Visa fullständig version : Vad äter ni?
wintersnowdrift
2005-01-12, 22:01
Jag kämpar som en gnu ( :confused: :D ) för att gå upp i vikt (och det verkar faktiskt ÄNTLIGEN fungera, mycket tack vare tips från er :bow: ), men på det här forumet tycker jag annars att man mest ser kostupplägg för "deff" och viktiminskning. Jag därför skulle vilja se lite kostupplägg från människor som antingen vill öka eller bibehålla sin nuvarande vikt, allt utom minskning! Gärna också från er som anser er ha en relativt "optimal" kost för ert syfte, det vore intressant att se hur andra med stort energibehov löser det :).
Så, skriv helt enkelt upp vad ni åt idag! (Det behöver inte nödvändigtvis vara exakta mängder, kcal, protein, fett, kolhydrater per måltid osv, är mer intresserad av själva livsmedlen).
//Kristin
iofs deffar jag just nu men maten är i stort sett den samma. Kycklingbröst och ris utgör huvudfödan. Nötfärs, innanlår, alaska pollock, potatis, all-bran, mjölk, fil, juice, lax, makrill mm kan slinka ner ibland det med ;)
kör samma saker som de som deffar fatst i större volymer, bara för att du bulkar behöver du inte äta skräpmat och allmänt onyttigt. Så du kan gott titta på ett bra deffchema ochbara öka volymerna tills du kommer till de kalorinivåer du vill hålla.
~500 g havregryn
~1500g g minimjölk
1 Bacon McFeast & co + 2 naturella cheese
1 bulle eller vad det va från 7/11
Blev för lite mat idag egentligen, men men.
Som ovanstående kloka kommentarer lyder så ska det ju inte vara någon skillnad på val av mat när man bulkar o deffar, däremot kanske man väljer något mer av energitäta livsmedel när man vill gå upp i vikt.
Naturligt jordnötssmör (jordnötter o salt)
Olivolja på salladen / i maten
Någon annan nyttig olja i shaken (rapsolja t.ex.)
Lax
Makrill
Torrostade jordnötter
...t.ex.
När jag äter pasta så har jag ganska lätt att få i mig stora mängder energi utan att det känns som att jag blir extremt mätt.
Gör man således en pastasås som innehåller bra med protein och en skvätt fett så har man en väldigt energirik (och nyttig) måltid.
Optimal kost har jag knappast men den håller mig frisk och pigg. Jag äter följande livsmedel:
Frukt: Banan, apelsin, päron, äpple, torkad mix
Grönsaker: Paprika, tomat, broccolimix
Stärkelse: Potatis, pasta
Kött: Köttfärs, kyckling
Fisk: Lax, tonfisk, makrill
Mejerivaror: Mjölk, keso, ost, ostkaka
Pålägg: Jordnötssmör, skinka, ost, leverpastej
Annat: Olivolja, ägg, lite vassle & druvsocker
Kommer inte på så mkt mer.
Ectomorph
2005-01-14, 18:01
Jag kämpar som en gnu ( :confused: :D ) för att gå upp i vikt (och det verkar faktiskt ÄNTLIGEN fungera, mycket tack vare tips från er :bow: ), men på det här forumet tycker jag annars att man mest ser kostupplägg för "deff" och viktiminskning. Jag därför skulle vilja se lite kostupplägg från människor som antingen vill öka eller bibehålla sin nuvarande vikt, allt utom minskning! Gärna också från er som anser er ha en relativt "optimal" kost för ert syfte, det vore intressant att se hur andra med stort energibehov löser det :).
Så, skriv helt enkelt upp vad ni åt idag! (Det behöver inte nödvändigtvis vara exakta mängder, kcal, protein, fett, kolhydrater per måltid osv, är mer intresserad av själva livsmedlen).
//Kristin
Idag har jag ätit föjande:
Brunch(vaknade sent): Två potatisar (ekologiskt odlade), kokades igår och uppvärmda idag för lägre GI. Till det rivan rödkål och en burk ICAs tonfisk.
Mellanmål: 3 st kiwis, en msk krossade linfrön, solrosfrön, en näve ekologiska rågflingor, keso. Allt blandades samman och toppades med kanel.
Middag: Fullkornspasta med renskav och kålsallad.
All dryck intas mellan´måltiderna, aldrig i samband med dem. Dricker vitamingräsvatten från USA med PH-droppar för att förhindra att kroppen blir försurad. Känner mig oerhört pigg. Äter också 6 st Omega-3 fiskkapslar om dagen för att få i mig de viktiga fleromättade fettsyrorna.
Summa, summarum. Försöker äta så nyttigt som möjligt, ekologiskt så fort jag får chansen. 2-3 timmar mellan måltiderna för att hålla blodsockernivån jämn.
Frukost(12.00): Havregrynsgröt(1dl) + 1 skivad banan + kanel
4-5 dl minimjölk + 3/4 dl vassle
Lunch(17.30): 2 stekta ägg + 3 skivor kassler + lite sallad + 3 skivor ost, allting lag jag mellan 2 skivor nyttigt bröd som jag hade droppat lite olivolja på, 1 glas minimjölk.
Mellanmål(18.00): Wienerbröd med 2 koppar kaffe :)
*Träning*
MiddagOch nu ska jag äta massor av potatisgratäng med nån slags lammstek, gott som attans.
11:00
En kopp kaffe och ABCDE-tablett
11:30
90 min promenad)
13:00
Halv liter lättyoghurt med 100 g musli
16:00
Två skivor rågbröd med tre stekta ägg på och två kiwifrukter till
19:00
Ena halvan av min hemlagade ostkaka med lågkalorisylt
Ska ta ytterligare en promenad nu och sen när jag kommer hem äta upp resten av ostkakan.
tycker jag annars att man mest ser kostupplägg för "deff" och viktiminskning. Jag därför skulle vilja se lite kostupplägg från människor som antingen vill öka eller bibehålla sin nuvarande vikt, allt utom minskning! [...]
Så, skriv helt enkelt upp vad ni åt idag!
Om du vill gå upp i vikt kan du äta precis samma sak som när du vill gå ner i vikt, med skillnaden att du äter MERA! Om du har en bra kosthållning är i princip den enda skillnaden mellan upp- och nedgång, mändgen.
Nå, vad blev det idag?
10.00 Havregrynsgröt, vassleprotein, två omega3-kapslar, en Mitt val sport (Apotekets).
13.15 Dagens på KTHs resturang - Någon thaikycklinggryta med ris.
16.00 Två grovbrödmackor med en burk makrill och halv 500 g-burk keso
17.00 Hälften av 90 g maltodextrin och 50 g vassle
18.00 Resten av ovanstående
19.30 Nötköttfärssås och pasta och lite frysta grönsaker
23.30 Två grovbrödmackor med äggröra av 3 ägg och lite skinka samt en skvätt linfröolja
01.30 Fairingbar
Idag har jag ätit föjande:
Brunch(vaknade sent): Två potatisar (ekologiskt odlade), kokades igår och uppvärmda idag för lägre GI. Till det rivan rödkål och en burk ICAs tonfisk.
Mellanmål: 3 st kiwis, en msk krossade linfrön, solrosfrön, en näve ekologiska rågflingor, keso. Allt blandades samman och toppades med kanel.
Middag: Fullkornspasta med renskav och kålsallad.
All dryck intas mellan´måltiderna, aldrig i samband med dem. Dricker vitamingräsvatten från USA med PH-droppar för att förhindra att kroppen blir försurad. Känner mig oerhört pigg. Äter också 6 st Omega-3 fiskkapslar om dagen för att få i mig de viktiga fleromättade fettsyrorna.
Summa, summarum. Försöker äta så nyttigt som möjligt, ekologiskt så fort jag får chansen. 2-3 timmar mellan måltiderna för att hålla blodsockernivån jämn.
Spelar det verkligen någon roll om du kokar potatisen dagen innan? Speciellt när det gäller frukost, kan det inte vara lite "snabbare" kolhydrater där så man snabbt får fart på kroppen?
Varför dricker du inte till målen?
Vad är PH-droppar? Är inte ph ett mätvärde.
(Detta är undrande frågor, inte ifrågasättande. Jag kan inte så mycket om detta tyvärr)
King Grub
2005-01-15, 06:56
Speciellt när det gäller frukost, kan det inte vara lite "snabbare" kolhydrater där så man snabbt får fart på kroppen?
Nej, snabbare kolhydrater på morgonen är nog det sämsta man kan få för sig att äta till frukost. Gärna insulinpåslag, men då från protein. Nu innehåller inte nykokt potatis direkt snabba kolhydrater (de flesta sorter) i o f s, men principen gäller i alla fall.
Fangface
2005-01-15, 10:08
Sitter och smaskar i mig Lingongrova med potatissallad och rostbiff, vassleprotein, mjölk och kaffe :eating:
Dagens planerade matschema:
2: Havregröt och kyckling
3: Spaghetti och köttfärssås, hasselnötter
4: Sliskiga ostmackor och tonfisk
5: Hoppas på en fettdrypande kebab-pizza här :D , annars är jag rädd för att det blir gröt igen...
6: keso, jordnötter
Inga direkt revolutionerande måltider, men va fan, jag vara ungkarl juh... ;)
kampsporttjej
2005-01-15, 10:09
kroppen reglerar själv ph-värdet, den "försuras" väl inte? definiera det begreppet!
[är det den här tanken att den frisätter kalcium för att neutralisera osv men kroppen går inte omkring och är "sur" -då skulle vi ju dö!]
Jag har inte atit nagot alls an idag, buhuuuu.. ar syyyyk
Bigbulka
2005-01-15, 10:18
Frukost idag.3 dubbla varma mackor med ost-skinka.Halvliter mellanmjölk,stort glas apelsinjuice och en kopp kaffe.Snart blir det kaffe och nybakt oxå :)
köttaren
2005-01-15, 11:13
Frukost:
2 dl havregryn kokas i vatten tillsammans med 2 hela ägg och 2 äggvitor. Detta avnjutes tillsammans med 4dl sojamjölk och en klick jordgubbssylt. Äpple, kaffe...
/Köttaren
Sitter och smaskar i mig Lingongrova med potatissallad och rostbiff, vassleprotein, mjölk och kaffe :eating:
Vet du vad Lingongrova har för GI på ett ungefär?
King Grub
2005-01-15, 12:06
Strax över 80, kanske, bara brödet.
Intressant, jag hade nästan gissat på högre eftersom det är så gott och lättätet.
Jag bedömmer GI:t på bröd genom hur gott dom smakar :)
King Grub
2005-01-15, 12:23
80-85 är standardvärden för rågbaserade fullkornsbröd.
Så här ser min "optimala" kost ut på en träningdag :)
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=35308&page=4
Kanske inget för dig, men det funkar för mig!
Om någon har några förbättringar så får dem väldigt gärna säga till!
Nej, snabbare kolhydrater på morgonen är nog det sämsta man kan få för sig att äta till frukost. Gärna insulinpåslag, men då från protein. Nu innehåller inte nykokt potatis direkt snabba kolhydrater (de flesta sorter) i o f s, men principen gäller i alla fall.
Ah, ok. Hade för mig att något skulle vara snabbt.
Ectomorph
2005-01-15, 15:53
Spelar det verkligen någon roll om du kokar potatisen dagen innan? Speciellt när det gäller frukost, kan det inte vara lite "snabbare" kolhydrater där så man snabbt får fart på kroppen?
Varför dricker du inte till målen?
Vad är PH-droppar? Är inte ph ett mätvärde.
(Detta är undrande frågor, inte ifrågasättande. Jag kan inte så mycket om detta tyvärr)
Vad jag har läst och hört ska man försöka äta långsamma kolhydrater under alla mål förutom det mål man äter just efter träningen. Då hålls blodsockret på bättre nivå och man behöver inte äta lika tätt inpå eftersom man är mätt längre.
Tycker att dryck till maten bara gör magen skvalpig. Drycken gör också matsmältningen mindre effektiv eftersom man späder ut magsyran. (detta gör jag dock bara personligen för att jag tycker magen mår bättre av det.)
Jo, det är rätt.. uttryckte mig nog lite slarvigt. Dropparna består alltså av basiska tillsatser som ska höja kroppens PH så man inte blir försurad.
