Visa fullständig version : Das Boot
fråga till er filmnördar. Jag såg Das Boot orginalversionen för ett par år sen. Då vill jag minnas att slutscenen var när dom kom upp med ubåten efter att ha sjunkit. Men igår kollade jag på directors cut och då kom dom ända in till hamnen och blev dödade där. Den scenen är väl bara med i directors cut eller har jag fel?
Sådär spontant säger jag att hamnscenen är med i bägge. Kan bero på att jag sett directors de senaste 2-3 gångerna och glömt orginalet. Bra film hursomhelst.
jag är också ganska säker på att scenen i hamnen är med i bägge
Hamnscenen är med i orginalet.
Nitrometan
2005-01-24, 10:39
Japp. Hamnscenen var med. Vi tittade på den filmen som utbildningsfilm när vi gick vår yrkeskurs i lumpen.
För övrigt så är åkscenerna genom ubåtens alla skott genomförda av en kameraman iförd hockeyutrustning......
Dass Boot är en häpnadsväckande film fullt i klass med På Västfronten Intet Nytt, Okänd Soldat, Full Metal Jacket och Plutonen. Har jag glömt någon..?
Lizard
Jepp, Vinterkriget t ex är en otroligt bra film som känns väldigt autentisk. Sedan gillar jag Järnkorset och varför inte Gettysburg? Mastodontfilm när den är som bäst.
Vilken besvikelse Patton var *grr*
Såg den i helgen. Vilket skruttpansar. Amerikanska moderna konservburkar ( 1970 alltså ) målade i en färg när de var tyska och i en annan färg när de skulle vara amerikanska.
Hur är Järnkorset. Är det PKW 4 och T34 som ser hyffsat orginal ut eller ?
Framom främsta linjen har jag hört mycket bra om. Den ska jag skaffa.
Talvisota är den finska titeln på Vinterkriget.
--> Sverker, kan tyvärr inte hjälpa dig i det fallet. Blir inte så upphetsad av orginaltanks... Men om ingen hinner svara på frågan innan kvällen så ska jag kolla upp saken då jag kommer hem.
För övrigt så är åkscenerna genom ubåtens alla skott genomförda av en kameraman iförd hockeyutrustning......
Dass Boot är en häpnadsväckande film fullt i klass med På Västfronten Intet Nytt, Okänd Soldat, Full Metal Jacket och Plutonen. Har jag glömt någon..?
Lizard
Stalingrad!
Sverker, jag kan meddela att det rör sig om autentiska T-34 (tror jag). Kollade lite bilder på nätet och snabbscannade filmen.
Då blir det till att titta på Järnkorset.
Järnkorset är en av dom bättre ww2 krigsfilmerna, slutet gör allt!
Det är t-34:er med i filmen men inte mycket.
En film som däremot inehåller bra med tanks är "En bro för mycket".
Mkt bra rekvisita i den filmen.
Apocalypse Now
Idi i Smotri
för att nämna de två bästa, som ni ännu ej nämnt
Det går inte att komma ifrån att Tunna röda linjen är en fruktansvärt bra film med, men man måste ge den tid.
Personligen tycker jag att den är bättre än tex Rädda menige Ryan.
MIssa inte Den längsta dagen och The Big Red One.
allan
Då säger jag Örnnästet och Hjältarna från telemarken. Ahh, barndomsminnen :)
Sen så tycker jag Repmånad är ganska autentisk :p
mangemani
2005-01-24, 21:17
gettysburg
gods and generals
watarloo(lite gammal men är kanon)
bron över floden kwai
hitler rise of evil
undergången: hitler och tredje rikets fall
stalingrad
battle of the bulge
kanonerna på navarone
den tunna röda linjen
rädda menige ryan(inte den bästa,men går att se på)
harts war
harts war
Vad gör den här? Lyssna allihop - se inte den! Den stinker!
allan
Det gjordes en riktigt riktig b-film efter Sven Hassels bok Döden på Larvfötter. De hade samma stridsvagn i samtliga scener - de målade bara på ett hakkors eller en rysk stjärna beroende på vem som skulle föreställas ha den...
allan
Krokodil
2005-01-24, 21:47
Kellys hjältar!!! :hbang:
mangemani
2005-01-24, 22:07
harts war går la att se på 1 eller 2 ggr,det räcker.
döden på larvfötter är bra.
Någon mer an jag som ar imponerad över att Steiner i Järnkorsert knallade runt med ett Närkamps spänne i guld, det ar rätt imponerande. Det rörde väl sig om ca 420 stycken totalt samtliga utdelade av AH personligen. Sett utdelning av den på Woshenshau, tror det hette så! Kom inte ihag vad han bar för kampanjsköld på armen dock, men den var ratt intressant oxå.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.