handdator

Visa fullständig version : Datorlåda

King Grub
2005-01-27, 16:52
Finns det några direkta nackdelar med att använda datorn med lådan öppen, dvs utan sidoplåt? Förutom den uppenbara dammfaktorn, förstås.

jwzrd
2005-01-27, 16:53
Luftströmmarna blir inte som det eventuellt är tänkt från början. Antar att moderkortet ska kylas rätt av draget som uppstår mot nätagget. Men vad vet jag.

Halldin
2005-01-27, 16:53
Ljudnivå och damm.
Och om man råkar spilla nåt kan det bli knasigt.

Temperaturerna brukar ju sjunka så det där med luftflöde vettefanken.

Rosse
2005-01-27, 16:56
Tror inte det.

Datorn borde ju få bättre kylning. Nackdelen är väl att datorn låter mera men om man har den i ett skafferi eller liknande så spelar det ju ingen roll

Frazze
2005-01-27, 16:57
Om du har katt är det nog inte heller så smart, vår katt sover, leker och praktiskt taget lever vid datorn. Precis som sin husse.

christian
Ev kan ju den elektromagnetiska strålningen öka litet och störa andra enheter i närheten. Annars är det ljud och damm som är de största fienderna, som sagts ovan

Menigar
Varför ska du ha datorn öppen?

Mer strålning kan ju vara en tanke annars. Men jag vet inte.

Zipic
2005-01-27, 16:58
Inga problem så länge du inte är rädd för damm eller spiller en proteindrink i den ;)
Ang kylningen så är det väldigt olika. Om du från början har tillräckligt många fläktar med rätt placering i burken så blir kylningen sämre eftersom du förlorar lufttrycket. Men annars spelar det ju ingen större roll :)

Zlin
2005-01-27, 16:59
Luftströmmarna blir inte som det eventuellt är tänkt från början. Antar att moderkortet ska kylas rätt av draget som uppstår mot nätagget. Men vad vet jag.

Vissa moderkort använder passiva kylflänsar för att kyla exempelvis nordbryggan (i vissa enstaka fall också sydbryggan), och då är det ju inte fel om det kommer lite luft och flyttar bort den värmen. Det får man m h a att ha ett undertryck i lådan, vanligtvis. Men, har man sidan öppen får man ju ganska bra luftgenomströmning ändå, eftersom luften rör sig i rummet.

Dammfaktorn är dock viktigare att ta hänsyn till än man tror. Många datorer har dött damm-döden. Se till att rengöra regelbundet även om du har lådan stängd.

jakke
2005-01-27, 17:05
Min låda blir för varm om jag inte har den öppen och då har jag ändå flera fläktar i den

King Grub
2005-01-27, 17:10
Varför ska du ha datorn öppen?

Mer strålning kan ju vara en tanke annars. Men jag vet inte.

Fläkten som sitter under hårddiskarna krånglade, så jag blev tvungen att koppla ur den. Vips steg hårddiskarnas temperatur till över 50 grader, men när jag öppnade chassit och riktade en fläkt som ändå står i bokhyllan bredvid datorn mot dem, sjönk temperaturen till under vad den var innan fläkten gav upp; ner under 30 grader. Tyst blev det också, eftersom de andra fläktarna i datorn är så gott som ljudlösa. Och jag har ingen apparatur i närheten som kan påverkas av strålning, och den öppna sidan är vänd bort från mig.

Bolio
2005-01-27, 17:12
Det är inga problem, hackare har sedan urminnes tider haft datorlådan öppen.

Baan
2005-01-27, 17:21
Det är inga problem, hackare har sedan urminnes tider haft datorlådan öppen.

folk på dreamhack är inte hackare *slap* :P

Garnax
2005-01-27, 17:21
Som sagt bara luftströmen som förstörs.

Men funkar inte dina fläktar som dom ska spelar det föga roll :)

Så lira du med burken öppen det är ingen fara jag gjorde det alltid förr.

Bolio
2005-01-27, 17:25
folk på dreamhack är inte hackare *slap* :P

Jodå, det finns alltid en skara riktigt skillade hackare på dreamhack också, varje år. Det är bara att du inte känner till dem.

Baan
2005-01-27, 17:31
Jodå, det finns alltid en skara riktigt skillade hackare på dreamhack också, varje år. Det är bara att du inte känner till dem.

dom är säkert ritkgit duktiga på att cheata i CS :)

men klart att någon förstår sig lite på datorer, har man så många människor på ett ställe så klart någon är lite haj på datorer.

påven
2005-01-27, 17:34
jag har alltid kört med öppen låda, har ett hönsnät på sidorna så katterna håller sig borta :cool:

Baan
2005-01-27, 17:37
jag har alltid kört med öppen låda, har ett hönsnät på sidorna så katterna håller sig borta :cool:

haha orginelt :D (inget du tänkt patentera?)

påven
2005-01-27, 17:41
haha orginelt :D (inget du tänkt patentera?)

nej det är freeware, så det är fritt fram för att kopiera mitt koncept *popcorn*

Garnax
2005-01-27, 17:45

modding på hösta nivå :)

King Grub
2005-01-27, 17:49
Jag kanske kan bygga en ny i Lego.

http://www.blytheco.com/pix/rich/lego8.jpg

Bolio
2005-01-27, 17:53
dom är säkert ritkgit duktiga på att cheata i CS :)

men klart att någon förstår sig lite på datorer, har man så många människor på ett ställe så klart någon är lite haj på datorer.

Så du menar att killarna i AUH inte är duktiga hackare? =)

linux.se (http://www.anakata.hack.se/files/www.linux.se_0610_0800_deface.jpg) xmms.org (http://www.anakata.hack.se/files/www.xmms.org_0610_0800_deface.jpg) sd1 (http://www.anakata.hack.se/files/www.sverigedemokraterna.se_0709_2156_deface.jpg) sd2 (http://www.anakata.hack.se/files/www.sverigedemokraterna.se_0607_0430_deface.jpg)

z_bumbi
2005-01-27, 17:54
Jag kanske kan bygga en ny i Lego.

Snygg men inte så praktisk, lego isolerar bättre än vad en plåtlåda gör. Om man använder mycket tecnicsbitar med hål i så kanske det funkar. *sneglar mot datorlådan*

Edit: Vänta nu, om jag sätter en axel genom ett av hålen och sen kopplar till någon av motorerna, några drivremmar och sen några propellrar..

:D

Garnax
2005-01-27, 17:54
Kul att se moddade datorer

Baan
2005-01-27, 17:58
Så du menar att killarna i AUH inte är duktiga hackare? =)

linux.se (http://www.anakata.hack.se/files/www.linux.se_0610_0800_deface.jpg) xmms.org (http://www.anakata.hack.se/files/www.xmms.org_0610_0800_deface.jpg) sd1 (http://www.anakata.hack.se/files/www.sverigedemokraterna.se_0709_2156_deface.jpg) sd2 (http://www.anakata.hack.se/files/www.sverigedemokraterna.se_0607_0430_deface.jpg)

du övertolkar nog det första skämtet men visst; jag är helt ointresserad av datorintrång och liknande, jag får inte heller orgasmer av att förstöra på ett sätt eller annat som vissa får. Lyckas dom tjäna pengar på sin kunskap så visst, respekt, annars en dålig hobby som bara kan leda till skit.

Bolio
2005-01-27, 18:00
du övertolkar nog det första skämtet men visst; jag är helt ointresserad av datorintrång och liknande, jag får inte heller orgasmer av att förstöra på ett sätt eller annat som vissa får. Lyckas dom tjäna pengar på sin kunskap så visst, respekt, annars en dålig hobby som bara kan leda till skit.

Inte om man inte åker fast.

Baan
2005-01-27, 18:02
själv hade jag föredragit en olaglig hobby som man faktiskt kan tjäna pengar på, typ bränna lite sprit hemma :) men jag kanske är för pengarfixerad

Garnax
2005-01-27, 18:05
bränna sprit hemma gör du inte mycket på med tanke på hur billigt man kan köpa "riktig" sprit från tyskland t.ex...

Bolio
2005-01-27, 18:05
själv hade jag föredragit en olaglig hobby som man faktiskt kan tjäna pengar på, typ bränna lite sprit hemma :) men jag kanske är för pengarfixerad

Man har väl olika intressen... Och man kan tjäna en jävla massa pengar på haxxorering.

Baan
2005-01-27, 18:15
Man har väl olika intressen... Och man kan tjäna en jävla massa pengar på haxxorering.

om man nu har några relevanta kunskaper om IT så kan man tjäna bra mycket bätttre lagligt, faktum.

