltså ett långt arbete för att ta fram stadgar etc etc som ligger bakom.
Fitness Formula 1 är antaget som idrott under Mångkampsförbundet och bildar därmed inget eget förbund inom RF. Därav behövs det inte tas något beslut på RF´s stämma i Maj. Det är under Mångkampsförbundet som Triathlon låg innan det blev ett eget förbund.
Så där är förklaringen på hur det ligger till! :weights: :weights:
Då lär det ju knappt vara nån som vill vara kvar inom SKKF i fortsättningen då?
allan
Då lär det ju knappt vara nån som vill vara kvar inom SKKF i fortsättningen då?
allan
Det har ju under lång tid legat en "fnurra på tråden" gällande hela denna grejen, sen många år, dvs olika falanger etc... Detta lär väl vara en rejäl spik i kistan för SKKF, kanske rentav att IFFB-sanktionen dör, och WABBA/NABBA tågar in på svenska arenor?!?! Vem vet, det enda man kan hoppas är väl att "sporten" får en push i rätt riktning...
Blir icket en spik i kistan för SKKF. Byggning lär väl knappast komma med i Mångkampsförbundet?
Kanske i Kennelklubben, men inte någon annanstans...
Blir icket en spik i kistan för SKKF. Byggning lär väl knappast komma med i Mångkampsförbundet?
Nej, och därför kommer kanske många nya utövare att gå till FF1 istället....Men framtiden får utvisa vad det blir av det....
Jag kan iofs tänka mig att titulärkommittéen inom RF lär ha synpunkter på kalsongeriet. Minns att specialförbund fått backa förr när de försökt släppa in obskyra företeelser (även om det var länge sen). Nu återstår ju bara att stoppa in byggningen och BodyFitness nånstans så kan vi lägga ner SKKF....
allan
Man får väl se det som så att pengarna flyttar i samma riktning som utövarna... vet inte hur de kommer välja att se på deltagande i olika förbunds tävlingar..?
Seriös satsning att förhandla innan man haft sin första tävling...
Seriös satsning att förhandla innan man haft sin första tävling...
En seriös satsning som dessutom gick hem *flex*
Heja, heja :thumbup:
Alla vägar till att nå målet RF uppfattar jag som possitivt.
Jag vill inget hellre än att SKKF, och då också kroppsbyggningen, kommer under RFs paraply och ifall det går via ett annat befintligt idrottsförbund så spelar det för mig ingen roll.
Klarar FF1 av detta så öppnar det dörren för resten av kroppskulturen.
En seriös satsning som dessutom gick hem *flex*
Från Exhale..
"Stoppa pressarna! (Jag har alltid velat säga det.. )
Efter kontakt med funktionär på Militära Femkampsförbundet som sorterar under Mångkampsförbundet som sorterar under Riksidrottsförbundet så kan jag entydigt och utan omskrivelser säga att FF1 inte är upptaget som sport varken inom RF under specialidrottsförbunden MKF eller Militära Femkampsförbundet.
Det här är fakta - direkt från Militära Femkampsförbundets funktionär, sen om SSP är medlemmar i desamma gör varken till eller från - det kan mer eller mindre alla föreningar som anger Mångkamp eller Militär Femkamp som område bli.
Croona kanske vill förklara vad han dillat om och isåfall också varför han gett alla utövare och aktiva inom området huvudvärk över..tjaa.. ingenting?
Peace out. "
Skrivet av Pez..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.