Visa fullständig version : Kassaskåp
Tjenare, fick nyss höra av en kompis att man kan ha "kassaskåp i sin dator, typ ett ställe där man kan samla viktiga filer osv utan att någon annan kan komma åt dem, vet nån vad jag pratar om ? isf vars kan man finna något sådant?
Ah, den klassiska och eviga kampen. Familjedator och porr. ;)
Jag är inte helt säker på vad som finns, men om det inte kommer upp något bra i denna tråden kan jag nog leta upp något. Annars kan du ju alltid zippa och lägga password zipfilen.
Finns säkert massa lösningar för att kryptera ihop filer, smidigast vore väl något som fungerade som en katalog eller partition, har en kompis som brukar köra något vettigt för sina jobbrelaterade grejer, kan väl fråga honom vad det var han körde, återkommer. MacOS har inbyggt..
Har ni inte separata användare?
Då kan du ju högerklicka på en mapp, välj properties, markera fliken sharing och tryck "make this folder private".
Tjenare, fick nyss höra av en kompis att man kan ha "kassaskåp i sin dator, typ ett ställe där man kan samla viktiga filer osv utan att någon annan kan komma åt dem, vet nån vad jag pratar om ? isf vars kan man finna något sådant?
Jag hade ett program som hette magic folder fungerade bra.
Nu är jag root i mitt eget system
När ska folk lära sig att man aldrig behöver gömma porr.
Vem har sagt något om porr ? :P Jag tänkte bara att det skulle vara kul att ha något sådant...typ..
kimonque
2005-01-19, 21:20
Vem har sagt något om porr ? :P Jag tänkte bara att det skulle vara kul att ha något sådant...typ..
*bs* :devil: använd winzip eller liknande
En av de säkraste är ju använda PGP. Kryptera en del av HDD som du mounta och måste ha pass för att det ska funka. Dock kan det fortfarande bli bort tagen så men ingen kommer kan se de allafall.
Jobbigt att kryptera porren hela tiden..
Alla verkar vara totalt övertygade om att det är porr som ska döljas? Iofs tror jag det också men i alla fall...
CroCop: Exakt hur säkert ska det vara, är det för att lillsyran inte ska komma åt "vuxenbilderna" eller för att säpo inte ska hitta dina bombplaner?
Det är viss skillnad på hur man lägger upp det från fall till fall.
Vilket operativ använder du till att börja med?
Jobbigt att kryptera porren hela tiden..
precis, det är något man ska vara stolt över inte skämmas över :D
annars, använd RSA krypto :D
Porr, faan de e ju frugans *kissass*
Såklart hon vet att man har 40 Gb xxx på hdd'n, inte direct att man smyger me de. Sen e de ju dom som glor på end Porr DVD's *grr27*
M
annars, använd RSA krypto :D
RSA? Öh. Vadå RSA?
Jag kör iaf en loop-aes cryptodisk i Linux 2.6.10. Loop-devicen är alltså egentligen en block device som loopar alla read() och write() och skriver till underliggande block eller fil samtidigt som den krypterar/dekrypterar informationen. Jag kör ext2-filsystemet i min loop-device (främst för att loop-aes inte har så bra stöd för ext3/xfs/reiserfs osv. I praktiken funkar det skitenkelt. Jag har moddat min /bin/mount till att decrypta /crypt (som egentligen är en pekare till /dev/loop6 eller något liknande) och fråga efter ett 16 tecken långt 128 bitars lösenord. Efter det är det bara att gå in i /crypt och leka som vanligt. När jag är klar skriver jag bara umount /crypt så krypteras allting igen. Loop-aes är bland det säkraste i cryptoväg, det är med hästlängder avlägset allt vad pgpdisk och liknande heter. Det enda som kommer i närheten är CFS (som jag kör på min SunOS/SPARC). Men CFS utvecklas inte längre och är därför ganska deprecated, även om det funkar och gör sitt jobb.
jag brukar använda http://www.acesoft.net/hide_folder/hide_folder.htm för att dölja filer som jag inte vill någon ska kunna ta bort/eller se.
du väljer kataloger och dölj, sen om du vill se katalogen trycker du ctrl+shift+a eller liknande så dyker det upp.
Det finns mer avancerade grejjor som krypteringsprogram(förenklade) för användaren men om du råkar glömma ett lösenord så är katalogen oläsbar.
Alla verkar vara totalt övertygade om att det är porr som ska döljas? Iofs tror jag det också men i alla fall...
CroCop: Exakt hur säkert ska det vara, är det för att lillsyran inte ska komma åt "vuxenbilderna" eller för att säpo inte ska hitta dina bombplaner?
Det är viss skillnad på hur man lägger upp det från fall till fall.
Vilket operativ använder du till att börja med?
Det är helt enkelt viktiga filer som jag inte vill att någon annan som har tillgång till datorn ska kunna se eller ha tillgång till. Jag använder windows xp home edition..
Men om dom viktiga filerna försvinner kan du ju alltid tanka hem nya på free6.com :hbang:
"Loop-aes är bland det säkraste i cryptoväg, det är med hästlängder avlägset allt vad pgpdisk och liknande heter."
Uhm? Kommer inte ihåg vilka algoritmer man kan ha i pgp/gpg men vad säger att 128bitars aes skulle vara säkrare? I vanliga fall kör man väl med upp till 4096 bitars nycklar för pgp och algoritmen kan man ju välja som sagt. Båda delarna är ju dock fullt tillräckliga för privatbruk antar jag.
Känns dumt att bara ha viktiga filer lokalt btw. Borde finnas någon trevlig tjänst man kunde skicka upp alltsammans till. I mailtråden nämndes något ställe med 1TB utrymme. Packa ihop rubbet, kryptera med gpg och maila upp det för säkerhetsskull =)
Förövrigt är väl inte AES styrka att det är så grymt säkert utan att det är relativt säkert men fortfarande snabbt.
"Loop-aes är bland det säkraste i cryptoväg, det är med hästlängder avlägset allt vad pgpdisk och liknande heter."
Uhm? Kommer inte ihåg vilka algoritmer man kan ha i pgp/gpg men vad säger att 128bitars aes skulle vara säkrare? I vanliga fall kör man väl med upp till 4096 bitars nycklar för pgp och algoritmen kan man ju välja som sagt. Båda delarna är ju dock fullt tillräckliga för privatbruk antar jag.
Nja, pgpdisk är och har många gånger varit vuln. Allt har inte med hur stark krypto det är att göra...
Och ja, fördelen med loop-aes är att det är relativt snabbt också, men det är mer än så. De flesta andra liknande kernel-{patchar,moduler} är inte speciellt bra kodade. Har du hört talas om ADM och DiGiT (security.is) analys av pgpdisk?
RSA? Öh. Vadå RSA?
kan bara teorin, vet itne ens om dte finns för privatpersoner, det används iofs främst för kommunuikation mellan system, så kanske svårt att avnänad på den egna datorn :) säkerhetsmässigt så knäcker man det inte, så ur det perspektivet är det bra, sen bygger det på ganska enkel matte.. (säger dom men det tycker inte jag heh)
kan bara teorin, vet itne ens om dte finns för privatpersoner, det används iofs främst för kommunuikation mellan system, så kanske svårt att avnänad på den egna datorn :) säkerhetsmässigt så knäcker man det inte, så ur det perspektivet är det bra, sen bygger det på ganska enkel matte.. (säger dom men det tycker inte jag heh)
Det är en algoritm (det finns flera) och jo, den går att knäcka den.. :)
Det är en algoritm (det finns flera) och jo, den går att knäcka den.. :)
lycka till. om du inte får tag på nyckeln så nej du kan inte knäcka den, däremot får du tag på den är det en helt annan femma. förutsagt att du bara har det krypterade meddelandet så tar det månader, förutsagt att du har en superdator hemma. Det bygger ju på primtal, finns ingen effektiv algoritm som får fram primtal. Sen hur lätt man får tag på nyckeln och kan därmed läsa det som är krypterat är ju en annan femma, det handlar ju mest om kommunikation så vet inte hur man skulle lösa det på bara ett system så att säga.
förresten kan du knäcka den så får du gärna berätta hur, om du har "hört talas om att det går knäcka" så får du gärna referera till källa
Jag kan knäcka vilket krypto som helst. That's what hax0rz do. The Lord works in mysteriouz wayz son.