Bolio
2005-01-27, 18:23
om man nu har några relevanta kunskaper om IT så kan man tjäna bra mycket bätttre lagligt, faktum.

Nix. Man kan tjäna mer olagligt. Hacka en bank och överföra pengar är ett exempel.

Baan
2005-01-27, 18:26
Nix. Man kan tjäna mer olagligt. Hacka en bank och överföra pengar är ett exempel.

jo det funkar jättebra. på film.

Bolio
2005-01-27, 18:33
=)

sunkan
2005-01-27, 19:25
när ni ändå är inne på Hackare å så.

Är det en myt eller är det sant att det var nån 16-17åring som hackade in sig på typ någon dator på NASA och lämmnade ett medelande varje morgon. Datakillarna gjorde vad dem kunde för att hålla han ute men det gick inte så dem anställde han istället :hbang:

Baan
2005-01-27, 19:28

Är det en myt eller är det sant att det var nån 16-17åring som hackade in sig på typ någon dator på NASA och lämmnade ett medelande varje morgon. Datakillarna gjorde vad dem kunde för att hålla han ute men det gick inte så dem anställde han istället :hbang:

kanske en förfinad historia med ålder o så men visst har vissa stora sidor hackats på ett eller annat sätt, det jag är säker på att många som i tonåren höll på och ställde till massa skit senare anställdes vid samma företag som dom försökte ställa massa skit för :) (visserligen utbildades en del också för såna jobb..)

fast det är ett hmmm riskabelt sätt att visa sina kunskaper för framtida arbetsgivare :D

Vastrix
2005-01-27, 19:29

Aldrig hört den innan men det var en kille som fick ett udda straff. Han fick inte vistas vid en dator på X antal år. Är tyvärr väldigt dålig på namn men någon annan kanske kommer ihåg kändisen?

/V.

WHITEFOLKS
2005-01-27, 19:30
om man kan tjana mer eller inte later jag vara osagt men det gar definitivt att forsorja sig pa diverse olaglig datorrelaterad verksamhet.

WHITEFOLKS
2005-01-27, 19:31
vastrix: du syftar antagligen pa kevin mitnick

Baan
2005-01-27, 19:39
japp fast han surfade uppenbarligen en del ändå men det verkar ha varit en kontrollerad dator.. vet inte så mycket om vad det rör sig om för kille men har för mig att det var mer piratkopiering och sånt och inte så mycket olaga intrång, dvs hacking, fast kan inte svära på det

z_bumbi
2005-01-27, 19:45
japp fast han surfade uppenbarligen en del ändå men det verkar ha varit en kontrollerad dator.. vet inte så mycket om vad det rör sig om för kille men har för mig att det var mer piratkopiering och sånt och inte så mycket olaga intrång, dvs hacking, fast kan inte svära på det

Han höll garanterat på med annat än piratkopiering.
Han var ganska duktig på att utnyttja och förbättra existerande metoder att kracka telefonsystem t ex.

Hacking är bara att man är duktig på datorer och behöver inte betyda att man gör något olagligt..

Baan
2005-01-27, 19:47
i teorin ja, i lagen nej, tyvärr frågar inte polisen vad du tycker hacking är.

edit: det räcker med piratkopiering för ganska hård straff i USA, det behöver inte vara något mer... då snackar vi iofs om dom som döms för mycket.

MAXX
2005-01-27, 20:42
Från datorlåda till hackning.
Fan va ni ska spinna off jämt (boolio) *grr* *screwy* . Skapa en egen tråd..

King Grub
2005-01-27, 20:44
Från datorlåda till hackning.
Fan va ni ska spinna off jämt (boolio) *grr* *screwy* . Skapa en egen tråd..

Den här gången är det helt okej (för mig) i alla fall: jag fick svar på min fråga och ämnet blev rätt intressant.

Muaytudd
2005-01-27, 20:50
Den här gången är det helt okej (för mig) i alla fall: jag fick svar på min fråga och ämnet blev rätt intressant.

Ja, men det är ett kul kvällsnöje att störa sig på boolio.

aliquis
2005-01-27, 21:05
Sämre luftflöde, oväsen o damm som sagt.

jakke
2005-01-27, 21:05
jo det funkar jättebra. på film.
Alla har väl sett filmen HACKERS det är så det går till :hbang:

WHITEFOLKS
2005-01-27, 21:11
en sak som mitnick var valdigt duktig pa var social engineering, dvs formagan att fa folk att ge ut uppgifter och information som de inte "ska" ge ut. han kunde ringa till telefonforetag och saga att han var en tekniker som behovde manualer till vaxlar skickade till han eller nagot sorts losenord osv.

