handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott är en inkörsport till doping.

CroCop
2005-01-15, 13:27
Läste dagens vk och blev riktigt väldigt förvånad då jag såg denna artikel i sportsidorna.
Utan att skriva hela artikeln (på en hel sida) kan jag sammanfatta lite kort vad den handlade om.
Bengt Saltin, proffessor i fysiologi menar att kosttillskott är helt onödiga, både för elitidrottare och motionärer. En varierad kost som utgår från kunskaper i näringslära är allt som behövs anser han.
Livsmedelsverket: Det finns ingen vetenskaplig dokumentation på att det ska göra någon större nytta med kosttillskott. Det handlar om att äta rätt. Det andra är ofta onödigt och i för höga doser skadligt.
Det är sorgligt det med alla erbjudanden på internet, kreatin, fiskolja, aminosyror,krom, ja listan kan göras lång. Just kreatin kan vara ett sådant medel som snart återfinns på dopinglistan. Den har viss effekt, det går inte att förneka, och den påminner om effekten från Anabola steroider, om än i svagare dos.
En kvinna på Apoteket uttalar sig sen: Jag var och tittade på Fitnessmässan i sthlm. Det skrämmer mig att se vilka typer av produkter som säljs där. Det är ingenting som apoteket vill kännas vi. Det handlar om många unga människor som tror att de är odödliga och inte förstår att det här kan få negativa konsekvenser för dem, säger hon.

Reserverar mig för ev stavfel och avkortningar.

Jaha, vad tycker ni om detta då?

kroy
2005-01-15, 13:32
..tycker de borde läsa på sina saker, och prova söka lite på pubmed lite då och då.

Frazze
2005-01-15, 13:49
Till viss del tycker jag att det är rätt, saker heter typ super duper anabolic mix protein giant balls inc. Och är inget annat är protein. Dessutom finns det för många skitförtag som lägger sig i gråzonen, eller i alla fall vill försöka ligga där genom att skriva varningar på procukter innehållande lite koffein och lite kryddor i stil med att folk under 18, ammande och IOK tävlande inte bör äta produkten, även om det bara är sockerpiller. Det finns två inriktningar i branschen enligt mig, seriösa företag som försöker göra bra, tillåtna produkter, och sedan de som försöker sälja etiketten och skiter i vad som är i. Även om syftet i båda fallen är att tjäna pengar så vet jag vilket jag skulle köpa mina tillskott ifrån. Men är man 17, precis börjat träna och får höra av 130kgs bitchtitsbengt att det amerikanska företag XXXX har en produkt XXXYYZ som är grym, så kanske man blir påverkad åt fel håll så att säga.
Lite luddigt, men hoppas ni förstår hur jag menar.

Att det i artikeln talas om att kreatin ger liknande effekter i kroppen som AAS är bara ett tecken på att just desasa personer inte vet vad de dillar om. Kreatin är inte direkt hormonpåverkande, har visat sig ofarligt under korttidsbruk i otaliga studier, men ja, framförallt, inga androgena effekter.
Men om rätt folk fick utrymme i media, med rätt kunskaper skulle man nog kunna undvika många sorgliga fall av dopade ungar.

My five cents.

Bigbulka
2005-01-15, 14:23
Stön! nån som hört det här tjaffset innan eller???så har det ju alltid låtit från de "lärde"

CroCop
2005-01-15, 15:13
säga.
Att det i artikeln talas om att kreatin ger liknande effekter i kroppen som AAS är bara ett tecken på att just desasa personer inte vet vad de dillar om. Kreatin är inte direkt hormonpåverkande, har visat sig ofarligt under korttidsbruk i otaliga studier, men ja, framförallt, inga androgena effekter.
Men om rätt folk fick utrymme i media, med rätt kunskaper skulle man nog kunna undvika många sorgliga fall av dopade ungar.

Men vad får personer som Bengt Saltin, proffessor i fysiologi att skriva sånt här då? Han är proffessor och borde veta sin sak eller hur? Han har även om jag förstått saken rätt fått Svenska OS teamet eller nåt att inte använda tillskott över huvud taget, och gjort ett "balanserat kostschema" åt dom istället.

Peter
2005-01-15, 15:15
Bengt Saltin har själv gjort studier på styrketräning och vassleprotein med mycket bra effekt. Så frågan är om han verkligen menar kosttillskott generellt.

ölobrännvin
2005-01-15, 15:20
Han har nog fått betalt av nån för att säga så ! Vilket jävla pucko ... :insane:

CroCop
2005-01-15, 15:23
Bengt Saltin har själv gjort studier på styrketräning och vassleprotein med mycket bra effekt. Så frågan är om han verkligen menar kosttillskott generellt.

Finns dessa studier att få tag på för allmänheten?

Peter
2005-01-15, 15:39
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi Där kan du söka. Sök på hans namn i kombination med andra sökord så hittar du nog en del.

Den jag hade i åtanke angående vassle var den han gjorde för något år sedan på gamla personer som började styrketräning. Resultatet var att de som tillförde protein direkt efter passet fick resultat, de som inte tillförde protein fick inget resultat. Han har också gjort studier där grenade aminosyror har använts vilket ju inte går att få i sig separat via kosten utan är en form av tillskott.

CroCop
2005-01-15, 15:52
allright ska söka på sidan tack för hjälpen!

Jense
2005-01-15, 15:54
Dax för mig att skicka argt mail igen.

ge mig personens mailadress bara

CroCop
2005-01-15, 15:57
Dax för mig att skicka argt mail igen.

ge mig personens mailadress bara
Haha! ja man blir ju irriterad, men samtidigt vad fan skulle han bry sig om nån sa åt han, han är ju "professor".. :rolleyes:

Jense
2005-01-15, 16:00
Haha! ja man blir ju irriterad, men samtidigt vad fan skulle han bry sig om nån sa åt han, han är ju "professor".. :rolleyes:

då hälsar jag på honom i hemmet

CroCop
2005-01-15, 16:01
låter bra det :D

Jense
2005-01-15, 16:08
låter bra det :D

:d

nä men vafan sånt kan man inte skriva..

Sparrisen
2005-01-15, 16:16
Det är skillnad på att intaga lite socker och mjölkprotein efter träningspasset, och att bygga hela sitt kostupplägg runt tabletter, pulver, hormonhöjande medel etc. Det senare låter inte vettigt enligt mig.

Frazze
2005-01-15, 16:24
Det är skillnad på att intaga lite socker och mjölkprotein efter träningspasset, och att bygga hela sitt kostupplägg runt tabletter, pulver, hormonhöjande medel etc. Det senare låter inte vettigt enligt mig.

Precis! 5p till dig :thumbup:

Bolio
2005-01-15, 16:44
Han har ju rätt, doping är ju ett sorts kosttillskott.

RobbeliRobban
2005-01-15, 16:45
Nu börjar det :thumbup:

Frazze
2005-01-15, 16:47
Han har ju rätt, doping är ju ett sorts kosttillskott.

:)
Själv tycker jag att definitionen för kosttillskott borde vara "sådant som finns i kosten som man ger extra tillskott av". Tror inte det finns AAS i potatissallad.

Allan
2005-01-15, 16:51
Jag tror att Saltin har rätt. Jag har hört honom prata om det förrut - och man kan lugnt säga att han blivit felciterad och feltolkad i den artikeln. Faktum är att för den yngre generationen är "pillerätande" helt klart mer legitimt än det varit för deras föräldrar, för vilka tabletter = medicin.
Till detta hör också den emellanåt hämningslösa reklamen och marknadsföringen av vissa produkter, när man ytterligt medvetet använder termer från dopingvärlden . som anabol, steroid, tillväxt...
Däremot tycker inte Saltin illa om tillskott, så länge det är fråga om att ta det som tillskott. Han har synpunkter på att motionärer lägger sig på elitnivå i vissa avseenden utan att ta till sig allting. Vilket han onekligen har rätt i.

allan

King Grub
2005-01-15, 16:51
:)
Själv tycker jag att definitionen för kosttillskott borde vara "sådant som finns i kosten som man ger extra tillskott av". Tror inte det finns AAS i potatissallad.

Som testosteronet i kött då t ex? :D

Frazze
2005-01-15, 16:59
Som testosteronet i kött då t ex? :D

Nejnej, det vet jag ingenting om. :)

King Grub
2005-01-15, 16:59
Nejnej, det vet jag ingenting om. :)

"Beef from bulls contained higher concentrations of testosterone, which is an anabolic androgen..."

J Anim Sci. 1998 Jun;76(6):1621-5. Differences in natural steroid hormone patterns of beef from bulls and steers.

Frazze
2005-01-15, 17:01
"Beef from bulls contained higher concentrations of testosterone, which is an anabolic androgen..."

J Anim Sci. 1998 Jun;76(6):1621-5. Differences in natural steroid hormone patterns of beef from bulls and steers.

Jag säger som Håkan i Sunes sommar; "nu tycker jag att du är lite vrång"

Sverker
2005-01-15, 17:14

Vem äter tjur i Sverige :D

De djur som blir " nötkött " är kalver som inte blir mer än 2 år, dvs de hinner aldrig bli könsmogna.

