handdator

Visa fullständig version : Frågor om bostadsrätt

Gabber
2005-01-13, 10:59
Tja,

Nu har jag gått och köpt en bostadsrätt för 700000:- och ikväll ska jag skriva under avtalet.

Mina frågor till er är:

- Angående binda räntan eller ha det rörligt osv, råd och tips om hur ni har gjort?

- Vad ska man tänka på innan inflyttningen?
- Har hört att man kan köpa typ tvättmaskin som föreningen betalar, kan det stämma?
- Vad betyder reparationsfond?
- Några tips tack...

Skitnervös att jag gör fel och skriver under utan att veta vad jag gör.

Det står att det inte finns några lån på bostaden, kan man lita på det? Mäklaren?

Hjälp lite tack

mini
2005-01-13, 11:21
Har du köpt genom mäklare är han skyldig att upplysa dig om lån osv, så ja, det kan du lite på. Läs bara igenom det du skriver på. Avtalet ska gås igenom vid överlåtelse.
Angående räntan skulle jag boka tid på banken där du tar lånet. Just nu är räntan ganska låg, så jag skulle hålla den rörlig för tillfället. Det beror ju naturligtvis också på vad du fått för ränta och hur lånen är fördelade mellan topp- och bottenlån.
Innan inflyttning ska du kolla igenom lägenheten och se att allt som ska följa med verkligen finns. Kolla att städningen är utförd ordentligt, annars har du rätt att få den omgjord eller pengar tillbaka.
en reparationsfond kan finnas knuten till lägenheten. Det är en del av avgiften som går in i en reparationsfond som kan användas till lägenheten på underhåll eller renovering. Du kan köpa en tvättmaskin för pengarna, men då tillhör den lägenheten och måste vara kvar där vid försäljning. Många föreningar har tagit bort sina rep.fonder.

JJ
2005-01-13, 11:21
Ang. att binda räntan så är det nästan alltid billigare att åtminstone ta en del av lånet till rörlig ränta, men det beror lite på hur nära din marginal du kommer att ligga. Klarar du av en räntehöjning eller inte? De som inte tjänar så mycket alt. har dyrt boende kanske måste binda räntan för att kunna bo kvar om räntemarknaden rör sig mycket. Mitt förslag är att du delar upp lånet på en rörlig och en bunden del.
Reperationsfond är en summa som du får använda till att renovera/reparera din lägenhet med.
Föreningen kommer inte betala en tvättmaskin till dig (om de inte tillåter att du använder reparationsfonden till det).
Fråga banken hur du ska kolla att det inte ligger några lån på lägenheten.

Cinna
2005-01-13, 11:25
Börja med att kolla lite på konsumentverkets hemsida. De har bra fakta för köp av bostadsrätt: http://www.boende.konsumentverket.se

Dk1ng
2005-01-13, 11:51
Tja,

Nu har jag gått och köpt en bostadsrätt för 700000:- och ikväll ska jag skriva under avtalet.

Då får man gratulera!

Mina frågor till er är:

- Angående binda räntan eller ha det rörligt osv, råd och tips om hur ni har gjort?

Detta handlar, som ovanstående inlägg skrev, mycket om vad du har för marginaler att röra dig med. Att räntan skulle sjunka mycket ytterligare finns det idag och den närmaste tiden inga tendenser till, den rörliga räntan ligger på den lägsta nivån på decennier och den 5-åriga bundna ligger på den lägsta nivån nånsin. Samtidigt som räntan verkar ha stabiliserat sig någorlunda på dagens låga nivå. Det finns således fördelar med både bundna och rörliga räntor i dagsläget.
För 2005 förutspår man att världsekonomin tar fortsatt fart och fortsätter i en positiv riktning vilket indirekt leder till att inflationstakten ökar något och räntorna likaså. Dock gör den låga dollarn att import blir förhållandevis billigt och således bromsar inflationen något. Dock är det ganska troligt att de bundna bolåneräntorna börjar röra sig långsamt uppåt i år.
Tipset är, som alltid, att sprida sin risk. Om du studerar och har låt oss säga 2-år kvar till examen så kanske det är skönt att ha delar av lånet bundet på 3-årig eller 5-årig ränta så att du både har tid att studera klart och hitta jobb innan lånen ska läggas om. Samtidigt som du kan ha en del rörlig och få mycket låga räntekostnader på den delen.
Hur man fördelar och i vilka tidsperspektiv handlar slutligen om dina egna preferenser.
Det jag skrivit ovan är givetvis min högst personliga åsikt och jag kan inte garantera något, prognosen för räntorna 2005 delas dock av många ekonomer.