Bolio
2005-01-27, 21:34

Jag vet två killar som hackat NASA, ena från Sverige, andra från Israel. Han från Sverige har inte åkt fast ännu och finns på IRC.

mmartin
2005-01-27, 21:38
Jag vet två killar som hackat NASA, ena från Sverige, andra från Israel. Han från Sverige har inte åkt fast ännu och finns på IRC.

VET, har du sett med egna ögon?

IRC? det är inte så att du suttit och chatat med en kille som säger sig hackat in på NASA :D

känns inte direkt trovärdigt, men känns som det kvittar :thumbup:

Bolio
2005-01-27, 21:43
Hacking är bara att man är duktig på datorer och behöver inte betyda att man gör något olagligt..

Och det vet du? Det är en korkad definition. Hacking är att bryta sig in i datorer. Det är inte synonymt med programmering oavsett vad säkerhetsindustrin säger.

Bolio
2005-01-27, 21:45
VET, har du sett med egna ögon?

IRC? det är inte så att du suttit och chatat med en kille som säger sig hackat in på NASA :D

känns inte direkt trovärdigt, men känns som det kvittar :thumbup:

Du har ingen aning kompis. Jag orkar inte sitta och bevisa saker här, men du har verkligen INGEN aning. Jag känner killarna bra. Båda är anställda av stora säkerhetsföretag numer och sysslar med pen-testing och vuln-dev. Den ena är rätt känd också inom scenen.

Bolio
2005-01-27, 21:46
en sak som mitnick var valdigt duktig pa var social engineering, dvs formagan att fa folk att ge ut uppgifter och information som de inte "ska" ge ut. han kunde ringa till telefonforetag och saga att han var en tekniker som behovde manualer till vaxlar skickade till han eller nagot sorts losenord osv.

Ja, synd bara att Mitnick inte kan datorer. Hans eget "säkerhetsföretag" som han startade efter han kommit ut ur fängelset blev ägda sju(!) gånger samma dygn. Så mycket för att köra en vuln version av ISS, sen uppgradera till en vuln version av apache med en vuln version av php4.

jakke
2005-01-27, 21:47
Ja, synd bara att Mitnick inte kan datorer. Hans eget "säkerhetsföretag" som han startade efter han kommit ut ur fängelset blev ägda sju(!) gånger samma dygn. Så mycket för att köra en vuln version av ISS, sen uppgradera till en vuln version av apache med en vuln version av php4.
Vuln vad är det?

s_himself
2005-01-27, 21:49

Jag vet också en svensk kille som hackat NASA och han åkte dit.. Tror inte det blev nånting, men han blev intervjuad av SR har jag för mig :)

Bolio
2005-01-27, 21:53
Vuln vad är det?

Vulnerable, buggigt. En buffer overflow t.ex? Man utnyttjar buggar i koden för att exempelvis smasha stacken som är LIFO (last in first out) i IA32. Aldrig hört talas om en exploit?

Här har du apache-nosejob.c som en nära vän till mig kodade. Den ägde alla versioner av apache när den släpptes. Including - and I quote - "Testbeds: hotmail.com, 2600.com, w00w00.org, efnet.org, atstake.com, yahoo.com, project.honeynet.org, pub.seastrom.com".

http://www.blacksheepnetworks.com/security/hack/apache-nosejob.c

Bolio
2005-01-27, 21:54
Jag vet också en svensk kille som hackat NASA och han åkte dit.. Tror inte det blev nånting, men han blev intervjuad av SR har jag för mig :)

Börjar hans nick på b? =)

WHITEFOLKS
2005-01-27, 22:03
svarta hal ar laskiga :(

s_himself
2005-01-27, 22:08
Börjar hans nick på b? =)

nä.. s :)

jakke
2005-01-27, 22:13
Vulnerable, buggigt. En buffer overflow t.ex? Man utnyttjar buggar i koden för att exempelvis smasha stacken som är LIFO (last in first out) i IA32. Aldrig hört talas om en exploit?

