Visa fullständig version : Sveriges mest kompletta tennisspelare någonsin?
Mccartney
2005-01-21, 16:51
Vem anser ni vara sveriges mest kompletta tennispelare någonsin?
Skriv gärna också varför ni tycker det....
Vem anser ni vara sveriges mest kompletta tennispelare någonsin?
Skriv gärna också varför ni tycker det....
Björn borg ... behöber jag förklara varför? :)
1. Borg
2. Edberg
3. Wilander
borg är nog det självklara valet.. tomas enqvist var rätt bra på sin tid fast wilander/edberg var nog steget bättre. sen fanns det en del duktiga innan björn borgs tid t o m fast ingen som lyckades lika väl om jag kommer ihåg rätt. '
Edberg borde väl räknas som mest komplett, han hade ju både serve, grundslag och volley. Wilander och Borg var ju "bara" baslinjegnetare.
Bäst var ju dock Borg så klart, mest sympatisk var Edberg och Wilander mest konstnärlig.
Edberg poolarn!
Hedersmedlem i min squashklubb och golfklubb... jag har dock slutat i båda! :(
Men Borg vinner nog!
Tennisspelaren Björn Borg. Inget snack om den saken :thumbup:
Minns fortfarande Wimbledonfinalerna mot Nastase, Tanner,Conners och McEnroe.
AngelLove
2005-01-22, 11:03
1. Stefan Edberg, Sveriges bäste i totalen...
2. Björn Borg, han var bra men totalt sett inte lika bra som Stiff
3. Jonas Björkman, har man hållt sig på topp-tio i singel och regerat dubbellistan för så länge så förtjänar man respekt..!!
4. Mats Wilander, härlig kämpe från baslinjen men inte komplett som spelare..
Edberg borde väl räknas som mest komplett, han hade ju både serve, grundslag och volley. Wilander och Borg var ju "bara" baslinjegnetare.
Bäst var ju dock Borg så klart, mest sympatisk var Edberg och Wilander mest konstnärlig.
Tyvärr saknade Edberg en forehand av klass.
Mccartney
2005-01-22, 13:32
Wilander klar 1a.....borg vann tex aldrig i Australien och Us Open.
Wilander....kunde allt....1988 tre grandslam titlar. Australien open,Franska,us open.
Vann även den största tävlingen utanför grandslamturneringerna Key Biscane.
Mats är den som vunnit stora tävlingar på alla underlag,Borg vann aldrig något stort på Hardcourt, Edberg vann inget stort på grus.
Wilander var den första stora spelaren som började med slicad bakhand.....
I ett tv program frågade man Lendl villken som varit hans svåraste motståndare och på villket underlag......Lendl svarade Wilander på grus.....
Lendl har då ändå spelat med spelare som Borg,Mcenroe,conners,sampras,agassi m.m
Wilander hade något som Edberg och Borg aldrig riktigt hade....ett enormt taktiskt sinne för tennis. Wilander anses tillsammans med Sampras vara dem smartaste tennis spelare som stått på en tennisplan.
Däremot vill jag säga att Edberg är en av dem bästa attackspelare någonsin...tillsammans med Becker och Sampras.
Många sätter Edberg före Wilander....Edberg har vunnit 6 slam titlar Wilander har vunnit 7.........
Wilander kunde alla slag...Edberg kunde inte forehand....Borg var väl ingen kung på serven precis.....
Wilander hade den aboluta bästa kondisen av alla tennisspelare jag sett.
Som 17åring tog Wilander den då 1 rankade Mcenroe till 5 set och nästan 7 timmars spel på en hyper snabb hardcourt bana i USA.........
Wilander har bla 8 raka vinster mot en så stor spelare som Connors... wilander har aldrig förlorat mot connors.... och Wilander vann innbördes möten mot Edberg...
Mccartney
2005-01-22, 13:34
Wilander bas linje gnetare....det är sant i början av hans karriär ja...men absolut inte sen...US open finalen mot Lendl 1988......131 nätattacker av Wilander....Wilander vann tuneringen som första svensk!!
TheSQUAT
2005-01-22, 17:01
En som långt ifrån var den mest komplette, men som jag verkligen gillade att se var Mikael Pernfors! Han varvade riktigt dåliga insatser med otroliga matcher. Ofta utslagen tidigt men när han var inne i flyt tog han sig ibland riktigt långt i de större turneringarna.
Mccartney
2005-01-22, 19:13
Hade pernfors fysisk motsvarat hans bollsinne...så hade han kommit långt...
Ja, Wilander var en djuping.
Jag sitter mitt ibland gamla och unga människor på det här fiket. Framför mig står en bricka, med en kopp kaffe, med två sockerbitar liggandes på koppens tallrik. Snart ska dom ner i det varma kaffet och kämpa för att inte bli nedsmälta. Jag greppar dem mellan tummen och pekfingert. Precis när jag är ovanför koppens runda väggar tappar jag ner dem, båda två, i kaffet. Plopp lät det, samtidigt som en droppe kaffe far upp ur koppen. Liksom den hade legat där nere på bottnen och bara väntat på att hämnas. Hämnas bara för att sockerbitarna sjönk ner på bottnen och tog hans plats. Så nu befinner sig droppen hotfullt långt ovanför koppen. Plötsligt vänder den och tar fart mot mig och min vita tröja. Jag hinner inte undan. Droppen träffar mig mitt på magen. Jag tittar ner och ser den dra ut sig lika stor som en tumnagel. Jag har helt glömt bort sockerbitarna som ligger där nere på botten och får lungorna fyllda med svart kaffe. Dom dör bara för att ge mig njutning. På bordet står också en askkopp. Det ligger fem fimpade cigaretter i den. Tillsammans bildar de en fruktansvärd massgrav. En onödig massgrav. Så jag reser mig upp och går min väg. De flesta liv tänds och släcks alltför snabbt.
Fatalist
2005-01-23, 00:53
Skulle vilja påstå;
1. Wilander
2. Borg
3. Edberg
:bow:
Ectomorph
2005-01-23, 08:47
Borg, Borg, Borg!
Björkman säger jag. Han kan spela både singel och dubbel på både hårda och mjuka underlag. Dessutom visar han stor ödmjukhet i sitt samhällsengagemang samt mot sina motspelare.
Borg hade bara sin dubbelhandade backhand. Wilander var mest grusspelare. Edberg var attackspelare som bara presterade bra på hardcourt.
Vet noll om deras spel men Björn Borg får bonuspoäng för fina kalsonger.
Gillade alltid Edberg på sin tid, men det kan ju ha att göra att man är extra svag för attack spelare, oftast roligare tennis....
Ska man diskutera vem som är den bäste spelaren någonsin, lutar det väl åt Sampras!
Wilander klar 1a.....borg vann tex aldrig i Australien och Us Open.
Men till Borgs försvar så ställde han väll aldrig ens upp i Australien Open, eller har jag fel?
Mccartney
2005-01-25, 19:53
balder du har nog rätt där....däremot borde borg vunnit Us open den spelades på grus.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.