Visa fullständig version : Det bästa mjölet?
TylerDurden84
2005-02-07, 16:01
Funderade på att göra en pizza hemma och tänkte försökte vara lite nyttig så jag skippade vetemjölet i degen och tog Kungsörnens "Fint rågmjöl, fullkornsmjöl av råg". Finns det någon bättre variant med lägre GI i affärerna som ni vet om, eller är detta ett bra alternativ?
vet inte om det går att använda till matlagning men sojamjöl borde ju vara ett bättre altenativ, mycket protein, inte så mycket kolisar och bra fett..
Säger bara STENMALET DINKELMJÖL!!!!!!!!
Gi boden.. finns inget bättre :naughty:
Säger bara STENMALET DINKELMJÖL!!!!!!!!
Gi boden.. finns inget bättre :naughty:
Det är väl ungefär samma som vilket annat vetemjöl som helst, lite mer gluten bara?
King Grub
2005-02-07, 17:07
Dom som säger att dinkelmjöl har lågt GI har inte konverterat glukosskalan till vittbrödskalan.
Jo hm.. ehm.. :em:
Men just stenmalet? INTE vanligt dinkelmjöl.. skalet o allt finns med när det är stenmalet.. hmm kan leta hemsidan om ni vill?
TylerDurden84
2005-02-07, 18:20
vet inte om det går att använda till matlagning men sojamjöl borde ju vara ett bättre altenativ, mycket protein, inte så mycket kolisar och bra fett..
Okej, få se om dom säljer det på Ica där jag bor. Är rågmjöl nåt som duger i krig annars eller? Är det (näringsvärdigt) bättre än durumvete, om man ska ha det till pizzabotten?
King Grub
2005-02-07, 18:29
Okej, få se om dom säljer det på Ica där jag bor. Är rågmjöl nåt som duger i krig annars eller? Är det (näringsvärdigt) bättre än durumvete, om man ska ha det till pizzabotten?
Oj ja! Rågmjöl är mycket nyttigare än vetemjöl. Hur dess egenskaper som pizzabotten är vet jag inte, men nyttighetsfaktorn är betydligt högre. Att koka gröt på grovt rågmjöl är utmärkt.
TylerDurden84
2005-02-07, 18:45
Att koka gröt på grovt rågmjöl är utmärkt.
Åfan, jag såg att det stod det på mjölpåsen med, men trodde det va skitsnack. Funkar det bra att lägga havregryn i mixern och använda det som mjöl sen?
King Grub
2005-02-07, 19:04
Då blir det nog mest högglykemisk sörja av havregrynen; rågmjölet skall koka i 10 minuter.
Varför skall du blanda?
Vispa ner grovt rågmjöl i kokande vatten och koka i 10 minuter på svag värme. Rör om då och då. Tillsammans med lingon och mjölk är det makalöst gott.
Musselmos
2005-02-07, 19:08
Åfan, jag såg att det stod det på mjölpåsen med, men trodde det va skitsnack. Funkar det bra att lägga havregryn i mixern och använda det som mjöl sen?
Om du rostar havregrynen före så får du i princip skrädmjöl. Det kan man mycket väl baka bröd på. Annars köper man det i butiken (om man lyckas hitta det).
Jag hittar inget om det på slv, men ett fullkornsmjöl på havre kan väl inte vara helt fel?
TylerDurden84
2005-02-07, 19:16
Då blir det nog mest högglykemisk sörja av havregrynen; rågmjölet skall koka i 10 minuter.
Varför skall du blanda?
Vispa ner grovt rågmjöl i kokande vatten och koka i 10 minuter på svag värme. Rör om då och då. Tillsammans med lingon och mjölk är det makalöst gott.
Jag menade att jag skulle ha de malda havregrynen till pizzadeg, inte till gröten... skitsamma. Det verkar som rågmjölet är det bästa alternativet av dem två!!
Jag hittar inget om det på slv, men ett fullkornsmjöl på havre kan väl inte vara helt fel?
Felet är att fettet härsknar och ger kraftig bismak.
Därför finns inte rent havremjöl.
Havre är mycket fetare än vete eller råg.
När du maler havrekornen så ökar du ytan på mjölet 1000 gånger mot luftens syre och fettet i havren härskan mycket fort.
Tittar du på mjölsorter som "Fyra sädesslag" inehåller de inte mer än 5 - 6 % havremjöl.
Herkulez
2005-02-07, 20:07
grahamsmjöl då?
funkar det
King Grub
2005-02-07, 20:14
Grahamsmjöl är fullkornsvarianten av vetemjöl och lär vara det närmaste alternativet vad gäller själva matlagningsegenskaperna, skulle jag... tro. :confused:
TylerDurden84
2005-02-07, 20:48
så grahamsmjölet e strået vassare än rågmjölet näringsmässigt?
King Grub
2005-02-07, 20:49
så grahamsmjölet e strået vassare än rågmjölet näringsmässigt?
Nej. Råg är "bättre" än vete.
TylerDurden84
2005-02-07, 20:53
Nej. Råg är "bättre" än vete.
Okej, finns det något "bättre" mjöl än råg då?
King Grub
2005-02-07, 20:57
Nej. Havre är ett näringsrikare sädeslag än råg, men Sverker har förklarat på förra sidan varför det inte fungerar i mjölform.