Här har du apache-nosejob.c som en nära vän till mig kodade. Den ägde alla versioner av apache när den släpptes. Including - and I quote - "Testbeds: hotmail.com, 2600.com, w00w00.org, efnet.org, atstake.com, yahoo.com, project.honeynet.org, pub.seastrom.com".

http://www.blacksheepnetworks.com/security/hack/apache-nosejob.c
Tack för koden, ska titta på den sen..
exploits låter bekant.
Stacken, ja.. Kodade en del assambler i gymnasiet så jag vet vad man kan göra med stacken hahaha

Bolio
2005-01-27, 22:15
=)

xor %jakke, %jakke

:/

jakke
2005-01-27, 22:24
=)

xor %jakke, %jakke

:/
LITEEE offtopic, men vad använder du för paket för att kunna se wma och asf filer i lirre?

Bolio
2005-01-27, 22:29
Inget alls, jag kompilerar mplayer för hand. Det stödjer alla format.

http://www.mplayerhq.hu/homepage/design7/news.html

jakke
2005-01-27, 22:32
Inget alls, jag kompilerar mplayer för hand. Det stödjer alla format.

http://www.mplayerhq.hu/homepage/design7/news.html
Thx verkar lovande. Får kolla på det där när jag pluggat några minuter

MacLeod
2005-01-27, 23:30
Frågan är om jag inte ska svara på Grubs jävla fråga som alla andra jävla miffon här.

"Öh, det blir lite damm och sånt liksom"

Räckte det inte med att 10 pers skrev samma svar? Var det nån jävla poll eller?

Boolio: Känner du till nicket DH på IRC?
Han åkte väl dit för lite crap?

Piranha
2005-01-28, 08:43
Kylningen blir antaligen sämmre , de flesta maskiner är byggda för att luften skall stömma över moderkortet och kyla komponenterna ( räkna bort 8086 - 80486 ).

Bullret ökar.
Dammet borde däremot minska i maskinen , eftersom in i maskinen blir sämmre.

Hårddiskar tex får kortare livslängd om de inte kyls ( 15krpm diskar tom skär utan aktiv kylning ).

Små barn , katter , hundar , frugan med dammsugaren skulle kunna komma åt innandömet på maskinen.

Det ser snyggare ut med sidplåten på.

Bolio
2005-01-28, 09:06
Frågan är om jag inte ska svara på Grubs jävla fråga som alla andra jävla miffon här.

"Öh, det blir lite damm och sånt liksom"

Räckte det inte med att 10 pers skrev samma svar? Var det nån jävla poll eller?

Boolio: Känner du till nicket DH på IRC?
Han åkte väl dit för lite crap?

Nä, är det en förkortning för nåt? Lite mer info om hnm?

MacLeod
2005-01-28, 09:15
Det var säkert 5 år sen. D.H var hans initialer. Op på flashback. Gillade kreditkort. Jag har glömt namnen på dom där gubbarna, men sen var det nog en kille med nick KM som höll på med liknande prylar. Han jobbade på Spray under gulderan.

King Grub
2005-01-28, 09:20
Kylningen blir antaligen sämmre

Hårddiskar tex får kortare livslängd om de inte kyls ( 15krpm diskar tom skär utan aktiv kylning ).

Temperaturen på hårddiskarna är betydligt lägre i dag, utan plåt, än den var i går med plåt och fläkt. 27 grader säger DTemp.

Piranha
2005-01-28, 09:22
Dags att skruva in en chassifläkt till :)

www.kylning.com

Papi
2005-01-28, 12:05
Bolio, den ursprungliga betydelsen av "hacker" är visst programmerare.
På 60-talet så skröt de för varandra när de gjort ett snyggt "hack", dvs ett program.
Nuförtiden används det nästan aldrig så dock, utan betyder att man bryter sig in i system osv.

Mitt favoritcitat av författaren (och programmeraren) Neal Stephenson:
"Nothing is more disagreeable to the hacker than duplication of effort"

Han syftar i den meningen på programmerare i största allmänhet.

Baan
2005-01-28, 12:08
om någon för 40 år ansåg en "hacker" att vara en person som är duktig på programmering är ju en sak, men idag betyder det enbart att olagligt bryta sig in i datorer, visst det kanske låter lite förenklat men i lagboken står exakt det fast i en mer utförlig version. Som bolio säger bör man inte dra någon gräns mellan programmerare och hackare, eftersmo i teorin så kan ditt verktyg för hacking vara en spade: använd spaden för att slå ner person x som äger en dator, sen använder du hans dator för att ställa till massa skit :D skämt åsido

Garnax
2005-01-28, 15:40
Viktigt när man köper låda att se hur många fläktar den klarar.

