handdator

Visa fullständig version : Mina vovvar!!Om ni vill se;)

Linusen
2005-01-25, 01:01
Jag har fotat lite o har äntligen lagt upp skiten på datan, så om n8 orkar o har lust..se på mina skönheter :hbang: Mattes stolthet,mycket träning o slit,men ack så kul

http://www.zoonen.com/res/user/332855/galleri/339099/dober9_orig_SE.jpg

http://www.zoonen.com/res/user/332855/galleri/341547/8_orig_SE.jpg

http://www.zoonen.com/res/user/332855/galleri/341539/1_orig_SE.jpg

http://www.zoonen.com/res/user/332855/galleri/341544/5_orig_SE.jpg

Fina va---åhh jag som älskar att fota..tyvärr kostar de fasen mycket..men nu har killen köpt sin flcikvän en digitalkamera..gissa vem som är lycklig?

Jense
2005-01-25, 01:28
ah. riktigt fina hundar.

tränar du mycket med den?

edit: specielträning, såklart.

Megatuttarna
2005-01-25, 01:48
Ursäkta min hundokunskap men vad är det för raser? Tycker att de liknar Snoop Dogg förövrigt...

no1fitness
2005-01-25, 02:04
Ursäkta min hundokunskap men vad är det för raser? Tycker att de liknar Snoop Dogg förövrigt...

:laugh:
Doberman såklart ! :thumbup:
Men tycker inte kuperingen har någon större nytta med sig... :(

Megatuttarna
2005-01-25, 02:19
Doberman såklart ! :thumbup:
Men tycker inte kuperingen har någon större nytta med sig... :(

Skratta på du, jag skrattar fortfarande åt din Atos :laugh:

no1fitness
2005-01-25, 03:46
Skratta på du, jag skrattar fortfarande åt din Atos :laugh:

:laugh: *slap*

marst060
2005-01-25, 08:07
Kuperade svansar och öron.... Tyskimporter?

Tomten
2005-01-25, 08:38
Huhu, gillar inte riktigt det där med kuperade svansar och öron. Finns det någon vettig anledning att man gör det eller är det bara en sån där "sak" som folk gör endå?

_Larre_
2005-01-25, 09:34
Fina hundar! Men krävs riktigt bra pli på dom, annars är dom inget att hänga i julgranen..

Mccartney
2005-01-25, 10:00
Kupering är väl förbjuden i sverige....jag anser inte det vara bra....hundar signalera med svans och Öron gentemot andra hundar....

marst060
2005-01-25, 10:38
Huhu, gillar inte riktigt det där med kuperade svansar och öron. Finns det någon vettig anledning att man gör det eller är det bara en sån där "sak" som folk gör endå?

Det är en rent kosmetisk fråga. Vissa anser att Dobberman skall se ut så.

nordlander
2005-01-25, 11:40
Ta inte illa upp nu men dom såg jävligt fisförnäma ut :D

Dipshit
2005-01-25, 12:05
Ta inte illa upp nu men dom såg jävligt fisförnäma ut :D
hehehe.. det gör dom ju faktiskt! :laugh:

Tricklev
2005-01-25, 12:29
Trots att jag föredrar Rottisar.

Fina hundar :thumbup:

mmartin
2005-01-25, 12:30
Det är en rent kosmetisk fråga. Vissa anser att Dobberman skall se ut så.

när det inte är naturligt, hur tycker då folk att det "ska se ut så"?

fina hundar, men dobermann ska vara "naturell" i mitt tycke, men fina iaf! :thumbup:

marst060
2005-01-25, 12:36
[QUOTE=mmartin]när det inte är naturligt, hur tycker då folk att det "ska se ut så"?

fina hundar, men dobermann ska vara "naturell" i mitt tycke, men fina iaf! :thumbup:[/QUOTE

Den frågan får väl damen i fråga som äger hundarna svara på. Jag tycker inte det är försvarbart att kupera hundar bara för utseendets skull.

mmartin
2005-01-25, 12:38
får man fråga vad de väger?? de ser faktiskt rätt stora ut för dobermann`s och jag brukar själv passa en på 55 kg så jag gissar att det är ungefär samma vikt...?

Herkulez
2005-01-25, 12:40
grymma som fan, vars har du importerat dom ifrån..min kusin har 2st från litauen som ser likadana ut.

antar att du får promenera rätt obesvärat när du är ute med dom där :D

Metal_boy_
2005-01-25, 12:42
grymma hundar, jäkligt fina och jag tycker det är snyggt med kuperade öron på doberman, det är inte snyggt med lövbiffar på den rasen och ni som gnäller kan ju starta en tråd där ni även kan klaga på att judar kapar förhuden.

Frazze
2005-01-25, 12:43
grymma hundar, jäkligt fina och jag tycker det är snyggt med kuperade öron på doberman, det är inte snyggt med lövbiffar på den rasen och ni som gnäller kan ju starta en tråd där ni även kan klaga på att judar kapar förhuden.

haha

marst060
2005-01-25, 12:48

*screwy*

Herkulez
2005-01-25, 12:49

håller med, klart snyggare med kuperade öron.

mmartin
2005-01-25, 12:55

ha ha gnäller och gnäller, jag föredrar a`naturelle men tycker att hundarna är riktigt snygga trots det.

och att kapa förhuden är sjukt *screwy*

Bolio
2005-01-25, 12:56
och ni som gnäller kan ju starta en tråd där ni även kan klaga på att judar kapar förhuden.

Haha! :thumbup:

Metal_boy_
2005-01-25, 12:57
ha ha gnäller och gnäller, jag föredrar a`naturelle men tycker att hundarna är riktigt snygga trots det.

och att kapa förhuden är sjukt *screwy*

runkoman :D

Linusen
2005-01-25, 13:15
Anledning till att man kuperar dobbisar är för att förr i tiden när dom var ren avlade vakthundar så skulle inte tjuvarna kunna ta tag i öron o svans på hundarna om dom nu ville försöka slå hundarna medans dom blev jagade!! Satt darför kuperade man dom förr, i sverige är detta förbjudet i Tyskland oxå..men inte i frankrike ...dom är köpta i sverige och tränas i lydnad och förut även i IPO..

Det är mycket jobb med en dobermann helt klart, men vet man vad man gör och kan man hund och tränar dom aktivt så är detta en ras som är underbar.Men de är ingen hund för den som inte är intresserad av bruksträning!

mmartin
2005-01-25, 13:17
runkoman :D

det spelar ingen som helst roll :D

mmartin
2005-01-25, 13:22
Anledning till att man kuperar dobbisar är för att förr i tiden när dom var ren avlade vakthundar så skulle inte tjuvarna kunna ta tag i öron o svans på hundarna om dom nu ville försöka slå hundarna medans dom blev jagade!! Satt darför kuperade man dom förr, i sverige är detta förbjudet i Tyskland oxå..men inte i frankrike ...dom är köpta i sverige och tränas i lydnad och förut även i IPO..

Det är mycket jobb med en dobermann helt klart, men vet man vad man gör och kan man hund och tränar dom aktivt så är detta en ras som är underbar.Men de är ingen hund för den som inte är intresserad av bruksträning!

nja e du säker på det? ;) hunden jag passar har de aldrig gått till bruksklubb med.. Hon har enorm hundvana sedan tidigare så det spelar naturligvis roll men ändå..

och han lyssnar väldigt bra och lyder också, och antagligen den eller en av de, mest människokära hundar i sverige, sjukt snäll mot alla utom dalmatiner som han får galna utbrott mot :D

men naturligtvis är det en hund som behöver jobba lite, och det är mycket spring i skog och dylikt som han får jobba med litegrann.

Nu rekommenderar jag ingen "nybörjare" att skita i bruksklubbar om en dobbermann är första hunden, dock säger jag att jag anser dessa bruksklubbar överskattade och väldigt ofta kommer folk med konstiga och felaktiga påstående från olika bruksklubbar...

nu ska inte alla sågas över en kam, men just de klubbarna(3 st) där jag finns, är inte mycket att hänga i granen..

Linusen
2005-01-25, 13:42
Det är klart att visa brukshundar aldrig vistas på en brukshundsklubb! jag är inte alltid på nån klubb o tränar men jag tränar dom lite varje dag under promenaderna. Vissa hänger 4 dar i veckan på klubben o tränar, jag kanske är där 2-3 ggr i månaden, beror helt på ibland oftare..Jag har ju en äng där jag bor..det är där jag brukar träna..

