Visa fullständig version : Är svenska kyrkan katolsk eller protestantisk?
ölobrännvin
2005-02-06, 11:13
katolik eller protestant eller vad för nåt.. Min tant har en kompis son har konverterat till katolisismen medans jag hävdar att vi alla är katoliker i svärje. Finns det nån som vet hur det ligger till ?
http://susning.nu/Svenska_kyrkan
http://www.svenskakyrkan.se/
mini_Arnold
2005-02-06, 11:15
Jag vet bara att vi inte är katoliker
Nitrometan
2005-02-06, 11:27
Evangelisk-luthersk
Alltså protestantisk. Eftersom Luther protesterade mot den katolska kyrkan.
= därav namnet protestantism =
ölobrännvin
2005-02-06, 11:34
va bra då fick vi det utrett :)
tacka gustav vasa för det (om jag inte minns fel) :D
The Somberlain
2005-02-06, 12:48
icke religiösa
Kan inte nån ta bort den här tråden innan nån icke-byggande ser den?
Herregud.
Trodde du att vi var katoliker i sverige? :(
RobbeliRobban
2005-02-06, 13:13
Herregud.
Trodde du att vi var katoliker i sverige? :(
Men Ölobrännvin bor ju på vischan. 40% frikyrklig sekt, 40% hustrumisshandlare försöpna på hembrännt och maskrosvin, och 10% Perversa brukspatroner och gårdfarihandlare, så det är väl klart att han blir förvirrad?
Men Ölobrännvin bor ju på vischan. 40% frikyrklig sekt, 40% hustrumisshandlare försöpna på hembrännt och maskrosvin, och 10% Perversa brukspatroner och gårdfarihandlare, så det är väl klart att han blir förvirrad?
Haha! Det ligger faktiskt lite sanning i det, ungefär så är det där jag bor.
Fan vilken hemsk grej egentligen - gå runt och tro att man är katolik och må dåligt... när man är en mysigt syndafri (eller ja, man startar på noll iallafall) liten protestant egentligen.. :D
Tricklev
2005-02-06, 15:37
Herregud, vart är allmänbildningen ;)
Resterande 60 % brukar inte vara så religösa...
:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.