Nu har jag aldrig bakat pizza i större mängd men när jag tittar på pizzabagarn så bearbetar han degen hårt, jästiden är kort och slutresultatet blir ett luftigt bröd.
För att få de egenskaperna behövs ett starkt vetemjöl. Dvs hög halt glutenprotein och hög halt amylaser ( ger näring till jästsvamparna när stäkelsen bryts ned till ren glukos).
Alltså behövs rent vetemjöl eller bakvetemjöl till degen. Allt annat blir bara döbakt och tråkigt....tyvärr.
King Grub
2005-02-07, 21:00
Nyttig pizzabotten är och förblir alltså en önskedröm.
Musselmos
2005-02-07, 21:25
Felet är att fettet härsknar och ger kraftig bismak.
Därför finns inte rent havremjöl.
Likväl finns det. ;)
Jag har en påse härifrån:
http://www.stopafors.se/
Musselmos
2005-02-07, 22:28
Eller havremjöl från Saltå kvarn. Dom kan man hitta i dom flesta butiker.
http://www.saltakvarn.se/mjolinfo.asp?VaruId=Skr%E4dmj%F6l
TylerDurden84
2005-02-07, 23:46
Alltså behövs rent vetemjöl eller bakvetemjöl till degen. Allt annat blir bara döbakt och tråkigt....tyvärr.
Nyttig pizzabotten är och förblir alltså en önskedröm.
Hehe, så sant som det är sagt. Jag ska se hur torr pizzan blir imorn då med enbart rågmjöl. Får nog hälla några liter rapsolja i degen för att undvika knäckebröd :)
Kanske kan hålla dig till att ha hälften råg eller något?
Eller göra som någon annan sade, köpa något bröd, ha på tillbehör o ersätta osten med keso.
Eller havremjöl från Saltå kvarn. Dom kan man hitta i dom flesta butiker.
http://www.saltakvarn.se/mjolinfo.asp?VaruId=Skr%E4dmj%F6l
Mjöl och mjöl...nja.
De rostar havrekornen innan malning. Då förstörs flera enzym ( lipaser ) i mjölet och mjölet håller längre. Mal man endast torkade havrekorn så kommer lipaserna som finns naturligt i mjölet ut och kan angripa fettet som också är finfördelat.
Produkten har själv inga bakegenskaper utan det behövs extra vetemjöl som tydligt framgår i deras recept.
Musselmos
2005-02-08, 07:59
Mjöl och mjöl...nja.
De rostar havrekornen innan malning. Då förstörs flera enzym ( lipaser ) i mjölet och mjölet håller längre. Mal man endast torkade havrekorn så kommer lipaserna som finns naturligt i mjölet ut och kan angripa fettet som också är finfördelat.
Produkten har själv inga bakegenskaper utan det behövs extra vetemjöl som tydligt framgår i deras recept.
Rostningen nämnde jag i min första post där jag ville tala om för TylerDurden84 att hans idé om havremjöl var bra och redan fanns i handeln. Sen sa du att det inte fanns, så jag postade lite länkar. :)
Nu har jag friskat upp mina svaga minnen om hur det ligger till.
Stenmalet mjöl från dinkel nämns i tråden.
Det är inte just att det är stenmalet som gör att det är "bättre" utan hur man har malt det samt vad man har gjort med det efter att det lämnat kvarstenen. Man har antagligen malt ner hela kornen rejält (Hög utmalningsgrad, se länken nedan.) samt inte siktat det efteråt.
http://www.livsmedelssverige.org/livsmedel/vegetabilier/spannmal/mjol.htm
Här är ett siktat dinkelmjöl som ur GI-synpunkt inte är bättre än vanligt vetemjöl t ex.
http://www.dinkelcentrum.se/mjol.htm
Hehe, så sant som det är sagt. Jag ska se hur torr pizzan blir imorn då med enbart rågmjöl. Får nog hälla några liter rapsolja i degen för att undvika knäckebröd
Mina kostkunspkaper är visserligen inte helt uppdaterade när det gäller finliret, men om ovanstående inte var ett skämt börjar jag ändå undra lite ...
Om jag ville göra en "nyttigare" pizza skulle jag ersätta hälften av vetemjölet med råg- eller grahamsmjöl, eller för den delen en blandning av båda (jag tror att man brukar säga att en "vanlig" jäsdeg bör bestå till en tredjedel eller till hälften för att jäsa som den skall). Kanske slänga i lite extra vetekli (Saltå kvarns kruskakli är bra), flingor eller gryn. Det skulle (förhoppningsvis) resultera i en kanske något kompaktare, men även grövre pizabotten. Vad som skulle vara "nyttigare" med att göra något slags "mördegskaka" av rågmjöl och en massa olivolja går över mitt förstånd ... ? :confused:
TylerDurden84
2005-02-08, 15:40
Vad som skulle vara "nyttigare" med att göra något slags "mördegskaka" av rågmjöl och en massa olivolja går över mitt förstånd ... ? :confused:
Jag menade det inte bokstavligen när jag skrev flera liter rapsolja. Det blev 5 gram olja, 8 g jäst, 100 g mjöl och lite vatten. Jag måste säga att det absolut blev ätbart. Klart som f*n att inget slår äkta pizzabotten, men det duger definitivt i krig!! Med tonfisk i tomatsås, skinka, purjolök, lätt smältost och oregano på blev det en perfa lunch :eating:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.