Visa fullständig version : Det heter inte gymma!!!!!!!!!!
Snälla nån - kan ni sluta säga "gymma"...
Vi tränar styrketräning, bodybuilding, med vikter, skivstång - men vi "gymmar" inte!!!! Gymma låter som nåt som två elvaåriga killar håller på med. Snälla - lär er de riktiga orden. Det låter så....fjantigt!
allan
reaktionär
King Grub
2005-01-15, 16:56
Snälla - lör er de riktiga orden.
:thumbup: :D
hahaahah :laugh:
jag ska löra mig det
btw. vem fan säger så? "jag ska gå & gymma" träna heter det "jag ska gå & träna"
Aa, ja tycker alla följer Allans råd och lör oss det!!
Edit: men vad ska man säga då?? "hur många ggr i veckan kör du bodybuilding?"
Allan du som snackade om att va träningstaliban förut! Nu är du taliban själv, låt folk "träna". "gyma" vad fan de vill :DJag brukar säga att jag ska "pumpa ikväll" bara. Inte "jag ska bodybuilda ikväll", eller "fitnessträna".
Pudzianovski
2005-01-15, 17:03
Språket utvecklas Herr Konservativ. (Avvecklas enligt dig antagligen)
/Herr Liberal
Nej detta var en fjantig tråd faktiskt... :rolleyes:
O nu är jag bara ärlig, försöker inte reta upp någon!
gymma och pumpa.. de enda genuina orden som beskriver aktiviteten inom gymmets väggar!
eller nån som har fler? :D
Aa, ja tycker alla följer Allans råd och lör oss det!!
Edit: men vad ska man säga då?? "hur många ggr i veckan kör du bodybuilding?"
"hur många gånger i veckan tränar du"
F F S
kalle_banan
2005-01-15, 17:08
träna kan ju vara vad som hellst, träna fotboll, hockey eller what ever. bodybuilda är för krångligt att säga och det låter fagigt! lyfta vikter är för långt, gymma är det gyllene snittet, snabbt o lätt. inget knussel här inte.
jag kommer att säga gymma. för jag är nääästan 11år
och då jag säger träna så menar jag att jag är och spelar basket
ja men folk ser på en om man tränar i ett gym eller mo man spelar schack. om inte så fuckit, vad spelar det för roll. är dom nyfikna får dom ju fråga
Så vad säger du när folk frågar vad du tränar? Att du fotbollar eller ishockeyar?
allan
Nä, det heter väl biffa !? :D
mini_Arnold
2005-01-15, 17:14
-Vad gör du på fritiden?
-"Jag tränar"
-Jaså? Vadå?
-"Styrketräning"
King Grub
2005-01-15, 17:15
Pappa brukade säga, "Håller du fortfarande på med det där båddibilderiet? Skaffa dig lite riktiga muskler, som går att använda!" och så spände han upp en biceps som såg ut som en bofinks hälsena. "Hugga ved, det är grejjer det!"
Nä, det heter väl biffa !? :D
:thumbup:
allan
jadu jag säger gymmar och kommer fortsätta med det...synd att de gammla kommer grina....men vem bryr sej om dem ;)
-Vad gör du på fritiden?
-"Jag tränar"
-Jaså? Vadå?
-"Styrketräning"
eller så skippar vi att tala i gåtor ocg säger gymma direkt! ;)
BIFFA var bra förslag också! Keep em coming!
Jag tycker det beror på vilka man pratar med, om jag skriver ett inlägg här så kan det t.ex. bli "Nu ska jag dra iväg och träna armar" men om jag pratar med en kompis så brukar det antingen bli "Nu ska jag ner till gymmet" eller "Ska dra och gymma nu"
Säger jag bara träna så tror dom nog att det är innebandy på gång eller nått sånt.
Anpassar språket efter situationen.
Callister
2005-01-15, 17:26
Jag ska iväg och .. se titel
Biffa brukar jag också säga. :bpump:
Pappa brukade säga, "Håller du fortfarande på med det där båddibilderiet? Skaffa dig lite riktiga muskler, som går att använda!" och så spände han upp en biceps som såg ut som en bofinks hälsena. "Hugga ved, det är grejjer det!"
:rolleyes: :D
Kebab-Arne
2005-01-15, 17:38
Kötta kan man också säga, inte för jag gör det eller lär börja göra det men det går det med.
Jag har inte ens tänkt på att ordet gymma inte finns, jag blir dock inte förvånad om det finns om några år. Det är såpass utbrett nu.
Men jag kan förstå att du hänger upp dig på det, själv får jag nästan hjärnblödning varje gång jag ser: "e" "o" "ja(i meningen jag)",va(i meningen vad), de(i meningen det, ironiskt nog så används de aldrig vid rätt tidpunkt) osv. Samt alla särskrivningar.. Men men, man tjänar lite på att vara språkpolis, man får nöja sig med att gråta i smyg över de som skriver: "Dom i USA e dumma i huvudet"
O ja ba gå te gymmet å gymma lite, de e bra skit!
Så vad säger du när folk frågar vad du tränar? Att du fotbollar eller ishockeyar?
allan
I konsekvensens namn; det borde i sådana fall bli fotbollsplanar eller ishockeyrinkar.
Jag håller med om att det är fånigt, vilken annan sysselsättning får ett namn som bygger på den lokal man utför den i? Ett gym där man gymar. En bowlinghall, där man bowlinghallar.
Från och med idag ska jag hävda att jag idkar bodybuilding när jag styrketränar.
Krokodil
2005-01-15, 17:54
Om du får en motfråga om VAD du tränar är du en räka!
Vem skulle fråga Coleman om han spelar coronne? :D
För att inte tala om ordet "aja"!
Och nej, jag tycker inte alls att jag är reaktionär. Jag är oerhört intresserad av språk och språks utveckling, men att ord skapas betyder inte att det blir bättre. Idag kan barn i femte klass t ex färre synonymer än de kunde för tre år sen, och så har det sett ut sedan början av nittiotalet. Att språket förändras behöver inte betyda att språket blir bättre - ibalnd kan det betyda att språket förflackas. Utan att vilja gå för djupt i frågan vill jag påstå att en hel del av vår nationella tillhörighet ligger i vårt språk. Utarmas det blir också vår gemensamma värdegrund försämrad.
Det låter väldigt högtravande (och kanske är det) speciellt med tanke på att det enda tråden handlade om var att jag tycker et låter så extremt töntigt att kalla styrketräning för att "gymma". Hur är det - eftersom man tydligen "kan gå på fotboll" (i bemärkelsen att träna fotboll; inte i att se på fotboll) eller "gå på karate" - går ni på styrketräning också? Spelar lite bänkpress eller...
allan
I konsekvensens namn; det borde i sådana fall bli fotbollsplanar eller ishockeyrinkar.
Haha, precis vad jag tänkte. Om man skulle ge sig ut och skidbacka?
Ärligt talat, kan inte bry mej mindre. Går folk o tänker på sånt här alltså?
Krokodil
2005-01-15, 18:08
För att inte tala om ordet "aja"!
Och nej, jag tycker inte alls att jag är reaktionär. Jag är oerhört intresserad av språk och språks utveckling, men att ord skapas betyder inte att det blir bättre. Idag kan barn i femte klass t ex färre synonymer än de kunde för tre år sen, och så har det sett ut sedan början av nittiotalet. Att språket förändras behöver inte betyda att språket blir bättre - ibalnd kan det betyda att språket förflackas. Utan att vilja gå för djupt i frågan vill jag påstå att en hel del av vår nationella tillhörighet ligger i vårt språk. Utarmas det blir också vår gemensamma värdegrund försämrad.
Det låter väldigt högtravande (och kanske är det) speciellt med tanke på att det enda tråden handlade om var att jag tycker et låter så extremt töntigt att kalla styrketräning för att "gymma". Hur är det - eftersom man tydligen "kan gå på fotboll" (i bemärkelsen att träna fotboll; inte i att se på fotboll) eller "gå på karate" - går ni på styrketräning också? Spelar lite bänkpress eller...
allan
Eftersom jag har en dotter som går i lågstadiet och en fru som studerar till lärare så har jag fått anledning att jämföra dagens skola med den jag gick i på stenåldern.
Jag frågade min dotters lärare om de lägger stor vikt vid stavning etc nuförtiden och fick svaret att det gör de ej. Felstavningar, upprepningar, talspråk i skrift eller särskrivningar passerar tydligen utan anmärkning numera.
Om man inte behärskar sitt eget språk någorlunda är man tämligen handikappad.
Jag går inte på styrketräning, jag lyfter!
Eftersom jag har en dotter som går i lågstadiet och en fru som studerar till lärare så har jag fått anledning att jämföra dagens skola med den jag gick i på stenåldern.
Jag frågade min dotters lärare om de lägger stor vikt vid stavning etc nuförtiden och fick svaret att det gör de ej. Felstavningar, upprepningar, talspråk i skrift eller särskrivningar passerar tydligen utan anmärkning numera.
Om man inte behärskar sitt eget språk någorlunda är man tämligen handikappad.
:thumbup:
allan
Så vad säger du när folk frågar vad du tränar?
allan
Typ "spelar bänkpress" :D
Jag tror att begreppet uppstod när valfri kolomedlem (K) gav sig in i dialogen:
K- Nu ska jag träna.
- Jaha, vad tränar du, pingis eller?
K- Styrketräning.
- Då är du rätt stark va?
K- Nej...
- Nähä?
K- Jag tränar för att bli stor och grov också, inte bara stark.
- Jaha, så du är bodybuilder alltså?
K- *Rodnar* Nja... vill väl inte kalla mig för bodybuilder direkt, men enligt Slarti är jag större än Brad Pitt...
- Men vad kallar du dig då?
K -Vissa kallar mig för styrkebyggare, andra för tangentbordsbyggare.
- Jag hänger inte med, men du går på gym eller?
K- Ja... jag gymmar.