1 eller 2 som finns i en del är kasst, möjligen acceptabelt om man ska köra med vattenkylning och bara vill ha en fläkt för att få lite ut lite varmluft...

Min nuvarande låda har 2 bak 1 fram och 1 i sidan...tror det kan gå in ytterligare en.

Fördelen med många fläktar är att man kan ha dom gående på lite lägre varv och alltså låta mindre. Min dator håller bra temp även under påfrestning fast datorn är nästan helt tyst.

Piranha
2005-01-28, 15:46
DÅ kan jag verkligen rekomendera Thermaltake chassina , okej de är lite dyrare , jag har 5 fläktar totalt i chassit 2 i baskstycket som drar ut luft , 1 i sidplåten som trycker in luft över cpu'n , samt 2 st som blåser luft över diskarna .. trots 5 fläktar är den ovanligt tyst.
Dessutom kan man styra fläktarna genom moderkortet så de regleras i hastighet ( dock ej att rekomendera om du har diskar eller graffakort som alstrar mycke värme ).

Garnax
2005-01-28, 15:52
Just ett sådant jag har...

Kanon, min har LCD display med temp och kontroller för fan speed på 4 chassi fans och cpu-fan. Plus att den har USB 2.0 och firewire portar.

Just nu är den allmänna lufttempen i burken 25.8 grader.

WHITEFOLKS
2005-01-28, 20:13
hack kan ju "oversattas" till mod. dvs man moddar mjukvara eller hardvara for att utfora det DU vill att den ska gora.. extra funktioner eller liknanden.

Bolio
2005-01-28, 21:44
Bolio, den ursprungliga betydelsen av "hacker" är visst programmerare.
På 60-talet så skröt de för varandra när de gjort ett snyggt "hack", dvs ett program.
Nuförtiden används det nästan aldrig så dock, utan betyder att man bryter sig in i system osv.

Mitt favoritcitat av författaren (och programmeraren) Neal Stephenson:
"Nothing is more disagreeable to the hacker than duplication of effort"

Han syftar i den meningen på programmerare i största allmänhet.

Den ursprungliga betydelsen av "trivsel" härrör från engelskans "thrive" och har en hel del med botanik att göra. Vi sysslar väl inte riktigt med etymologi här, eller gör vi det? Då kan jag tala om för dig att ordet "hack" egentligen har en mycket längre historia än så, även inom datorvärlden. Det är dock inte särskilt intressant för mig, det intressanta är att hacker inte alls är programmerare eller säkerhetsexpert. Hacker är någon som bryter sig in i datorsystem han egentligen inte har tillgång till, han är oftast både programmerare och säkerhetsexpert också, men det måste han inte vara. Orden "hacker" och "cracker" har kommit att bli politiska ord bland "whitehats" och "blackhats". Säkerhetsindustrin vill få folk att tro att de riktiga hackarna som bryter sig in i datorer egentligen inte kan ett skit och är såkallade "scriptkiddies", utan att det är dem själva som är de riktiga experterna. PHC (Phrack High Counsil) har skrivit en riktigt bra text kring det.

http://www.h0h0.com/phc/texts/hack4.txt

Lillgrabben
2005-01-29, 00:18
Temperaturen på hårddiskarna är betydligt lägre i dag, utan plåt, än den var i går med plåt och fläkt. 27 grader säger DTemp.

En kompis som är överklockningsfreak & pysslar mycket med onlinespelning har i flera år kört sina datorer utan sidoplåtarna monterade. Enda problemet är väl utseendet samt dammet som kommer att lägra sig i apparaten..... Dock så inbillar jag mig att eventuell dammsamling inte kommer att bli just ngt större bara för att man har lådan öppen - fläktarna drar nog in minst lika mycket i datorn.

Dammet kan man ganska lätt ta bort genom dammsugaren eller så kan man ta tryckluft & blåsa bort det lite försiktigt, finns t.o.m. tryckluft på sprayburk att köpa nuförtiden.

MVH

King Grub
2005-01-29, 06:49
Om man nu skall installera en ny fläkt längst fram i datorn, under hårddiskarna, vad är ett bra märke och en lämplig storlek för att få en bra balans mellan effekt och ljudnivå?