Men en dobermann mår klart bäst att få aktiveras, det är ingen soffhund som mår bra av 20 min promenad om dan o ingen hjärgympa. Men min är verkligen en soffpotatis när hon vill :)

spacedog
2005-01-25, 13:46
Anledning till att man kuperar dobbisar är för att förr i tiden när dom var ren avlade vakthundar så skulle inte tjuvarna kunna ta tag i öron o svans på hundarna om dom nu ville försöka slå hundarna medans dom blev jagade!!

Mmm...det låter allt som en skröna. Har man en doberman efter sig är väl att försöka ta tag i öronen det sista man tänker på? Jag sätter nog mina pengar på att det precis som med många andra raser är av rent estetiska skäl man kuperar.

Och ja, jag föredrar dem au naturelle, men dina hundar är fina de också. En boxer med kuperade öron däremot... *screwy*

Flow
2005-01-25, 13:46
Ah, verkligt fina! :)

Blir ju dock lite avundsjuk, jag som verkligen vill ha hund. Om inte annat skulle det göra alla mina promenader betydligt mer legitima. Kvällstid när man känner sig lite lagom rastlös är det ju faktiskt bara jag och alla hundägarna som är ute. Och de gamla damerna med tillhörande knähundar blänger ytterst misstänksamt och tycks tro att min enda anledning att gå ut är för att slå ner och råna dem. jag som ser så sällsynt snäll ut :D

Metal_boy_
2005-01-25, 13:47
blev sugen som fan på en dobberman nu....vart får man tag i dom? ca pris? och jag vill ha kuperat, hur ordnar jag det?

Mccartney
2005-01-25, 13:50
Metal boy och Bolio...farligt släkte inom hundvärlden....

Skall hundar börja slåss...på grund av att människan vill "ha sin hund på ett speciellt sätt"?

Hundar är födda med svans och öron...för dem skall kommunicera med andra hundar.

har själv släktingar som har Doberman med svans och öron och dem är jätte fina. Doberman är en hund jag själv kan tänka mig.

spacedog
2005-01-25, 13:50
och jag vill ha kuperat, hur ordnar jag det?

Du väntar tills hunden blivit vuxen, sedan närmar du dig den med en sax...

Okuperat - om hunden själv får välja. :D

Mccartney
2005-01-25, 13:51
Metal boys inlägg är ibland skrattretliga....man förstår att han inte har mycket i huvudet.....

Herkulez
2005-01-25, 14:00
Metal boys inlägg är ibland skrattretliga....man förstår att han inte har mycket i huvudet.....
personligt påhopp mannen, gå och starta en "va tycker du" tråd istället för att komma med såna inlägg.

Linusen
2005-01-25, 14:06
Ni kan läsa i alla hundböcker, de är darför man kuperade förr i tiden, knappast för utseendets skull!

jag tycker at kuperat är fint men andra dobbisar med lövbiffar som nån sa *yourock* är oxå fina..har själv ägt en från jean dark innan!!

Ja vill du köpa en dobermann ska du verkligen vara kräsen, tyvärr säljs det många som inte är dom bästa i huvudet, stressade och nervösa. Man ska vara nogrann och leta efter en bra stabil hund, köp inte bara för att den ser ball ut ;) De är roligare att ha en hund som är bra i psyket oxå annars kommer du ångra dig snart..vad dom kostar, ca 10-20 tusen!!

spacedog
2005-01-25, 14:08
Ni kan läsa i alla hundböcker, de är darför man kuperade förr i tiden, knappast för utseendets skull!

Ok då, det är en välspridd skröna. ;)

Linusen
2005-01-25, 14:13
haha japp... :thumbup:

marst060
2005-01-25, 14:13

!

He he... Jo och det faktum att man gärna ville/vill att en vakthund skall se elak ut hade säkert inget med saken att göra...

marst060
2005-01-25, 14:21
Dina hundar är väldigt vackra måste jag tillägga. Trots kuperingen=)

Bolio
2005-01-25, 14:31
personligt påhopp mannen, gå och starta en "va tycker du" tråd istället för att komma med såna inlägg.

Exakt. Och jag garanterar dig att det finns en massa människor som tycker att dina inlägg är tio gånger så korkade som någon annans McCartney.

