flamingeric
2005-02-03, 00:59
Som rubriken lyder så kommer jag börja köra på lite hårdare nu under försäsongen så man är i toptrim inför årets fotbollssäsong.
Jag har en liten fundering över mitt kostupplägg dock, det är så att jag kommer köra 4 km löpning på tisdagar och torsdagar INNAN frukost. Senare på kvällen är det fotbollsträning i form av styrka/kondition. Jag vill dock ha bra med glykogenlager då så detta tror jag är ett bra matupplägg:
Löpning 4 km
Frukost:
2 dl havregrynsgröt
1 Päron
2-3 dl lättmjölk
1 polar extrem med ett skivat ägg+kaviar på
0,5 dl vatten
Mellanmål1:
1-2 Frukter
1-2 ägg
Lite nötter (mandlar/hasselnötter)
Vatten
Lunch:
Kycklinfilé+ris+tomatsås+grönsaker+lättmjölk
Mellanmål 2:
2 polarkraft extrem med magert pålägg
1 liten drink sloow protein (20 gram protein)
Lite mandlar
Fotbollsträning 1 och ½ timme
Efterträningdrink:
30 gram protein
60 gram kolhydrater (Maltodextrin/Dextropur)
Efterträningsmål 1 - 30 min efter drinken:
2 tunnbrödsmackor med messmör
Vatten
Efterträningsmål 2 - 30 minuter senare:
Fullkornsspaghetti+köttfärsås+grönsaker+lättmjölk
Kvällsmål:
Protec(20 gram protein)
10 st mandlar
2 Kiwi
2 dl lättmjölk
Borde jag ta en drink med vassle+dextro/maltodextrin efter min löpning på morgonen eller borde det räcka med äta en vanlig frukost när man kommer hem? Alltså i syfte att hinna återhämta sig och fylla på glykogendepåerna till kvällens fotbollsträning?
Jag vet ju att man fyller på lagren bäst efter träning så jag har ett liknande kostschema under hela veckan, träningschemat ser ut enligt följande:
Måndag: Styrketräning
Tisdag: 4 km löpning, fotbollsträning
Onsdag: Lättare morgoncykling, Styrketräning
Torsdag: 4 km löpning, fotbollsträning
Fredag: Lättare morgoncykling, Intervallträning - eller vila beroende på form
Lördag: Lättare cykling 60 min
Söndag: Styrketräning, fotbollsträning
Och nu över till övriga frågorna:
1. Hur många koppar kaffe ungefär behöver man dricka för att få den positiva effekten som koffein ska kunna ge på fettförbränningen?
2. Jag försöker dock ligga på ett lite högre fettintag just nu eftersom vad jag har läst så ska kroppen bli bättre på att förbränna fett då och istället spara mer på kolhydraterna. Finns det forskning på hur lång tid man måste ligga på ett högre fettintag innan kroppen börjar ändra sig eller sker det sakta vart eftersom?
3. Sen undrar jag om det finns studier på hur mycket protein man bör ligga på i efterträningdrinken efter en konditionsträning som till exempel fotbollsträning där den i mitt fall vara i ungefär 1 timme sammanlagt om man tar bort all vila. Jag intar nu 30 gram och det kanske är i högsta laget, kanske borde jag ändra och höja kolhydraterna i drinken efter träningen istället?
4. Finns det riktiga vetenskapliga forskningsrapporter på omega-3 som kan bevisa det som vissa kosttillskottsföretag skriver om det, till exempel att omega-3 ska vara fettförbrännande, höja hormonnivån(GH), öka syresättningen, öka styrkan med mera?
Nu kanske jag håller på och krånglar till saker och ting, gör det svårare än vad det är. Men det vore ju roligt att kunna att ett bra upplägg och optimera kosten och träningen på ett bra sätt. Dessutom så tycker jag det är väldigt intressant det här med forskning inom kost och träning. ;)
Jag har en liten fundering över mitt kostupplägg dock, det är så att jag kommer köra 4 km löpning på tisdagar och torsdagar INNAN frukost. Senare på kvällen är det fotbollsträning i form av styrka/kondition. Jag vill dock ha bra med glykogenlager då så detta tror jag är ett bra matupplägg:
Löpning 4 km
Frukost:
2 dl havregrynsgröt
1 Päron
2-3 dl lättmjölk
1 polar extrem med ett skivat ägg+kaviar på
0,5 dl vatten
Mellanmål1:
1-2 Frukter
1-2 ägg
Lite nötter (mandlar/hasselnötter)
Vatten
Lunch:
Kycklinfilé+ris+tomatsås+grönsaker+lättmjölk
Mellanmål 2:
2 polarkraft extrem med magert pålägg
1 liten drink sloow protein (20 gram protein)
Lite mandlar
Fotbollsträning 1 och ½ timme
Efterträningdrink:
30 gram protein
60 gram kolhydrater (Maltodextrin/Dextropur)
Efterträningsmål 1 - 30 min efter drinken:
2 tunnbrödsmackor med messmör
Vatten
Efterträningsmål 2 - 30 minuter senare:
Fullkornsspaghetti+köttfärsås+grönsaker+lättmjölk
Kvällsmål:
Protec(20 gram protein)
10 st mandlar
2 Kiwi
2 dl lättmjölk
Borde jag ta en drink med vassle+dextro/maltodextrin efter min löpning på morgonen eller borde det räcka med äta en vanlig frukost när man kommer hem? Alltså i syfte att hinna återhämta sig och fylla på glykogendepåerna till kvällens fotbollsträning?
Jag vet ju att man fyller på lagren bäst efter träning så jag har ett liknande kostschema under hela veckan, träningschemat ser ut enligt följande:
Måndag: Styrketräning
Tisdag: 4 km löpning, fotbollsträning
Onsdag: Lättare morgoncykling, Styrketräning
Torsdag: 4 km löpning, fotbollsträning
Fredag: Lättare morgoncykling, Intervallträning - eller vila beroende på form
Lördag: Lättare cykling 60 min
Söndag: Styrketräning, fotbollsträning
Och nu över till övriga frågorna:
1. Hur många koppar kaffe ungefär behöver man dricka för att få den positiva effekten som koffein ska kunna ge på fettförbränningen?
2. Jag försöker dock ligga på ett lite högre fettintag just nu eftersom vad jag har läst så ska kroppen bli bättre på att förbränna fett då och istället spara mer på kolhydraterna. Finns det forskning på hur lång tid man måste ligga på ett högre fettintag innan kroppen börjar ändra sig eller sker det sakta vart eftersom?
3. Sen undrar jag om det finns studier på hur mycket protein man bör ligga på i efterträningdrinken efter en konditionsträning som till exempel fotbollsträning där den i mitt fall vara i ungefär 1 timme sammanlagt om man tar bort all vila. Jag intar nu 30 gram och det kanske är i högsta laget, kanske borde jag ändra och höja kolhydraterna i drinken efter träningen istället?
4. Finns det riktiga vetenskapliga forskningsrapporter på omega-3 som kan bevisa det som vissa kosttillskottsföretag skriver om det, till exempel att omega-3 ska vara fettförbrännande, höja hormonnivån(GH), öka syresättningen, öka styrkan med mera?
Nu kanske jag håller på och krånglar till saker och ting, gör det svårare än vad det är. Men det vore ju roligt att kunna att ett bra upplägg och optimera kosten och träningen på ett bra sätt. Dessutom så tycker jag det är väldigt intressant det här med forskning inom kost och träning. ;)