handdator

Visa fullständig version : kalorier. diet.

hassezilla
2005-01-12, 20:14
Har kollat runt lite och försökt räkna ut mitt kaloribehov nu inför dieten. väger 80 kg och äter ungefär 2800 kcal/dygn. tycker ni detta låter rimligt om jag ska gå ner i vikt, eller ligger jag alldeles för högt kalorimässigt? gymmar 1h/dag och morgonpromenerar varje dag. Kanske man skulle minska till 2500? :confused: :confused:

King Grub
2005-01-12, 20:16
Hur har du räknat ut ditt energibehov? När du hittat nivån du ligger still på: dra av cirka 500 kcal. Presto.

hassezilla
2005-01-12, 23:31
Hur har du räknat ut ditt energibehov? När du hittat nivån du ligger still på: dra av cirka 500 kcal. Presto.

Kollat på några olika sidor där man kan räkna ut. plus att nån snubbe hade en formel i någon tråd här någonstans. med den räknade jag ut att jag förbrukade c:a 3200 kcal/dygn. Men minst 3000 förbrukar man väl så länge man väger runt 80 och gymmar hårt?
Tycker att alla uträkningsprogram är svåra att räkna ut förbrukningen med.

Mental
2005-01-13, 01:21
välj en nivå på måfå då. kör ett tag och sedan upp på vågen. står du still? ät mer, går du ned? ät mer, har du ökat för mycket? minska lite och sen är det bara att testa igen.

Inte så svårt.
Jag deffar nu, och jag har ganska dålig basal förbränning, jag ligger nu på ca 1750kcal om dagen och går ned ca 0.5kg i veckan.

lagom takt för mig faktiskt. Det gick mycket fortare i början, de fösta 7 kilona gick tokfort

Lizard
2005-01-13, 06:13
Den här formulan ligger bakom de flesta kaloribehovskalkylatorer på Internet.

Harris & Benedict ekvation från 1909.

Folk var i allmänhet inte feta när den här skapades så du som räknar bör ligga på normalt bmi. Är du överviktig så tenderar den att överdriva ditt BEE.
BEE = Basic Energy Expenditure ("basenergiåtgång").

För män, är BEE = 66.5 + (13.75 x vikten i kilo) + (5.003 x längden i centimeter) - (6.775 x åldern)

För kvinnor, är BEE = 655.1 + (9.563 x vikten) + (1.850 x längden) - (4.676 x åldern)

Slå ihop varje parantes för sig och addera ihop resultaten ur varje parantes.

--------------------------------------------------------------------------

För att få reda på ditt totala energianvändande kan du sedan använda ditt BEE och den följande ekvationen:

Slöhög hela dagen: 1.2 – 1.3 X BEE

Slöhög som promenerar lite, spelar pingis, golf eller andra lågintensiva aktiviteter mellan varven: 1.4-1.5 X BEE

Hålligångare som dansar eller gymmar ganska regelbundet och ganska ofta: 1.6-1.7 X BEE

Sport- och fitnessintresserad som tränar regelbundet och intensivt: 1.8-1.9 X BEE

Gunde Svan-nivå: 2.0+ X BEE

Observera att du kan slå ihop hela vecka, med olika värden för träningsdagar och vilodagar, med den här tabellen.

Lizard

STarfish
2005-01-13, 08:19
Jag vägde 83 när jag började deffa då starta jag på 2500 kcal och jag ligger fortfarande på exakt samma intag nu när jag väger 78kg.
Stannar viktminskningen så börja fundera på och öka med nån morgonpromenad eller annan form av cardio sista du skulle vilja åtgärda är att dra ner på maten för då blir du så slut i skallen om du inte får i dig tillräckligt med energi.

Enda åtgärd jag har gjort är att börja gå 1 morgonpromenad i veckan.

Man behöver inte gå varje dag för och gå ner.
Tror du borde prova 2500kcal utan cardio 1 vecka och se vad som händer, sen får du justera efter dina resultat.

hassezilla
2005-01-13, 12:12
Den här formulan ligger bakom de flesta kaloribehovskalkylatorer på Internet.

Harris & Benedict ekvation från 1909.

Folk var i allmänhet inte feta när den här skapades så du som räknar bör ligga på normalt bmi. Är du överviktig så tenderar den att överdriva ditt BEE.
BEE = Basic Energy Expenditure ("basenergiåtgång").

För män, är BEE = 66.5 + (13.75 x vikten i kilo) + (5.003 x längden i centimeter) - (6.775 x åldern)

För kvinnor, är BEE = 655.1 + (9.563 x vikten) + (1.850 x längden) - (4.676 x åldern)

Slå ihop varje parantes för sig och addera ihop resultaten ur varje parantes.

