handdator

Visa fullständig version : Dismember vs. At the Gates

The Somberlain
2005-01-25, 10:50
Okey, Sthlm vs. Gbg då.

daja
2005-01-25, 10:51
va?

bujinkan
2005-01-25, 11:01
At the gates, så klart, regerar över dismember... :hbang:

Evensar
2005-01-25, 11:04
At the gates, så klart, regerar över dismember... :hbang:

Intstämmer helt.

_micke_
2005-01-25, 11:08
Precis At the gates är ju feta som fan! :hbang:

daja
2005-01-25, 11:14
spelar dom i någon orkester som sysslar med sån där populärmusik?

mini_Arnold
2005-01-25, 11:16
Tror jag har hört dismember nångång, lät bra! Dem andra vet jag inget om.
Därför röstade jag på dismember

Spinkot
2005-01-25, 11:37
Dismember vinner lätt

Dipshit
2005-01-25, 12:08
umhmm..?

Weird
2005-01-25, 12:11
*screwy*

Fultjack
2005-01-25, 12:31
In flames ! :hbang:

bujinkan
2005-01-25, 12:36
In flames rular oxå, :hbang: har inte hört mycket från senaste plattan dock! E´ den bra?

The Somberlain
2005-01-25, 12:54
In flames rular oxå, :hbang: har inte hört mycket från senaste plattan dock! E´ den bra?

Den är mer "Nu-metal" influerad. Om den är bra eller dålig får du själv avgöra, men enl. min åsikt går Göteborgssoundet käpprätt åt helvete. 90-tals plattorna var enormt mkt starkare!

bujinkan
2005-01-25, 12:56
Som med de flesta band alltå, de tidiga alstren är ju klockrena...

palme
2005-01-25, 13:01
In flames ! :hbang:

:bow: :bow: :bow:

m1cke
2005-01-25, 13:22
At the gates!
De var mer stilbildande än Dismember, At the gates skapade Göteborgssoundet, utan At the gates tror jag inte In Flames hade låtit som det gör/gjorde..

Dismember var viktiga med, men i STHLM fanns fler som var med och bildade STHLMsoundet, Entombed, Grave osv..
Dismember får ju pluspoäng på att de låter likadant idag som 1992..

Jag ligger ofta sömnlös över att jag aldrig såg At the Gates live..
Tänkt när With fear I kiss the burning darkness kom.. oj oj vilken skiva! idag så håller man Slaughter of the soul högst, men With fear.. har nog varit viktigare för mig egentligen.. synd att det är så skräpigt ljud..

abjorn
2005-01-25, 14:06
måste jag välja blir det at the gates, är inte så förtjust i någon av dom.

The Somberlain
2005-01-25, 14:12
Dismember var viktiga med, men i STHLM fanns fler som var med och bildade STHLMsoundet, Entombed, Grave osv..

Hmmm... mycket märkligt, då de flesta medlemmarna spelat/spelar i ovanstående band ;)

Dismember får ju pluspoäng på att de låter likadant idag som 1992..

Indeed! Det håller i längden... :hbang:

Pudzianovski
2005-01-25, 14:50
Dismember startades 2 år innan At the gates.

De bidrog väl tillsammans med Entombed (som nästan var samma medlemmar i början som hoppade fram och tillbax till varann) till att Sverige blev stora internationellt med Svensk Death Metal.

Tycker själv att både ATG och Dismember har gjort 2 st riktigt grymma skivor var.
"Slaugther of the soul" och "Like an ever flowing stream".

Tycker för övrigt att det är märkligt att ställa dem emot varann då jag anser att det är skilda stilar.

Mycket var dock bättre på den tiden och många riktigt bra skivor från den tiden (90talet kanske är mer korrekt) rullar här än idag.

"Skin her alive" är en riktigt klassiker.

(Och inget Dismember gjort idag låter som på like an ever...skivan)

:thumbup:

m1cke
2005-01-25, 15:25
Hmmm... mycket märkligt, då de flesta medlemmarna spelat/spelar i ovanstående band ;)

Jo, det var väl en jäkla inavel där uppe :-)

Om någon nu mot förmodan missat Bloodbath så är det bara att springa iväg till musikaffären.. (nej, det skall inte laddas ner)
Underbar death, tillverkad i nutid av dåtidens (visserligen nutidens oxå) death-stjärnor!

Berge
2005-01-25, 15:41
At the gates helt klart :hbang: ett av sveriges bästa band ...

Slayerized
2005-01-25, 15:45
At The Gates
Tycker inte så mycket om Dismember, av någon anledning.

Jense
2005-01-25, 16:03
at the gates är mest bra av dom 2..

in flames.. han låter som en krystande kvinna sångaren.. jobbigt

The Somberlain
2005-01-25, 16:05
Om någon nu mot förmodan missat Bloodbath så är det bara att springa iväg till musikaffären.. (nej, det skall inte laddas ner)
Underbar death, tillverkad i nutid av dåtidens (visserligen nutidens oxå) death-stjärnor!

Jag har missat dem... fast bara av ekonomiska skäl =)
Vet dock att Peter Tägtgren har ett finger med i spelet, och hörde dom på p3 rock för nån vecka sedan. Det lät helt okey :thumbup:

Skulle aldrig falla mig in att tanka ngt ever ;)

Pudzianovski
2005-01-25, 16:18
Bloodbath första EP "Breeding Death" ÄR suverän! Efter det låter allt som vanligt.

Tätgren har ju kommit till senare. Han var ej med i början.

The Somberlain
2005-01-25, 17:24
Tycker för övrigt att det är märkligt att ställa dem emot varann då jag anser att det är skilda stilar.

Lite det som var tanken med pollen. Kunde lika gärna skrivit "swedish/sthlm-death vs. Gbg-death". Istället valde jag två typiska representanter för vardera stil ;)

Helt klart två kanonband som jämnförs!

Tätgren har ju kommit till senare. Han var ej med i början.

Tägtgren slår Åkerfeldt med hästlängder enl. mig. Sen är jag inte så säker på "bandets" historia och discografi, har bara hört ett fåtal låtar...

Men bra är det iaf! :)

Pudzianovski
2005-01-25, 18:34
Tägtgren slår Åkerfeldt med hästlängder enl. mig. Sen är jag inte så säker på "bandets" historia och discografi, har bara hört ett fåtal låtar...
Men bra är det iaf! :)

Tätgren sjunger för ljust. Han låter mer som Dani i Cradle of Filth. En sådan röst passar bättre in på Hypocrisy. Bloodbath ska vara dödsmetal därför passar Mickes brutalare och mörkare röst bättre enligt mig.

Men vi har olika smak.

Dock så har Tätgren en jävla pipa. Lyssna bara på "fire in the sky".

Du kanske skulle skrivit Stockholms metal mot Göteborgs metal istället för att ta två grupper bara.

The Somberlain
2005-01-25, 19:04
Bloodbath ska vara dödsmetal därför passar Mickes brutalare och mörkare röst bättre enligt mig.

Men vi har olika smak.

Jag har inget problem med högre sång vad det gäller death. Ibland låter det vida bättre än den klassiska, och den i längden en smula enformiga "kakmonster-sången".

Dismember med Robban vid micken = :hbang:

Du kanske skulle skrivit Stockholms metal mot Göteborgs metal istället för att ta två grupper bara.

Sant, kom på det i efterhand ;-)

Den egentliga anledningen till att det blev som det blav var att jag hade ett At th Gates-riff (suicide nation) på hjärnan =)