Kan Allan då förklara det horribla i ordet gymma?
Krokodil borde rapportera sin dotters lärare till rektor eller liknande då det i ämnet svenska ska anmärkas på de fel det talades om. Vad lär de sig annars? Vad är syftet med hela undervisningen?
Trance: ordet finns eftersom det används. Ord finns så snart någon brukar dem, inte så snart Svenska Akademien skriver in dem i odlistan.
:thumbup: Det gör jag också.
:bpump:
Gymma? Är inte det sånt som tanter gör i grupp på friskis och svettis?
//Jörgen
Gymma? Är inte det sånt som tanter gör i grupp på friskis och svettis?
Nä, det är gympa :D
Vad säger man om man tränar fitness? :)
Hur tränar man fitness?
Eller du menar det fria programmet? ;)
//Jörgen
Allan: Men du säger säkert "Jag o kärringen bilar nog i sommar"..
Träna räcker gott och väl för mig, gymma måste jag tyvärr stoppa i "fjant" hyllan.....
För att exemplifiera skulle jag kunna säga att den unga man som idag på gymmet körde marklyft på 15kg!! kg med stor sannolikhet "gymmade"...
Angående språkets generella "utveckling" är det intressant att se att sådana begrepp som förr(och då menar jag för bara några år sedan) ansågs vara ovårdat och tecken på "dåligt språk" idag hyllas som "en utveckling av språket"..
Eyy choo, yalla vad händer? Eyy yalla, har du parra? etc etc... Men men, vi får det samhälle vi förtjänar..... :thumbup:
Pudzianovski
2005-01-15, 19:01
Jag tycker det är meningslöst att haka upp sig på enstaka ord som de flesta förstår iaf.
Jag skulle kunna skriva en uppsats här om tid, utveckling och förändring men orkar inte.
Jag tycker det är meningslöst att haka upp sig på enstaka ord som de flesta förstår iaf.
Jag skulle kunna skriva en uppsats här om tid, utveckling och förändring men orkar inte.
Jomen gör det! Redogör gärna för varför du tycker det är meningslöst att diskutera det. Det skulle vara kul att se nån skriva nåt som inte bara går ut på att svenska ungdomars kunskaper i sitt eget språk försämras - och att vi inte ska bry oss om det!
allan
Jag vet att jag provocerar nu
"hur många gånger i veckan tränar du"
F F S
Vadå hur många ggr i veckan tränar du.. nu är det så här att folk kanske tränar annat styrketräning.... då är det smidigt att ha ett eget ord för just styrketräningen....
Edit: såg att någon redan påpekat detta...
internethjälten
2005-01-15, 19:10
gymma är väl bara ett slang för gymnastisera vilket knappast har med kroppsbyggning att göra... men vem orkar bry sig om att hänga upp sig på "nysvenskan" igentligen...
sen om man kan "gymma" på FoS är ju en annan femma då de ofta påpekar att de inte är et gym utan en idrottsförening - hade väl att göra med ngn avgift eller liknande...
Finns ju en massa ord som man inte "borde" använda, nu ska jag sticka och gymma...
Pudzianovski
2005-01-15, 19:12
Jag tror 80+ % av Sveriges befolkning förstår vad gymma betyder...om 15 år vet nog 99% vad det betyder.
Vad de äldre vill spelar inte så stor roll eftersom språket kommer utvecklas vare sig vi äldre vill eller ej.
Till de bättre? Det har jag inte sagt.
Däremot tycker jag ordet "Gymma" är ett meninglöst exempel eftersom de flesta vet vad det betyder.
Därför tycker jag det är meninglöst att disskutera ordet "gymma".
ölobrännvin
2005-01-15, 19:14
"Nu ämnar jag att vandra till lokalen och Bånka med järngrunkorna" Det låter ju mycket bättre än gymma....hmmf löjligt asså.. :naughty:
"Nu ämnar jag att vandra till lokalen och Bånka med järngrunkorna" Det låter ju mycket bättre än gymma....hmmf löjligt asså.. :naughty:
"Sticka ner till gymmet?"
"Jag skall styrketräna"
osv
Langster
2005-01-15, 19:18
Gym: Substantiv, kort för gymnasium, plats där man är naken.
Gymma: Verb, Att vara naken på platsen där man ska vara naken...?
Gym: Substantiv, kort för gymnasium, plats där man är naken.
Gymma: Verb, Att vara naken på platsen där man ska vara naken...?
Haha, vad har du för ordbok?
Gym[jym´]s. (vard.) träningslokal för kroppsbyggare m.m.
Hahhaha!
RobbeliRobban
2005-01-15, 19:36
Nu får du ta och snäppa upp dig lite Allan. "Gymma" är världens bästa ord.
Idag var jag och gymmade. Det blev en tung 3*3 i bänken, två set snedbänk och en 5*5:a i militärpress. Sen stängde gymmet, så jag hann inte gymma något mer. Nästa gång jag skall gymma blir nog på måndag, då skall jag gymma med tonvikt på knäböj.
Langster
2005-01-15, 19:44
Haha, vad har du för ordbok?
Gym[jym´]s. (vard.) träningslokal för kroppsbyggare m.m.
Gymnasium är ett grekiskt ord. Det var platsen där idrottsmän tränade. De tränade alltid nakna. Gymnasium betydde "plats där man är naken".
Jag är fullt medveten om vad gym betyder på svenska nu. Eller egentligen är det bara innebörden av ordet som står i ordböckerna, ordets egentliga betydelse är detsamma. Men det här är ju ett exempel på hur språket utvecklas. Man kanske inte ska vara så rädd för att låta ord få nya innebörder osv.
Om FICKLA har fått bli ett ord i svenska akademiens ordlista så tycker jag att gymma får vara med också. Mig stör det inte mer än att jag tycker att ordet är töntigt.
Jag stör mig mycket mer på ord som E-mejla, dopNing osv. Fy fan för "dopning" säger jag bara, har man DOPNAT sig om man tagit DOPNINGS-preparat då eller? Det stämmer ju bara inte! Och om man ska försvenska ett ord som E-mail, så kan man väl säga E-post istället?
Gymma är ju iaf ett ord som kommit från folket. E-mejla och dopning är det nån mossig gubbe som bestämt att vi ska säga och stava.
Gymnasium är ett grekiskt ord. Det var platsen där idrottsmän tränade. De tränade alltid nakna. Gymnasium betydde "plats där man är naken".
Jag är fullt medveten om vad gym betyder på svenska nu. Eller egentligen är det bara innebörden av ordet som står i ordböckerna, ordets egentliga betydelse är detsamma. Men det här är ju ett exempel på hur språket utvecklas. Man kanske inte ska vara så rädd för att låta ord få nya innebörder osv.
Jag håller med dig i sak. Dock kan du inte tala om dess "egentliga betydelse" eftersom det betyder det vi kommer överens om att det betyder. Ett ord betyder ju egentligen inget, det är bara en kod som underlättar för oss att förstå varann.
Kötta kan man också säga, inte för jag gör det eller lär börja göra det men det går det med.
"Kötta" tycker jag hör hemma i (lag-)sport där man går hårt in i situationerna!
- Kom igen nu grabbar, in och kötta ordentligt!
Langster
2005-01-15, 20:21
Jag håller med dig i sak. Dock kan du inte tala om dess "egentliga betydelse" eftersom det betyder det vi kommer överens om att det betyder. Ett ord betyder ju egentligen inget, det är bara en kod som underlättar för oss att förstå varann.
Jag vet inte... Ordet bil t.ex är kort för automobil, vilket betyder "röra sig automatiskt, av sig självt". Det är dess ursprungliga betydelse, men innebörden har blivit bil, du vet en sån med 4 hjul. Det är det vi först tänker på när vi hör ordet bil och det vi syftar på när vi säger det. Samma sak med ordet mobil, som vi använder när vi syftar på mobiltelefon (telefon betyder nåt annat än maskin man använder för att ringa folk med också för den delen). Ordet betyder ju egentligen rörlig, men alla fattar vad vi menar när vi säger mobil. Innebörden av ord behöver inte alltid vara detsamma som vad ordet från början betyder.
Jag tycker att ord har en betydelse, även om det bara är en kod som hjälper oss att förstå varandra. Vi har ju byggt språket genom att använda dessa koder som ofta kommer från andra språk, från början har orden använts "rätt" men man har förändrat innebörden av dem i takt med att omvärlden förändrats. Ordens egentliga betydelse har ibland inget med vad vi använder dem till att göra och det spelar ju ingen roll så länge man förstår varandra. Men det förändrar inte det faktum att de från början betyder nåt annat.
För tjugo år sen försökte några idioter införa ordet "pumpa" som beteckning för att träna styrketräning. Men eftersom de inte själva var riktiga entusiaster sprack det. Och lika bra var det.
allan
Herkulez
2005-01-15, 20:27
är det bara jag som säger "Hit some pinkies" när jag ska gå och träna?
Langster: spelar ingen roll varifrån orden kommer, de är ändå bara en symbol eller kod för något. En katt skulle ju lika gärna kunna heta hund eller grwzad.
Allan: jag har fortfarande inte begripit vad du är upprörd för? Varför är ordet gymma så hemskt?
Langster
2005-01-15, 20:33
Jag förstår faktiskt inte varför Allan är så upprörd över ordet gymma. Han säger att mellanstadieeleverna kan färre synonymer nu än för ett antal år sen. Men när de kommer på en egen synonym för styrketräning så är det inte alls bra. Stackars barn! :D
mystic[-_-]
2005-01-15, 20:33
är det bara jag som säger "Hit some pinkies" när jag ska gå och träna?
Ja det är bara du :D
Jämför man med plugg/plugga cykel/cykla så är gym/gymma helt logiskt. Ordet används nog ofta som "lyfta skrot" dvs man vill tona ner allvaret lite. Man kan ju inte säga att man tränar bodybuilding om man ser ut som en snögubbe. Man bara gymmar lite. Jfr "Jag fuskar lite i golf"
Idag kan barn i femte klass t ex färre synonymer än de kunde för tre år sen, och så har det sett ut sedan början av nittiotalet.
allanÄr inte slang ofta just synonymer? Varför beröva dem ytterligare en synonym?
