Visa fullständig version : Fråga angående dopingklassade läkemedel
Serieomgång 1 i styrkelyft går av stapeln nästa vecka, och jag har tänkt att vara med. Problemet är att jag fortfarande går på Prednisolon, 5 mg om dagen. Detta läkemedel är dopingklassat i tävlingssammanhang och kräver dispens. Av någon outgrundlig anledning fick jag för mig att det räckte om jag skaffade ett läkarintyg, men efter att ha tittat närmare på RF:s hemisda insåg jag att jag måste ansöka om dispens. Vilket med all säkerhet tar längre tid än en vecka.
På RF:s hemsida stod det emellertid att man kan, i samråd med sin läkare, avbryta behandlingen tillfälligt, vilket jag funderar på att göra. Någon som vet hur länge Prednisolonet håller sig kvar i kroppen och ger utslag i ett dopingtest? Skulle det fungera om jag slutar några dagar innan.
För er som undrar är Prednisolon ett kortisonpreparat jag äter pga min tarmsjukdom. Hur detta kan vara dopingklassat i tävlingssammanhang och hur någon skulle få för sig att använda det frivilligt övergår mitt förstånd. Detta preparat är nämligen muskeluttröttande och muskelnedbrytande.
King Grub
2005-02-02, 12:09
Du bör inte alls tvärsluta med ett kortisolstimulerande preparat. Din egenproduktion av kortisol kan vara nedsatt efter behandling med kortisonpreparat, och det rekommenderas starkt att långsamt trappa ned dosen vid behandlingens slut.
Du bör inte alls tvärsluta med ett kortisolstimulerande preparat. Din egenproduktion av kortisol kan vara nedsatt efter behandling med kortisonpreparat, och det rekommenderas starkt att långsamt trappa ned dosen vid behandlingens slut.
Det är det jag har gjort. Har trappat ner långsamt från 15 mg. Har legat på 5 mg några veckor nu, och då dosen per tablett är just 5 mg, är det inga konstigheter att sluta där.
King Grub
2005-02-02, 12:18
Har trappat ner långsamt från 15 mg. Har legat på 5 mg några veckor nu, och då dosen per tablett är just 5 mg, är det inga konstigheter att sluta där.
Nej, men det skrev du inte i första inlägget. ;)
Nej, men det skrev du inte i första inlägget. ;)
Nej, iofs. :) Men jag undrade om någon visste hur lång tid det kan ta. Dvs, om det räcker att jag slutar några dagar innan, eller om det redan är för sent. Inte världens lättaste fråga, antar jag.
Det rätta är nog att kontakta förbundet och se vad de säger om saken.
Jag tvivlar lite på att just "pred" kommer att bli något problem inom styrkelyftet men jag vet inte.
Edit: Jag skulle inte chansa genom att avbryta kuren.
Det rätta är nog att kontakta förbundet och se vad de säger om saken.
Jag tvivlar lite på att just "pred" kommer att bli något problem inom styrkelyftet men jag vet inte.
Edit: Jag skulle inte chansa genom att avbryta kuren.
Så du menar att SSF kanske säger att det är lugnt?
Hur fungerar det i Sverige - är det förbunden individuellt som skickar ut egna dopingkontrollanter, eller kommer alla direkt från RF?
Så du menar att SSF kanske säger att det är lugnt?
Hur fungerar det i Sverige - är det förbunden individuellt som skickar ut egna dopingkontrollanter, eller kommer alla direkt från RF?
Kontrollanterna från RF (Eller deras underavdelning.) men det är förbunden som ska ta ställning till vad straffet blir om man torskar på något, detta görs i en särskild nämnd har jag för mig.
Jag skulle i alla fall fråga SSF om saken, de är inte helt omöjliga att ha att göra med och det är ju viss skillnad på pred jämfört med vissa andra saker. :)
Kontrollanterna från RF (Eller deras underavdelning.) men det är förbunden som ska ta ställning till vad straffet blir om man torskar på något, detta görs i en särskild nämnd har jag för mig.
Jag skulle i alla fall fråga SSF om saken, de är inte helt omöjliga att ha att göra med och det är ju viss skillnad på pred jämfört med vissa andra saker. :)
Okej, får ta och kontakta dem då. Prednisolon har ju mer eller mindre motsatt effekt mot vad som kan tänkas "önskvärt" från ett dopingpreparat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.