handdator

Visa fullständig version : Betyg på hemlagad ostkaka?

Rataxes
2005-01-14, 20:12
Gjorde idag en ostkaka enligt detta recept (står i Annas nya kokbok):

500 g Keso (4% fett)
250 g Minimjölk
50 g Sötmandel
40 g Socker
30g Vetemjöl
2 Ägg (130 g)

102 g Protein
91 g Kolhydrater
61 g Fett

1317 kcal

Vad gäller smak tror jag knappast att någon Frödingekaka kan konkurrera det minsta med den här, smaskig som fan, himmelsk när jag åt den med sylt och bär. Lär nog göra flera i framtiden, trots dieten, så nu undrar jag hur deffvänlig kakan är? Gör en amatöranalys men räknar med att någon mer kunnig kommer rätta mig :)

GI: Högt som fan, socker och vetemjöl utgör 2/3 av kolisarna, sista 1/3 är iofs väldigt långsamma, men kakan som helhet hamnar väl ändå uppe i 80-90 på vittbröd-skalan?

II: Ännu högre, äggen och mandlarna är de enda ingredienserna med lågt II, och de utgör bara lite mer än 1/3 av energimängden i kakan.

Fett: 61 g, hur stor del är mättat fett? Enligt Hälsovakten innehåller alltihop bara 19 g mättat fett, vilket skulle ge en bra fettsammansättning, men samma program får bara mängden omättat fett till 35.5, vilket betyder att 5.5 g fett har försvunnit någonstans.

Näring: Förutom det näringstomma sockret och vetemjölet som bara utgör mindre än 20% av energimängden, består kakan av väldigt näringsrika ingredienser, sen om man lägger till färska bär eller lågkalorisylt med stor halt mosade bär i så blir ännu mer näring. Kakan är som helhet mycket näringsrik är min bedömning.

Övrigt: Mjölkprotein utgör nästan 75% av kakans proteinmängd, plus att den innehåller nästan 850 mg kalcium, så kakan delar väl till stor del de positiva effekter på insulinkänslighet och fettförbränning som man på sistone har upptäckt att mjölkprodukter har.

Jag tycker att detta (i synnerhet i förhållande till sin smaklighet :) )verkar vara rätt skaplig dietmat, i varje fall om man bara kollar på de enskilda ingredienserna, men hur kakans nyttighet påverkas av sammanblandningen och gräddningen får någon gärna fylla i, om det nu blir någon förändring.

Lizard
2005-01-16, 20:57
Du kan, om du vill minska mängden socker, fett och stärkelse, genom att blanda i ditt favorit-vaniljproteinpulver eller en vanilj-MRP och ersätta en del av äggen mot äggvita utan att smaken påverkas allvarligt. Kom dock ihåg att ligga på så låg värme som möjligt för att inte förstöra proteinet i vasslen.

Lizard

Tolkia
2005-01-16, 22:22
Nu använder jag inte proteinpulver, så min erfarenhet är rätt begränsad, men jag tror att risken att förstöra proteinet (det denatureras ju även i magen ...) är mindre än risken att förstöra aromämnena så att den färdiga ostkakan smakar sk-t. Låg väme, hursomhelst.

Mental
2005-01-16, 22:26
du blandar vad i vilken ordning, gräddar hur länge och på vilken temperatur?

vill gärna ha både livrem och hängslen första försöket :p