Nej, starta hellre ett krig mot särskrivningar som "Hur mycket tar du i bänk press".
Spelar lite bänkpress eller...
allanÄr det en fråga? I så fall svarar jag "spelar Allan" :D
Ett nytt ord för caffelatte är vuxenvälling och härmed introducerar jag begreppet gymmarvälling som synonym till gainer.
Dessutom rekommenderar jag programmet Språket i P1
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=411
Jag svär mannen, programmet äger fett.
internethjälten
2005-01-15, 20:37
...det viktigaste är väl att man tränar och inte vad man kallar det för i folkmun ?
så mycket skrik å grin för så lite :cool:
Langster
2005-01-15, 20:54
Langster: spelar ingen roll varifrån orden kommer, de är ändå bara en symbol eller kod för något. En katt skulle ju lika gärna kunna heta hund eller grwzad.
Japp! Men nu gör det inte det! Katt betyder katt. Den "koden" är redan bestämd sedan länge.
Tänk på ett ord som engelskans Catburglar, det är en tjuv som klättrar på hus och gör inbrott på högre våningar. Man säger då cat-burglar, eftersom tjuven klättrar, vilket en katt är duktig på. Inte eftersom han stjäl katter. Inte heller för att det är en katt som gör inbrott. Ordet cat har då fått en annan innebörd, men cat betyder ändå katt.
Eller skorna som det står cat på, de heter egentligen catterpillar, men de kallas kort för cat, ordets innebörd är då nåt annat än katt, men det betyder ÄNDÅ katt.
Så jag tycker att ord kan ha en betydelse men ha olika innebörd.
Det som du menar är att folk har hittat på språk lite hursomhelst. Så är det inte, de har utvecklats under väldigt lång tid och ord har fått olika innebörder under årens lopp, men det ändrar ändå inte vad de betyder från början.
Det har inget att göra med att vi använder koder för att kommunicera. Visst kunde katt ha hetat grwzad. Men nu blev det inte så...
Agent Orange
2005-01-15, 20:55
Allan är upprörd för att han är gammal, och femteklassarna kan färre synonymer nu eftersom en stor del av dem inte pratar svenska hemma.
Allan är upprörd för att han är gammal, och femteklassarna kan färre synonymer nu eftersom en stor del av dem inte pratar svenska hemma.
om det där var menat som jag uppfattade det så :nono:
Jag är inte upprörd. Jag tycker det är synd att språket försämras och att saker inte får heta något som förmedlar känslan i vad vi gör. Men det har antagligen att göra med hur jag ser på min träning och hur ni ser på er. Att en massa unga människor tycker jag är grinig kan jag leva med. Jag tyckte inte heller det var lätt när jag var ung och de äldre hade rätt.
Agent Orange - skitsnack.
allan
Agent Orange
2005-01-15, 21:00
Va? :confused:
Langster
2005-01-15, 21:00
Men om du tänker efter så har han säkert rätt och det är inget konstigt med det alls. (Då tänker jag inte på Allans ålder alltså :D )
Förtydligande - man mäter inte på det viset naturligtvis. Man tar hänsyn till respektive barns hemspråk och övriga ordförståelse.
allan
Agent Orange
2005-01-15, 21:08
Att det inte förmedlar känslan för vad "vi" gör är ju bara tramsigt. För de som säger gymma så förmedlar nog det ordet deras känsla bäst. Jag tror att du mest är upprörd av populäriseringen av gymkulturen. Det är inte längre som i Pumping Iron där biffarna är gudar i sitt eget tempel, utan nu för tiden får de trängas med 17-åringar som bara pumpar biceps, och säger "gymmar".
heltzonicka
2005-01-15, 21:11
Gymma är klart givet ord.
Tänk er följande situation:
Pelle 14 år 187cm lång och väger 59kg, på frågan han fick om sin fritid svarade han glatt med ett leende:
Jag tränar BODYBUILDING
Lite fel eller?
Pelle 14 år 187cm lång och väger 59kg, på frågan han fick om sin fritid svarade han glatt med ett leende:
Jag tränar BODYBUILDING
Lite fel eller?
Hur stor skall man vara för att få säga att man tränar bodybuilding då?
Själv säger jag att jag skall iväg och lyfta.
Edit: Tänk er följande senario:
Olle 34 år 180 lång 127 rippade kg säger att han skall iväg och gymma. :D
//Jörgen
heltzonicka
2005-01-15, 21:13
-Vad gör du på fritiden då?
http://www.garone.net/anthony/pictures/Skinny.jpg
- Jag tränar bodybuilding sen en vecka tillbaka
Krokodil
2005-01-15, 21:18
Jag tränar BODYBUILDING
Lite fel eller?