För att få reda på ditt totala energianvändande kan du sedan använda ditt BEE och den följande ekvationen:

Slöhög hela dagen: 1.2 – 1.3 X BEE

Slöhög som promenerar lite, spelar pingis, golf eller andra lågintensiva aktiviteter mellan varven: 1.4-1.5 X BEE

Hålligångare som dansar eller gymmar ganska regelbundet och ganska ofta: 1.6-1.7 X BEE

Sport- och fitnessintresserad som tränar regelbundet och intensivt: 1.8-1.9 X BEE

Gunde Svan-nivå: 2.0+ X BEE

Observera att du kan slå ihop hela vecka, med olika värden för träningsdagar och vilodagar, med den här tabellen.

Lizard

Precis denna formel använde jag för att räkna ut 3200kcal/dygn. undrar om man kan förlita sig på den? Gymmar man och kör en morgonpromenad borde man ju multiplicera med 1,8 kanske?

hassezilla
2005-01-13, 12:21
Jag vägde 83 när jag började deffa då starta jag på 2500 kcal och jag ligger fortfarande på exakt samma intag nu när jag väger 78kg.
Stannar viktminskningen så börja fundera på och öka med nån morgonpromenad eller annan form av cardio sista du skulle vilja åtgärda är att dra ner på maten för då blir du så slut i skallen om du inte får i dig tillräckligt med energi.

Enda åtgärd jag har gjort är att börja gå 1 morgonpromenad i veckan.

Man behöver inte gå varje dag för och gå ner.
Tror du borde prova 2500kcal utan cardio 1 vecka och se vad som händer, sen får du justera efter dina resultat.

2500 verkar ju vettigt, ska prova det. blir bara så lite mat under dagen om man ska käka en ordentlig frukost. svårt att landa under 2800-2900. Fan jag kör ju antingen morgonpromenad eller morgonpass på motionscykel 1 h innan frukost 5 dar i veckan, känner mig så lat om jag tränar mindre fettförbränning än så. gick ner från 82 till 79 på 6 veckor, men nu är jag helt plötsligt uppe på 80 igen. enligt kaliper har jag minskat från 10,2% till 8,1% i fett.
Har dietat flera gånger tidigare med resultat att jag tappat fett överallt på kroppen förutom magen, detta är första deffen som jag tänkte prova att räkna kalorier har aldrig provat det förr, utan bara käkat på måfå. :em:

King Grub
2005-01-13, 13:12
Precis denna formel använde jag för att räkna ut 3200kcal/dygn. undrar om man kan förlita sig på den? Gymmar man och kör en morgonpromenad borde man ju multiplicera med 1,8 kanske?

Det är standardformeln. Givetvis är den inte 100%:ig, men den säkraste standardiserade uträkningen.

STarfish
2005-01-13, 15:38
2500 verkar ju vettigt, ska prova det. blir bara så lite mat under dagen om man ska käka en ordentlig frukost. svårt att landa under 2800-2900. Fan jag kör ju antingen morgonpromenad eller morgonpass på motionscykel 1 h innan frukost 5 dar i veckan, känner mig så lat om jag tränar mindre fettförbränning än så. gick ner från 82 till 79 på 6 veckor, men nu är jag helt plötsligt uppe på 80 igen. enligt kaliper har jag minskat från 10,2% till 8,1% i fett.
Har dietat flera gånger tidigare med resultat att jag tappat fett överallt på kroppen förutom magen, detta är första deffen som jag tänkte prova att räkna kalorier har aldrig provat det förr, utan bara käkat på måfå. :em:

Det blir inte så lite mat tycker jag, beror ju på vad för mat du väljer. Kan säga som så att min mage kurrar aldrig när jag deffar :D ibland kan det till och med kännas som att det blir jobbigt att äta så mycket hehe...

Att äta på måfå har jag aldrig gjort när jag försökt gå ner, tycker det känns tryggare att räkna kcal och veta att man verkligen går ner och ha koll på läget till 100%.

Men ta en titt på mitt kostschema i min tränings journal *som jag aldrig uppdaterar* haha! den heter STarfish comeback.

Du kanske får något att utgå ifrån, den ligger på cirkus 2500 kcal.

Lizard
2005-01-13, 16:01

Grub har haft en sagolik drabbning med en medlem som påstod en massa konstiga saker, men en hade han rätt i; folk i allmänhet överskattar sin vardagsmotion. 1,8 innebär ganska hård ansträngning och tar du det som snittvärde så kör du på hårt - varje dag. Av flera skäl så tvivlar jag på att så är fallet och därför ligger tillägget med att du kan räkna ut ett dagssnitt och sen tar du - låt säga - 1,8 på träningsdagar och 1,3 vilodagar. Det torde vara sanningen närmare.

Lizard