Visa fullständig version : Kostade Exell 10 kg - 2150kr?
tequilla
2005-01-21, 19:51
Erbjudande: Exell Vassle - 10 kg förr- 2.150kr nu- 1.300kr
När kostade Exell 2150 kr? Jag som har missat det eller skriver dom bara så för att man ska tro att de e stor rea och bör köpa nu?
Erbjudande: Exell Vassle - 10 kg förr- 2.150kr nu- 1.300kr
När kostade Exell 2150 kr? Jag som har missat det eller skriver dom bara så för att man ska tro att de e stor rea och bör köpa nu?
japp, så gör alla affärer :thumbup:
Markus H
2005-01-21, 20:18
låter mycket märkligt.... har ett kilo kostat 215:- ?? isf är det jhu tio sådana de menar.
För fyra månader sedan när jag köpte tio kilo (jhust slut) så kostade det 1300:-
Köpte mitt för erhm.. va det 1100?:) Dock inte här! *flex*
själv så fick jag 7kilo helt gratis, enda felet är att man måste sila bort 2kilo klumpar innan det är drickbart, men det var ju gratis så jag klagar inte :thumbup:
mini_Arnold
2005-01-22, 00:35
Köper för 99kr kilot ;)
Nice try annars kolo
1kg kostar 159, och har ordinarie pris 215, så 10*215 = 2150.
Har det kostat 215? Kommer inte ihåg, det har iaf kostat mer. Men moderatorerna på brädan har berättat att det för tillfället är en "gynnsam marknad" för konsumenten då alla webbutiker pressar priset. Mao, de skulle nog vilja och borde ligga på 215kr/kg, men eftersom det är så lätt att jämföra priser KAN de inte det för då handlar folk någon annanstans.
Som där jag hade praktik och de sålde lite drickor o grejer, berättade att man borde ta ut 200% mer än vad man gav för produkten. En webbutik är kanske inte lika dyr i drift (frakten kostar ju dock om man bjuder på den) som en vanlig butik eller "badinrättning som råkar sälja lite drickor också", så det kanske inte krävs riktigt lika stora marginaler men man vill ju fortfarande få någon form av vinst, annars är det ju rätt onödigt att hålla på.
215 kr kilot är det rekomenderade riktpriset som tillverkaren har bestämt. Eftersom det kommer nya uppstickare hela tiden som dumpar priser till under tillverkningskostnader (jo det är sant) för att ta över marknadsandelar så måste vi också hänga med, så för att vi skall få en slant över så försöker vi sälja mycket istället.
Att vi visar vad riktpriset är tycker jag inte är något konstigt då andra butiker gör det samma.
Mvh Niklas
Markus H
2005-01-22, 14:54
215 kr kilot är det rekomenderade riktpriset som tillverkaren har bestämt. Eftersom det kommer nya uppstickare hela tiden som dumpar priser till under tillverkningskostnader (jo det är sant) för att ta över marknadsandelar så måste vi också hänga med, så för att vi skall få en slant över så försöker vi sälja mycket istället.
Att vi visar vad riktpriset är tycker jag inte är något konstigt då andra butiker gör det samma.
Mvh Niklas
Nej det är inget konstigt, Det är jhu vad man betalar som är det viktiga! *yourock*
Bigbulka
2005-01-22, 15:42
Underbart att de löjliga överpriser som var på kosttillskott för några år sedan har tvingats ner av smarta handlare. :bow:
Finns det ingen lag som säger att man inte får skriva att det är rea på en produkt längre än 3 veckor?
tequilla
2005-01-22, 16:30
Mvh Niklas
Förstår dig och förstår att ni måste tjäna pengar för att kunna fortsätta men är nte det lite felaktig reklam? De står inte rekomenderade priset är 2150 utan att det kostade så pass mycket och de har de aldrig gjort.
Hade för mig att de var erat eget märke, är inte det så?
Mvh
Förstår dig och förstår att ni måste tjäna pengar för att kunna fortsätta men är nte det lite felaktig reklam? De står inte rekomenderade priset är 2150 utan att det kostade så pass mycket och de har de aldrig gjort.
Mvh
Exell vassle kostar 215kr/kg. Kolozzeum har tagit det priset en gång i tiden om än mycket kort. Sen har vi haft kampanjpris på det i princip hela tiden och jag förstår vad du menar när du tänker felaktig reklam. Visst skulle vi kunna ta bort det helt enkelt men varför inte visa vad det utsatta riktpriset är från grossisten för, alla andra gör det så varför inte vi?
Nej det är inte vårat märke, vi driver i första hand ett forum och det som kommer in från shoppen går i princip oavkortat för att hålla det igång.
Mvh Niklas
"Den andra" webbutiken har ju sina 2 för 1 och 40% reor året om också, förstår inte vad det spelar för roll. Som konsument får man väl skaffa sig såpass mycket kunskap så man vet om det är ett bra pris för produkten eller inte.
Ta helt andra butiker som exempel, typ siba. De kan ju skriva att 6.995 är ordinarie pris, och nu tar de bara 3.995kr! Har de någonsin tagit 6.995? Kanske, kanske inte. Saken är bara den att det hur som helst är en produkt som är två generationer efter så den kanske hade ett rekommenderat pris på 6.995 när den kom, MEN DET VAR LÄNGE SEDAN, inte helt otroligt att siba och dylikt verkligen tog 6.995 även när de fick den dock för de är duktiga på att sälja gammal skit dyrt ;D
Finns det inget viktigare att hänga upp sig på?
Om du ogillar fenomenet med ständigt kampanjpris så ta det allmänt och inte specifikt då det inte är ngt unikt.
Billigt är billigt orka klaga.
tequilla
2005-01-22, 18:11
Finns det inget viktigare att hänga upp sig på?
Om du ogillar fenomenet med ständigt kampanjpris så ta det allmänt och inte specifikt då det inte är ngt unikt.
Billigt är billigt orka klaga.
Ingen som klagar, VI DISKUTERAR!!! :whipped:
Ingen som klagar, VI DISKUTERAR!!! :whipped:
När du tar det till specifik nivå, pekar ut kollo och en kampanj, är det klagomål eftersom du utpekar en rörelse. Tar du det som allmänt fenomen så är det en diskussion.
tequilla
2005-01-22, 18:46
När du tar det till specifik nivå, pekar ut kollo och en kampanj, är det klagomål eftersom du utpekar en rörelse. Tar du det som allmänt fenomen så är det en diskussion.
Varför är de så... = diskussion
Vad i helvete e detta... = klagomål
Jag var nyfiken och frågade bara hur det var, om jag hade missuppfattat det hela.
tequilla
2005-01-22, 18:49
Exell vassle kostar 215kr/kg. Kolozzeum har tagit det priset en gång i tiden om än mycket kort. Sen har vi haft kampanjpris på det i princip hela tiden och jag förstår vad du menar när du tänker felaktig reklam. Visst skulle vi kunna ta bort det helt enkelt men varför inte visa vad det utsatta riktpriset är från grossisten för, alla andra gör det så varför inte vi?
Nej det är inte vårat märke, vi driver i första hand ett forum och det som kommer in från shoppen går i princip oavkortat för att hålla det igång.
Mvh Niklas
Vet inte hur kolozzeum startade, var de webshop först och sedan forum?
Kommer kolozzeum ta in fler märken än dom man har nu, kommer utbudet att öka?
mvh
Varför är de så... = diskussion
Vad i helvete e detta... = klagomål
Jag var nyfiken och frågade bara hur det var, om jag hade missuppfattat det hela.
Nej det är bara olika formuleringar.
Mvh
Det är väl, om jag inte är helt blind, bara ett överstruket "2150:-"... det står varken det ena (rek pris) eller det andra (tidigare pris) i samband med detta.
tequilla
2005-01-23, 10:38
Det är väl, om jag inte är helt blind, bara ett överstruket "2150:-"... det står varken det ena (rek pris) eller det andra (tidigare pris) i samband med detta.
Hur tolkade du det överstrukna priset? Som rek. eller gammalt pris?
Hur tolkade du det överstrukna priset? Som rek. eller gammalt pris?
Vad jag tolkade det som är inte intressant.
Vad som är intressant är att det är just en tolkningsfråga - medans du hävdade att det uttryckligen stod att det kostat den summan tidigare. Simple.
Skitdiskussion egentligen, semantik at its best. Men jag gillar att ha rätt.
Fultjack
2005-01-23, 15:29
på intersport när jag hade praktik körde dom oxo med det, fick in nya inlines, stoppade först dit en 999:- lapp, sen brevid den en röd 699:- så folket skulle tycka det var billigt blabla ...
onödig diskussion egentligen, jag tycker iaf 10kg för 1300 kr är väldigt billigt, det är väl det som är viktigast
Vad jag tolkade det som är inte intressant.
Vad som är intressant är att det är just en tolkningsfråga - medans du hävdade att det uttryckligen stod att det kostat den summan tidigare. Simple.
Skitdiskussion egentligen, semantik at its best. Men jag gillar att ha rätt.
med andra ord vilseledande reklam, och det _kan_ inte vara positivt. Jag har inget mot att man skriver ett högre pris och stryker över den men att säga att det är rätt, nej det är det inte. Att det är accepterat är en annan sak eftersom i princip alla har liknande överstrukna priser och "superrea" osv.
med andra ord vilseledande reklam, och det _kan_ inte vara positivt. Jag har inget mot att man skriver ett högre pris och stryker över den men att säga att det är rätt, nej det är det inte. Att det är accepterat är en annan sak eftersom i princip alla har liknande överstrukna priser och "superrea" osv.
Kom in i matchen nu, jag diskuterade inte och är inte heller intresserad av att diskutera huruvida det är rätt eller fel - jag har inget med webshoppen "Kolozzeum" att göra. Jag älskar däremot att vinna en diskussion när det handlar om en formsak, löjligt men så är det.
I detta fallet väljer tequilla att använda sin tolkning av ett överstruket pris och hävdar att detta är lika med att skriva "har kostat.." . Jag hävdar då å det bestämdaste att så inte är fallet - utan att detta enbart är tequillas egen tolkning, alltså är det en tolkningsfråga. Sen om han tolkat fel eller ej - tjaa...det är inte min avdelning.
Sen är det väl också lite drastiskt att ta till "vilseledande reklam" - speciellt då det uppenbarligen stämmer att Exell faktiskt sålts för 215 kr / kg och att det rek utpriset är detsamma.
I övrigt så är denna diskussion oerhört fjantig, men det är jag med så det passar ganska bra. :)
PS. Tänkte på en sak - ni kanske skulle bilda en Superhjältegrupp grabbar?
Tequilla som "Kapten Konsument".. gruppen kunde heta typ.. "Prispressarna", eller nåt.. ;)
tequilla
2005-01-23, 23:11
Kom in i matchen nu, jag diskuterade inte och är inte heller intresserad av att diskutera huruvida det är rätt eller fel - jag har inget med webshoppen "Kolozzeum" att göra. Jag älskar däremot att vinna en diskussion när det handlar om en formsak, löjligt men så är det.
I detta fallet väljer tequilla att använda sin tolkning av ett överstruket pris och hävdar att detta är lika med att skriva "har kostat.." . Jag hävdar då å det bestämdaste att så inte är fallet - utan att detta enbart är tequillas egen tolkning, alltså är det en tolkningsfråga. Sen om han tolkat fel eller ej - tjaa...det är inte min avdelning.
Sen är det väl också lite drastiskt att ta till "vilseledande reklam" - speciellt då det uppenbarligen stämmer att Exell faktiskt sålts för 215 kr / kg och att det rek utpriset är detsamma.
I övrigt så är denna diskussion oerhört fjantig, men det är jag med så det passar ganska bra. :)
PS. Tänkte på en sak - ni kanske skulle bilda en Superhjältegrupp grabbar?
Tequilla som "Kapten Konsument".. gruppen kunde heta typ.. "Prispressarna", eller nåt.. ;)
Min egen tolkning:
Står de något som är överstruket så utsåg jag från att det gällde innan till skiljnad om de hade stått rek pris.
Ps Jg ser att du njuter av detta...
Ps Jg ser att du njuter av detta...
Oerhört! Nästan så jag får lite ribba av såna här diskussioner runt semantik, tolkningar samt rena formfel.
Rea, rabatt, extrapris, chockpris och "nu"-pris - de orden väcker förväntningar om särskilt förmånliga erbjudanden. Därför ska de användas med försiktighet.
