handdator

Visa fullständig version : Deff?!

mobius
2005-01-23, 16:07
Tjena,

Jag är en kille på 21 år. Styrketränar ca 3 dagar i veckan och gjort det fram och tillbaka i nästan 2 års tid. Jag är ganska smal (188cm lång och väger 81kg) och detta p g a att jag har ganska bra metabolism - jag brukar kunna slänga i mig det mesta utan att något händer med vikten. Jag försöker käka nyttigt men på en ganska normal nivå. Klart det blir en Mc Feast på Mc Donalds då och då.Jag tränar för hälsan och för utseendets skull.

Jag har fått upp lite mer muskelmassa nu och ser inte längre lika smal ut som förut. Jag är dock inte helt nöjd. Magen har blivit lite hängigare (inte alls mycket) men om jag sitter ner så sticker den ut 1 cm från kalsongerna. När jag står upp ser det nästan ut som jag har ett 8-pack. Dessutom rent generellt så har jag inte särskilt väldefinerade muskler. Det blir ganska runt mellan musklerna och jag skulle vilja få mycket mer väldefinerade armar. Jag vet inte om hela detta låter märkligt eftersom jag samtidigt säger att jag är smal, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Jag blir mer bitig än väldefinerad i på något sätt. Ingen Markus Schenkenberg i alla fall.

Om jag nu vill få fram muskelkonturer kring mage och armar, ja å hela det kalaset, ni förstår, vad är det jag är ute efter i diet och träningsväg?

Jag har inte börjat pilla på något schema än för jag vet inte riktigt vad det är jag ska göra. Jag behöver väl kanske inte direkt gå ner i vikt? (Tycker att jag ändå väger ganska lite för min längd). Är det över huvud taget en deff jag är ute efter? Jag är trött på att gå till gymmet utan något mål. Jag är redo att satsa det som krävs för att få dessa mål igenom, även fast de kanske inte verkar så viktiga.

Kort och gott: Jag tror inte att jag behöver tillverka så mycket mer muskler för att bli nöjd. Men åtminstone vill jag få fram de som redan finns. Få lite kantigare kropp. Vad är det för typ av deff (?) jag ska ta mig an?

PS. Jag har läst omkring ganska mycket i forum och frågat kompisar osv om träning. Jag kan en del om ditten o datten. Men har inte hittat någon som funnit en väg att gå från min nuvarande situation eller som kan definera mitt mål på ett bra sätt. DS.

kharon
2005-01-23, 18:35
Om 1 cm sticker ut då du sitter så behöver du antagligen INTE deffa. Lägg på dig ordentligt med muskler istället.

Baan
2005-01-23, 18:53
man måste ju ha en del muskler också om man vill ha tydlig seperationj mellan bröstmusklerna, och alla andra muskler för den delen, samma gäller biceps. Visst du kan svälta så du får en låg fett% och fettförbränna men det är bättre/lättare tycker jag att du bygger muskler istället. Som du säger är du ju smal, börja käka som fan då :) har du bra metabolism kommer du nog inte bli fett, så kommer du lägga på dig muskler, det kommer vara värt det. Sen när du väl nått en nivå där du ser att det är en hel del muskler och kanske fett som sitter i vägen då kan du ju deffa, men innan det, waste of time

mobius
2005-01-24, 09:42
Första, andra, såld. Jag koncentrerar mig på gymmet ett tag till! Tack för hjälpen... Återkommer ev. senare *popcorn*

Baan
2005-01-24, 18:26
stanna gärna kvar och läs en del på forumet, finns en hel del intressant om kosthållning och även träning, bra kunskap för att bygga muskler effektivt.. ju mer man tar åt sig och ju tidigare man tar åt sig desto mindre har man att ångra sen.

sanoj
2005-01-24, 19:34
81 kg på 188 cm e väl inte så smalt?

Mental
2005-01-24, 20:26
För en person med mera muskler än medelsvensson, jodå, det tycker jag.

IfK
2005-01-24, 23:07
Tycker det är väldigt smalt, jag själv är smal och väger 86-88, beroende på hur mycket jag ätit, och det är fördelat på 190,5 cm.

Och nej, ni får inga mer värdesiffror på längden.

Ät mycket, men nyttigt och fortsätt träna!

hultman
2005-01-25, 15:29
Jag väger ~88 och är 1.85, ser magrutorna.
Så, ja. Det är väldigt lite.