handdator

Visa fullständig version : Torskfilé

Metal_boy_
2005-02-09, 17:25
Någon som har bra och snabbtillagade recept på torskfiléer?

Yxel
2005-02-09, 18:12
Gör pannering med vispat ägg och ströbröd och stek.

Koka med lite salt, servera med potatis och äggsås.

Men köp Alaska pollock istället, torsken är utrotningshotad :( Smakar i stort sett samma.

z_bumbi
2005-02-09, 18:26
Ha tacokrydda i panneringen, enligt uppgift ganska gott.

bubbe
2005-02-09, 18:32
slå in i ett foilepaket, släng i goda kryddor, kanske lite timjan?

stoppa in i ugnen, 220grader ca 20 min.

serveras med, ex. ris och paprikasås.

MyungChul
2005-02-09, 23:04
en gryta baserad på krossade tomater, purjolök, alaskapollock, svartpeppar, salt, paprika. serveras med kokt potatis eller potatismos.. väldigt gott att gegga runt med potatisen :) :eating:

MacLeod
2005-02-16, 01:10
Det lättaste som jag rekommenderat förr är om du köper en burk mex-salsa och häller över firren som du lagt i en ugnsform. Köp ett äpple av lite surare karaktär och skär det i bitar som du bara lägger över salsan/fisken.

bubbe
2005-02-16, 09:49
går på myungchuls spår och skriver ner en gryta, kanske inte deffmat direkt då jag brukar välja lättcremefraice - men går säkert att byta mot kessela el mini.

behövs
1 lök
2 st paprikor
1 burk minimajs kolvar
fiskbuljong
lätt cremefraiche
mjölk
lite olja att steka i.
krydda ex salt,peppar,curry
torskfile, kolja, polloc el likn

fräs försiktigt hakad lök i en stor kastrull, så den blir "svettig"
lägg i paprikan i strimlor samt majsen i bitar, låt fräsa med en stund
häll i ca 3 dl mjölk, och buljongen, salt och peppar, ev lite curry om man vill.
låt grytan få koka några min, tillsätt fisken i bitar, stäng av värmen på plattan men lämna kastrullen kvar (vill inte koka sönder fisken).
häll sist i cremefraichen och rör om så den blandar sig med grytan.

ätes tillsammans med ris.

tar ca 20 min att laga till.

marst060
2005-02-16, 14:30
Varning för pollock. Rena rama avfallet, förstår varför de är billiga..

Halldin
2005-02-17, 20:58
Varning för pollock. Rena rama avfallet, förstår varför de är billiga..
Hurså?

marst060
2005-02-18, 09:55
Smakar inte gott. Har inte samma konsistens som torsk, Torsken faller ju nästan isär i skivor om man lagar till den rätt. Pollocken är mycket torrare och trådigare i köttet. I en fiskgratäng kan den funka dock.

Halldin
2005-02-18, 10:07
Smakar inte gott. Har inte samma konsistens som torsk, Torsken faller ju nästan isär i skivor om man lagar till den rätt. Pollocken är mycket torrare och trådigare i köttet. I en fiskgratäng kan den funka dock.
Själv tycker jag att dom är godare, vilket gynnar min plånbok. :thumbup:

marst060
2005-02-18, 10:21
Vilken lyx. Jag har kanske haft lite oflyt med mina pollock inköp. Nåja, jag köper willys torsk, den är bilig och smarrig.

Thony
2005-02-18, 10:57
Vilken lyx. Jag har kanske haft lite oflyt med mina pollock inköp. Nåja, jag köper willys torsk, den är bilig och smarrig.

Köp willys pollock istället . 14.90 för 400 gram i think :thumbup:

Wain
2005-02-18, 11:46
På med olivolja, salt och peppar. In i ugnen. När klar servera med råris och majs.

Kanske inte någon kulinarisk höjdpunkt men hyffsat ok. Desutom billigt (pollock) och nyttigt. :thumbup:

Sophie
2005-02-19, 22:18
Hej! :) Här kommer ett av många: Salta o. peppra fiskarna lite, stek de lite i olivolja på båda sidorna.. skiva mycket purjolök, släng på fisken, i med lite passerade tomater o. låt det hela puttra några minuter på svag värme under lock.. detta är en favo.. jättegott med citron på, ris o. ärter till! Skriv gärna vad ni tycker om receptet! *flex*
:eating:

Wain
2005-02-26, 12:53
Har ett recept som liknar ditt, fast det är mer som en gryta. Tar och prövar ditt recept nästa gång. :thumbup:

Fräs vit- och purjolök i olivolja
Släng på ett paket krossade tomater och vatten.
Släng i kryddor efter eget behag, exempelvis salt, peppar, basilika och en grönsaksbuljongtärning.
Hiva i ett grovt tärnat block pollock, koka upp.
Tillsätt önskad mängd okokt pasta.
Låt sjuda tills färdigt.
:eating: