handdator

Visa fullständig version : Hur hanterar ni sötsug?

alle
2005-02-02, 15:37
Jag undrar hur ni hanterar sätsug under deffen.

Själv brukar jag försöka sysselsätta mig framför datorn eller dricka lite light-läsk.

Frazze
2005-02-02, 15:42
Jag brukar dricka MYCKET light-läsk.
Sedan funkar bananer som kolhydratskälla vid en måltid, då käkar jag kycklingen eller fisken eller köttet eller vad det nu är för sig själv. Sedan värmer jag bananen med 1msk oboypulver i micron. Efterrätt som ändå är hyffsat ok. Bara man räknar med det i kcalintaget. Men jaja, du undrar vad man gör för att undvika det. Euhm... Umgänge... Euhm... Funkar väldigt bra.
dricka så mycket vatten att man blir illamående ;)
Lightsaft, lightläsk är nog mitt recept (jaja, jag vet att aftonbladet säger att man blir mer sötsugen efter lightläsk, och det må så vara, men det funkar för mig)

abjorn
2005-02-02, 15:43
fun light och jordnötter :thumbup:

TTT
2005-02-02, 15:45
En liten bit Multipower Nutri Meal. ;)

King Grub
Jag äter aldrig så dåligt att jag får sötsug, och har tillräckligt bra insulinkänslighet för att slippa det.

tinus
Fun light wildberries, Pepsi MAX och Fanta free ananas och ej att förglömma Extra tuggis..finns i många smaker :D

Mental
2005-02-02, 15:46
Oftast ignorerar jag det bara, sätter mig och spelar lite world of warcraft eller så.
Eller så ger jag efter för det och tar en kaka eller så. Bara det inte blir för ofta så.

TTT
2005-02-02, 15:47
Jag äter aldrig så dåligt att jag får sötsug, och har tillräckligt bra insulinkänslighet för att slippa det.

Svårt att vara lika optimal som du Grub. :em:

Ps. Jag garvar ihjäl mig varje gång jag ser din avatar. :D

tinus
2005-02-02, 15:48
Oftast ignorerar jag det bara, sätter mig och spelar lite world of warcraft eller så.
Eller så ger jag efter för det och tar en kaka eller så. Bara det inte blir för ofta så.

Vissa har det bra! *rolleyes* Själv är jag sötsugen dygnet runt,varje dag (nästan) :cryout: skulle lätt skippa all mat och bara äta godis och bullar..men man bygger tyvärr inte så mkt muskler på det :D

mangs
2005-02-02, 15:50
He he, även jag har svårt att hålla mig för skratt åt den avataren. Kiss och Bajs humor är alltid trevligt.

Min fråga till dig är, skrattar du själv när du ser den eller är det bara för att glädja oss andra? :)

christian
2005-02-02, 15:53
Faller för frestelsen och köper ett par kg choklad. Ja, jag är vek. *cry*

Så är det iaf de gånger jag ätit för dåligt eller oregelbundet, sköter jag maten och äter mina äpplen så blir jag inte sugen.

King Grub
2005-02-02, 15:53
Svårt att vara lika optimal som du Grub. :em:

Det behövs inte någon optimering för att slippa sötsug, bara någorlunda hyfsat komponerade och regelbundna måltider, så blodsockret varken stiger för högt eller sjunker för lågt. :)

Tolkia
2005-02-02, 16:02
Vissa har det bra! *rolleyes* Själv är jag sötsugen dygnet runt,varje dag (nästan) :cryout: skulle lätt skippa all mat och bara äta godis och bullar..men man bygger tyvärr inte så mkt muskler på det :D
No kidding!

