Visa fullständig version : kaloriintag?
Hur mycket kalorier bör man äta i början av en deff?
Jag tränar varannan dag. Två pass styrka i veckan och resten kondition. Styrkepassen avslutas även med 30 minuterskondition. Jag lägger även in 1-2 morgonpromenader per vecka.
hassezilla
2005-01-25, 11:03
Hur mycket kalorier bör man äta i början av en deff?
Jag tränar varannan dag. Två pass styrka i veckan och resten kondition. Styrkepassen avslutas även med 30 minuterskondition. Jag lägger även in 1-2 morgonpromenader per vecka.
Du kan ju börja med att räkna ut hur många kcal du förbrukar.
Räkna några hundra upp till femhundra kcal mindre än du äter i vanliga fall.
Exakt hur mycket det blir är omöjligt att säga eftersom energiförbrukning och ämnesomsättning är väldigt olika från perosn till person.
Jag har räknat ut på uppladdningen att jag förbrukar ca 2400 kcal/dag och har senaste veckan kört på 1700 kcal per dag och även "ätit upp" de kalorier jag tränat in. Det resulterade i att jag gick upp i vikt!? Visserligen bara +0,2 men det känns trist ändå. Veckan innan det gick jag upp 0,2 också och veckan innan det ner 0,4 så det ger liksom inga tydliga resultat när jag ändrar något... Tidigare har jag nog ätit sisådär 1400-1500 kcal per dag, men det är väl för lite antar jag...
King Grub
2005-01-25, 13:02
Använd dig av nedanstående uträkning, från Harris J, Benedict F. A biometric study of basal metabolism in man. Washington D.C. Carnegie Institute of Washington från 1919:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.
Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför TV:n och 2.0 är en elitidrottsmans dag inom en konditionsgren.
Bra siffor för intag av näringsämnen (ungefärliga, förstås) är 1 gram fett per kilo kroppsvikt, 2 gram protein per kilo kroppsvikt, samt resten från kolhydrat, tills önskat energiintag är uppnått. Kolhydratmängden regleras efter aktivitetsnivå.
Vid deff drar du av ungefär 500 från siffran du behöver från din vikt skall ligga stilla.
"resten kondition" säger ju inget om hur ofta och hur mycket, du nämner inte heller vikt eller kön så det blir ju rätt svårt att ha någon som helst aning om vad du kan tänkas förbruka.. och morgonpromenaderna, hur länge varar de? Är 2400kcal din förbrukning utan träningen? Eftersom du säger att du "äter upp" det du har "tränat in", dvs om du tycker dig ha tränat bort 500kcal så äter du 500 mer?
Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför TV:n och 2.0 är en elitidrottsmans dag inom en konditionsgren.
Vid deff drar du av ungefär 500 från siffran du behöver från din vikt skall ligga stilla.
66.5+13.75*68+5.003*173-6.775*25=1697.644
Hum.. så även om jag tränade som en elitidrottsman skulle jag bara äta 3400kcal? Känns lite snålt ändå.
King Grub
2005-01-25, 13:13
66.5+13.75*68+5.003*173-6.775*25=1697.644
Hum.. så även om jag tränade som en elitidrottsman skulle jag bara äta 3400kcal? Känns lite snålt ändå.
För att hålla vikten. För att öka muskelmassa med styrketräning t ex är ett överskott på cirka 15% att rekommendera. Och individuella variationer i energiförbrukningen på 10-20% är inte ovanligt.
AngelLove
2005-01-25, 14:17
Hmm, om man går efter Grubbens snabbare siffror hamnar jag på 3000Kcal om jag använder mig av 1.5 i multiplier. Går man efter uppladdningen så hamnar jag runt 3600-3700Kcal.
Jag har legat kring 3600 på träningsdagar och 3000 på vildodagar, har inte gått upp något speciellt i fettmängd änsålänge, något har man ju såklart gjort och då har jag strypt cardion sen oktober månad ...
Det som jag undrar är vilken stämmer, för det är en måltid som skiljer emellan.. !? Så skall man ligga på 3000Kcal på träningsdagar ??
EDIT: Såklart har jag öppnat ett fönster i browsern på jobb och är 1timme efter Grubben... Tack för förklaringen som du omedvetet gav *yourock*
King Grub
2005-01-25, 14:19
Jag skulle inte använt mig av 1.5 på en träningsdag, om jag inte spenderade resten av dagen i soffan. Harris och Benedicts ekvation är fortfarande den som anses mest korrekt och den som ligger till grund för de flesta "nätuträkningar", t ex. Dock är den från en tid då medelindividen var mer fysiskt tränad och i bättre form än i dag, men detta torde bara göra den mer användbar för idrottare.
AngelLove
2005-01-25, 14:27
Så om man tar 1,5 på en träningsfri dag (vilket ändå ger en del rörelse och inte enbart soffliggande) och 1,8 på en träningsdag ??
Då hamnar jag väldigt nära det som Uppladdningen gav och som fungerat bra..
Det svåra är ju att sätta multipliern rätt, för träning på elitnivå inom kondition är nog tuffare än min träning (vet inte hur de tränar och aldrig haft chansen att prova en dag så jag vet ju inte exakt) och den multipliern ger ju ganska så rejäla svängningar, läs i mitt fall grund på 2025 ger 3000Kcal på 1.5 men 4000Kcal på 2.0..
King Grub
2005-01-25, 14:29
Då hamnar jag väldigt nära det som Uppladdningen gav och som fungerat bra..
Uppladdningens program är helt baserat på Harris och Benedicts ekvation.
"resten kondition" säger ju inget om hur ofta och hur mycket, du nämner inte heller vikt eller kön så det blir ju rätt svårt att ha någon som helst aning om vad du kan tänkas förbruka.. och morgonpromenaderna, hur länge varar de? Är 2400kcal din förbrukning utan träningen? Eftersom du säger att du "äter upp" det du har "tränat in", dvs om du tycker dig ha tränat bort 500kcal så äter du 500 mer?
Jag tränar ju som sagt varannan dag så "resten" blir ju 2 pass varannan vecka och ett pass varannan vecka. Jag kör konditionspassen 45-60 minuter med en puls på 150-180. cykel, löpband eller crosstraining är det som gäller då.
Morgonpromenaderna varierar mellan 45 och 90 minuter och jag går i relativt högt tempo och försöker hålla mig på minst 120 i puls.
Jag är tjej, 27 år, väger 66 kg och vill ner till 60 innan september då jag ska gifta mig.
2400 kcal ska vara en "normaldag" utan träning enligt "uppladdningen". Tränar jag in 500 kcal så försöker jag äta upp detta. Alltså äta 500 kcal extra den dagen. Detta gör jag för att jag har fått höra att jag äter alldeles för lite med 1700 kcal och jag vill inte ställa in kroppen på svält, om jag inte redan har gjort det... Kaloriantalet håller jag koll på med hjälp av "hälsovakten". Det kanske inte är exakt, men det ger väl ett hyfsat värde i alla fall.
Använd dig av nedanstående uträkning, från Harris J, Benedict F. A biometric study of basal metabolism in man. Washington D.C. Carnegie Institute of Washington från 1919:
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
Bra siffor för intag av näringsämnen (ungefärliga, förstås) är 1 gram fett per kilo kroppsvikt, 2 gram protein per kilo kroppsvikt, samt resten från kolhydrat, tills önskat energiintag är uppnått. Kolhydratmängden regleras efter aktivitetsnivå.
Detta får jag ta och räkna på imorgon! Det är för sent för matte nu ;) Tack för tipset! :bow:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.