Och ja, fördelen med loop-aes är att det är relativt snabbt också, men det är mer än så. De flesta andra liknande kernel-{patchar,moduler} är inte speciellt bra kodade. Har du hört talas om ADM och DiGiT (security.is) analys av pgpdisk?
Ne, jag har ingen koll och tänkte inte alls på koden utan bara algoritmen. Och i just AES fall var det väl en tävling om en passande algoritm, och Rijndael(stavning?) var väl eventuellt inte den säkraste men var ju den som gjorde det jobb de ville ha gjort bäst totalt sett. Men nycklarna är ju enorma för pgp jämfört med aes, å andra sidan tar det ju en jäkla tid att bruteforca någon av dem i vilket fall som helst så frågan är väl om algorimen i sig är bra eller inte.
Kanske borde läsa på om sådant där, men kör inte pgpdisk och tycker jag spenderar för mycket tid med saker o ting ändå =P
Btw, frågade kompisen vad han körde i windows, bestcrypt hette det.
http://www.jetico.com/
Bumpar så tinus kan kryptera sin porr.
Kryptera mera .. låt ingen jävel få se vad du pysslar med i din dator ..
Min porr är min ... BARA MIN !!
Kryptera mera .. låt ingen jävel få se vad du pysslar med i din dator ..
Min porr är min ... BARA MIN !!
nej va fan, du ska ju dela med dig kärleken!
christian
2005-01-25, 16:11
Bara ett inlägg ang krypto:
All krypto utom engångskrypton, sk one-time pads kan knäckas rent matematiskt. Den mänskliga faktorn är dock enklast att gå på, det fanns tex en rysk diplomat som "försvann" efter att ha klantat sig och använt samma engångskrypto två gånger vid en jorden-runtsändning. :D
Ne, jag har ingen koll och tänkte inte alls på koden utan bara algoritmen. Och i just AES fall var det väl en tävling om en passande algoritm, och Rijndael(stavning?) var väl eventuellt inte den säkraste men var ju den som gjorde det jobb de ville ha gjort bäst totalt sett. Men nycklarna är ju enorma för pgp jämfört med aes, å andra sidan tar det ju en jäkla tid att bruteforca någon av dem i vilket fall som helst så frågan är väl om algorimen i sig är bra eller inte.
Kanske borde läsa på om sådant där, men kör inte pgpdisk och tycker jag spenderar för mycket tid med saker o ting ändå =P
Btw, frågade kompisen vad han körde i windows, bestcrypt hette det.
http://www.jetico.com/
Bestcrypt var det jag gömde mina 0hdayz och r00tz med back in the dayz. :D
All krypto utom engångskrypton, sk one-time pads kan knäckas rent matematiskt. Den mänskliga faktorn är dock enklast att gå på, det fanns tex en rysk diplomat som "försvann" efter att ha klantat sig och använt samma engångskrypto två gånger vid en jorden-runtsändning. :D
Vadå försvann? Blev han katabol eller? *rolleyes* :laugh:
Vadå försvann? Blev han katabol eller? *rolleyes* :laugh:
tänk hajmat
ölobrännvin
2005-01-25, 18:02
Jag gömmer inte min porr jag raderar den varför ha porr liggandes på datorn om en säger.
Lite lustigt att folk krypterar sin porr men inte sina e-mails..
tänk hajmat
...
För svårt skämt för dig tjockskalle? *slap*
Vad händer när man blir katabol?
Kanske inte va nåt bra skämt heller...
egentligen så ja eftersom allt grundar sig på matematisk teori, men en annan viktig faktor är tidsåtgång och utrustning som behövs, säg i en krigssituation om order uppsnappas säg angående truppförflyttningar och det tar veckor att knäcka krypteringen så är det ändå en ganska effektiv metod. Att man sen som du säger kan i princip knäcka allt förr eller senare är ju en sak, men tidsåtgången är ju intressant också
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.