Inte mer fel än när lilla Lisa 8 år säger att hon ska iväg och träna fotboll. Ingen tror väl att hon kan dra en frispark i krysset med sträckt vrist från 35 meter.
Langster
2005-01-15, 21:20
Jag håller med Agent Orange. Även om det inte förmedlar känslan i vad du gör, Allan, så förmedlar det kanske känslan i vad de gör? När jag går till gymmet och kör ett tungt ryggpass som inkluderar maxlyft i mark så är det absolut inte samma sak som när en 17-årig tjej drar lite i maskinerna och står på step-up maskinen i 30 minuter. Känslan är garanterat helt annorlunda också! :D
Ändå kanske vi båda kan säga att vi styrketränar? Det kanske skulle finnas olika ord för vad vi gör?
Jag välkomnar ord som känns svenska (även om gymnasium är ett låneord). Gymma känns svenskt.
Äckligt är det när Aftonbladets Puls-skribenter använder WELL för att inleda en mening. Networka och liknande gillar jag inte heller.
Gymma är väl om något ett AB-ord. Jag tar inte åt mig ett smack när det gäller att behålla nån sorts herklubbskänsla kring byggningen. Det är bara att läsa lite vad jag skrivit på forumet genom åren så framgår det nog rätt klart att jag verkligen vill att styrketräning ska bli en folkrörelse. Det är jättebra att man tränar med vikter på massor av ställen, att man gör det oavsett ålder och bakgrund.
Men jag känner mig kränkt av att min favoritsysselsättning degraderas ner till nån slags LunarStormaktivitet. Det är banne mig viktigare än så. Det låter rejälare med "träna" istället för "gymma"!
allan
Löjtnant Blank
2005-01-15, 21:27
Märkligt att du tar upp vårt språks kanske främsta egenskap som något negativt. Inget annat språk i världen är lika rikt på sköna "verbifieringar" som svenskan (vad jag vet). Jag älskar dem.
Gymma är väl om något ett AB-ord. Jag tar inte åt mig ett smack när det gäller att behålla nån sorts herklubbskänsla kring byggningen. Det är bara att läsa lite vad jag skrivit på forumet genom åren så framgår det nog rätt klart att jag verkligen vill att styrketräning ska bli en folkrörelse. Det är jättebra att man tränar med vikter på massor av ställen, att man gör det oavsett ålder och bakgrund.
Men jag känner mig kränkt av att min favoritsysselsättning degraderas ner till nån slags LunarStormaktivitet. Det är banne mig viktigare än så. Det låter rejälare med "träna" istället för "gymma"!
allan
Men "träna" säger inget om vad det är man tränar. Och "träna styrketräning" kan lika gärna innebära att man gör armhävningar. Dessutom finns det faktiskt ingen värdering i ett ord. Anledningen till att du värderar ordet som något negativt är förmodligen att många lunarstormfjortisar gillar ordet. Har jag fel?
Pudzianovski
2005-01-15, 21:29
allan
Ibland är majoriteten emot än själv. Det får man leva med. Gammal som ung.
Anledningen till att du värderar ordet som något negativt är förmodligen att många lunarstormfjortisar gillar ordet. Har jag fel?
Jag fick en örfil häromdagen när jag frågade en av våra främsta byggarprofiler om han skulle "gymma". Jag vet inte varför jag hakar upp mig på det. Antagligen för att det låter gulligt med spets och små nallar...
allan
Langster
2005-01-15, 21:35
Jag fick en örfil häromdagen när jag frågade en av våra främsta byggarprofiler om han skulle "gymma".
Haha, är det därför du inte gillar ordet nu??
Pudzianovski
2005-01-15, 21:36
Du vill ju bara veta vem allan sa det till så du kan säga det till honom och få lite smisk med. :naughty: :whipped:
Det var därför jag tog upp det här. Kan du se sjuttonåringen knalla ner till Dimman och fråga "om det är här man kan gymma?"
allan
Krokodil
2005-01-15, 21:39
Personligen skiter jag nog i vad folk kallar sin träning. Den enda gången jag reagerat ordentligt var när två killar satt i omklädningsrummet och försökte diskutera knäböj. Ingen av dem visste vad övningen hette men en tredje djuping sade att det hette minsann squat. Jag kunde tyvärr inte hålla käft och kved Knäböj! :D
Är det coolare att träna om man pratar engelska?
Langster
2005-01-15, 21:40
Det var därför jag tog upp det här. Kan du se sjuttonåringen knalla ner till Dimman och fråga "om det är här man kan gymma?"
allan
Ja det kan jag nog, hur Dimman skulle reagera är ju en annan sak! :D
Pudzi: Du vet att jag bara vill ha smisk av dig.
Men smågrabbar, argumentet att ordet "träna" är för vagt och lätt kan missuppfattas som fotbollsträning faller på att "gymma" är minst lika vagt. Gymma, som verbifiering av ordet gym, blir allting som innebär ett nyttjande av "gym". Tex det man gjorde i plugget som del av gymnastiken eller spinning, aerobics osv.
