Visa fullständig version : Våldtäkt och ny lag...
TrasMannen
2005-02-09, 16:04
Den 1 april ändras lagen på så sätt att det inte längre har någon betydelse hur offret hamnat i ett hjälplöst tillstånd. Då ska det räknas som våldtäkt oavsett om offret sover, är medvetslöst, sjukt, handikappat eller har berusat sig själv.
Hur ser ni på denna lag?
Pellefant
2005-02-09, 16:08
Utmärkt! :thumbup:
The Somberlain
Våldtäckt är våldtäckt, om offret så är dött...
Slayerized
Skitbra lag :thumbup:
TrasMannen
2005-02-09, 16:20
Jag tycker också det är ett steg i rätt riktning.
Jag tror att man kommer kunna sätta dit många som idag gått fria.
Men det kommer även att bli många oskyldigt dömda.
Jag har vid ett tillfälle när jag varit på krogen vaknat upp bredvid en främmande tjej, som jag inte känner, på ett ställe jag inte vetat var det var någonstans, jag kommer inte ihåg något, och jag vet inte varför jag låg där (fast det blev ju rätt uppenbart när man låg där naken osv osv). Jag mådde dåligt och ville defenitivt inte ha legat med den tjejen.
Vad tror ni förklaringen är hur jag kommit dit?
Jag har vid ett tillfälle när jag varit på krogen vaknat upp bredvid en främmande tjej, som jag inte känner, på ett ställe jag inte vetat var det var någonstans, jag kommer inte ihåg något, och jag vet inte varför jag låg där (fast det blev ju rätt uppenbart när man låg där naken osv osv). Jag mådde dåligt och ville defenitivt inte ha legat med den tjejen.
Ingen aning, men följdfrågan blir ju oundvikligen: Och vad lär vi av detta ...? :D
Borde funka åt båda hållen, anmäl henne för att ha våldtagit dig så klart :hbang:
Jag vet inte vad jag tycker, bra att de som våldtar inte kan komma med ursäkter, dåligt om det utnytjas av flickor som ångrar sitt snedsteg dan efter och anmäler killen för våldtäckt. Om jag förstår saken rätt så blir det till att ha ett knullkontrakt i fickan innan man släpar hem något från krogen
Slartibartfast
2005-02-09, 16:41
knullkontrakt
soft. :D
Metal_boy_
2005-02-09, 16:49
Kalaaaaaaaaaaaas!
du har uppenbarligen blivit våldtagen... ;)
nä lesson learned, too much booze make me go dumb
Helt klart ett steg i rätt riktning :thumbup:
reinholdsson
2005-02-09, 17:04
Ja, inte fasen får man skylla sig själv om man ärr full och blir våldtagen.
Hårdare straff ska det vara också!
det var på tiden!!!..borde ha kommit för länge sedan. Nu ska det bara bli hårdare straff också...
TrasMannen
2005-02-09, 17:14
Borde funka åt båda hållen, anmäl henne för att ha våldtagit dig så klart :hbang:
Jag vet inte vad jag tycker, bra att de som våldtar inte kan komma med ursäkter, dåligt om det utnytjas av flickor som ångrar sitt snedsteg dan efter och anmäler killen för våldtäckt. Om jag förstår saken rätt så blir det till att ha ett knullkontrakt i fickan innan man släpar hem något från krogen
Så resonerar jag också.
knullkontrakt är typ det man behöver :D
Jag har hört det där påståendet tidigare, jag förstår det inte? Vilken person skulle efter ett engångsknull anmäla partnern för våldtäkt!? Personen som ångrar sig skulle alltså sitta i rätten och ljuga, bli undersökt av läkare, genomgå en rättegång, för att hon ångrar sig. Jag tycker att det låter väldigt långsökt.
Jag har hört det där påståendet tidigare, jag förstår det inte? Vilken person skulle efter ett engångsknull anmäla partnern för våldtäkt!? Personen som ångrar sig skulle alltså sitta i rätten och ljuga, bli undersökt av läkare, genomgå en rättegång, för att hon ångrar sig. Jag tycker att det låter väldigt långsökt.
det är ju den klassiska historien om mannen som blir lurad av en kvinna man stöter på den lite då o då.. förekomsten i vekrligheten då? förmodligen ingen alls
Finns många som blivit friade efter bevisligen falska anklagelser från kvinnans sida. Läkarundersökning blir det väl inte tal om om det gått någon vecka/månad.
OT: Bra lag! Hoppas att den kommer att fungera som det är tänkt.
Finns många som blivit friade efter bevisligen falska anklagelser från kvinnans sida. Läkarundersökning blir det väl inte tal om om det gått någon vecka/månad.
Men det kan knappast bero på att hon ångrat sig, eller?
TrasMannen
2005-02-09, 17:33
Kanske, kanske inte?
Kommer ni ihåg våldtäktshistorien om 2barnsmamman som blev våldtagen av ett gäng syrianer som var runt 20 år?
Det var ju stor rabalder om i tidningen om hur fel det var att fria dem osv osv.
jag och en kollega fick tag på rättegångsprotokollet på 160 sidor och läste det.
Jag kan säga kortfattat vad det stod.
Hon hade varit på krogen med några kompisar och druckigt.
Hon hade öppet hånglat med en kille på krogen.
Sen hade hon försvunnit.
Hennes tjejkompis hade fått ett telefonsamtal ifrån henne där hon sade.
"jag sitter i en taxi med ett helt gäng unga kåta syrianer"
När dom kommit fram till lägenheten hade hon börjat ge en kille ett blåsjobb i köket när dom andra var med.
