handdator

Visa fullständig version : Stairmaster på gymmet.

tigerofsweden
2005-02-08, 21:07
Körde mitt första HIIT efter dagens träningspass vilket var skönt som bara tusan :hbang: Körde i en kvart och körde 30sek 60% och 30sek 90%, nu till min fråga. Jag körde manuellt och fick då trycka på knapparna som en galning varje halvminut, någon som vet något förinställt program som liknar intervallträning?! :em: Finns ej något som heter intervall utan bara massa fåniga namn som bergstoppar, bergodalbana osv.. Men de funkar inte alls som HIIT *grr27*

Mental
2005-02-08, 21:16
Fins det ingen så fins det ingen, Vi har nått som heter stairmaster 4000 pt eller liknande på gymmet, den har något som heter intervallträning, men den påminner inte mycket om hiit. Vill man köra något eget så blir det till att pilla på knapparna.

På dyrare maskiner kan man i förväg programera in exakt hur man vill ha sitt progra, tjata lite på gymmet kanske?

Mitt stora problem är att vi bara har en jävla trappmaskin, och att det alltid står nått fruntimmer och kör något lågintensivt 30-60 min pass på den. Jag länktar till våren då jag kan vara ute, skall försöka lära mig jogga :)

King Grub
2005-02-08, 21:28
Jag önskar att mitt vänsterknä tillåt mig att springa, så jag slapp den suboptimala trappmaskinen. Det tar för lång tid för maskinen att nå topp och botten i intervallerna, och maximal syreupptagningsförmåga är omöjlig att nå på samma sätt som med löpning.

tigerofsweden
2005-02-08, 21:37
Jag önskar att mitt vänsterknä tillåt mig att springa, så jag slapp den suboptimala trappmaskinen. Det tar för lång tid för maskinen att nå topp och botten i intervallerna, och maximal syreupptagningsförmåga är omöjlig att nå på samma sätt som med löpning.

Jepp håller absolut med dig, men tänkte börja med löpning när vädret blir lite mildare och min ekonomi tillåter mig att köpa nya löparskor :naughty:
Ska man ta med ett tidtagarur ut när man springer eller funkar det att köra på känn?!

King Grub
2005-02-08, 21:41
Har du bestämda sekundintervall du skall hålla dig till kan du omöjligen uppskatta dessa.

tigerofsweden
2005-02-08, 22:07
Har du bestämda sekundintervall du skall hålla dig till kan du omöjligen uppskatta dessa.

Måste man ha det för att få maximalt ut av det i fettbränningssyfte??

King Grub
2005-02-08, 22:08
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37579

tigerofsweden
2005-02-08, 22:19
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37579

Tackar :love:

Mac
2005-02-09, 16:10
om ni nu ska köra löpning ute som HIIT, menar ni då direkt efter styrkepasset? eller bara hiit separat? lite nyfiken baramm *slap*

tigerofsweden
2005-02-09, 16:12
om ni nu ska köra löpning ute som HIIT, menar ni då direkt efter styrkepasset? eller bara hiit separat? lite nyfiken baramm *slap*

Separat kommer jag nog köra :D

Cilia
2005-02-09, 21:24
Mitt stora problem är att vi bara har en jävla trappmaskin, och att det alltid står nått fruntimmer och kör något lågintensivt 30-60 min pass på den. Jag länktar till våren då jag kan vara ute, skall försöka lära mig jogga :)

har ni inte ngt löparband på gymmet som du kan köra på?

sen kan jag önska ibland att folk härinne kunde känna lite ödmjukhet även mot dom som inte tränar som dom flesta gör här inne. Tycker ofta men hör förakt mot typ stavgång eller som här lågintensiv träning av fruntimmer. det är väl kanon att folk tränar sedan lägger vi oss ju alla på den nivån vi själva klarar av och det är väl bättre än att vi sitter hemma och är inaktiva

Mental
2005-02-09, 21:41
har ni inte ngt löparband på gymmet som du kan köra på?

sen kan jag önska ibland att folk härinne kunde känna lite ödmjukhet även mot dom som inte tränar som dom flesta gör här inne. Tycker ofta men hör förakt mot typ stavgång eller som här lågintensiv träning av fruntimmer. det är väl kanon att folk tränar sedan lägger vi oss ju alla på den nivån vi själva klarar av och det är väl bättre än att vi sitter hemma och är inaktiva

Nej, lågbudget gym, och tyvär det enda :( jag antar att man inte kan begära speciellt mycket för 600kr år :D

Och det fins en endaste trappmaskin, så att det blir konflikt är inget som förvånar mig. Jag kör kondition i slutet på mitt vanliga styrketräningspass, och jag kan inte bli annat än frustrerad när jag måste stå och vänta i 40 min på någon som inte ens blir svettig, när jag själv bara skall tokköra i 10 min :)

Fel av mig? ja antagligen, men jag kan inte hjälpa det :)

Det är inget fel på träningsformen som sådan, men de ockuperar "min" trappmaskin i längre tid än jag har tålamod med :cool:

tigerofsweden
2005-02-09, 22:17
Tycker de borde sätta in en tidsgräns på cirka en halvtimme isåfall, det har de gjort på mitt gym och det funkar skitbra :thumbup:
Sen finns det ju även sega gubbar som står o nöter men alla har betalt avgift så det är ju upp till var och en hur man väljer att disponerar sin tid :D

Cilia
2005-02-10, 07:31
Nej, lågbudget gym, och tyvär det enda :( jag antar att man inte kan begära speciellt mycket för 600kr år :D

Och det fins en endaste trappmaskin, så att det blir konflikt är inget som förvånar mig. Jag kör kondition i slutet på mitt vanliga styrketräningspass, och jag kan inte bli annat än frustrerad när jag måste stå och vänta i 40 min på någon som inte ens blir svettig, när jag själv bara skall tokköra i 10 min :)

Fel av mig? ja antagligen, men jag kan inte hjälpa det :)

Det är inget fel på träningsformen som sådan, men de ockuperar "min" trappmaskin i längre tid än jag har tålamod med :cool:

glädj dig åt ett bra pris för inget slår väl det.
förstår att du blir frustrerad men som du säger det är ju gymmets "fel" inte fruntimmret som försöker motionera på sin nivå. Om hon körde ditt pass skulle hon sluta inom en vecka och istället sitta hemma och i slutändan kosta dig massa pengar via skattsedeln. *L*

det gäller att se det positiva i livet.

Själv kör jag 1 timme när jag väljer att köra cardio som ett ensamt pass men då finns det flera maskiner av olika typer. Det finns även killar där som kör långa pass bl a en som kör ca 1,5 timmar för han tränar för vasaloppet och håller ett hårt tempo under den här tiden så det finns alla typer av träning.

King Grub
2005-02-10, 07:46
Tidsgräns på maskinerna skulle jag bli vansinnig på. Den som har maskinen skall naturligtvis få använda den hur länge han eller hon "behöver" eller vill. Skulle aldrig falla mig in att gnälla på någon som står och trampar eller sitter och cyklar, när jag vill ha maskinen, lika lite som jag vill att någon skall stå bredvid och titta otåligt på klockan när jag använder den.