Bara kul att du undrar :)
King Grub
2005-01-15, 15:56
En frisk person behöver inte manipulera PH för att undvika "försurning".
kampsporttjej
2005-01-15, 19:14
min mat idag [hittills]:
frukost: 1 dl havregryn [gröt]
1 dl mjölk
20 gr sojakuddar
1 grovt bröd med hela korn med jordnötssmör + salladsblad
1 morot
grönt té
mellanmål: 60 gram quinoa
lite jordnötssmör + 3 paranötter
lunch: pasta + qinoa och köttfärssås
en espresso.
middag: 1/2 grillad kyckling, pasta+qinoa, kronärtskockor, morot, broccoli
~100 gram jordgubbar
har inte tränat idag.
om du vill gå upp i vikt skulle du ju kunna ha nötter i väskan som du kan knapra på under dagen. energirikt och bra!
Ungefär såhär
0430 Frukost
2 dl havregryn, lite sylt, minimjölk. Strör över proteinpulver
Kaffe
Grovt bröd med nåt pålägg
1-2 ägg
Juice
Kreapyr
0600 Kaffe o grov macka
0830 Matlåda. Oftast gryträtt m ris eller potatis. Har ofta i vitabönor t allt. Kaffe o vatten
1100 Grov macka m pålägg, 1-2 ägg, frukt, kaffe, vatten
1330 Grov macka m pålägg, completeprotein, keso, ägg, kaffe, vatten
1600 Frukt o KCG
1800 Proteindrink. Just nu Slooow
1900 Kvällsmat. Oftast kött o nån lättare grönsak, typ sallad. Rör också ihop morrondagens matlåda.
2100 Grov macka. Kreapyr. The eller annan dryck
2215 Sloowprotein.
Sova.
Under dagen dricker jag dessutom minst 1,5 liter vatten förutom måltiderna.
allan
Ungefär såhär
0430 Frukost
2 dl havregryn, lite sylt, minimjölk. Strör över proteinpulver
Kaffe
Grovt bröd med nåt pålägg
1-2 ägg
Juice
Kreapyr
0600 Kaffe o grov macka
0830 Matlåda. Oftast gryträtt m ris eller potatis. Har ofta i vitabönor t allt. Kaffe o vatten
1100 Grov macka m pålägg, 1-2 ägg, frukt, kaffe, vatten
1330 Grov macka m pålägg, completeprotein, keso, ägg, kaffe, vatten
1600 Frukt o KCG
1800 Proteindrink. Just nu Slooow
1900 Kvällsmat. Oftast kött o nån lättare grönsak, typ sallad. Rör också ihop morrondagens matlåda.
2100 Grov macka. Kreapyr. The eller annan dryck
2215 Sloowprotein.
Sova.
Under dagen dricker jag dessutom minst 1,5 liter vatten förutom måltiderna.
allan
Önskar jag hade disciplinen och orken att äta sådär.
idag åt jag
frukost
vassledrink
fil med musli
havregrynsgröt med banan och kanel och lättmjölk
diverse frukter
mellanmål1 omelett
lunch fullkornspasta köttfärs +frukt/grönt
mellamål2 pasta kycklingfile +frukt/grönt
middag spagetthi och köttfärssås (lagad mat av mor, lyx)
mellanmål3 som mellamål2 +frukt/grönt
innan sovamål ägg+fett
så
räknar inte kcal etc och idag gjorde jag inte så mycket och på träningsdagar slinker det ner lite mer (vassleprotein+maltodextrin efter trän.) funderar på att byta ut sista målet mot sloowprot
Ser att många använder sig av proteindrink till frukosten.......blandar ni den med vatten eller mjölk?
Jag blandar alltid med vatten. På morronen öser jag proteinpulver över gröten - OBS gör inte det med mintchokladen...
allan
Min dagliga kost ser ut som:
07.00 5 ägg, 3 päron, ibland 0.5 liter nyponsoppa
09.45 två skivor bröd, 1 päron
12.00 lunch på thai-stället vilket betyder massor av kokosfett, ris, kyckling
14.00 päron, apelsiner
16.30 matlådan, potatis och tonfisk eller kyckling
19.00 5 ägg, 2 päron, 2 liter vatten
20.30 träning
22.00 1 liter nyponsoppa, frukt
23.00 potatis, pasta eller ris med lax, kyckling eller ryggbiff
Ska justera genom att ta bort 2-3 ägg, ersätta thailunchen med samma som 16.30, och köpa proteinpulver och lägga till 50-60 gram utspritt där det passar.
