Logga in

Visa fullständig version : Internet fungerar inte längre!

Pontus
2005-01-25, 21:30
Jag formaterade datorn igår och har sedan installerat Windows Xp home, men nu fungerar inte Internet längre på datorn. Har inte en blekaste aning om vad jag skall göra, vilket är väldigt irriterande, så jag hoppas någon här kan komma med något tips... Jag har inte rört någon hårdvara, bara formaterat och installerat om. Om jag kopplar in en annan dator på samma nätverksuttag fungerar det men när jag sätter in min nyaformaterade fungerar det inte!

Jag kopplar upp genom en router och har ställt in erhåll IP och DNS automatiskt. Det blir det automatiskt om jag kör Internetanslutningsguiden, plus att jag har så på mina andra datorer. Vad kan jag ha glömt?

Det är fyra saker på datorn som inte fungerar (se bifogad bild), skulle dom kunna påverka? Vad betyder dem? Förut var även nån ljudgrej med där så ljudet fungerade inte, men jag hittade en CD och installerade och då försvann den (och ljudet fungerade). Men inte Internet :(

Något tips?

Lillgrabben
2005-01-25, 21:32
Jag formaterade datorn igår och har sedan installerat Windows Xp home, men nu fungerar inte Internet längre på datorn. Har inte en blekaste aning om vad jag skall göra, vilket är väldigt irriterande, så jag hoppas någon här kan komma med något tips... Jag har inte rört någon hårdvara, bara formaterat och installerat om. Om jag kopplar in en annan dator på samma nätverksuttag fungerar det men när jag sätter in min nyaformaterade fungerar det inte!

Jag kopplar upp genom en router och har ställt in erhåll IP och DNS automatiskt. Det blir det automatiskt om jag kör Internetanslutningsguiden, plus att jag har så på mina andra datorer. Vad kan jag ha glömt?

Det är fyra saker på datorn som inte fungerar (se bifogad bild), skulle dom kunna påverka? Vad betyder dem? Förut var även nån ljudgrej med där så ljudet fungerade inte, men jag hittade en CD och installerade och då försvann den (och ljudet fungerade). Men inte Internet :(

Något tips?

Kolla så att nätverkskortet fungerar / är aktiverat. Kan vara en bov i dramat.

s_himself
2005-01-25, 21:35
Antar att du sitter vid en annan dator nu ;)

Men har du integrerat grafikkort och annat? Kanske kan sitta fint med en installation av drivrutiner till moderkortet?

bear.flowertwig
2005-01-25, 21:37
Kan internet ha gått sönder kanske? :MrT:

Pontus
2005-01-25, 21:43
Internet fungerar, nu sitter jag vid en annan dator och skriver. Hur skulle nätverkskortet ha gått sönder? Den enda jag gjort är att formatera och sen installera om. Datorn har stått orörd på sin plats. Hur aktiverar man då? Vet bara att det lyser om lampan på kortet när sladde är i. OM det nu är nätverkskortet som är paj plötsligt kanske jag kan testa med nåt annat, behöver jag drivrutiner sådana fall eller kan jag bara stoppa in det?

Integrerat grafikkort vet jag inte... Nivida Geforce 3 nånting, men varför installera det innan jag ens kan komma åt Internet å ladda ned det.

Någon som vet vad de fyra sakerna som inte fungerar är?

PS. Kommer inte åt min router heller, det borde man väl göra även om Internet skulle vara "paj"?

Lillgrabben
2005-01-25, 21:45
Internet fungerar, nu sitter jag vid en annan dator och skriver. Hur skulle nätverkskortet ha gått sönder? Den enda jag gjort är att formatera och sen installera om. Datorn har stått orörd på sin plats. Hur aktiverar man då? Vet bara att det lyser om lampan på kortet när sladde är i. OM det nu är nätverkskortet som är paj plötsligt kanske jag kan testa med nåt annat, behöver jag drivrutiner sådana fall eller kan jag bara stoppa in det?

Integrerat grafikkort vet jag inte... Nivida Geforce 3 nånting, men varför installera det innan jag ens kan komma åt Internet å ladda ned det.

Någon som vet vad de fyra sakerna som inte fungerar är?

PS. Kommer inte åt min router heller, det borde man väl göra även om Internet skulle vara "paj"?

Nej, du kommer omöjligen åt routern om nätverkskortet inte funkar som det ska!

Gå in i kontrollpanelen, öppna mappen "nätverksanslutningar", högerklicka på mappen som heter "höghastighetsinternet" & välj "AKTIVERA" om detta inte är gjort. Annars kan du kolla på kortets egenskaper & se om det funkar eller om det behöver drivar.

Oatmeal
2005-01-25, 21:45
Eftersom Ethernet-styrenhet står under ett av de "ej fungerande" så har du nog ditt problem där. Borde det vara. Du har inte installerat drivrutinerna till nätverkskortet? Ser inte ut så i din enhetshanterare och de borde du ha på någon skiva eller på en diskett. Annars läs på nätverkskortet eller om det är integrerat läs på moderkortet, försök hitta tillverkare och vad det är för produkt du har, sedan går du till deras sida och hämtar hem nya drivrutiner (på en annan dator naturligtvis). Lägg dessa på skiva eller diskett och in med dem i denna dator, sedan tar du reda på vad det är för annat som inte funkar på de andra portarna och fixar dessa också, sedan skall saken vara biff. Tror jag ;)

n1tro
2005-01-25, 21:47
mannen ditt nätverkskort måste fungera annars kommeru inte ut :D om du inte sitter på 56k modem typ...

s_himself
2005-01-25, 21:48
Ne, har du det kortet är det inte integrerat. Jag tänkte om du hade integrerat Nätverkskort osv.. då brukar man ha en skiva med drivrutiner till moderkortet som man ska installera. Men å andra sidan så finns de flesta Bas-drivrutiner i XP redan så allt bör va installerat..

Men testa att gå in i inställningarna till nätverkskortet och ändra DNS till 10.0.0.6

brukade krångla för mig ibland, så satte jag dns:en till det och då kom jag åt routern, sedan när allt fungerar så kan du ta bort det igen.

Oatmeal
2005-01-25, 21:48
mannen ditt nätverkskort måste fungera annars kommeru inte ut :D om du inte sitter på 56k modem typ...

Blir väl svårt att koppla ett 56k till en router? :hbang: :D

Pontus
2005-01-26, 22:45
Ohh skulle bara tala om att det funkar nu! Nätverkskortet var integrerat i moderkortet men jag gjorde som Oatmeal sa och sökte efter det på Internet. Ett flertal personer ville veta samma sak visade det sig i en tråd som var ett par år gammal, så efter lite klickande hittade jag tillslut drivrutinen! *yourock*

Nu är det bara USBn som inte fungerar tydligen... Eller det gör den tror jag men det står att USB-styrenhet inte fungerar vad som nu menas med det.

sunkan
2005-01-26, 22:52
Den vita röken i modemet som gör att det funkar har helt enkelt läckt ut :naughty:

Bjorne
2005-01-26, 23:07
Det är drivrutiner till moderkortet som fattas...