Visa fullständig version : uteffekt !
trubaduren
2005-01-22, 01:56
Håller på att kolla runt lite på olika mp3-spelare, uteffekten anges på olika sätt, förklara tack ! :)
t.ex iRiver har "18mW"
iAudio har "2perchannel13mW"
JoS har "2*10mW"
antar att per kanal och " *2 " betyder samma sak då det är stereoljud...?
kan jag jämställa uteffekten å säga iAudio 26mW? lr blir det nåt vajko här?
/gustav
Det är nog som vanligt, olika företag mäter olika. Det enda du kan göra är att provlyssna...
The_RobRoy
2005-01-22, 12:24
Jag antar att du bryr dig om effekten eftersom du har stora lurar?
Köp en liten förstärkare istället.. ..så behöver du itne anstränga mp3 spelaren lika hårt, vilket ger ett renare o bättre ljud.
Markus H
2005-01-22, 12:58
Köp en liten förstärkare istället.. ..så behöver du itne anstränga mp3 spelaren lika hårt, vilket ger ett renare o bättre ljud.
Mycker smidigt att ha med sig på gymmet.... *rolleyes*
The_RobRoy
2005-01-22, 13:08
Mycker smidigt att ha med sig på gymmet.... *rolleyes*
Ja med tanke på att dom är lite större än ett RC6 batteri så överlever man nog.. ..men vemfan har stora lurar på gymmet, skulle ju se helt sjukt ut, är det små snäckor räcker ju effekten på alla mp3 spelare..
Du vet ju inte om iRiver talar 18mW totalt eller per kanal heller? Även om det antagligen är totalt.
Sedan brukar ju känsligheten uppges på lurarna, typ x dB/mW. Så vid 1mW får du den dB-styrka som anges på vad det nu är för frekvens de har valt (oftast 1000Hz väl?). Vid 2mW får du 3dB mer, vid 4mW +6dB, vid 8mW, +9dB, och vid 16mW, +12dB.
Så häng inte upp dig alltför mycket på effektstyrkan, vet inte vad lurar brukar ligga på men vanliga högtalare brukar ju ha typ 90dB/w, om det då är säg 16w blir det alltså 90+12=102dB, skulle det istället vara 64w skulle du få ut 108dB. Spelar stor roll?
I alla sådana här fall är väl strömstyrkan mer intressant, för belastningen högtalarna ger är inte likadan under hela frekvensområdet, vid vissa frekvenser har de mycket lägre impedans == kräver mer ström, och räcker inte strömmen till är det sak samma om förstärkaren kan ge 400w vid något annat förhållande :)
Med reservation på alla fel och missuppfattningar från min sida ;D
The_RobRoy
2005-01-22, 13:53
väldigt svårt dedär ändå, för man har ju ingen aning vilken batteri som fortfarande leverar bra efter 50 uppladdningar osv..
trubaduren
2005-01-22, 14:36
Jo precis har ett par rätt feta lurar (inte på gymmet *rolleyes* ) så var lite rädd för att överanstränga spelaren, lr att den inte ska räcka till alls...
Om inte, vad e det för förstärkare man kan använda då? bärbart känns som ett krav ;) tips?
Antar att det blir till å springa in på stan med lurarna å testa helt enkelt
Aliquis: tack för utredningen
Markus H
2005-01-22, 14:39
Ja med tanke på att dom är lite större än ett RC6 batteri så överlever man nog.. ..men vemfan har stora lurar på gymmet, skulle ju se helt sjukt ut, är det små snäckor räcker ju effekten på alla mp3 spelare..
OK.. (viste inte att det fans sådana) jag tänkte på ngt likt denna - http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Musicalfidelity/X-CANv3.htm
väldigt svårt dedär ändå, för man har ju ingen aning vilken batteri som fortfarande leverar bra efter 50 uppladdningar osv..
Det är därför man köper en spelare med AAA-batterier och en batteriladdare ;)
Markus H
2005-01-22, 14:42
skillnaden mellan 102dB och 108dB är nog större än man kan tro, med tanke på att ljudtrycket fördubblas var tredje dB. alltså 103dB har dubbelt så högt ljudtryck som 100dB.
Skillnaden är inte stor. En fördubbling av ljudtrycket kanske verkar mycket på pappret, men är på gränsen till hörbar. Därav den logaritmiska skalan på ljudtryck.
skillnaden mellan 102dB och 108dB är nog större än man kan tro, med tanke på att ljudtrycket fördubblas var tredje dB. alltså 103dB har dubbelt så högt ljudtryck som 100dB.
Fast vår hörsel i sig är ju logaritmisk. Så för oss låter inte 63dB dubbelt så mycket som 60.
(kanske inte är just logaritmisk, men knappast linjär)
Gjorde en snabb sökning:
http://www.voodoofilm.org/artikel/ljud.aspx
Viskning, 20dB
Samtal på 1 m avstånd, 60dB
Symfoniorkester, 100dB
Jetflygplan på nära håll, 120dB
Samtalet uppfattas väl som 3 ggr högre ljud än viskningen, inte (60-20)/3=13.3 fördubblingar, eller 2^13.3=10085 ggr högre ;D
(hoppas jag inte tänkte fel där så det bara blir 13.3ggr högre, men det tror jag inte, om 3dB ger dubbel ljudstyrka borde ju 6dB ge fyrdubbel, 9dB åttadubbel osv.)