Jag blandar alltid med vatten. På morronen öser jag proteinpulver över gröten - OBS gör inte det med mintchokladen...
allan
Hur och när blandar du i pulvret med gröten......precis efter att du har tagit bort katrullen från plattan eller?
borde de inte bli ganska torrt att bara blanda i pulvret?
Så snart jag hällt gröten i tallriken naturligtvis. Strör över med sked och blandar. Torrt?
allan
Så snart jag hällt gröten i tallriken naturligtvis. Strör över med sked och blandar. Torrt?
allan
gröten blir ju ganska torr....å slänger man på 0,5 dl pulver över så lär de väl bli ganska torrt eller? hur mycket pulver osv tar du?
Ris, pasta, makrill, nötter, räkor, kycklingfilé, gröt, ägg, osv...
gröten blir ju ganska torr....å slänger man på 0,5 dl pulver över så lär de väl bli ganska torrt eller? hur mycket pulver osv tar du?
Jag kokar min gröt med vatten. Den ska utan vidare kunna rinna ur kastrullen. Har den klistrat fast är den för torr, ja. I med mer vatten då.
allan
hur mycket pulver,vatten, havregryn har du i? tänkte om man skulle testa!
vilka smaker har du testat detta med & vilken är iså fall godast?
King Grub
2005-01-16, 20:43
Mac: Har du en grötfetisch? :D
johnnytex
2005-01-16, 20:59
Min dagliga kost ser ut som:
07.00 5 ägg, 3 päron, ibland 0.5 liter nyponsoppa
09.45 två skivor bröd, 1 päron
12.00 lunch på thai-stället vilket betyder massor av kokosfett, ris, kyckling
14.00 päron, apelsiner
16.30 matlådan, potatis och tonfisk eller kyckling
19.00 5 ägg, 2 päron, 2 liter vatten
20.30 träning
22.00 1 liter nyponsoppa, frukt
23.00 potatis, pasta eller ris med lax, kyckling eller ryggbiff
Ska justera genom att ta bort 2-3 ägg, ersätta thailunchen med samma som 16.30, och köpa proteinpulver och lägga till 50-60 gram utspritt där det passar.
Vet inte om jag tolkar det rätt. Men äter du inget föräns efter en timme efter träning? Alltså jag vill inte vara någon polis, och jag vet dina fina resultat, det är därför jag väntade mig typ en "drink" dirket efter träning. Eller det funkar bättre utan tycker du?
Mac: Har du en grötfetisch? :D
Att variera sin frukostgröt är väl inga fel....lyssnar och lär av de visa *bs*
Callister
2005-01-16, 21:04
Beroende på hur fast man vill ha sin gröt så mycket vatten använder man ju, har du inte hittat ditt sätt hittils? :P
Jag går upp medvetslös vid 0420, trycker på kaffet, häller vatten i en kastrull och öser i två deciliter havregryn. Sätter plattan på femman. Sen kliver jag på katten och vacklar in på muggen och hatar livet och morrnar.
När jag väl är klar och påklädd är gröten klar. Jag har gjort det här i runda tal tjugo år, och det var länge sen jag mätte upp vattnet. Men det borde vara en 3,5 dl vatten,
Smak? Vanilj eller jordgubb. Choklad var bara fel och chokladmint heltokigt.
allan
En vanlig dag kan se ut typ såhär.
09:00 Frukost gröt på 3dl havregryn, 4 ägg och en halvliter mjölk samt kaffe.
13:00 Gainer (Efter Träning.
14:00 Kött och potatis, samt grönsaker.
17:00 Fisk och potatis, samt grönsaker.
20-21.00 Gröt på 3dl havregryn, 4 ägg en halvliter mjölk.
23:00 En burk tonfisk i olja + 2-3 dl fil.
Utöver detta äter jag Multivitamineraltillskott,Fiskolja och kreatin i perioder. 5-6 liter vatten. 6-7 liter träningsdagar.
Vet inte om jag tolkar det rätt. Men äter du inget föräns efter en timme efter träning? Alltså jag vill inte vara någon polis, och jag vet dina fina resultat, det är därför jag väntade mig typ en "drink" dirket efter träning. Eller det funkar bättre utan tycker du?
Börjar träna vid 20.30, klar 21.45 typ. Då äter jag frukt, dricker nyponsoppa eller nånting sånt. Jag har inget proteinpulver hemma nu, går lika bra utan. Vid 23 har jag hunnit komma hem, duschat, fått maten klar osv.
