handdator

Visa fullständig version : Tips på att snabba upp datorn lite?

B-jay
2005-01-29, 15:38
Precis som rubriken lyder så vill jag ha lite tips på hur man snabbar upp sin gamla burk lite.

Den börjar bli ganska slö, har en partition på den med 10 gig på C: och 70 gig på D:.

båda börjar bli ganska fulla och den är otroligt slö vid vissa tillfällen.
Vad kan man göra för enkla knep för att snabba upp den lite.
Alla förslag är välkommna utom formatering och uppgradering av hårdvara. ;)

Ska tilläga att jag har Windows XP

JJ
2005-01-29, 15:40
Drefragmentera den. Vad har du för OS?

kimonque
2005-01-29, 15:41
städa upp bland all skit, defragmentera sedan

TTT
2005-01-29, 15:42
Defragmentering, installera ad-aware och spybot för att ta bort eventuella spindlar (spywares) som kan finnas på burken, tweakprogram för att snabba upp befintlig hårdvara. Listan kan göras lång.

JJ
Och leta reda på regclean (gratis) och rensa upp lite i registret.

s_himself
Vad använder du för OS?

Avinstallera småprogram du inte anväder, ta bort massa skit som du inte använder.

Har du XP, så ställ om utseendet så det får 2000-utseendet.

Skaffa ett litet program som frigör minne.

Diskrensning, Defragmentera Partitionerna.

Rensa startmenyn, system tray-fönstret.

B-jay
2005-01-29, 16:04
Vad använder du för OS?

Avinstallera småprogram du inte anväder, ta bort massa skit som du inte använder.

Har du XP, så ställ om utseendet så det får 2000-utseendet.

Skaffa ett litet program som frigör minne.

Diskrensning, Defragmentera Partitionerna.

Rensa startmenyn, system tray-fönstret.

har du något tips på något bra program som hjälper till att frigöra minne?

blekfet2
2005-01-29, 16:51
typ köpa en ny datorn kanske =D

Yankeee
2005-01-29, 17:03
http://expressen.se/index.jsp?a=7746 :D

hasse36
2005-01-29, 17:36
Alla förslag är välkommna utom formatering och uppgradering av hårdvara. ;)Ja men då kommer här ett ovälkommet förslag.

Installera Windows, drivrutiner och favoritprogram som du använder och skaffa ett program som heter Norton Ghost.

Med Ghost gör du sen en backup av systemenheten C (jag utgår från att du har XP och program installerade på C) och lägg sedan backup-filen på D.

Nästa gång du behöver rensa pga virus, spyware, Codecs mm så gör du bara en restore av backup-filen. Det tar kanske 5 minuter. Sen har du en helt fräsch dator. Se bara till att data ligger på D när du gör restore. Du skall bara ha program på systemenheten C.

Om du har lyckats fylla nära 80 GB så beror det på en enda sak! Du laddar ner film (eller hur?) och fildelningsprogram är grymma på att fragmentera diskar.

Den bästa defragmenteringsmetoden är att från början dela upp hårdisken i ett antal partitioner. Sedan flyttar man alla filer i en partition till en annan tom partition. Då blir filerna defragmenterade och snabbt går det.

Det går att dela upp hårddisken när det ligger data på den men det är inte riskfritt. Jag har dock själv använt Partition Magic utan några som hels problem

s_himself
2005-01-29, 17:37
har du något tips på något bra program som hjälper till att frigöra minne?

Tror det jag hade hette "RAM booster" men jag är inte säker.. det är år och dagar sedan jag gjorde det :)

AndersHermansson
2005-01-29, 17:54
http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

Sida som guidar genom "services" träsket. Det finns en massa tjänster i Win XP som inte alltid är nödvändiga.

tp_88
2005-01-29, 18:21
överklocka!?

Snabbt och lätt gjort..

bubbe
2005-01-29, 19:34
Blås datorn, börja om på nytt, enklaste sättet att bli av med all skit.

internethjälten
2005-01-29, 20:59
avinstallera Kazaa och andra sånna skitprogram som bara fyller burken med en massa spywares (stavas ?) med mera..

regcleaner är ett måste...

Garnax
2005-01-29, 21:08
Formatera måste man göra lite då och då. Jag gör det 1 till 2ggr om året.

Rensa upp ordentligt och starta om på nytt.

Bara bränna CD eller DVD backups på saker man vill spara.

Oatmeal
2005-01-29, 21:26
överklocka!?

Snabbt och lätt gjort..

Det är snabbt och lätt gjort, men lika snabbt och lätt gjort att bränna processor och minnen om man inte kan och har man inte de rätta grejorna kan ju datorn bli grymt ostabil. Inget jag skulle rekommendera iaf om man inte har ganska bra koll på vad man gör och vad man har för saker i sin dator :)

Garnax
2005-01-29, 21:49
Han vill inte köa ny hårdvara vilket han lär få investera i om han vill klocka datorn.

Att få fullgod kylning för en klockad dator kan kosta en del och då är det nog smartare att köpa mer minne eller något annat kul för pengarna :)

tp_88
2005-01-29, 22:11
Oatmeal>> Det verkade som att han hade en liten aning om hur datorer funkar iaf eftersom han hade partionerat och ville rensa/"trimma" den.

Men det kanske han inte har. Har man nyare grejer är ju riskerna små, med överhettningsskydd o.s.v.

Garnax>> Man behöver inte köpa ny hårdvara.
Jag har min P4 2,4 klockad till 2,9GHZ, samt minnena från 333mhz -> 400mhz.
Jag har ingen speciell kylning eller nåt. Och den går stabilt.

Köttbullen
2005-01-29, 23:18
Formater, kasta ut genom fönstret, kör över den - som ny