Markus H
2005-01-23, 11:54
Det stämmer nog som ni säger..... kanske.
Markus H
2005-01-23, 11:57
Gjorde en snabb sökning:
http://www.voodoofilm.org/artikel/ljud.aspx
Viskning, 20dB
Samtal på 1 m avstånd, 60dB
Symfoniorkester, 100dB
Jetflygplan på nära håll, 120dB
Samtalet uppfattas väl som 3 ggr högre ljud än viskningen, inte (60-20)/3=13.3 fördubblingar, eller 2^13.3=10085 ggr högre ;D
(hoppas jag inte tänkte fel där så det bara blir 13.3ggr högre, men det tror jag inte, om 3dB ger dubbel ljudstyrka borde ju 6dB ge fyrdubbel, 9dB åttadubbel osv.)
Vilken kraftig röst man haft om man pratat 10 085 gånger högre än en viskning.!!! :hbang:
Ni har fått det här om bakfoten:
3db = fördubbling av effekten för att alstra ljudet, dock ej fördubbling av ljudupplevelsen. 3db motsvarar den minsta hörbara förändringen vi kan uppfatta.
10db = fördubbling av ljudupplevelsen, och om jag inte minns fel en 10-dubbling av effekten som krävs för att alstra ljudet(?)
Ni har fått det här om bakfoten:
3db = fördubbling av effekten för att alstra ljudet, dock ej fördubbling av ljudupplevelsen. 3db motsvarar den minsta hörbara förändringen vi kan uppfatta.
10db = fördubbling av ljudupplevelsen, och om jag inte minns fel en 10-dubbling av effekten som krävs för att alstra ljudet(?)
Första har vi väl redan nämnt, och andra köper jag. För jag tycker det är större skillnad än 3ggr högre med samtal än viskning (prova själv), men då är det alltså 60-20=40dB = 4 fördubblingar = 2^4= 16 ggr högre ljud.
Sedan är väl frågan om det stämmer exakt med de logaritmiska värdena eller om det bara känns som det ligger nära verkligheten. Sak samma, tack för att du redde ut det iaf, kommer inte ihåg så mycket om sådant där =P
Första har vi väl redan nämnt, och andra köper jag. För jag tycker det är större skillnad än 3ggr högre med samtal än viskning (prova själv), men då är det alltså 60-20=40dB = 4 fördubblingar = 2^4= 16 ggr högre ljud.
Sedan är väl frågan om det stämmer exakt med de logaritmiska värdena eller om det bara känns som det ligger nära verkligheten. Sak samma, tack för att du redde ut det iaf, kommer inte ihåg så mycket om sådant där =P
Jag vet att du skrev om 3db, tyckte bara att det var värt att nämna att det är den minsta skillnad i ljudtryck vi kan uppfatta, trots att det motsvarar en fördubbling av ineffekten (inte ljudtrycket), så att ingen blandar ihop effekt och ljudtryck. Jag hittade följande på sweclockers:
"dB: Decibel. En måttenhet som används för att mäta ljudvolym som bygger på en logaritmisk skala. En ökning av 1 decibel motsvarar en multiplicering av signalstyrkan (vad högtalaren producerar) med 1,258, eller ljudtrycket (det ditt öra hör) med 1,122. "
Det verkar stämma bra. På andra ställen har jag sett att en fördubbling av ljudtrycket motsvarar mellan 6-10 decibels ökning, och enligt ovanstående blir det alldeles över 6 db. Sedan är det säkert individuellt var nånstans mellan 6-10 db:s ökning man upplever det som en fördubbling, men i alla fall... När det gäller signalstyrkan så blir det ganska exakt 3 db för en multipel på 2 enligt ovanstående, så det verkar också stämma bra. Vid 10 db:s ökning blir multipeln precis under 10.
Men som du tidigare nämnde så är det ju bra mycket intressantare hur strömstark förstärkaren är i olika impedanser, men eftersom det beror så mycket på hörlurarna så blir det ju som sagt svårt att uppskatta utan att ha tillgång till en impedanskurva...
The_RobRoy
2005-01-23, 16:58
Det man generellt brukar säga är att ungefär 10dB är en upplevd fördubbling av ljudnivån
Den typen av förstärkare jag menar är en sånhär:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=T9094
va lite svårt o hitta exakt en sån jag tänkte på dock, dendär va lite klumpig, typ tänkt så att flera kan lyssna..
Jag säljer mp3-spelaren Niob NB-110 genom vårat UF-företag Prius UF. Med en uteffekt som genom firmware kan uppgraderas till 2x30 mW är den perfekt för att driva tunga lurar. För mer information gå in på www.niob.com. Vi säljer spelaren till lägre pris än i handeln. Så om du är intresserad är det bara att kontakta oss på priusuf@hotmail.com.
"Uteffekten är nästan brutal, hela 30 mW per kanal är betydligt mer än vad andra spelare klarar av."
Niclas Alfinson - 64bits.se
"I det stora hela är Niob NB-110 en otroligt bra produkt. Vi vågar till och med gå så långt och säga att det är den mest fulländade MP3-spelare vi hitintills testat, och vi tilldelar den därför gärna utmärkelsen ”Best Product”!"
Niclas Alfinson - 64bits.se
"Overall this is a extremely good mp3 player which we give 5 out of 5 and our recommendations."
BigMan - Red&Blackness Mods
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.