Visa fullständig version : En Hypotes...
Satt och funderade på en sak, egentligen inget som jag har använding av att veta just nu, men kan vara kul att veta och kanske ha använding av i framtiden.
Hursomehelst, säg att en person deffar och ligger på energi underskott med 500-600 kcal om dagen. Denna personen följer såklart alla deff instruktioner och gör "som man ska" men personen tränar inte alla muskel grupper när denne går till gymmet. Han/hon tränar säg, 2 ggr i veckan och kör bara underkroppen samt ryggen och kör aldrig triceps,biceps,bröst och mage.
Helt klart kommer nog muskelnedbrytningen från dom muskelgrupper han/hon inte tränar att vara större än från dom han/hon tränar. Men kan kroppen välja att helt inrikta sig på att bryta ned dom muskelgrupper som inte tränas istället för att bränna underhudsfett som är själva målet med viktnedgången/deffen?
Så att även om personen ligger på ett kcal underskott på 3500 kcal i veckan så syns det inte i spegeln, men på vågen kanske, därför att underskottet tas från de muskelgrupper som inte tränas och inte från underhudsfettet?
Tackar... :thumbup:
King Grub
2005-01-17, 14:24
Proteinsyntesen stimuleras ju mest i de muskler som aktiverats, och visst ligger det sanning i det du säger, men det kommer aldrig att vara så att man enbart förlorar muskelmassa i stället för fettvikt vid ett sådant energiunderskott, om man är frisk. Risken för muskelförlust ökar naturligtvis, men förlust av muskelprotein kommer ändå att vara vida mindre än förlust av kroppsfett.
Nu är jag ute på tunn is men...
Finns det inte försök som visar att stor aktivering av CNS ( Centrala Nerv Systemet ) gör att även icke aktiverade muskler bevaras eller t o m tillväxer.
Detta betyder att en övning som knäböj som ger en stor aktivering av CNS eftersom det är många stora muskler aktiverade plus stora vikter även stimulerar små muskler som i princip inte är aktiverade, som t e x triceps :confused:
Callister
2005-01-17, 14:49
Då får man köra lite knäboj när man går ner i vikt då. :thumbup: :D
King Grub
2005-01-17, 14:58
Finns det inte försök som visar att stor aktivering av CNS ( Centrala Nerv Systemet ) gör att även icke aktiverade muskler bevaras eller t o m tillväxer.
Visst gör det det! :) Jag har dock för mig att det blir svårt att stimulera tillväxt på det sättet vid energiunderskott på 5-600 kcal om dagen. Men visst hjälper det till att bevara hela kroppens muskulatur.
Nu är jag ute på tunn is men...
Detta betyder att en övning som knäböj som ger en stor aktivering av CNS eftersom det är många stora muskler aktiverade plus stora vikter även stimulerar små muskler som i princip inte är aktiverade, som t e x triceps :confused:
Om jag fortsätter vår gemensamma skridskofärd ut på det outforskades frusna hav Sverker, så är det sannolikt så att stimuleringen av Nervsystemet (där CNS ingår) i sin tur stimulerar det Endokrina systemet som svarar på stressignalerna genom att höja halten av obundet testosteron i kroppen. Glykogen- och proteinsyntesen kan aktiveras lokalt av muskelkontraktionerna och även där påvisas lokala förhöjningar av flera muskelbyggande hormoner.
Det är mao kanske snarare så att testot ger mer fettfrisättning/förbränning och ökad andel av aminosyrepoolen till muskelbyggning rent generellt. Det är ger iofs samma resultat som du skrev med lite mer tillkrånglat förklarat.
Gissningsvis och i linje med allmän erfarenhet så blir alltså effekten allmän men mest påtaglig i de delar som använts.
Lizard
Tackar så mycket för era skridskofärder.. ;)
Det var bra svar, tackar!
Sen kom jag också på att man använder ju faktiskt dom flesta muskelgrupperna varje dag så att kroppen skulle välja att bryta ned något som får stimulans verkar lite långsökt, dock är kanske stimulansen liten på vissa muskelgrupper.
Men underhudsfettets funktion sen stenåldern är ju att vara en energi reserv vid svält tider, muskler är vad jag har förstått en lyxvara, men varför gör sig inte kroppen av med musklerna först när man deffar? Visst ger man dom stimulans i form av hård belastning och bra med vila så har kanske inte kroppen någon anledning av göra sig av med dom, men jag har träffat personer som går ned i vikt och skiter helt i att träna vissa muskelgrupper men ändå inte förlorar någon ansenlig muskelmassa på dom otränade muskelgrupperna.
Borde inte all "nutrilett-tanter" bara förlora muskler istället för fett om muskler vore en lyxvara och underhudsfettet är kroppens sista energi reserv?
Tackar! :thumbup:
King Grub
2005-01-17, 17:07
Ju närmare tävlingsform man kommer desto mer lär underhudsfettet klassas av organismen som "sista energireserv". En lagom tjock person lär inte befinna sig i ett sådant stadium.
Ju närmare tävlingsform man kommer desto mer lär underhudsfettet klassas av organismen som "sista energireserv". En lagom tjock person lär inte befinna sig i ett sådant stadium.
Nej just det, och sen är det ju bara ett antagande att kroppen uppfattar bibehållandet av muskler som lyx - däremot kan man ju själv lätt konstatera att en gång få dem är något som kroppen inte gärna släpper till.
Lizard
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.