handdator

Visa fullständig version : Civilekonomlinjen

deepy
2005-01-11, 17:35
Fick lite inspiration från killen som frågade om juristlinjen

Tänkte börja läsa till Civilekonom nu till höst, någon som studerar den linjen?
vad har ni för erfarenheter om den? bra tips innan man börjar den? Någon inriktning som verkar bättre än andra?

ivandrago
2005-01-11, 18:49
Har gått linjen på stockholms universitet. Vet inte var du tänkte läsa. Skiljer sig ganska mycket från skola till skola. Men på universitetet så är det ganska mycket eget läsande - få föreläsningar och arbeten och mest sitta själv och plugga till tenta. Ganska enkla tentor och grundskedet på utbildningen är allmänt sunkig pga resursbrist. Sedan beroende på vilken inriktning man väljer efter 3 eller 4 terminer så kan arbetsformerna och kvaliteten ändras en del.

Glen
2005-01-11, 18:53
jag har hört att det examineras ut väldigt många civilekonomer i förhållande tíll vad som kommer att behövas, om det stämmer låter jag dock vara osagt

O.W.
2005-01-11, 20:52
jag har hört att det examineras ut väldigt många civilekonomer i förhållande tíll vad som kommer att behövas, om det stämmer låter jag dock vara osagt

Vad jag har läst i undersökningar så stämmer det bra.

deepy
2005-01-12, 01:26
ja det är nog sant... men man ska nog inte bara kolla hela tiden på vad det finns minst av på yrkesmarknaden.. bättre och läsa något man brinner för och satsa 100% på det så blir det nog inga problem med att hitta jobb.. det blir ju vad man gör det till

Hade tänkt läsa i GBG på handels.

Megatuttarna
2005-01-12, 02:36
ja det är nog sant... men man ska nog inte bara kolla hela tiden på vad det finns minst av på yrkesmarknaden.. bättre och läsa något man brinner för och satsa 100% på det så blir det nog inga problem med att hitta jobb.. det blir ju vad man gör det till

Hade tänkt läsa i GBG på handels.

Handels i Sthlm om du kan! Det kommer du tjäna stort på.

deepy
2005-01-12, 13:14
Megatuttarna: Hade tänkt välja Sthlm först men blir lite omständigt för mig. Bor just nu lite utanför GBG och hade tänkt försöka hitta jobb där framöver då jag gillar staden mycket. Även många av mina polare flyttar också till GBG. För att komma in i Sthlm blir ja också tvungen att läsa upp nått betyg ( är väl strax under 20 där? ). Tror handels i GBG är lite underskattad, även om Sthlms handels kanske är snäppet vassare.

Megatuttarna
2005-01-12, 15:18
Megatuttarna: Hade tänkt välja Sthlm först men blir lite omständigt för mig. Bor just nu lite utanför GBG och hade tänkt försöka hitta jobb där framöver då jag gillar staden mycket. Även många av mina polare flyttar också till GBG. För att komma in i Sthlm blir ja också tvungen att läsa upp nått betyg ( är väl strax under 20 där? ). Tror handels i GBG är lite underskattad, även om Sthlms handels kanske är snäppet vassare.

Om det är bara en flytt och ett ämne som hindrar dig så tycker jag att du fortfarande ska till Sthlm. Grejen med Handels är att det är så otroligt vasst kontaktnät med massa massa sponsorer och dylikt. Något som alla andra affärsskolor ligger låååångt efter med. Utbildningen tror jag inte skiljer sig åt så mkt däremot.