handdator

Visa fullständig version : John Wayne!

Mccartney
2005-01-24, 21:31
Vad tycker ni om denna skådespelare?

Än idag röstas han fram till USAs mest beundrade personer.

Själv tycker jag han faktiskt är rätt cool......

Jense
2005-01-24, 21:36
en väldigt duktig och mångsidig skådespelare. *rolleyes*

Allan
2005-01-24, 21:37
Vad tycker ni om denna skådespelare?

Än idag röstas han fram till USAs mest beundrade personer.

Själv tycker jag han faktiskt är rätt cool......

Nån större skådis var han väl inte - han spelade ju oftast John Wayne. Det finns några minnesvärda prestationer, framförallt rollen som den åldrade JB Books i The Shootist. Jag gillar även Hans Vilda Fru, för att inte tala om alla dessa västernfilmer - som verkligen satte standarden för västernfilmer - oftast regisserade av John Ford. Rio Bravo, Fort Apache, Stagecoach...

allan

MacLeod
2005-01-24, 23:12
Allan eller nån annan: Vad heter filmen med honom när dom sjunger sången om den gula scarfen i slutscenen?

Jense
2005-01-24, 23:43
kan de va el dorado

Baan
2005-01-25, 00:01
håller med allan, john wayne var väl sin tids actionhjälte, ungefär som arnold/stallone var på min (eller aj på gränsen..)

roligaste minnerna av john wayne var väl när han försökte ge sig på att sjunga i filmerna.. det lät INTE bra. Tror dom hyre in någon annan för att sjunga också... för dom som har koll så blev det ju trend ett tag med mindre seriösa filmer, västern filmer that is, i hollywood och dom började gå bra, då skulle ju john wayne bli lite oseriös också men det funkade inte. Tror dom bestämde sig att han skulle skippa sjungadet rätt så fort i filmerna :)

MacLeod
2005-01-25, 00:19
Ett gäng soldater rider på häst och sjunger högt medans man ser en gul scarf fastknuten på en pinne. Tror en övergiven kvinna hänger med oxå.
Nått i stil med "He wear the yellow ribbon"

Måste hitta den rullen..

Jense
2005-01-25, 01:21
Ett gäng soldater rider på häst och sjunger högt medans man ser en gul scarf fastknuten på en pinne. Tror en övergiven kvinna hänger med oxå.
Nått i stil med "He wear the yellow ribbon"

Måste hitta den rullen..

Having appeared in westerns since 'The Big Trail' in 1932, John Wayne finally got recognised by Hollywood as the cowboy actor in 'True Grit'. His track record of appearing in John Ford's 'Stagecoach', 'She Wore a Yellow Ribbon', 'The Horse Soldiers', 'How the West was Won' and Michael Curtiz's last film, 'The Commancheroes' did not go unnoticed. Even at the age of 61, John Wayne was still churning out the westerns, showing that his acting career was still successfully up until his dying day. Guest appearances by Robert Duvall and Dennis Hopper.

den?

eller The cowboys?
http://www.imdb.com/title/tt0068421/?fr=c2l0ZT1kZnxteD0yMHxzZz0xfGxtPTIwMHx0dD1vbnxwbj 0wfHE9dGhlIGNvd2JveXN8aHRtbD0xfG5tPW9u;fc=1;ft=47; fm=1

edit, missade denna: http://www.imdb.com/title/tt0041866/?fr=c2l0ZT1kZnxteD0yMHxzZz0xfGxtPTIwMHx0dD1vbnxwbj 0wfHE9c2hlIHdvcmUgYSB5ZWxsbG93fGh0bWw9MXxubT1vbg__ ;fc=1;ft=20;fm=1

MacLeod
2005-01-25, 01:49
Sååå var det ja. Dom sjöng ju om henne, som bar den gula scarfen/bandet efter att hennes man blivit dödad. Antar att det var dom där jävla rödskinnen som tog hans liv efter att ha druckit eldvatten!

Edit: Tack, bra letat!

Jense
2005-01-25, 02:57
minns du filmen bra kan du ge en kort inblick om du vill.

Mccartney
2005-01-25, 08:50
Han var en skådespelare som man la märke till är väl det minsta man kan säga...

Baan
2005-01-25, 14:15
sen finns ju uttrycket göra en john wayne, vilket säkerligen gjort han odödlig på det sättet. Vet inte hur många amerikanska filmer jag sett där dom kallar någon dumdristig (dvs gillar ta risker och lever farligt) person för john wayne.. eller något liknande.

RobbeliRobban
2005-01-25, 14:35
Han var coooooool

Tenzu
2005-01-25, 15:42
John Wayne spelade alltid John Wayne, så om han var någon vidare skådespelare vet jag inte. Lite som Julia Roberts.
Cool snubbe iaf. :cool:

MacLeod
2005-01-26, 11:01
Jag har oxå alltid tyckta att Julia o John ser ut som bröder!