Metal_boy_
2005-01-25, 14:41

smaken är som baken, vad det har med mitt intellekt att göra förstår jag inte?
Jag har blivit kallad dum i huvet många gånger här och ofta då jag har provocerat folk med flit för att jag tyckt det varit roligt. Folk som känner mig mer än från idiotiska inlägg som knappast är seriösa vet att jag varken är rasist eller har någon annan skada förutom när det gäller mina panikattacker.

Grisen
2005-01-25, 14:46
Exakt. Och jag garanterar dig att det finns en massa människor som tycker att dina inlägg är tio gånger så korkade som någon annans McCartney.

Jag är en av dem.

Jense
2005-01-25, 15:56
girl fight.. sumo vs ninja. ,... WHU WIN?!

så.. hur mycket kostade hundarna? seriös uppfödare? varför är de kuperade om de är köpta i sverige? impotör?

tränar du specialträning med dom, frågade jag . andra inlägget, kanske missade det.
attack osv?

palme
2005-01-25, 15:59
Tror aldrig jag sett nån ha dobermanns på gatan. Måste va pga tv.

Men pittar är klart att föredra.

Linusen
2005-01-25, 18:03
JENSE....haha jag skrev ju att jag har tidigare tränat IPO, om du VET hund,,,vet du vad IPO är för nåt *screwy* Slå upp IPO på google :cool: Så vet du vad jag tränade ...

Seriös uppfödare japp, jag köpte henne i Sverige..den bruna. Hon kom från frankrike 2 veckor innan det är darför hon var kuperad,..Hon var redan tränad i IPO när jag köpte henne men jag har satsat mest på lydnaden! Jag skrev även vad en sådan krabat kan kosta allt från 10-20 tusen..jag tycker de är urlöjliga priser med tanke på att MÅNGA idag tar sånna höga priser på sina kuperade dobbisar trots att hunden har en skit stamtavla och är ett nervrak, men bara för att sååå många idioter faller för kuperade dobbisar så skiter dom i stamtavla,psyke och mentalitet...satt dom caschar 20 tusen för ett nervrak..hualigen *grr27*

Trance
2005-01-25, 18:40
Tycker det är ganska onödigt med kupering, tycker det är grymt mot hunden. Hundar använder svansen till att uttrycka så mycket.

Men många som köper t.ex. dobberman vill nog ha dem mer för att de ser tuffa ut än att de vill ha en hund.

Grisen
2005-01-25, 18:52
Fina hundar! *klappa*

Jense
2005-01-25, 19:34
JENSE....haha jag skrev ju att jag har tidigare tränat IPO, om du VET hund,,,vet du vad IPO är för nåt *screwy* Slå upp IPO på google :cool: Så vet du vad jag tränade ...

Seriös uppfödare japp, jag köpte henne i Sverige..den bruna. Hon kom från frankrike 2 veckor innan det är darför hon var kuperad,..Hon var redan tränad i IPO när jag köpte henne men jag har satsat mest på lydnaden! Jag skrev även vad en sådan krabat kan kosta allt från 10-20 tusen..jag tycker de är urlöjliga priser med tanke på att MÅNGA idag tar sånna höga priser på sina kuperade dobbisar trots att hunden har en skit stamtavla och är ett nervrak, men bara för att sååå många idioter faller för kuperade dobbisar så skiter dom i stamtavla,psyke och mentalitet...satt dom caschar 20 tusen för ett nervrak..hualigen *grr27*

jag vet vad det är. men jag såg inte att du skrivit det.

mmartin
2005-01-25, 20:07
jag vet vad det är. men jag såg inte att du skrivit det.

:D AB, APBT och dobbermann... ha ha varför har jag en mental bild av dig liggandes slö i en soffa och klappa din lika slöa labrador om några år?? :D

Jense
2005-01-25, 20:11
:D AB, APBT och dobbermann... ha ha varför har jag en mental bild av dig liggandes slö i en soffa och klappa din lika slöa labrador om några år?? :D

doberman och apbt har jag väl inte sagt ngt om :confused:

aldrig en labbe. och aldrig slö

Grisen
2005-01-25, 20:14
doberman och apbt har jag väl inte sagt ngt om :confused:

aldrig en labbe. och aldrig slö

Nope; American Bulldogg ska det vara och en pumphagelbrakare I AM THE JENSE!!!

Jense
2005-01-25, 20:19
Nope; American Bulldogg ska det vara och en pumphagelbrakare I AM THE JENSE!!!

ursäkta?