Visa fullständig version : Subventionerad träning/friskvård?
Krokodil
2005-01-15, 11:41
Min snåla arbetsgivare hostar upp 1500 kr/år. Hur mycket får ni?
Får ni använda pengarna fritt eller finns det begränsningar?
De flesta har nog som dig och det beror på att arbetsgivaren utnyttjar de skattelättnader som finns. I de reglerna finns även begänsningarna.
jag har 2000 per år för friskvård och inga begränsningar
Det enda jag har fått är ett presentkort på 500kr, och då jobbade jag 5 dagar på den arbetsplatsen :)
Men jag hade praktiserat där 8 veckor innan också, gick alltså i skolan vid den tiden och istället för att vara ledig sista veckan innan jul så jobbade jag kvar på min praktikplats 5dagar, blev lite förvånad kan jag säga er när jag fick julklapp därifrån och den va på 500 spänn.
Jag får använda naprapat 3ggr/år
Jag har gratis gym om jag vill (ligger dock för långt bort och är inte stort nog anser jag) Där kan man träna så mycket man vill.
Vi kan även få en PT som bygger ett program åt en...
Vi kan ha mer "förmåner" men dessa är det jag vet...
Inte en spänn.
Motiveringen är att det blir orättvist, för dom som inte tränar får inget.
Tur att man tränar gratis i fem år till. :D
//Jörgen
Semiramis
2005-01-15, 12:53
1 000 spänn om året och vi kan träna gratis på ett gym nära jobbet men där har de sådan begränsad utrustning (ingen skivstång t ex!) att det inte är så mycket ide att gå dit. Dessutom förhandlar de till sig litet bättre priser hos SATS.
adeleine
2005-01-15, 12:56
50% av kostnaderna (upp till kostanden av 1000 kr :rolleyes: ) inom friskvård/träning. Men då jag bara är extra-anställd så är jag nöjd med det....
gratis gym på företaget och 35% rabatt på dom andra gymen i stan
Arnesson
2005-01-15, 13:27
Vi får billigare på flera utvalda gym, typ F&S, SATS och så (vi får betala 100kr/månad). Men där vill inte jag träna. Så jag får ingenting.
Jag jobbar bara extra, då jag pluggar.
Får 1000:- per år från jobbet fast jag tränar gratis. Får iof bada gratis på badhuset oxå! Just 2000 spänn är den summa som en arbetsgivare får dra av för friskvård per anställd, så kräv mer av era jobb *flex*
TheSQUAT
2005-01-16, 10:35
75% av kostnaden för aktiviteten i fråga. Dock är takbeloppet som sagt 2000 kr/år.
1 timme av arbetstiden per vecka får dessutom nyttjas till friskvård. Detta tillsammans med flextid gör att det inte är några större problem att lägga träningspassen när det passar.
Fri massage (45 min) 1 gång/månad får vi också.
Vi får välja på 1000 kr för valfri aktivitet (inom friskvård, ej golf och liknande) eller hämta träningskort på F&S och liknande ställen. Finns även badminton, volley m.m som man får vara med på.
50% av kostnaden, max 1000:- dock
Tränar gratis på det kommunala gymet (iofs det enda som finns).
Motsvarar ~2000:-/år.
Utnyttjar simhallen gratis, kostar annars 31:-/gång.
Har tidigare kunnat köra ett spinningpass/vecka på arbetstid.
pellepedal
2005-01-16, 17:51
Jag får 2000 spänn per år. Det ger gratis träning på de 2 gym som finns i stan. :thumbup:
maccan_sth
2005-01-16, 19:30
På jobbet får vi 400 kr om året (dock max 50% av träningskortet :confused: ). Som tur är jobbar jag även på ett gym och där tränar jag gratis (alt. får betalt för att träna :hbang: )!
Inte en spänn.
Motiveringen är att det blir orättvist, för dom som inte tränar får inget.
Tur att man tränar gratis i fem år till. :D
//Jörgen
Vilket konstigt tänk hos en arbetsgivare.
Det normala är annars att man försöker få igång de som inte tränar och att ge subvention kan vara ett lockbete till det. Jag är förvånad, trodde ingen arbetsgivare resonerade så längre.
Vi har ingen subvention i direkta kronor men man kan köpa ett årskort för 1200 kr som gäller på alla Stockholms stads sim- och idrottshallar. Vilket är ett förmånligt pris. Själv har jag inte ngn som är tillräckligt nära för att jag ska känna det värt att utnyttja det. Sedan har vi ett gym på arbetet som vi just har utrustat men en del nya vikter och maskiner. Det är inget för en byggare men ätt bra gym för normal friskvård.
Sedan kan vi få massage för 160 kr för 45 min.
Vi sponsrar också deltagande i vissa evenemang som de anställda tar initiativ till typ marathon, tjejruset etc.
Vilket konstigt tänk hos en arbetsgivare.
Det normala är annars att man försöker få igång de som inte tränar och att ge subvention kan vara ett lockbete till det. Jag är förvånad, trodde ingen arbetsgivare resonerade så längre.
Jo, jag håller med dig. Vi har försökt mer än en gång men alltid fått ett blankt nej. Vi som dessutom arbetar inom byggbranchen behöver träningen än mer för att klara av jobbet.
//Jörgen
Hmm, jag får faktiskt 3000 per år av min arbetsgivare för att träna...
Jag trodde att de fick ge sina anställda mycket mer än så om de ville.
Jag trodde att de fick ge sina anställda mycket mer än så om de ville.
De får ge hur mycket de vill om de har lust, det finns inget tak för hur mycket ett företag kan ge sina anställda vad gäller träning och friskvård.
Att det kan komma att förmånsbeskattas är ju en annan femma.
Lillgrabben
2005-01-17, 19:16
Gratis badning i kommunens alla simhallar året om.
Subventionerat deltagande ( 10 kr/ pass) i diverse andra friskvårdsaktiviteter tex. spinning, träning i badhusgymmen, aerobics, billigare bowling osv.
Hur mkt man "tjänar" på det hela beror helt & hållet på hur mkt man ligger i & tränar.
Jobbar åt Boliden AB.
MVH
stefannn
2005-01-17, 19:24
Får 1000:- per år från jobbet fast jag tränar gratis. Får iof bada gratis på badhuset oxå! Just 2000 spänn är den summa som en arbetsgivare får dra av för friskvård per anställd, så kräv mer av era jobb *flex*
blir det inga kostnader för arbetsgivaren alltså??
Jo, jag håller med dig. Vi har försökt mer än en gång men alltid fått ett blankt nej. Vi som dessutom arbetar inom byggbranchen behöver träningen än mer för att klara av jobbet.
//Jörgen
Risken är ju överhängande att dom kommer att få större kostnader för rehab av arbetsskador än vad dom "tjänar" på att inte arbeta med friskvård. De kanske ändrar sig med de nya sjukersättningslagen där arbetsgivaren tvingas betala 15% av lönen under sjukskrivningstiden. Då blir det dyrt i längden.
Risken är ju överhängande att dom kommer att få större kostnader för rehab av arbetsskador än vad dom "tjänar" på att inte arbeta med friskvård. De kanske ändrar sig med de nya sjukersättningslagen där arbetsgivaren tvingas betala 15% av lönen under sjukskrivningstiden. Då blir det dyrt i längden.
Japp. Och det har framförts som argument från vår sida.
Förhoppningsvis så kommer dom ändra sig när dom nya sjukersättningslagarna kommer.
//Jörgen
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.