handdator

Visa fullständig version : Fundering ang. mat vid morgonpromenader

AcidSleeper
2005-01-29, 15:25
Pratade med en bodybuildarprofil idag om träning och mat och vi kom in på deffning. Vi pratade bl.a om morgonpromenader och han frågade vad jag åt innan jag gick ut och gick, jag svarade att jag bara drack vatten...

Då fick jag tipset att börja ta detta som en fettförbrännarkick innan promenaden:

2 glas vatten
1 kopp kaffe eller motsvarande mängd koffientabletter
1st päron
1msk fiskolja (omega3, 6 & 9)
30g protein (grovt beräknat från vad jag väger enligt honom)

Ville bara höra lite tankar och ideér om vad kunskapen på kolozzeum säger???

King Grub
2005-01-29, 15:31
Stänger effektivt av fettförbränningen. :thumbup: 30 gram proteinpulver höjer insulinnivåerna lika mycket som 30 gram druvsocker.

AcidSleeper
2005-01-29, 15:33
Du vill inte förklara varför och vad som man SKA ta före en morgonpromenad???

King Grub
2005-01-29, 15:37
Du vill inte förklara varför och vad som man SKA ta före en morgonpromenad???

Inget förutom möjligen koffein.

Varför proteinpulver höjer insulinnivåerna?

"It can be concluded that food proteins differ in their capacity to stimulate insulin release, possibly by differently affecting the early release of incretin hormones and insulinotropic amino acids. Milk proteins have insulinotropic properties; the whey fraction contains the predominating insulin secretagogue."

Am J Clin Nutr. 2004 Nov;80(5):1246-53. Glycemia and insulinemia in healthy subjects after lactose-equivalent meals of milk and other food proteins: the role of plasma amino acids and incretins.

Vassleproteinpulver ger lika stort insulinpåslag som rent druvsocker.

"Fasting subjects consumed a 50-gram glucose drink... peanuts, a protein bar, or a protein drink in a counterbalanced fashion.

Insulin concentrations peaked at 40 minutes in the glucose drink group and was similar in all but the peanuts group."

J Am Diet Assoc. 2004 Dec;104(12):1800-4. Glycemic and insulinemic responses to protein supplements.

AcidSleeper
2005-01-29, 15:40
Okej, då förstår jag! Då ska jag skippa det där tipset!

Men ska man inte ens dricka lite vatten innan morgonpromenaden?

King Grub
2005-01-29, 15:44
Men ska man inte ens dricka lite vatten innan morgonpromenaden?

Jo, självklart.

Megatuttarna
2005-01-29, 15:55
Jo, självklart.

App, app app. Sakta i backarna. Vatten är även det en insulin-bomb!

"It can be concluded that water differ in the capacity to stimulate insulin release. Water molecules have insulinotropic properties; the complexity of the watermolecule contains the predominating insulin secretagogue."

"Fasting subjects consumed a 50-gram glucose drink... peanuts, a protein bar, or a protein drink in a counterbalanced fashion.

Insulin concentrations peaked at 40 minutes in the glucose drink group and was similar in all but the peanuts group."

J Am Diet Assoc. 2004 Dec;104(12):1800-4. Glycemic and insulinemic responses to water.

Skippa vatten, ta det bara efter träning om du inte vill bli fet som fan!

King Grub
2005-01-29, 15:57
Glycemic and insulinemic responses to water.

*screwy* :D

Sverker
2005-01-29, 17:09
:D