Frukost: 2dl havregrynsgröt, 0,5l minimjölk, 4st ägg.
Mellis: 1 burk tonfisk 2-3 skivor balansbröd med lågt gi, en liten slurk på en
proteindrink samt en näve cashewnötter.
Lunch: Sushi eller köttfärssås och pasta eller kycklingwok med ris eller biff med ris.
Mellis: 1 burk tonfisk 2-3 skivor balansbröd med lågt gi, en liten slurk på en proteindrink samt en näve cashewnötter.
Middag: köttfärssås och pasta eller kycklingwok med ris eller biff med ris.
Kvällsmål 1: 1 burk keso.
Kvällsmål 2: 50g protein i form av kasein eller vassle beroende på vad som finns hemma.
Ibland skippar jag kvällsmål 1, beror på hur mätt jag känner mig. Jag rör mig knappt någonting på dagarna så jag kan inte äta hur mycket som helst för då blir jag för fet.
grabben1980
2005-01-17, 14:35
läste att det var nån som ville gå upp i vikt och hällde då i lite olja i gainern eller om det var i protein drinken. är det att rekommendera om man vill gå upp lite , låt säga 0,5 dl olivolja i protten i samband med frukosten, då man i övrigt får i sig lite fett via frukosten?????
nej, eftersom fett på morgonen var dåligt. en halv deciliter ger väl typ 400kcal också.
Metal_boy_
2005-01-17, 15:15
jag kokar alltid min gröt på morgonen, det är standard och med en stor proteindrink och lite vitaminer och mineraler på sidan om, samt ett glas juice.
Gröt är guds gåva till byggarn :bow:
TrasMannen
2005-01-17, 15:17
nej, eftersom fett på morgonen var dåligt. en halv deciliter ger väl typ 400kcal också.
Varför är fett dåligt på morgonen??
Varför är fett dåligt på morgonen??
King Grub har hittat en studie som visar på att intag av mat med högt GI och/eller fett på morgonen försämrar insulinkänsligheten till nästföljande måltider (hoppas jag uppfattade den rätt).
Metal_boy_
2005-01-17, 15:23
King Grub har hittat en studie som visar på att intag av mat med högt GI och/eller fett på morgonen försämrar insulinkänsligheten till nästföljande måltider (hoppas jag uppfattade den rätt).
Visste att det gälde med GI:t , men fettet hade jag ingen aning om. Konstigt nog har jag aldrig haft en fettkälla på morgonen i vilket fall, då jag har prioriterat att bli mättad av kolhydrater och mycket protein.
TrasMannen
2005-01-17, 21:05
arait, då får man trycka mer kålisar då *popcorn*
Själv måste jag erkänna att jag inte har uppfattat det som att K.G. hävdar att man måste fettsanera frukosten fullständigt för att inte drabbas av obesitas och insulinresistens ( ;) ), endast att det kanske inte är så lämpligt att starta dagen med massor av fett (inga stekta ägg med bacon eller franska mögelostar, alltså). Jag tror mig t.o.m. någonstans ha sett honom skriva något så genomtråkigt och skolkökslärarinnesnusförnuftigt som att det är bäst för en frisk, normal, tränande individ om de flesta målen innehåller något från alla näringsämnesklasser. Men det är möjligt att jag minns fel; det låter ju de facto fasligt oavancerat ...
Patriarch K
2005-01-17, 22:49
Dagens mat:
10:30 - 5msk matolja, 2 glas mjölk, 1 vitamintablett
12:00 - Spaghetti & köttfärs
14:00 - Några negerbollar
17:00 - Potatis och 3st kycklinglår
19:30 - 4st korvar med bröd
22:50 - Blir väl lite mjölk och någon frukt eller så samt en eller två matskedar fett.
10:30 - 5msk matolja, 2 glas mjölk, 1 vitamintablett
12:00 - Spaghetti & köttfärs
14:00 - Några negerbollar
17:00 - Potatis och 3st kycklinglår
19:30 - 4st korvar med bröd
22:50 - Blir väl lite mjölk och någon frukt eller så samt en eller två matskedar fett.
Stadig frukost! *rolleyes*
Stagigt mellanmål! *rolleyes*
Stadigt kvällsmål! *rolleyes*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.