handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig med ett beslut

Bjorne
2005-01-27, 08:21
Tja!

Idag, går jag på en EL > Natur linje där man läser delvis på distans, rättare sagt 2-3 dagar i veckan. Detta kräver väldigt mycket disciplin, för att kunna disciplinera sig så pass krävs motivation. Tydligt exempel på att detta verkligen stämmer, är att jag var ensam tillsammans med en annan elev att vara de enda som inte fick underkänt i en så pass lätt kurs som Svenska A. Nej det var inte en grupp av invandrare, utan omotiverade elever.

Jag bytte till detta program efter ett år av studier på en annan skola, så jag är redan ett år efter mina vänner, om jag får lägga det så. Och nu känner jag hur mina studiemotivationer börjar släppa allt mer. Så har lite blandade idéer börjat dyka upp i huvudet, varav en som verkligen känns lockande.

Att byta till ett annat gymnasium, ett gymnasium där man utbildar sig till ett yrke. Elprogrammet där ser ut såhär att man läser tre dagar i veckan och de andra två arbetsdagarna är man ut på en APU (arbetsplatsförlagd utbildning). Jag har kollat upp med rektor och lärare på den här skolan, ifall jag då nu kan hoppa rakt in hos tvåorna, kommer naturligtvis få lägga upp en lite speciell studieplan, men jag kan teoretiskt sett ha en fullvärdig utbildning i slutet av trean. Eftersom elbranschen ser ut som det gör idag, så är man mer eller mindre garanterad ett jobb, ifall man sköter sig då (detta som lockar mig).

Jag är väldigt sugen på detta, då jag är sugen på att komma ut på arbetsmarknaden så fort som möjligt och börja betala för mig själv och inte leva på föräldrarna. Elektronik är absolut inget jag vill syssla med hela livet, utan bara något att göra tills man hittar sig själv lite bättre. Dock känns det som det kommer att bli lättare att motivera studierna där, då man vet att det direkt kommer leda till något.

Dock är jag också sugen på att läsa massor av matte och fysisk, men inte just nu, tänkte ta tag i det längre fram, men frågan är ifall man verkligen kommer att göra det.

Aja, så vad jag behöver av er, är att veta varför jag inte ska byta skola, vad jag kanske bör göra istället också. Väldigt radikalt besult, något som troligen kommer påverk hela mitt liv, så vill verkligen tänka igenom nu.

/Björne

z_bumbi
2005-01-27, 08:47
Aja, så vad jag behöver av er, är att veta varför jag inte ska byta skola, vad jag kanske bör göra istället också. Väldigt radikalt besult, något som troligen kommer påverk hela mitt liv, så vill verkligen tänka igenom nu.

/Björne

Är du van vid tempot på Natur så kommer du antagligen bli ännu mer omotiverad på Elprogramet, tyvärr är det väldigt få som byter till en linje med lägre tempo som orkar behålla tempot de hade tidigare.
Är du intresserad av fysik och matte så läs det nu när det ingår, annars får du lägga ett år på komvux där du dessutom får ta studielån för att ha en försörjning under tiden.
Känner du att natur blev helt fel kan du alltid gå en yrkesutbildningar för att "läsa in elprogramet". Jag skulle hellre läsa natur på gymnasiet och det praktiska sen än tvärtom, särskilt när du nu läser en naturinriktning som i mycket överlappar med elektrikeryrket.

Leta upp några klasskompisar och sätt upp fasta pluggtider de dagar ni inte är i skolan, hårdplugga verkligen de här tiderna och sätt press på varandra. Det är betydligt lättare om man är en liten grupp som pluggar koncentrerat några timmar än att man själv ska ta ett beslut när det är dags att börja.
Finns det inga kompisar som är intresserade så försök klara det själv, det kanske finns några andra du känner som pluggar enligt samma metod men som läser andra linjer osv.

Bjorne
2005-01-27, 09:01
Leta upp några klasskompisar och sätt upp fasta pluggtider de dagar ni inte är i skolan, hårdplugga verkligen de här tiderna och sätt press på varandra. Det är betydligt lättare om man är en liten grupp som pluggar koncentrerat några timmar än att man själv ska ta ett beslut när det är dags att börja.
Finns det inga kompisar som är intresserade så försök klara det själv, det kanske finns några andra du känner som pluggar enligt samma metod men som läser andra linjer osv.Det är en av problemen, ingen som läser natur pluggar, de bara sitter där och gör inget. Alla lektioner blir där efter, skjutit upp två kurser en hel extra termin på grund av detta...

Grisen
2005-01-27, 10:18
Är du van vid tempot på Natur så kommer du antagligen bli ännu mer omotiverad på Elprogramet, tyvärr är det väldigt få som byter till en linje med lägre tempo som orkar behålla tempot de hade tidigare.
Är du intresserad av fysik och matte så läs det nu när det ingår, annars får du lägga ett år på komvux där du dessutom får ta studielån för att ha en försörjning under tiden.
Känner du att natur blev helt fel kan du alltid gå en yrkesutbildningar för att "läsa in elprogramet". Jag skulle hellre läsa natur på gymnasiet och det praktiska sen än tvärtom, särskilt när du nu läser en naturinriktning som i mycket överlappar med elektrikeryrket.

Finns det inga kompisar som är intresserade så försök klara det själv, det kanske finns några andra du känner som pluggar enligt samma metod men som läser andra linjer osv.

:thumbup:

Jag bytte linje på gymnasiet till ett program med lägre tempo och sämre klass men inte fick jag bättre betyg för det. Fler kompisar fick jag däremot.