Fultjack
2005-02-02, 16:40
ignorerar det också, har funkat bra en månad nu, blir sugen lite då och då, nmen det går över lika fort som det kom

Grisen
2005-02-02, 20:41
Det behövs inte någon optimering för att slippa sötsug, bara någorlunda hyfsat komponerade och regelbundna måltider, så blodsockret varken stiger för högt eller sjunker för lågt. :)

Håller med, i och för sig deffar jag inte heller. ;)

Hoffa
2005-02-02, 20:57
Har jag svårt att sluta äta något (tex risgrynsgröt, stuvade makaroner, messmör, pannkakor, nerkylda pannkakor med becel bordsmör på osv)
Då brukar jag ta en klick tandkräm eller en sockerfri halstablett och suga på, det gör att man inte vill äta något annat den närmsta kvarten eller så. Sen är den åtråvärdra maten förmodligen borttagen eller slut, i värsta fall får man gömma den! Jag har alltid messmör allra längst bak i kylskåpet på översta hyllan, risgrynsgröts tuberna ligger bakom vitkålshuvudena som i sin tur ligger bakom tonfisken.

Vill man :eating: mycket så måste man :bpump: mycket

Vic_1981
2005-02-02, 21:03

e du på riktigt?

AFanatic
2005-02-02, 21:07

Fy fan va äckligt :D

Nä men allvarligt...fy fan vad äckligt!

hobbitar
2005-02-02, 21:15
jag ÄTER godis!

FredsAmiralen
2005-02-02, 21:22
Jag håller med King Grub... dock är jag långt ifrån lika optimal :bow:

men jag får inte sötsug, äter var tredje timme och äter ordentlig mat... det funkar hur bra som helst :thumbup:

_micke_
2005-02-02, 21:27
Antingen så äter jag som värsta galningen, vilket inte händer ofta.
Eller så dricker jag bara lite pepsi max, de är de bästa de.

Man and Machine
2005-02-02, 21:30
Ignorera sötsuget. Efter en längre tid kommer det inte.

HenrY
2005-02-02, 21:57
Äter också bra, men det händer iaf ibland att jag blir sugen på något. oftast blir jag sugen om mamma har köpt hem något! Antingen tar jag ett par godisar och nöjer mig med det. Eller så säger jag "do what u gotta do" o skiter i det!:D Oftast det senare alternativet, men alternativ nummer 1 händer också ibland! Men fun light o pepsi max funkar bra!

raZmus
2005-02-02, 23:30
Har inte heller sötsug. Har tidigare haft det, intala dig själv att du innan du får äta godiset ska äta riktig mat. Kroppen lurar bara dig, intala dig det. När du ätit den "riktiga maten" kommer du ändå inte vilja ha godiset. ;)

Cupofcoffee
2005-02-03, 00:22
När jag blir onödigt sötsugen - eller är väldigt omotiverad - då brukar jag tänka på en scen i filmen "Och så kom Polly".

"sexscenen" med Ben Stiller och Jennifer Aniston. Hon har ett par röda hotpants på sig, och ser så satans tajt ut, och stiller testar att smiska henne.

När man vet att det finns så tajta tjejer så kan man bara inte med att äta skit eller strunta i träningen. :hbang:

- M -
2005-02-03, 12:08
En burk lätt kesella blandat med mosade hallon som jag tinat i micron och en liten bit skivad banan, eventuellt lite Hermestas sötningsströ, sen ställer jag det i frysen en stund. Ersättning för glass.

Pellefant
2005-02-03, 12:11
Jag hanterar det med att stoppa i mig en chockladkaka i panik...tyvärr.

tegel
2005-02-03, 12:48
Varför inte ha en liten mini-ätardag under deffen? Du behöver ju inte svulla men du kan unna dig nåt litet sött. Risken att proppa i sig brukar vara ganska liten. Så fort man dämpat det där initiala suget, kommer skamkänslorna snabbt som attan... eller? Mman börjar ta sig om magen, kolla i spegeln och vill genast ner till gymmet... ;)

tinus
2005-02-03, 12:50
Varför inte ha en liten mini-ätardag under deffen? Du behöver ju inte svulla men du kan unna dig nåt litet sött. Risken att proppa i sig brukar vara ganska liten. Så fort man dämpat det där initiala suget, kommer skamkänslorna snabbt som attan... eller? Mman börjar ta sig om magen, kolla i spegeln och vill genast ner till gymmet... ;)

Fungerar definitivt inte för mig,har jag väl börjat :eating: så är jag svårstoppad ;) Lika bra att låta bli!