Jag fick en örfil häromdagen när jag frågade en av våra främsta byggarprofiler om han skulle "gymma". Jag vet inte varför jag hakar upp mig på det. Antagligen för att det låter gulligt med spets och små nallar...
allan
Då är det ju din tolkning av ordet som gör det "gulligt med spets och små nallar". Jag får inte alls samma bild av det. Vad jag menar är att de flesta antagligen inte tänker på ordet på samma sätt som du. Visst är det lite trendigt att använda ordet "gymma" och många använder ordet för att folk ska förstå att de minsann är hårdingar som tränar på gym, men ordet i sig är varken mjukt eller hårt. Det beskriver helt enkelt vad man gör på ett gym. Däremot kanske man behöver modifiera ordet lite så det passar precis vad man själv gör på gymmet. Du kan till exempel kalla det "hårdgymma", Sandra 14 kan kalla det "softgymma" och discobyggarna kan kalla det "posegymma".
Ps. Jag var inte helt allvarlig med den sista biten.
Pudzianovski
2005-01-15, 21:47
Gymma har jag hört flera ggr av folk från Småland..Östergötland..Skåne.. . tom när jag gjorde lumpen för 6 år sen I Blekinge.
Känns som du ligger lite efter Allan. Får känslan av att du är den ende som är förvånad? Kanske ngn mer.
Om man gillar ordet eller inte är en annan sak.
Det är iaf ingen ny företelse att använda ordet för mig.
Löjtnant Blank
2005-01-15, 21:49
"Softgymma"? Ha, ha. Me like.
Ja, slangordet gymma är ju gammalt vid det här laget. Vet att vi använde oss av det för 8 år sedan. Kan vi ha varit först?
Sen undrar man ju om du verkligen fick en örfil Allan? Eller om du skojar.
Vem är så jävla risig i huvudet att han lackar över någon som använder slang?
Och varför använde du ordet? För att retas?
Langster
2005-01-15, 21:57
Men smågrabbar, argumentet att ordet "träna" är för vagt och lätt kan missuppfattas som fotbollsträning faller på att "gymma" är minst lika vagt. Gymma, som verbifiering av ordet gym, blir allting som innebär ett nyttjande av "gym". Tex det man gjorde i plugget som del av gymnastiken eller spinning, aerobics osv.
Gymma skulle lika gärna kunna innebära att man studerar i en gymnasieskola.
Men de flesta fattar vad man menar med att "gymma", man menar styrketräna. Träna är mycket bredare. Man kan säga "Jag ska träna" när man ska träna fotboll t.ex, men man kan inte säga "jag ska gymma" när man ska träna fotboll.
Edit: Jag föredrar dock träna framför gymma ändå, personligen.
njae. säger jag lirar bashetböll
finns folk som inte tror att jag gör det riktigt. går idrottsprogrammet-basket. en i klassen som går fotbolls frågade
"lucas, vad går du för linje?
-basket
jasså. jag trodde du gick styrketräning
eller i fredags då vi hade en ny lärare så ropade en tjej i klassen
"HAN BIFFAR!!!" för att upplysa om det?
Spela roll vad man säger...
Gymma låter väl inte direkt töntigt...
Töntigt låter det när man kallar sin 20års fest för födelsedagskalas
Det luktar lite gubb snack över denna tråd...
"på min tid sa man fanimej att vi skulle gå o lyfta skrot!! inte någe jävla grabbhalva snack som att jag ska gå och gymma!"
:rolleyes: :laugh:
Patriarch K
2005-01-16, 01:53
Gymma gymma gymma gymma gymma gymma gymma gymma gymma!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :hbang:
Allan, jag säger både pumpa och gymma :D
Igår stångade jag lite, följt av lite hantling. Det kändes verkligen att jag hade viktat dagen innan, pec-deckade till mig träningsverk. Borde kanske smithat istället.
High1ander
2005-01-16, 03:31
Jag säger "gymma", jag är en stolt "gymmare" för jag har inte bestämt mig än om jag är inne på styrketräning, bodybuilding, fittness, etc...
Sen ser jag det på samma sätt som om någon frågar mig vilken klass jag har, då säger jag Film, eller Historia, säger inte "Amerikansk Historia, eller Independent Film".
När jag säger "gymma" då förstår folk vad man gör, man lyfter vikter och blir svettig. Tänker inte hålla på och gå in på termer och förklara att jag styrketränar, för jag kör si o så...
Språket är till för att kommunicera, och folk förstår bäst om man säger gymma.
Jag säger "gymma", jag är en stolt "gymmare" för jag har inte bestämt mig än om jag är inne på styrketräning, bodybuilding, fittness, etc...
Sen ser jag det på samma sätt som om någon frågar mig vilken klass jag har, då säger jag Film, eller Historia, säger inte "Amerikansk Historia, eller Independent Film".
När jag säger "gymma" då förstår folk vad man gör, man lyfter vikter och blir svettig. Tänker inte hålla på och gå in på termer och förklara att jag styrketränar, för jag kör si o så...