Mart|n
2005-01-29, 08:45
Om man nu skall installera en ny fläkt längst fram i datorn, under hårddiskarna, vad är ett bra märke och en lämplig storlek för att få en bra balans mellan effekt och ljudnivå?

Det är väl Papst och Adda som är tystast, men ger ändå bra luftflöde. 120mm är bäst vad jag vet :)

Piranha
2005-01-29, 09:05
Japp Papst är ett riktigt bra märke, det fungerar ju givetvis att dessto större diameter fläkten har ju med L/min luft pressar den , givetvis väljer man en så stor diam man bara får in för att få ner varvtalet = ljudnivån ).

I Grubbens fall så behöver han nog få ut den varma luften ur chassit också annart kommer en fläkt som blåser på diskarna mer eller mindre cirkulera luften.

King Grub
2005-01-29, 13:17
Fläkten där bak som drar ut luften fungerar finfint, så det är bara den fram som behöver ersättas. Papst tar vi; tack så mycket.

Just nu står det en stor bordsfläkt bredvid det öppna chassit och blåser in kalluft i datorn. :D Snyggt är det inte, men kylt blir det! Sätter jag på full fart så kryper hårddiskarnas temperatur ned mot 20 grader.

Megatuttarna
2005-01-29, 13:30
Köp en Prometeia eller Vapochill. Det är så helvetes kul och klocka, fläktar är som en fis jämfört med den kylningen.

King Grub
2005-01-29, 13:55
Det såg besvärligt ut. Det får inte vara för mycket pillergöra. Glöm inte att jag är teoretiker.

Megatuttarna
2005-01-29, 15:08
Det såg besvärligt ut. Det får inte vara för mycket pillergöra. Glöm inte att jag är teoretiker.

Det är inte så värst mycket pillergöra, kan du lossa en dörr till ditt datorchassi kan du även koppla in en Vapochill.

aliquis
2005-01-29, 19:41
Vad gäller papst vet jag att det var fina grejer förr, men det är samma saker som gäller nuförtiden? Hur är det med cpykylning? Tycker coolermaster eller vad de heter verkar ha riktigt schyssta fläktar nuförtiden, trist att jag inte har en ;)

Nackdelen med de riktigt tysta fläktarna typ papst är väl att de inte använder sig av kullager så de är tystare sålänge de är "fräsha" men de pajar ju snabbare och väsnas kanske mer med tiden.

JAM
2005-01-29, 21:36
Dammet kan man ganska lätt ta bort genom dammsugaren eller så kan man ta tryckluft & blåsa bort det lite försiktigt, finns t.o.m. tryckluft på sprayburk att köpa nuförtiden.

MVH
Att använda dammsugaren är INTE att rekommendera! Om munstycket är gjort av plast är det ofta mycket statiskt laddat. Och statiska urladdningar är inte en dators bästa vänner...

Tryckluft är mycket bättre! Jag köpte en burk på Clas Ohlsson för några veckor sedan. Lekte dock slut på den samma dag. :em: Upptäckte att om man vänder den upp-och-ned så sprutas en stråle flytande luft. Det är rätt kall och därför rolig att leka med... Samlade upp vätska i ett litet glas och hade vatten i ett annat. Hällde luftvätskan i vattnet och PANG så var vattnet fruset. Det tycker jag var roligt. :)

MacLeod
2005-01-30, 02:09
Jag har lekt upp massor av såna flaskor. En trist dag på jobbet blir det ofta att man tar till flaskan o leker lite.
Dammsuga går alldeles utmärkt. Du behöver inte ha munstycket så jävla nära för att ta bort dammet, sen kan man ju ha en töntstrap på sig om man är feg.

Piranha
2005-01-30, 08:23
Jag har lekt upp massor av såna flaskor. En trist dag på jobbet blir det ofta att man tar till flaskan o leker lite.
Dammsuga går alldeles utmärkt. Du behöver inte ha munstycket så jävla nära för att ta bort dammet, sen kan man ju ha en töntstrap på sig om man är feg.

Har också lekt med dem .. vissa av dem får man ett litet plaströr med som man sätter i munstycket .

Dem gör man så hät med , ta en bläckpenna , bryt av toppen på det så du får ett ihåligt rör , tejpa sen fast det på plaströret, ladda sen med suddgummibitar eller små blöta papprestussar, får du till det riktigt bra så kan du tom få sånt tryck att det blir blåmärken på kollegorna.

Ja ja ,, men ibland är de lite att göra på jobbet..