Mental
2005-02-03, 12:51
Jag hanterar det med att stoppa i mig en chockladkaka i panik...tyvärr.

Nå, chokladsuget är på ett annat plan än vanligt sötsug, slår chokladsuget in under normala tider så är det bara att spriga ned till den lokala krav och rättvisebutiken solhuset och inhandla en 20g organiskt odlad (vad nu det är) 75% chokladkaka. Det tar ihjäl behovet för typ en vecka frammåt och det sabbar inte deffen, runt 100kcal bara

cosmo
2005-02-03, 13:26
jag har inget sötsug

STarfish
2005-02-03, 13:43
Jag undrar hur ni hanterar sätsug under deffen.

Själv brukar jag försöka sysselsätta mig framför datorn eller dricka lite light-läsk.

Tänker på vad allt det söta innehåller och funderar på hur mycket det förstör min deff och om min kropp verkligen behöver det där för och komma i form.

Eller så öppnar jag min B&K Body tidning och slänger en blick på bilderna från Luciapokalen :thumbup:

mmartin
2005-02-03, 14:10
som övriga: MASSOR med cola light!!

annars så siktar jag med intalning till mig själv att "lördag r ok, inte innan" så när lördagen kommer tar man nått litet, mest för det menatala och inte så mycket som sagt, man ångrar sig snabbt och det ÄR inte SÅ gott man själv tror.. i lördags var det nån bit av ny "cafè brownies" som är reklam om, och inte var den så god som man trodde...

annars funkar faktiskt proteinbars riktigt bra!

Flow
2005-02-03, 21:00
Fungerar definitivt inte för mig,har jag väl börjat :eating: så är jag svårstoppad ;) Lika bra att låta bli!
Känner tyvärr igen det där. Sötsug har jag faktiskt aldrig längre. Men när man väl äter något med socker eller liknande så kan det vara en riktig utmaning att sluta. Men å andra sidan kan man då faktiskt kosta på sig lite totalt förfall just eftersom det i vanliga fall aldrig äts sådant *popcorn*

GymTT
2005-02-03, 21:45
Precis som någon annan sa, ignorera det bara, jag tror det handlar om vilja och styrka, uthållighet att hålla sig borta från det söta (om det nu är det man skall göra) Själv har jag inte druckit läsk på drygt 2 år eller ätit godis/chips/bullar/kakor/glass på cirkus 6 månader. Har inget sug alls nu, om jag får lite ibland, tar jag ett äpple :cool:

MVH TT

Tulork
2005-02-04, 13:03
själv käkar jag äppelcidervinäger i kapsel form. det hjälper som faen tycker jag. Men sen må det va mentalt, men det funkar i alla fall.

Zion
2005-02-04, 14:44
Jag håller absolut inte med alla som använder sötningsmedel eller light varianter. Drack väldigt mycket funlight och light läsk till måltider tidigare, men ramlade över en artikel på hälsodoktorn.nu där de rekommenderade att inte dricka light drycker pga att sötsuget ökar. När jag slutade med light så försvann mitt sötsug också..

”Lättkolhydrater" fungerar inte! Använd inte "light"-drycker som måltidsdryck. En studie visar att man ökar det totala intaget om man använder "lightläsk" som måltidsdryck jämfört med vanlig läsk eller mineralvatten. Om du vill använda måltidsdryck, använd mineralvatten.”

Dock finns inte referenser till studien, men detta är länken: http://dahlgren.kund.dalnet.se/tallmogarden/tipsv4.htm

Xponent
2005-02-04, 14:56
Genom att äta godis, glass chips, chilinötter mm..... :eating:

Mental
2005-02-04, 15:18
Genom att äta godis, glass chips, chilinötter mm..... :eating:

Du äter det under deff?