Droog
2005-01-27, 10:42
Nej, stanna kvar på natur. Väldigt få vet vad de vill göra när de är 16-17. Många tror att de vet men det är fel. Vill du pyssla med el så kan du läsa till elingenjör efter gymnasiet, möjligheterna då är obegränsade. Visst, man kan ju fixa det ändå med komvux osv. Många säger att man bara ska jobba lite först men väldigt få får tummen ur när det är dags. Stanna där du är.

Tomten
2005-01-27, 11:08
Personligen så skulle jag rösta på en praktiskt utbildning, klart lättare att få jobb då, om man nu inte är en person som vill studera vidare på universitet. Det ALLRA viktigaste är dock att få godkända betyg i alla grundämnen, helst BRA betyg med, så man slipper slösa massa tid och energi på att läsa upp betygen på komvux.

När arbetsmarknaden ser ut som den gör idag, så handlar det ju också mycket om att utbilda sig i något bristyrke (VVS kommer direkt i åtanke) om man vill ha en bra chans att hitta jobb.

O för fan, glöm inte och låta föräldrarna skicka dig på körlektioner, så du har körkortet när du fyller 18. Har du ett körkort så blir det enklare att få jobb.

/dum och arbetslös

mini
2005-01-27, 11:26
Hm, du säger att du INTE vill jobba med el, men du VILL pyssla med matte och fysik...? Och undrar om du ska byta från natur till el? För mig låter det solklart - stanna på natur men skaffa bättre studiediciplin. Gå tex till biblioteket samma tid de dagar du pluggar själv och sitt x antal timmar. Hemma finns för mycket annat att göra. Men som de flesta andra har sagt, stanna på natur!

JJ
2005-01-27, 11:29
Ja, stanna. Tro inte att du börjar plugga igen efter ett par år som elektriker, det är nog rätt ovanligt.

spacedog
2005-01-27, 11:35
Det är en av problemen, ingen som läser natur pluggar, de bara sitter där och gör inget. Alla lektioner blir där efter, skjutit upp två kurser en hel extra termin på grund av detta...

Den här delen fattade jag inte riktigt - har ni inga lärare? Vem skjuter upp kurserna och varför?

iNCREDiBLE
2005-01-27, 11:57
Bjorne:
Mitt råd till dig är att läsa det som intresserar(!) dig och sluta oroa dig för framtiden. Din nyfikenhet kommer då att fungera som en drivkraft och motverka att du tappar gnistan. "Nuet är det värdefullaste du har ty det förflutna har du inte längre och framtiden vet du inte hur länge du har"

Bjorne
2005-01-27, 13:03
Tack för alla svar.

Just nu är jag bara sugen på att komma ut och få arbeta, kunna skaffa en egen lya eller vara fall bil. Samtidigt som jag faktiskt inte vet riktigt vad jag vill göra nu, att sunka runt på en skola som ger en sämre förutsättningar. Samt nu när jag är omotiverad och förmodligen inte kommer dra på mig några toppbetyg. Då känns det bättre att sunka runt på en skola där det faktiskt direkt kommer leda någon stanns, samt att jag förmodligen kommer bli mer motiverad och trivas bättre.

Funderar på att efter detta programmet, kanske studera vidare till maskiningenjör. Alternativt bara arbeta direkt efter och läsa matte/fyisk på kvällar. Känns det som det endast är möjligt uppe i huvudet på en 18 åring?

Den här delen fattade jag inte riktigt - har ni inga lärare? Vem skjuter upp kurserna och varför?Lärarna blir tvingade att skjuta upp kurser då inte ens 90% har möjlighet att få godkänt. Och tro mig, har varit på dem att de inte ska skjuta upp, då det är de eleverna som missköter som bör få ta smällen istället.

z_bumbi
2005-01-27, 13:11
Lärarna blir tvingade att skjuta upp kurser då inte ens 90% har möjlighet att få godkänt. Och tro mig, har varit på dem att de inte ska skjuta upp, då det är de eleverna som missköter som bör få ta smällen istället.

Friskola av någon typ?

Bjorne
2005-01-27, 13:15
Friskola av någon typ?Utan att gå in på fler detaljer, ja. Var bra i början dock...

z_bumbi
2005-01-27, 13:31
Utan att gå in på fler detaljer, ja. Var bra i början dock...

Varför är jag inte förvånad?
Jag tycker fortfarande att du ska vara kvar på utbildningen men det är ju svårt när jag inte vet exakt hur usel skolan är, det jag har hört från andra skolor ger mig inget större förtroende i alla fall.

spacedog
2005-01-27, 13:53
Lärarna blir tvingade att skjuta upp kurser då inte ens 90% har möjlighet att få godkänt. Och tro mig, har varit på dem att de inte ska skjuta upp, då det är de eleverna som missköter som bör få ta smällen istället.

Tack för klargörandet. Det är ju inget mindre än skandal att det får gå till på det sättet. Du borde nästan kunna stämma skolan - eller åtmintone skicka Janne Josefsson på dem... ;)

Bjorne
2005-01-27, 22:56
Tack för klargörandet. Det är ju inget mindre än skandal att det får gå till på det sättet. Du borde nästan kunna stämma skolan - eller åtmintone skicka Janne Josefsson på dem... ;)Skolan gör inget fel, inte enligt skolverket. Hur mycket som helst som misskötts, två andra exempel är att de avbryter en kurs vi läst i fyra månader nu, dvs nästan halva kursen, så får vi inte fortsätta med den förrens efter sommaren.
Samt att vi läste historia i någon månad, så blev läraren sjuk, men ingen vikarie fixades så vi tvingades pausa den kursen i 4 månader och börjar med den nu igen. :love:

Rektorn är riktigt ignorant också, första dagen i skolan efter jul ignorera han mig med flit under ett möta, helt sanslöst omoget gjort av en vuxen man...