Språket är till för att kommunicera, och folk förstår bäst om man säger gymma.
Vad gör du på gymmet, du styrketränar eller hur?
Det är inte alls samma sak, om någon frågar dig vilken klass du har så säger du inte att du skall klassrumma.
Nu säger jag gymma själv, och ser inget direkt fel med det. Men styrketräning är ett fullgott alternativ, för det är det man gör.
ölobrännvin
2005-01-16, 08:28
För tjugo år sen försökte några idioter införa ordet "pumpa" som beteckning för att träna styrketräning. Men eftersom de inte själva var riktiga entusiaster sprack det. Och lika bra var det.
allan
HA det används fortfarande ibland här i kumla trakten, gymma har jag för övrigt bara hört av stockholmsjävlarna..
Allan, jag säger både pumpa och gymma :D
Men när du har tränat med mig så har fanimej inte varit tal om något "gymmande". :whipped:
När är det dags igen förresten? BEN !
//Jörgen
HA det används fortfarande ibland här i kumla trakten, gymma har jag för övrigt bara hört av stockholmsjävlarna..Ordet gymma är skön musik jämfört med dessa förbannade särskrivningar. Kan du inte åtminstone vara konsekvent och skriva stockholms jävlarna?
Jag brukar saga att jag ska ga och:
trana pa att lyfta saker
Annars bryr jag mig inte sarskilt mkt hur andra utrrycker det.
Lillgrabben
2005-01-16, 11:02
Då fittar man! :thumbup:
JAg har väldigt svårt för folk som säger att dom gymmar. JAg skulle själv aldrig komma på tanken att säga att det är vad jag gör. Jag säger att jag tränar, styrketräning om någon undrar mer specifikt. Om du tränar seriöst så syns det (efter ett tag) och då behöver inte folk förväxla dig med fotbollspelare eller något annat!
Ordet gymma får mig osökt att tänka på en yngre kille, gärna ganska ny med sin träning, inte särskillt seriös. Ett klart disco-fall som enbart koncentrera sig på bröst och biceps, nämner att han "gymmar" i alla sammanhang, gärna visar upp träningskort eller dyligt trots att han bara är där en gång i veckan... Ni förstår var jag vill komma... :)
Bodybuilder är jag den dagen då folk kallar mig det första gången jag möter dom!
Då fittar man! :thumbup:
- Jag ska ner och f-itta på gymet...
Så kan man väl inte säga...!?
(Ja, jag är trött. Ska :sleep: nu.)
Metal_boy_
2005-01-17, 03:00
Hej då älskling, jag ska åka iväg och ha Panikgymnastik nu.
High1ander
2005-01-17, 03:43
Vad gör du på gymmet, du styrketränar eller hur?
Det är inte alls samma sak, om någon frågar dig vilken klass du har så säger du inte att du skall klassrumma.
Nu säger jag gymma själv, och ser inget direkt fel med det. Men styrketräning är ett fullgott alternativ, för det är det man gör.
Så om jag inte ska lyfta vikter då? Bara springa lite, dvs inte styrketräna.
Gymma är allround-ord som är bra för att förklara för folk som inte vet vad man egentligen gör, och inte vill ha detaljer. Till mina "gymmande" polare så säger jag kanske, pumpa, lyfta skrot, styrketräna, etc. eller kanske gymma.
Just i mitt fall så ser jag inte heller att jag gör något fel, då jag helt enkelt inte bestämt "gymstil" för mig än. Bara att det ska köttas på vikt och styrka, sen hur det ska köttas på får ses.
Det heter " Gaining some muscles". :P Man skall vara arnoldskadad och gå fram till receptionen och säga att man vill signa upp sig för lite musclegaining. *flex*
Nej faktum är att jag alltid säger att jag skall till gymmet, aldrig att jag skall gymma eller träna.
Herkulez
2005-01-17, 10:36
Hej då älskling, jag ska åka iväg och ha Panikgymnastik nu.
:laugh:
och fortfarande heter det "hit some pinkies"
Det heter " Gaining some muscles". :P Man skall vara arnoldskadad och gå fram till receptionen och säga att man vill signa upp sig för lite musclegaining. *flex*
Nej faktum är att jag alltid säger att jag skall till gymmet, aldrig att jag skall gymma eller träna.
haha d där med arnold va fan bra! :cheers: Ska ja säga nästa gång ja är utomlands o ska träna gym!:D
Om att säga "gymma" istället för t.ex. "styrketräna" vore det största språkproblem hos "dagens ungdom" skulle jag vara jävligt nöjd.
"Gymma" är ju bara ett ordval som egentligen inte kan vara fel. Att skriva t.ex. "styrke träna" är fel. Och särskrivningarna är ju som sagt ett stort problem.
Jag anser att särskrivningar är stavfel.
Vet inte hur det är på andra ställen, men i GBG-området är ordet "gymma" väldigt vanligt. Jag försöker dock undvika att använda det, då det inte är vad jag håller på med. Men det finns många som faktiskt "gymmar" (*host*discobyggare*host*), om man frågar mig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.