*screwy*

TheSQUAT
2005-02-04, 16:24
Jag biter bara ihop......as simple as that.

Slayerized
2005-02-04, 18:04
Jag tar en extra snus. :D
Det hjälper faktiskt, även om det säkert är kass för hälsan i övrigt.

Annars brukar frukt hjälpa rätt bra.

gazze1
2005-02-04, 20:08
Jag har inte så mkt karaktär så att jag låter bli köpa sötsaker om jag är sötsugen. Kan som andra också nämnt inte få stopp på ätandet förrens jag mår RIKTIGT illa. Inte bra, sen kommer skuldkänslorna direkt. :(

Fast nu har jag börjat kampen mot sötsuget och onyttigheterna och hittills har jag stått emot 2 veckors sötsug! :D
Låter bli att tänka på det och det har funkat ok hittills, fast sen har jag sagt åt alla i min omgivning att hindra mig (med våld om de så måste) att äta godis och liknande.

Wooch
2005-02-04, 23:14
Jag känner inget sötsug så ofta vilket antagkigen beror på att jag annars äter ganska mycket frukt.

Baan
2005-02-04, 23:45
hmmm avd gör man... slänger in ett till mellanmål, oftast något proteinrikt.

alternativt ett STFU n00b på sockersuget..

Mindek
2005-02-04, 23:46
Sliskiga dextrodrinkar i samband med träning stoppar det mesta sötsuget...

Baan
2005-02-04, 23:52
Sliskiga dextrodrinkar i samband med träning stoppar det mesta sötsuget...

så sant

man vill inte veta ordet av socker när man druckit >100 gram dexto *grr*

Karl_alfred
2005-02-06, 07:38
Testa att äta lite mer av den riktiga maten kanske? I och för sig deffar du då blir de svårt. Men jag märkte minsan att jag fick ett jäklans sötsug under deff när jag låg på -. Har jag aldrig haft innan och de försvann direkt efter deffen med! Känner ett par tjejer som har ständigt sötsug, kollar man på deras kost äter de bra men väldigt lite, samt att de tränar en massa, inte konstigt att de får "behov" att äta godis varje dag.

Karl_alfred
2005-02-06, 07:40
Jag håller absolut inte med alla som använder sötningsmedel eller light varianter. Drack väldigt mycket funlight och light läsk till måltider tidigare, men ramlade över en artikel på hälsodoktorn.nu där de rekommenderade att inte dricka light drycker pga att sötsuget ökar. När jag slutade med light så försvann mitt sötsug också..

Förstår mig inte riktigt på det där faktiskt, är det så jädrans svårt att ha lite koll på sig själv, de är väll bara att bestämma sig att inte stoppa i sig en massa skit.

Leon
2005-02-06, 09:55
Jag brukar dyka nötterna,sen finns det ju äpplechips(torkade äpple)Hur bra det sistnämnda egentligen är vet jag inte! :)

STarfish
2005-02-06, 10:43
Förstår mig inte riktigt på det där faktiskt, är det så jädrans svårt att ha lite koll på sig själv, de är väll bara att bestämma sig att inte stoppa i sig en massa skit.

HARDCORE!!!!!!!!!!! :thumbup:

Depzon
2005-02-06, 14:00
Är man snusare har man det lätt på den fronten. Dock är det som nikotinkille jobbigt att hålla sig borta från ciggen på helgerna eller efter kaffet.

Karl_alfred
2005-02-06, 19:08
HARDCORE!!!!!!!!!!! :thumbup:
:D :thumbup:

z_bumbi
2005-02-06, 19:29
Testa att äta lite mer av den riktiga maten kanske?