För att en affär ska få locka kunderna med ordet "realisation" i sin reklam ska försäljningen ske under en begränsad tid, varorna ha väsentligt nedsatta priser och varorna annars finnas i affärens vanliga sortiment.
Hur begränsad tiden ska vara för att affären ska få kalla det realisation kan man inte ange exakt. Det får bedömas från fall till fall, beroende på vilka förhållanden som råder inom respektive bransch och i olika sammanhang. Enligt Marknadsdomstolen, MD, bör dock en realisation pågå i några få veckor eller högst två månader. I fråga om livsmedel har MD i ett fall satt gränsen till fyra veckor.
Vad som är "väsentligt lägre priser" kan heller inte anges exakt, till exempel i procent av normalpriset. Det får också avgöras från fall till fall, och med utgångspunkt från vad som kan uppfattas som väsentligt för konsumenten. Av betydelse i sammanhanget är också vilken praxis som tillämpas inom olika branscher och för olika slags varor.
(Konsumetverket, 2003)
http://www.informatik.gu.se/~klang/gu/ehandel_03/johansson_johanson.pdf
När Exell började att säljas 2002-10 så kostade 1kg 215kr och reggade ÅF fick köpa för 150kr/kg sedan har marknaden pressat ned priset till larvigt låga nivåer *grr27*
Misstänker att denna prispress inte kan vara särskilt länge till innan något företag går i konkurs och priserna börjar att stiga igen för just nu tjänat ingen pengar på att sälja vassle koncentrat utan det är verkligen "köparens marknad". Vissa nätbutiker säljer just nu kreatin för tillverkningskostnaden bara för att locka kunder :confused:
När Exell började att säljas 2002-10 så kostade 1kg 215kr och reggade ÅF fick köpa för 150kr/kg sedan har marknaden pressat ned priset till larvigt låga nivåer *grr27*
Misstänker att denna prispress inte kan vara särskilt länge till innan något företag går i konkurs och priserna börjar att stiga igen för just nu tjänat ingen pengar på att sälja vassle koncentrat utan det är verkligen "köparens marknad". Vissa nätbutiker säljer just nu kreatin för tillverkningskostnaden bara för att locka kunder :confused:
jo man kan säga att "vi" kunder mår helt ok just nu :)
Kan dock stämma in i övriga talare att det är vanligt sätt för affärer, skivlagret gjorde samma sak- slängde på en 199:- lapp följt av en röd 169:- lapp..
Muaytudd
2005-01-24, 12:10
Off topic:
Det är då man fokuserar internt för att se hur man kan sänka opex för att öka lönsamheten.
Tycker annars att det är riktigt smart med ett forum till shopen. Riktigt riktigt smart. :thumbup:
/Christian
Mvh Niklas
Personligen bryr jag mig inte så mycket om vad saker har kostat när jag ska köpa något. Igentligen är det inte så intessenat vad priset är nu heller bara jag vill ha eller behöver något tillräckligt mycket.
Dock anser jag att det kan vara en aningen fel att ange ett "tidigare" pris som inte vart riellt under lång tid. Ursäkten att andra gör det duger tyvärr inte då ni snarast borde föregå med gott exempel och använda det tidigare pris ni hade innan senaste sänkningen...
Som om jag skulle sälja mammas gamla 200mhz dator och säga att den tidigare kostade 20.000kr men nu alltså bara 500kr...
Bara en allmän åsikt i frågan, som sagt igentligen bryr jag mig föga om olika reklam strategier
Om kolo roar sig med att begå ekonomiskt självmord så förlorar vi forumet.
Man kan knappast beskylla kolo för att vara branchens badboy så rikta kritik till dem som förtjänar den mer.
Klart besviken på folk som drar upp detta.
mini_Arnold
2005-01-26, 21:02
Till alla er som planerar att skicka PM till mig ang vassle för 99kr/kg:
GÖR INTE DET! Jag orkar inte svara på fler såna mess. Det räcker nu!
Tack för mig
Kan dock stämma in i övriga talare att det är vanligt sätt för affärer, skivlagret gjorde samma sak- slängde på en 199:- lapp följt av en röd 169:- lapp..
Detta är dock mot marknadsföringslagen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.