Visa fullständig version : Humörförändringar p g a träningen?
Megatuttarna
2005-01-13, 00:36
En grej som jag märkt av är att när jag alltid är igång och tränar hårt ett par ggr i veckan så skiftar humöret åt helvete och jag kan bli totalt apatisk för att vissa dar bara bli deppad för ingenting och sedan inte ha lust med nånting. Helt sjukt känns det.
När jag som nu varit borta i 1 vecka från träningen känns allt normalt och jag känner mig mycket mer jämngående. Någon som känner igen sig?
Jag känner tvärtom. När jag inte tränar vill jag bara sitta på mitt rum, slippa omvärlden och se på film. Medans när jag tränar är jag mer balanserad och har lättare att hantera motgångar.
Edit; Enda problemet jag har av träning är att jag inte kan sova mer än 3-4h per natt och det ser jag inte som ett problem :)
Jag känner tvärtom. När jag inte tränar vill jag bara sitta på mitt rum, slippa omvärlden och se på film. Medans när jag tränar är jag mer balanserad och har lättare att hantera motgångar.
Same here
Megatuttarna
2005-01-13, 00:44
Haha jag är sajko. Keep em coming boys!
Nja jag är med beroende på hur det senaste passet har gått, gick det bra så är jag glad osv, om det gick åt helvete så blir jag lite mer tillbakadragen och tyst.
Megatuttarna
2005-01-13, 01:38
Jag kan liksom känna att batterierna är slut. Vakna upp och bara känna att allt är trist och meningslöst, svårt att motivera sig. Som en jävla jojo. Det måste ju vara något med hormonerna?
Kan träning påverka ens hormoner sådär?
Jag kan liksom känna att batterierna är slut. Vakna upp och bara känna att allt är trist och meningslöst, svårt att motivera sig. Som en jävla jojo. Det måste ju vara något med hormonerna?
Du kanske borde variera din träning mer?
Det låter som rutinen är det som tar glädjen ur träningen..
Jag blir tvärtom.. dom få gångerna jag har vilovecka så blir jag deprimerad. Känner mig helt trycklös och är allmänt sur. Dagen innan man kör igång igen känner man sig så jävla på G och lycklig :)
Ja, ett av de första stadierna på överträning men det kan även helt enkelt vara så att du inte vill träna på det sätt som du gör nu.
När jag inte tränat på ett tag så blir jag rätt otrevlig faktiskt och tjejen brukar säga åt mig att träna så jag blir normal igen.
henke_76
2005-01-13, 09:49
Det kan bli så när man är på väg in i puberteten, det händer mycket nytt i kroppen som man har svårt för att kontrollera och få grepp om. Hår börjar komma där man inte haft något, finnar, sug efter en moped och ett intresse av motsatta könet m.m. Detta fenomen kan vara en orsak till att du känner oro just nu i livet. :D
Sorry :notme:
Men för min del så ger nog mitt tränande ett stabilare humör tror jag....kanske för stabilt ibland.
mini_Arnold
2005-01-13, 09:52
Ibland påpekas det att jag verkar deppig och oftast är det pga utebliven träning.. naaww stackare
Men ibland måste man ta ledigt från träningen oavsett om man vill eller inte
Jag är mycket gladare, piggare och orkar göra mer saker när jag tränar.
Apatisk och deppig var jag innan jag började med någon form av träning.
När jag inte tränat på ett tag så blir jag rätt otrevlig faktiskt och tjejen brukar säga åt mig att träna så jag blir normal igen.
Känner igen det där..brukar också bli iväg skickad till gymet när jag börjar bli lite stingslig :laugh: antingen det eller så blir jag tillsagd att äta :D Alltid något av dessa två som är fel om man är grinig ;)
Samma sak händer mig. Inte sugen på något alls efter 5-6 veckors mosning, inte ens :kinky:
Då är det bara att vila, allting kommer tillbaka och man blir toksugen på att börja träna igen. Brukar ta 10-12 dagar efter 5-6 veckor 100%. Detta är även ett perfekt tillfälle att gå igenom hela perioden innan, läsa träningsdagboken, alla känslor man noterat osv för att se om man ska justera något. Kolla sig i spegeln och se om något annat kanske ska tränas hårdare.
Samma sak händer mig. Inte sugen på något alls efter 5-6 veckors mosning, inte ens :kinky:
Då är det bara att vila, allting kommer tillbaka och man blir toksugen på att börja träna igen. Brukar ta 10-12 dagar efter 5-6 veckor 100%. Detta är även ett perfekt tillfälle att gå igenom hela perioden innan, läsa träningsdagboken, alla känslor man noterat osv för att se om man ska justera något. Kolla sig i spegeln och se om något annat kanske ska tränas hårdare.
Funderat på, eller testat, att mosa 3 veckor, lugnt 1 vecka , mosa 3, lugnt 1 istället?
Min periodisering ser ungefär ut som:
1½-2 veckor vila, endast cardio. Går lite mer här tom.
1-2 veckor blöjträning på gymmet
5-6 veckor mosning
Grejen med 5-6 veckor mosning är att då hinner jag komma upp på vikter som ger resultat. Men jag har funderat på att träna lugnt och utan mål mellan mosningsperioderna istället, grejen är dock den att jag inte kan fega på gymmet. Jag börjar kanske lugnt, men när jag kommer till andra övningen och känner mig tokfräsh, så blir det ultravåld då istället :)
Jag kan ha lite svängningar men det beror ALLTID (nästan iaf ;) ) på att jag inte fått äta. Kommer jag hem från ett stenhårt pass, eller inte fått mat i mig på länge då kan jag vara rejält förbannad på småsaker. Räcker att tugga några tuggor eller ta en klunk av något så går det över ;)
Jag känner igen mig grymt mycket av det du beskriver. Har typ alltid varit så för mig.
Äter och vilar du ordentligt?
Du kanske är nedtränad eller får i dig förlite energi?
Jag blir tjurig och rastlös när jag inte tränar! Dock sover jag grymt mycket utan att jag blir pigg för det....
En grej som jag märkt av är att när jag alltid är igång och tränar hårt ett par ggr i veckan så skiftar humöret åt helvete och jag kan bli totalt apatisk för att vissa dar bara bli deppad för ingenting och sedan inte ha lust med nånting. Helt sjukt känns det.
När jag som nu varit borta i 1 vecka från träningen känns allt normalt och jag känner mig mycket mer jämngående. Någon som känner igen sig?
Ja.
En del träning mår man ju bra av, och efter passet brukar det kännas ok om man inte blev helt slut. Men ja, jäkligt gnälligt o nere kan det kännas överhuvudtaget. Antar att man har tränat för mycket jämfört med matintaget och sömnen.
En annan sak kan ju vara det här med kolhydrater, prova att slänga i dig en del snabba sådana utan någonting annat till. Behöver ju inte vara godis, rostat bröd, saft, vindruvor, russin o liknande fungerar nog med.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.