handdator

Visa fullständig version : Muskeltillväxt under diet

Scratch89
2005-01-19, 21:11
Är det möjligt? Vissa av er här har sagt att det går, vissa av er säger att det inte är möjligt alls. Jag pratade med min gymägare idag, och han sa att det inte gick, och att man skulle tappa muskelmassa när man deffade. Men är det verkligen så? Om jag äter 200-220 gram protein (som jag ska göra under dieten) kommer jag inte kunna öka i vikter då?
Så undrar jag vad ni föredrar för slags kondition, springa, gå, jogga eller cykla? Jag har en träningscykel här hemma iofs som jag kan cykla på framför spegeln :hbang:
tacksam för svar :)

King Grub
2005-01-19, 21:22
Möjligen kan du öka några gå gram muskelprotein på energiunderskott om du verkligen tajmar allt och ser till att hormonerna ligger på exakt rätt nivå hela tiden, men i praktiken lär du inte klara det. Det kostar energi att nybilda muskelprotein, och den energin måste komma någonstans ifrån. Även om du lyckas, är det långt, LÅNGT från resultaten du skulle åstadkomma på även ett högst moderat energiöverskott.

hassezilla
2005-01-19, 21:34
Jag har då ökat volym runt armarna nån cm sen jag började dieta, men jag kanske gör nåt fel. *screwy*

Scratch89
2005-01-19, 22:22
Möjligen kan du öka några gå gram muskelprotein på energiunderskott om du verkligen tajmar allt och ser till att hormonerna ligger på exakt rätt nivå hela tiden, men i praktiken lär du inte klara det. Det kostar energi att nybilda muskelprotein, och den energin måste komma någonstans ifrån. Även om du lyckas, är det långt, LÅNGT från resultaten du skulle åstadkomma på även ett högst moderat energiöverskott.
Så även fast jag har ett högt proteinintag så ökar jag alltså inte? Det är väl proteinet som bygger musklerna? Så länge jag äter mycket så borde jag ju öka? :confused:
fast du är ju bossen här så ;)

Scratch89
2005-01-19, 22:22
Jag har då ökat volym runt armarna nån cm sen jag började dieta, men jag kanske gör nåt fel. *screwy*
Började du med högreps så kan det vara anledningen...

Doctor Snuggles
2005-01-19, 22:32
Personligen tror jag det inte är så svårt som det påstås.
Så länge man får i sig tillräckligt direkt efter passet, helst i form av snabb näring, d.v.s. gainer/vassle etc och de nästföljande timmarna.
Min erfarenhet är att den födan man får i sig då är absolut viktigast för att öka i styrka och särskilt massa.

hassezilla
2005-01-20, 00:26
nej det gjorde jag inte.

King Grub
2005-01-20, 06:42
Så även fast jag har ett högt proteinintag så ökar jag alltså inte? Det är väl proteinet som bygger musklerna? Så länge jag äter mycket så borde jag ju öka? :confused:
fast du är ju bossen här så ;)

Det krävs ett energiöverskott också. Vad skall massan komma från? Någonting kan inte bildas från ingenting. :) Det krävs energi att nybilda muskelprotein.

"Protein synthesis is an ATP-dependent process. Because of this, muscle protein synthesis might be augmented during periods of positive energy balance, and diminished during negative energy balance.

The major goal during the off-season is muscle mass accretion; adequate energy intake is required so that the bodybuilder can be in positive energy balance (i.e. be taking in slightly more energy than required for weight maintenance)."

Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding. Sports Med. 2004;34(5):317-27.

King Grub
2005-01-20, 06:44

På vilket sätt skulle det ge större armar?

"The notion that one should perform a high number of sets and repetitions... may
result in a loss of muscle mass due to the... high number of repetitions."

Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.
Sports Med. 2004;34(5):317-27. Review

Scratch89
2005-01-20, 07:53

"The notion that one should perform a high number of sets and repetitions... may
result in a loss of muscle mass due to the... high number of repetitions."

Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.
Sports Med. 2004;34(5):317-27. Review

jag har hört att högreps (ca 10 resp) ska ge mer volym än få reps (1-5), men det kanske bara är myt? :confused:

King Grub
2005-01-20, 07:57
jag har hört att högreps (ca 10 resp) ska ge mer volym än få reps (1-5), men det kanske bara är myt? :confused:

Ah... om du räknar 10 reps som högreps förstår jag. :thumbup:

hassezilla
2005-01-20, 10:31

Instämmer med föregående talare.

Scratch89
2005-01-20, 12:22
Ah... om du räknar 10 reps som högreps förstår jag. :thumbup:
Allt över 12 reps är disco eller uppvärmning :hbang:
men stämmer det då att 10 repsare ökar volymen mer än lågrepsare? *flex*

STarfish
2005-01-20, 12:24
hur är det med styrkan då? jag slog igår PR i 3 övningar och jag är har deffat i 5 veckor nu och gått ner lite mer än 5 kilo... men muskel ökningar har jag inte sett, fastän man kan bli lurad hehe man ser större ut ju mer fett man deffar bort...

hassezilla
2005-01-20, 12:26
En typisk fråga som du nog kommer att få 243 olika svar från 243 olika personer som har helt olika teorier. :D

STarfish
2005-01-20, 12:29

individuellt skulle jag vilja säga, och så vill jag säga variera, ena veckan kan jag köra 8 reps, sen andra veckan kanske jag känner för och köra 3-6 reps.

Scratch89
2005-01-20, 13:25
hur är det med styrkan då? jag slog igår PR i 3 övningar och jag är har deffat i 5 veckor nu och gått ner lite mer än 5 kilo... men muskel ökningar har jag inte sett, fastän man kan bli lurad hehe man ser större ut ju mer fett man deffar bort...
STyrkan ökar hela tiden, men jag har inte börjat dieta än... Kan vara därför *flex*
Men dock vet jag att i somras så gick jag ner i vikt och jag kunde öka lite i vikter fortfarande :thumbup:
Kanske bäst att ge fan i att köra allt för höga/låga reps? 5-8 ca?

King Grub
2005-01-20, 13:30
Men dock vet jag att i somras så gick jag ner i vikt och jag kunde öka lite i vikter fortfarande :thumbup:

Styrkeökningar är inte på något sätt omöjligt att åstadkomma under åtminstone början av diet. Nervsystemet kan fortfarande lära sig rekrytera fler muskelfibrer och på ett mer effektivt sätt.