Nu var tydligen inte dom hära killarna guds änglar men ändå.
Hennes tjejkompis hade vittnat "emot" henne. Ändå så säger hon att hon blivit våldtagen, eftersom hon inte kom ihåg någonting.
Jag säger inte att dom är skyldiga eller oskyldiga, det verkar ju ingen veta. Och jag är ingen domare. Men man började ju undra i alla fall när tom hennes tjejkompisar som var med inte höll med henne.
Finns ett exempel på det dära.
Kommer ni ihåg våldtäktshistorien om 2barnsmamman som blev våldtagen av ett gäng syrianer som var runt 20 år?
Det var ju stor rabalder om i tidningen om hur fel det var att fria dem osv osv.
jag och en kollega fick tag på rättegångsprotokollet på 160 sidor och läste det.
Jag kan säga kortfattat vad det stod.
Hon hade varit på krogen med några kompisar och druckigt.
Hon hade öppet hånglat med en kille på krogen.
Sen hade hon försvunnit.
Hennes tjejkompis hade fått ett telefonsamtal ifrån henne där hon sade.
"jag sitter i en taxi med ett helt gäng unga kåta syrianer"
När dom kommit fram till lägenheten hade hon börjat ge en kille ett blåsjobb i köket när dom andra var med.
Nu var tydligen inte dom hära killarna guds änglar men ändå.
Hennes tjejkompis hade vittnat "emot" henne. Ändå så säger hon att hon blivit våldtagen, eftersom hon inte kom ihåg någonting.
Jag säger inte att dom är skyldiga eller oskyldiga, det verkar ju ingen veta. Och jag är ingen domare. Men man började ju undra i alla fall när tom hennes tjejkompisar som var med inte höll med henne.
Hon kan ha blivit våldtagen även om hon åkt i taxin och sugit av den där killen.
Kolla på Chappelle's Show 204 för ett exempel på hur ett sexkontrakt kan se ut :D
TrasMannen
2005-02-09, 17:42
Hon kan ha blivit våldtagen även om hon åkt i taxin och sugit av den där killen.
japp, sant. har inte sagt det. Men jag tyckte det var väldigt "misstänktsamt"
när hon inte kommer ihåg någonting av händelsen osv...
Det finns flera grader av straff för våldtäkt. Kanske ser man det som en förmildrande omstänghet att tjejen var dum nog att sätta sig själv i en position där risken att bli våldtagen är större. Lite som att ett inbrott är ett inbrott även om man lämnar dörren olåst. Någon fattar ju trots att beslutet att gå in.
Jonny_88
2005-02-09, 17:51
Kanske är det för att det är svårt att åka fast för våldtäckt enligt lagen idag. Och om man är oskyldig så vore ju chansen att man åker fast ännu mindre...
Betyder detta att det är olagligt att ligga med en tjej som är berusad? Eller måste de ha så mycket sprit i sig att de är medvetslösa?
Mindre skoj att behöva dra fram en promillemätare varenda gång man ska ragga på krogen.
totalt vansinne...
Så nu om en 13 åring dricker sig full så är det inte okey för 4 män att sätta på henne...
Vart är sverige på väg
RobbeliRobban
2005-02-09, 20:29
Vart är sverige på väg
Ja det är fan så att man nästan börjar grina. Medborgargarden och pöbelrättvisa är tom ett bättre alternativ i vissa fall än denna tragiska parodi på rättsväsende.
Fatalist
2005-02-09, 20:43
Bra, det var f*n på tiden. Det är ju i princip möjligt att bli våldtagen enligt lag nuförtiden
Man får se hur den används, en lag är bara text.
Kanske är det för att det är svårt att åka fast för våldtäckt enligt lagen idag. Och om man är oskyldig så vore ju chansen att man åker fast ännu mindre...
Naturligtvis kan det ha många orsaker och jag säger absolut inte att det är vanligt att kvinnan sätter dit mannen på falska grunder. Men det händer. Jag vet t ex en tjej i mina hemtrakter som gjort just detta. Hon hade tydligen ruskig ågren efter att ha knullat en kille på en parkeringsplats en lördagskväll, speciellt när det kom ut så att halva skolan visste det. Pressen gjorde att hon anmälde. Om hon hade blivit våldtagen så hade hon ju inte begått något "fel". Men... hon tog tillbaka det. Ett helvete för killen under tiden kan jag meddela.
Jeje, känns som att jag försvarar våldtäktsmän på något sätt här, så jag lägger snabbt ner detta sidospår.
När det handlar om så unga tjejer som i detta fall 13 år så är fallet glas klart.
Fast denna tjej kanske ber om sprit och ber om att bli påsatt av 4st äldre män och dom då gör det så är det fel.
Hon är så ung att det spelar ingen roll vad som händer, har en 30 årig man sex med en 13 årig flicka så är det olagligt och borde straffas därefter.
Jeje, känns som att jag försvarar våldtäktsmän på något sätt här, så jag lägger snabbt ner detta sidospår.
Nej du ger en bra vinkel på det hela vilket behövs. Tyvär är det så att många kvinnor missbrukat våldtäktslagen och bidragit till att det krävts mer och mer bevisning.
Hon är så ung att det spelar ingen roll vad som händer, har en 30 årig man sex med en 13 årig flicka så är det olagligt och borde straffas därefter.
Föredrar du USAs variant där killar kan hamna i finkan för att de hade sex med ngn som de trodde var myndig?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.