handdator

Visa fullständig version : Bli nekad medlemskap?

Gabber
2005-01-18, 14:41
Tja,

Jag köpte ju bostadsrätt häromdagen och kontantinsatsen är betald. Lånet är godkänt och underskrivet. Nu ringde mäklaren och ville ha arbgivintyg för att skicka till föreningen.

Kan de neka en lägenheten fast allt är underskrivet och godkännt från säljaren, banken och mäklaren?

jakke
2005-01-18, 14:52
har du inget jobb då?

Cinna
2005-01-18, 14:53
Tja,

Jag köpte ju bostadsrätt häromdagen och kontantinsatsen är betald. Lånet är godkänt och underskrivet. Nu ringde mäklaren och ville ha arbgivintyg för att skicka till föreningen.

Kan de neka en lägenheten fast allt är underskrivet och godkännt från säljaren, banken och mäklaren?

Det är bostadsrättsföreningens styrelse som godkänner nya medlemmar.

Vägras en köpare medlemskap går det att få ärendet prövat i hyresnämnden. Föreningen kan inte neka någon medlemskap utan att ha mycket goda skäl. Vissa bostadsrättsföreningar är t ex för äldre. Men diskriminering på grund av hudfärg, trosbekännelse eller liknande är självfallet förbjudet.

Så ja .. de kan neka medlemskap, men inte utan bra skäl !!!

mini
2005-01-18, 15:08
Ni måste ha inkomst så ni kan betala avgiften samt vara utan betalningsanmärkningar. Det brukar vara grundkraven. Fan Gabber, har du inte kollat upp något innan du pungade ut med massa pengar??? Du kan nekas medlemskap och därmed går köpet tillbaka om du inte finner en alternativ lösning, med en borgenär tex.

Gabber
2005-01-18, 15:08
jag har jobb men inte fast, får inte fast förrän om 2 månader. men grejjen är att jag har fått låna 700000:- på den månadslön jag har idag osv.

det borde väl inte vara några problem...eller

mini_Arnold
2005-01-18, 15:11
jag har jobb men inte fast, får inte fast förrän om 2 månader. men grejjen är att jag har fått låna 700000:- på den månadslön jag har idag osv.

det borde väl inte vara några problem...eller

Vilken bank lånar ut till en ej fast anställd?
Skulle jag också behöva nämligen ;)

christian
2005-01-18, 15:13
Som tidigare sagts så kan du bli nekad, men bara om goda skäl föreligger.

Har du fått lån med borgenär samt har en sund ekonomisk situation för övrigt borde det inte finnas några goda skäl.

Edit:
Såg inte om du hade en borgenär eller inte, men det borde inte ändra så mkt. Troligtvis kommer föreningens kontakt ringa dig och be dig förklara din situation isf.

mini
2005-01-18, 15:14
De kan vara gnälliga som fan. Kolla om du kan få papper på att du kommer få fast anställning. Har din fru fast jobb?

Gabber
2005-01-18, 15:15
Vilken bank lånar ut till en ej fast anställd?
Skulle jag också behöva nämligen ;)

Jag har en sund ekonomi 20000 i månaden inga skulder m.m.
Samma med frugan 17000 i månaden
SAMT farsan 20000 i månaden som borgenär

så det är inget att oroa sig för då? e nämligen skitnervös att de river kontraktet helt plötsligt

mini_Arnold
2005-01-18, 15:16
Jag har en sund ekonomi 20000 i månaden inga skulder m.m.
Samma med frugan 17000 i månaden
SAMT farsan 20000 i månaden som borgenär

så det är inget att oroa sig för då? e nämligen skitnervös att de river kontraktet helt plötsligt

ok... du har ett pm inom 1min

Sony
2005-01-18, 16:03
Ni har tillsammans inkomst på 37000 i månaden, plus borgenär på 20000 i månaden. Om de skulle neka er pga ekonomiska skäl finns nog inte så många som skulle kunna bo där alls..

..och om det mot förmodan krånglar så prövar hyrsenämden fall utan att det kostar er något. De har inga krav på att det ska vara ett vettigt fall heller för den delen...

JJ
2005-01-18, 16:48

I praktiken, nej. Slappna av.

mini
2005-01-18, 16:59
I praktiken, nej. Slappna av.

Jo.
Däremot tror jag inte det blir några problem i Gabbers fall.

JJ
2005-01-18, 17:17
Jo.
Däremot tror jag inte det blir några problem i Gabbers fall.

Känner du till något fall?

mini
2005-01-18, 17:25
Känner du till något fall?
Ja. Har jobbat som mäklarassistent och ja, det händer.

JJ
2005-01-18, 17:30
Ja. Har jobbat som mäklarassistent och ja, det händer.
Vilka skäl?

Allan
2005-01-18, 18:31
http://www.varbostad.se/vab/2000/HSB/VB9s4041HSB/VB9s4041HSB.html

Efter ett par år i styrelsen för min BRF kan jag säga att mäklare är hopplöst dåliga på att informera köpare om de krav som föreningen har rätt att ställa. Oftast har det handlat om risig ekonomi, men det finns andra orsaker också. Däremot brukar allt ordna sig i slutänden. Men det är ingen formsak liksom....

allan

Gabber
2005-01-19, 12:27
jag vet inte hur det kommer gå ännu, har inte hört från mäklaren om det ännu. men handpenningen är nedlagd nu och de är nöjda. och jag har fått hem en 2 cm tjock bunt med papper från banken om lånet.

jag fattar inte så värst mycket kan jag säga nu på en gång.

har ni några tips om hur jag ska upprätta lånet?

mitt bottenlån är 506500 och topplån 101250

avgift är 3800 inkl el, tv och värme/va

Papi
2005-01-19, 13:32
Du får tillbaka handpenningen om inte köpet skulle gå igenom.
Den finns på ett neutralt konto tills allt är påskrivet har jag för mig.
Topplånet har du inte så mycket att säga till om.
Bottenlånet skulle jag delat i två lika delar, så att du kan välja olika typer av ränta på dem. T ex binda den ena på två år och låta den andra vara rörlig.
I dagsläget skulle jag låta båda vara rörliga.
Jag köpte lya för ett par år sen och band ena hälften på ett år och andra hälften på två år, det har jag bara förlorat pengar på.

Gabber
2005-01-19, 13:36
Du får tillbaka handpenningen om inte köpet skulle gå igenom.
Den finns på ett neutralt konto tills allt är påskrivet har jag för mig.
Topplånet har du inte så mycket att säga till om.
Bottenlånet skulle jag delat i två lika delar, så att du kan välja olika typer av ränta på dem. T ex binda den ena på två år och låta den andra vara rörlig.
I dagsläget skulle jag låta båda vara rörliga.
Jag köpte lya för ett par år sen och band ena hälften på ett år och andra hälften på två år, det har jag bara förlorat pengar på.

det där neutrala kontot heter Klientmedelskonto och som du säger så flyttas pengarna då man blir godkänd typ.

jag har tänkt ha rörligt också, det är ju inte så att räntor på en dag fördubblas. ska kanske köra 3 mån rörligt hela tiden.

svårt när man inte kan alla regler

vi får se, min kontaktperson är på möte till fredag så då skriver jag under.