Vad gäller det andra är jag mindre insatt, dock gäller det generellt att mäklaren har upplysningsplikt och ska informera dig om det råder några särskilda omständigheter.
I övrigt önskar jag dig lycka till, hoppas svaret inte blev för "ekonomiskt" och jag tror inte det blir några som helst problem vad gäller kontraktet, du är ju inte direkt ensam om att köpa bostadsrätt.. :)

Mvh

Gabber
2005-01-13, 11:53
tack, jag har ingen aning om hur jag ska lägga upp lånet. min situation blir bättre på jobbet och lönen kommer öka inom 2 månader.

samma för frugan.

så att ha det rörligt nu är väl kanske bra. och vad menas med rörligt, betyder det att jag när som helst kan göra en större inbetalning om jag har råd för att dra ner på lånet?

andra tips?

vad är lagfart och pantbrev och sådant och föreningen avgift m.m. när ska detta betalas och hur mycket brukar det ligga på?

mini
2005-01-13, 12:04
Jisses, vet du inte avgiften? Det är som hyra. Pantbrev är rätten att låna med lägenheten som säkerhet, enkelt förklarat. Lagfart är äganderätten. Rörligt är att räntan kan går upp eller ner. Hur amorteringsplanen påverkas är jag inte säker på. Ofta får man betala en ränteskillnad om man löser lånet i förtid, men det kanske bara gäller bundet. Dock bör ni nog binda en del av lånet då räntan är låg.
PRATA MED DIN BANK!

jakke
2005-01-13, 12:07
Varför inte bara boka en tid på din bank för rådgivning innan du skriver på. Du vet ju inte skit om vad du kommer få betala varje månand. Det skulle jag villja ha stenkoll på innnan jag köper nått som är så pass dyrt

Gabber
2005-01-13, 12:10
jag vet precis vad jag kommer få betala men det var ju inte vadjag frågade om heller. min avgift är 3801 inkl el, värme, kabel tv och vatten. boendekostnad med allt inräknat 5300:-

jag ville veta kostnaden för lagfart och medlemsavgift, om det är en viss %

jag har pratat med banken och mäklaren, ska träffa de ikväll för avtal och rådgivning

JJ
2005-01-13, 12:15
j
jag ville veta kostnaden för lagfart och medlemsavgift, om det är en viss %

Nej, det kan inte vi svara på.

mini
2005-01-13, 12:18
Det kan förekomma en överlåtelseavgift som köparen vanligtvis betalar. Detta är dock något varje förening beslutar om.
Lagfart vet jag faktiskt inte om du behöver lösa på bostadsrätt. För villa verkar den vara 1,2 % av köpeskillingen + 825 kr i administrativ avgift.
Ring mäklaren, h*n jobbar för dig likväl som för säljaren.

Gabber
2005-01-13, 12:22
ok, tack för hjälpen. får väl hoppas allt går bra.

Numero1
2005-01-13, 14:52
tack, jag har ingen aning om hur jag ska lägga upp lånet. min situation blir bättre på jobbet och lönen kommer öka inom 2 månader.

samma för frugan.

så att ha det rörligt nu är väl kanske bra. och vad menas med rörligt, betyder det att jag när som helst kan göra en större inbetalning om jag har råd för att dra ner på lånet?

andra tips?

vad är lagfart och pantbrev och sådant och föreningen avgift m.m. när ska detta betalas och hur mycket brukar det ligga på?

Rörligt betyder att räntan kan röra sig, upp- eller ned, beroende på riksbankens beslut. Du har rätt att när som helst binda din ränta men det har historiskt sett varit dyrare.

Pantbrev är väl ett form av intyg på "värdet" av din lägenhet.
föreningsavgift är som en dreftkostnad som föreningen tar ut, jmf. hyra för en hyresrätt.

Numero1
2005-01-13, 14:54
Det kan förekomma en överlåtelseavgift som köparen vanligtvis betalar. Detta är dock något varje förening beslutar om.

Men max avg. är 999:- så det ska den inte överstiga. Det är kostnad för namnskyltar, brandvarnare mm som sagt lite individuellt per förening....