Eller byta källor för den vanliga maten, äter man 100 g kolhydrater från pasta per dag och testar att ersätta 15-20 g av dessa från grönsaker istället så blir man garanterat mättare under dagen.

krilleh
2005-03-18, 20:06
måste bara fråga här nu för nu ere fredags kväll o ja e sugen på läääsk! Är de verkligen bara runt 8 kalorier i en 2 liter Coca cola light? Och inget socker alls? Nåt onyttigt måste de väl finnas i de =/

MyungChul
2005-03-18, 20:18
måste bara fråga här nu för nu ere fredags kväll o ja e sugen på läääsk! Är de verkligen bara runt 8 kalorier i en 2 liter Coca cola light? Och inget socker alls? Nåt onyttigt måste de väl finnas i de =/

väldigt dåligt för tänderna.

för övrigt, jag känner inget sötsug.. bara att det kan vara gott med något sött.. om ni förstår.. kan lika gärna ta lite filmjölk istället för en bulle, skulle nog kalla det "småhungrig" ;)

mmmCay
2005-03-18, 22:23
Jag har märkt att mitt sötsug "tvättas bort" när jag borstar tänderna.

Johan_P
2005-03-18, 23:35
Jag är aldrig sugen på sötsaker längre, det har jag tränat bort. Man känner sig inte så mänsklig längre när man tänker efter *rolleyes*

King Grub
2005-03-19, 06:55
Är de verkligen bara runt 8 kalorier i en 2 liter Coca cola light? Och inget socker alls?

Nåt onyttigt måste de väl finnas i de =/

Oh ja. Fosforsyra är ju lagom nyttigt. ;) Men inget som orsakar fettökningar.

Sheogorath
2005-03-19, 07:12
Trycker man i sig en burk tonfisk och ett stort glas mjölk brukar man inte vara så sugen på någonting alls längre.

mini_Arnold
2005-03-19, 07:15
Känner inget sötsug

Rataxes
2005-03-19, 10:44
Är jag sugen på sött äter jag sött, går att åstadkomma mycket med sötningsmedel ;)

bubbleman
2005-03-19, 15:09
Jag tycker att Kaffe tar bort suget ganska mycket, har börjat dricka detta nu bara för den anledningen. En kopp bränner väl också 50 kcal eller nått har jag för mig...

Annars är tuggumi men främst läkerol bra, något att tugga på.

Ett glas med loppfrön kan också göra att man känner sig lite mättare, vet inte varför.

Ersätt maten med sallader, mindre energi och jag tycker att man står sig hyffsat på de...

Borsta tänderna kan också vara bra...

Pellefant
2005-03-19, 15:14
Jag tycker att Kaffe tar bort suget ganska mycket, har börjat dricka detta nu bara för den anledningen. En kopp bränner väl också 50 kcal eller nått har jag för mig...

Jag vet att kaffe utan socker o mjölk innehåller ca 0 kcal, men menar du att man bränner en massa kalorier av att dricka det också? Hur kommer det sig?

En kaffekopp varje dag, skulle ge 50*365=18 000 kcal, dvs ca 2,5 kg ned på ett år. :D Utan fikabröd till då....... *rolleyes*

Joppe
2005-03-20, 14:04
Annars är kaffe bannlyst i vissa moderna bantningsmetoder (montignac) just för att det är en sk trigger för sötsug. För mig funkar dock kaffe bra :)

King Grub
2005-03-20, 14:26
Jag vet att kaffe utan socker o mjölk innehåller ca 0 kcal, men menar du att man bränner en massa kalorier av att dricka det också? Hur kommer det sig?

En kaffekopp varje dag, skulle ge 50*365=18 000 kcal, dvs ca 2,5 kg ned på ett år. :D Utan fikabröd till då....... *rolleyes*

Koffeinet har en termogen effekt mellan runt 10 till 20 procent, och ökar alltså energiförbrukningen. 300 mg koffein ökade energiförbrukningen under 90 minuter med 175 kj hos tränade individer, enligt studier.

Poelhmann EJ et.al: Influence of caffeine on the resting metabolic rate of exercise-trained and inactive subjects. Med Sci Sports Exercise 1985; 17: 689-94