Grisarna kastreras tidigt som spädgrisar. Skulle någon spädgris undkomma och hinna bli till galt så kommer köttet att smaka vedervärdigt.

Var tvungen att kontrollera vad " steers " är.
Enligt Nordstedts STORA ENGELSKA ORD BOKEN är det ungtjur.

Man and Machine
2005-01-15, 18:17
Kreatin är inte direkt hormonpåverkande, har visat sig ofarligt under korttidsbruk i otaliga studier, men ja, framförallt, inga androgena effekter.
My five cents.
Androgenaeffekter = Samma effekter som av AAS?
Eller står androgena för nåt speciellt?

Är inte helt säker ;)

Frazze
2005-01-15, 18:21

Är inte helt säker ;)
Ett androgen är ett ämne som är maskuliniserande, leder till utveckling av manliga egenskaper. /Susning

Sverker
2005-01-15, 18:22

androgena = för manliga, göra till man. Alltså skäggväxt, basröst, agresivitet.

Man and Machine
2005-01-15, 18:27
Man lär sig något nytt varje dag. Tack

Wayfaerer
2005-01-15, 19:34

Är inte helt säker ;)
Är inte AAS en förkortning av just Androgena Anabola Steroider?

EDIT: Missförstod nog... ;)

Trytter
2005-01-15, 20:20
Jag kan nog hålla med det där om "inkörsport" på ett sätt.
Som redan nämnt i tråden blir folk mer och mer "pillerfixerade".
I det moderna samhället finns det piller för alla problem eller krämpor.
Säg att du mår dåligt och du får cipramil.
Har du ont i knät ja då har vi smärtstillande åt dig.
Har du högt kolesterol så finns det något som sänker det åt dig också.
Listan är oändlig.
Just den mentala biten är inte att glömma.
Finns ju nog med propaganda och sagor som talar för att det finns pulver och piller som gör att mullorna växer så det knakar också.
Protein blir kreatin, kreatin blir ala, ala blir..... ja
Kanske inte riktigt men.
Det är min teori i ett nötskal att har man väl kommit in på tankebanan att det finns piller för att "hjälpa en vidare" så är det lätt hänt att hjulet spinner vidare om man säger så.

hyppe
2005-01-15, 21:11
Säg att du mår dåligt och du får cipramil.
Har du ont i knät ja då har vi smärtstillande åt dig.
Har du högt kolesterol så finns det något som sänker det åt dig också.
Listan är oändlig.
Just den mentala biten är inte att glömma.
Finns ju nog med propaganda och sagor som talar för att det finns pulver och piller som gör att mullorna växer så det knakar också.
Protein blir kreatin, kreatin blir ala, ala blir..... ja
Kanske inte riktigt men.
Det är min teori i ett nötskal att har man väl kommit in på tankebanan att det finns piller för att "hjälpa en vidare" så är det lätt hänt att hjulet spinner vidare om man säger så.

håller med helt. det finns andra exempel på sånt, t.ex så finns det studier på att de som börjar röka i tidig ålder löper större risk att bli narkomaner senare i livet för att ta det där "extra steget"

Herkulez
2005-01-15, 21:13
börja träna är en inkörsport för dopning med :rolleyes:

AngelLove
2005-01-16, 08:06
Herk, för att vara extremt långdragen så visst kan du säga så med.... Tror inte det finns så många som aldrig satt sin fot på ett gym som intar AAS, eller det tror du ? Vad de föregående talarna menar är att det är lättare att förflytta sin gräns efter det att man har börjat sätta i sig en sorts piller.

Oftast är det ju som så att unga killar som inte direkt fått den "tryggheten" i sig själv ser upp till de "stora grabbarna" och tänker att så där skall jag med bli. Skillnaden är att idag så skall allt hända på max 1månad, att det faktiskt tar flera års hård träning är något de inte tänker på. Idag är man bättre på att hitta genvägen för att nå målet än att planera resan till målet.

Visst, det var kanske en hel del generaliseringar, men jag tror fullt ut att en del av dem som intar preparat idag skulle kanske inte gjort det om de hade låtit bli att inta den där första tabletten i sin ungdom.

Sverker
2005-01-16, 08:23

Eller snarare en inställning om att alla skall sköta sig själv.
Jag är född på 60-talet och uppvuxen med en antidrogpropaganda mot det drogfria 60-talet.

" Spola kröken " syntes överallt och " A non-Smoking Generation " propagerade i skolorna.
Till skolan kom polis och informerade oss om narkotika
Drogfria fd. narkomaner berättade inför klasserna om sina livsöden.

På mig bet det, andra kanske bara uppfattade som att Storebror la sig i :confused: