Logga in

Visa fullständig version : Nån som läser till jurist?

Glen
2005-01-11, 17:02
- Hur är arbetsbelastningen, är det mycket att göra?

- Mycket obligatorisk närvaro o dylikt?

- Hur fungerar det med polischefsutbildningen, visst är det jurister som går den? är den lång? hur konkurrerar man om platserna till den? populär?

.

Backe
2005-01-11, 18:05
passar på att slänga in ett par frågor till..
jag har 0,1-0,2 poäng för lite på högskoleprovet, om jag inte lyckas höja poängen nu till våren.. så här kommer frågorna

*finns det några "bakvägar" in till utbildningen? (ex. läsa vissa kurser för att sen bli garanterad plats etc.)

*kan man läsa enskilda kurser och sen få samma examen?

*hur ser jobb och lönesituationen ut efter utbildningen?

*hur ser utbildningen ut? (prakitik, egna arbeten, föreläsningar)

jag har sökt info på andra ställen men det hade vart kul med lite åsikter från folk som faktiskt pluggar eller nyligen pluggat juridik..

(har lite brådis finns kanske lite fel och så)

Grisen
2005-01-11, 18:12
jag har 0,1-0,2 poäng för lite på högskoleprovet, om jag inte lyckas höja poängen nu till våren.. så här kommer frågorna

*finns det några "bakvägar" in till utbildningen? (ex. läsa vissa kurser för att sen bli garanterad plats etc.)

jag har sökt info på andra ställen men det hade vart kul med lite åsikter från folk som faktiskt pluggar eller nyligen pluggat juridik..

Läser inte själv Juridik, du kan komma in genom att läsa juridisk översiktkurs (10 p) om du har 30 övriga universitetspoäng, dvs. 40 poäng totalt. Men vet ej exakt hur det fungerar med intag efter den kursen.

Megatuttarna läser juridik han kommer förhoppningsvis med svar!

Glen
2005-01-11, 18:19
Som svar på andra frågan så tror jag mig ha läst att det inte går att plocka ihop en sådan examen själv utan man måste komma in på programet. Detta gällde läkare och psykolog också (säkert fler utbildningar också)

Staffo
2005-01-11, 18:24
Japp, jag läser på juristprogrammet i Uppsala, har dock tagit studieuppehåll ett år framöver.

Glen
Det är stor skillnad mellan de fem olika juristutbildningarna som finns i Sverige. Jag ska försöka beskriva så mycket jag vet om dem..

Uppsala
Vi har s.k. PBL (Problembaserat lärande, tror det heter så), det betyder att vi aldrig får sidanvisningar i böcker, mycket lite föreläsningar och så jobbar vi hela tiden med påhittade juridiska problem. Kort och gott, vi får fall, två stycken/ vecka, som vi ska lösa tillsammans i en s.k. basgrupp. Sen har vi seminarium där vi skall presentera vår "lösning" på problemet. Vi ska ta reda på hur man kan lösa problemet på egen hand alltså. Sedan skriver vi individuella PM några per termin, som betygssätts. Vi har hela terminskurser, dvs. en tenta per termin. Närvaro i stort sett varje dag. Traditionell jurist-inriktning på många specialkurser.

Lund
Ganska likt Uppsala, dock inte lika "extrem" inriktning på PBL. Mer föreläsningar. Fler tentor. Kortare kurser. Mindre närvaro.

UmeåVet inte så mycket, likt Uppsala på några punkter vet jag. Lite PBL inriktat.

Stockholm
Helt annorlunda. Mer traditionellt, många föreläsningar, obligatoriska seminarium ofta. många kortare kurser. Mer affärsjuridisk inriktning på specialkurser.

Göteborg
Vet ej mycket, likt Stockholm.

Skillnaden mellan orterna är alltså stor.
Arbetsbelastningen är nog lika hög på alla utbildningarna, dvs. klart det är mycket att göra, men du behöver inte få magsår bara för att få godkänt. Alla högskoleutbildningar kräver ju att man jobbar, inget spec. för jurist.

Polischef vet jag inte mycket om, jag vet att vi kan läsa 20 P polisrätt, sen är det nog polishögskolan som håller i det andra. Kolla med dem.

Staffo
2005-01-11, 18:32
Backe

I Uppsala kan du först läsa JIK 1 -10 p, sedan JIK 2 -20 P, om du klarar JIK 2 som är samma sak som första terminen på programmet får du oftast plats. För att komma in på JIK 2 måste du ha andra högskolapoäng utöver JIK 1. Det där har ändrats tror jag, ring och fråga. Tror även att Lund har något liknande system. De andra har det inte tror jag.

Du kan läsa på t ex. Affärsjuridiska programmet som finns bla. i Linköping, sen kan du ansöka om att få komplettera för en Jur. kand. examen hos något av Universiteten som har juristprogram. Dår får du kanske läsa ett år till. Du kan inte läsa enskilda kurser.

Jobb finns det, inte så lätt att få som nyutexaminerad dock ;)
Lönen är väl efter några år 25-40:-/mån för en vanlig jurist. Affärsjurist och de flesta advokater tjänar runt 40-150 000:-/mån.

Glen
2005-01-11, 18:37
Visst är det löjligt svårt att få tingsmeritering (eller vad det nu kallas) också? att det inte räcker med toppbetyg utan att det krävs saker på sidan om? nu finns det ju iof mycket annat man kan göra som jurist än att syssla sånt men det kan ju vara bra att veta om man har planer på att bli känd stjärnadvokat :)

dantheman
2005-01-12, 00:19
Visst är det löjligt svårt att få tingsmeritering (eller vad det nu kallas) också? att det inte räcker med toppbetyg utan att det krävs saker på sidan om? nu finns det ju iof mycket annat man kan göra som jurist än att syssla sånt men det kan ju vara bra att veta om man har planer på att bli känd stjärnadvokat :)

Det krävs inte tingsmeritering för att bli medlem i advokatsamfundet. Ting är däremot krav för att bli domare eller åklagare.

Hardcore_pb
2005-01-12, 01:10
Det krävs inte tingsmeritering för att bli medlem i advokatsamfundet. Ting är däremot krav för att bli domare eller åklagare.

säker? har för mig att du måste jobba ett tag som tingsman lr vad det heter innan du kan bli advokat...

/Hardcore

Megatuttarna
2005-01-12, 02:51
- Hur är arbetsbelastningen, är det mycket att göra?

- Mycket obligatorisk närvaro o dylikt?

- Hur fungerar det med polischefsutbildningen, visst är det jurister som går den? är den lång? hur konkurrerar man om platserna till den? populär?

.

Jag kör juristutbildningen i Stockholm.

Arbetsbelastningen kan vara tuff om man vill skrapa ihop AB (motsvarigheten till MVG) rakt igenom, det man bör förvänta sig vid varje universitetsutbildning som nämnts tidigare. Att hela tiden ligga över B (motsvarigheten till godkänt) är absolut inte tufft, det krävs bara lite slit och mestadelen sunt förnuft.

Vi har inte alls så mycket obligatorisk närvaro, 2 - 3 dagar i veckan på sin höjd. Innan varje tenta brukar man ha ett par veckor helt fritt dessutom. Vad jag vet är det många poliser som läser JIKen (Juridisk Introduktions Kurs) på 10 p, den ger en slags allmän förståelse och berör kort det mesta som kommer dyka upp på juristutbildningen.

Megatuttarna
2005-01-12, 02:54
säker? har för mig att du måste jobba ett tag som tingsman lr vad det heter innan du kan bli advokat...

/Hardcore

Tingsmeritering är inget krav för advokatyrket. Men är trots det en otroligt bra merit som många arbetsgivare värdesätter. Visst är det tufft att få ting men allt snack om att man behöver AB:n rakt igenom och dessutom sidomeriter avser ju bara de som vill sitta i Sthlm och liknande populära städer. Intagningskraven i Gällivare lär vara mycket lägre s a s.

Megatuttarna
2005-01-12, 03:07

Dina föräldrar råkar inte vara invandrare Backe? Uppsala har en invandrarkvot för sökande med bägge föräldrar födda utomlands. Dessa kommer in på lägre poäng.

Jobb och lönesituation beror mycket på dig. Speciellt i den här branschen. Spelar man sina kort rätt under utbildningen lär det inte vara ett problem, finns många som lever på kontakter dessutom, andra på betyg. Det går inte att förutsäga men jobb finns det nästan alltid för jurister. Det är bara det att många jurister hamnar på många andra ställen än just renodlade advokatbyråer. Har du dock fått ditt första jobb rullar det i regel oftast på och man slipper oroa sig för jobb efter det.

Lönen kan bli allt ifrån ett par miljoner om året till en vanlig knegarlön på 20 i månaden.

Utbildningarna ser mycket ut som tidigare förklarats här i tråden. För mig är sättet på SU ultimat, jag gillar nämligen att kombinera utbildningen med lite andra studier vid sidan om och ett eventuellt jobb. På ställen som Uppsala är det lätt hänt att utbildningen tar upp en stor del av ens tid; fast då kanske man lär sig allt bättre. Kontentan är att det är upp till dig hur du vill ha det. Studentlivet på SU suger förövrigt så sjukt mycket, tror att det är mycket bättre med sånt på andra ställen.

Testa att söka in till Örebro btw, de har nyligen fått tillstånd att bedriva juristutbildning. Jävla djungel det har blivit, snart finns det en juristutbildning överallt; ungefär som med civilekonomi.

Pez
2005-01-12, 03:40
Studentlivet på SU suger förövrigt så sjukt mycket, tror att det är mycket bättre med sånt på andra ställen.
Och då ska man ha i åtanke att juristerna är de som har "mest" hoolabaloo av alla föreningar ute på SU... :D

JJ
2005-01-12, 09:03
Tingsmeritering är inget krav för advokatyrket. Men är trots det en otroligt bra merit som många arbetsgivare värdesätter. Visst är det tufft att få ting men allt snack om att man behöver AB:n rakt igenom och dessutom sidomeriter avser ju bara de som vill sitta i Sthlm och liknande populära städer. Intagningskraven i Gällivare lär vara mycket lägre s a s.
Precis, tjejens polare fick i Boden (har jag för mig). Hon kom dock hem efter ett par veckor med lappsjuka :laugh:
Men kan man tänka sig att slita lite i en mindre ort är det nog inte omöjligt.

vega
2005-01-12, 09:28
Kan rekommendera Örebro Universitet, har läst där själv ( dock läste jag rättsvetenskap ). På rättsvetenskapen hade vi bra lärare, hoppas de fått tag i fler bra nu till juridiken.
Bra studentliv, mysig stad... Bra hyror på studentlägenheter dessutom och man får tag i dem lätt!

Cinna
2005-01-12, 09:30
Visst är det tufft att få ting men allt snack om att man behöver AB:n rakt igenom och dessutom sidomeriter avser ju bara de som vill sitta i Sthlm och liknande populära städer. Intagningskraven i Gällivare lär vara mycket lägre s a s.

Visst är intagningspoängen lägre i Gällivare (eller någon annan liten stad högt upp i landet) än i sthlm ... men inte mycket !!!

En stad ute i landet kanske inte kräver AB i alla ämnen + maxiamalt med sidomeriter ... utan det räcker med nästan alla AB + sidomertier :D

Vet inte om det är någon tröst egentligen ...

Cinna
2005-01-12, 09:41
Stockholms universitet ...

lagom mycket föreläsningar och obligatorium, vettigt utbildningsupplägg, ganska korta kurser (med något undantag), bra lärare hela utbildningen igenom och relativt stort utbud på specialkurser :)

Institutionen fungerar för övrigt otoligt bra ... rent administrativt alltså :thumbup:

Glen
2005-01-12, 15:34
Ok. Hur är det då med polischefsutbildningen, nån som har koll på det där?

Pez
2005-01-12, 15:45
Kolla här:
http://www.regeringen.se/content/1/c4/38/16/f0796932.pdf

"Varje polismyndighet ansvarar för chefsutbildning och chefsutveckling."
"Tidigare fanns en central polischefsutbildning. Cirka 20 polischefer utbildades årligen på denna. Utbildningen genomfördes sista gången år 1992."

Det känns fö som att det är många års erfarenhet inom polis/rättsväsendet bakom att bli polischef...

Här är den gamla upphävda förordningen.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19850751.HTM

PS. Lär dig söka information. Ett tips bara. :)

Megatuttarna
2005-01-12, 15:45

Checka på polisens hemsida?

Metal_boy_
2005-01-12, 16:06
Hur är det det där med att kallas sig advokat är väl ganska skyddat vad jag har hört? Liksom även om man har utbildningen så ger den inte rätten att kalla sig advokat för det utan endast jurist och man måsste gå igenom diverse saker innan?

Cinna
2005-01-12, 16:17
Hur är det det där med att kallas sig advokat är väl ganska skyddat vad jag har hört? Liksom även om man har utbildningen så ger den inte rätten att kalla sig advokat för det utan endast jurist och man måsste gå igenom diverse saker innan?

Taget från advokatsamfundets hemsida:

"Advokat får endast den kalla sig som har blivit antagen som ledamot av Sveriges advokatsamfund. Vem som helst får starta en juridisk byrå. Det finns inte några krav på utbildning eller erfarenhet för att kalla sig jurist och erbjuda juridisk rådgivning i Sverige.

För att bli advokat fordras däremot mycket omfattande teoretisk och praktisk utbildning. Efter cirka fem års juridisk utbildning och jur. kand.-examen vid universitet krävs fem års juridiskt arbete. Under minst tre av dessa fem år ska man ha tjänstgjort som biträdande jurist vid en advokatbyrå eller drivit egen juridisk byrå.

Man ska ha ordnad ekonomi, vara redbar och i övrigt lämplig för advokatverksamhet."

En jekla massa krav alltså :)

Metal_boy_
2005-01-12, 16:43
Taget från advokatsamfundets hemsida:

"Advokat får endast den kalla sig som har blivit antagen som ledamot av Sveriges advokatsamfund. Vem som helst får starta en juridisk byrå. Det finns inte några krav på utbildning eller erfarenhet för att kalla sig jurist och erbjuda juridisk rådgivning i Sverige.

För att bli advokat fordras däremot mycket omfattande teoretisk och praktisk utbildning. Efter cirka fem års juridisk utbildning och jur. kand.-examen vid universitet krävs fem års juridiskt arbete. Under minst tre av dessa fem år ska man ha tjänstgjort som biträdande jurist vid en advokatbyrå eller drivit egen juridisk byrå.

Man ska ha ordnad ekonomi, vara redbar och i övrigt lämplig för advokatverksamhet."

En jekla massa krav alltså :)

Där var den ja, precis det jag menade. Tack :)

den där delen med jusrist skojade jag lite om i jobbtråden här på kolo :D köpa en lagbok o erbjuda lite tjänster så är jag jurist hehe. Skulle inte vilja jobba som det ändå, men det va bara en kul grej

Staffo
2005-01-13, 18:50
Megatuttarna

Polisaspiranterna läser något som liknar JIKen, men vad jag vet så är det inom deras utbildning. De är väl inte hos er och pluggar?

Det där med att det inte är så jättehöga betygskrav för ting kan du väl ta tillbaka?? 305 poäng är väl max man kan få utan sidomeriter? Och sist jag kollade så var lägsta i landet 298 poäng... AB i alla kurser utom några enstaka är alltså vad som krävs. Det är SVÅRT att få!

Uppsala har tagit bort invandrarkvoten inför hösten redan för några månader sedan.. Nu har de ju även fällts av Uppsala TR..

Bingo
2005-01-13, 19:15
Jobb och lönesituation beror mycket på dig. Speciellt i den här branschen. Spelar man sina kort rätt under utbildningen lär det inte vara ett problem, finns många som lever på kontakter dessutom, andra på betyg. Det går inte att förutsäga men jobb finns det nästan alltid för jurister.Det där varierar väldigt mycket från tid till annan. Min fru hade vissa problem att få jobb trots AB i stort sett rakt över, ting i Stockholm osv. Det fanns helt enkelt väldigt få jobb ute och väldigt många jurister som ville ha dem. Detta var för sex-sju år sedan. Hur det är idag vet jag inte.

"Branschen" är dock väldigt betygsfixerad, så att vara utexaminerad jurist med halvtaskiga betyg är inte en drömsits. Det är många sökande även till så relativt oattraktiva jobb som jurist på försäkringskassan. Har man å andra sidan toppbetyg osv så kan man räkna med "god" löneutveckling de första åren efter ting (dvs de tjänar löjeväckande bra efter ett tre-fyra år på någon större advokatbyrå).

dantheman
2005-01-13, 19:16
Megatuttarna

Polisaspiranterna läser något som liknar JIKen, men vad jag vet så är det inom deras utbildning. De är väl inte hos er och pluggar?

Det där med att det inte är så jättehöga betygskrav för ting kan du väl ta tillbaka?? 305 poäng är väl max man kan få utan sidomeriter? Och sist jag kollade så var lägsta i landet 298 poäng... AB i alla kurser utom några enstaka är alltså vad som krävs. Det är SVÅRT att få!

Uppsala har tagit bort invandrarkvoten inför hösten redan för några månader sedan.. Nu har de ju även fällts av Uppsala TR..

Maximal poäng exklusive teoretiska och praktiska sidomeriter är 310 poäng (155 poäng x 2). Du kan skriva några tentor med sämre betyg eftersom 25 måste räknas bort, dock finns krav på vilka som får respektive inte får räknas bort. Maximala poäng på sidomeriter är f.ö. 36.

Megatuttarna
2005-01-13, 21:55
Megatuttarna

Jag har ingen aning om polisaspiranter, JÖKen finns det ju annars. Det är ämnat som en översiktskurs; kanske de de läser.

Jag pratade med någon kille för ett par månader sen som fick ting i Helsingborg och han hade hälften AB, hälften BA samt en massa sidomeriter och det räckte tydligen.

dantheman
2005-01-13, 23:34
Jag har ingen aning om polisaspiranter, JÖKen finns det ju annars. Det är ämnat som en översiktskurs; kanske de de läser.

Jag pratade med någon kille för ett par månader sen som fick ting i Helsingborg och han hade hälften AB, hälften BA samt en massa sidomeriter och det räckte tydligen.

Av de notarier som är tillsatta med tillträde 1 februari 2005 var genonsnittspoängen 318, 89. Lägsta tillsatta i stockholmsområdet hade 325. Av statistiken från i fjol (2004) ser det ut som om runt 310 hör till de lägsta och på många ställen var 320-330 det lägsta som någon tillsatt hade.

Megatuttarna
2005-01-13, 23:44
Av de notarier som är tillsatta med tillträde 1 februari 2005 var genonsnittspoängen 318, 89. Lägsta tillsatta i stockholmsområdet hade 325. Av statistiken från i fjol (2004) ser det ut som om runt 310 hör till de lägsta och på många ställen var 320-330 det lägsta som någon tillsatt hade.

So save us? Haha Cinna, vad ska vi ta oss till!?!?!!??!?!?!?

Bara att börja supa tidigt, har hört att a-lagarna utnämner sin ledare på erfarenhetsmässig grund!

JJ
2005-01-14, 09:02

Bara att börja supa tidigt, har hört att a-lagarna utnämner sin ledare på erfarenhetsmässig grund!

Men är det inte lättare att få ting om man jobbat ett tag? Det kan ju också vara ett alternativ.

Cinna
2005-01-14, 09:11

Men kom ihåg att antagningspoängen ute i landet (LR) låg på 300,5 ... en baggis med andra ord :D

Vill man absolut sitta ting måste man vara berädd att jobba för det. Fast får man inte AB i alla ämnen kan man bota detta genom sidomeriter. Hälften AB / hälften BA + ca 25 extrapoäng räcker om man kan tänka sig sitta var som helst i landet !!!

Cinna
2005-01-14, 09:32
Men är det inte lättare att få ting om man jobbat ett tag? Det kan ju också vara ett alternativ.

Har man maxat sina sidomerier, antingen genom extra studier eller extra arbete, kan man inte få fler poäng tyvärr !!!

Kanske kan gå linjen en gång till under annat namn ... få en chans att sätta alla tentor som man inte blev nöjd med :D

Vore toppen - fyra år till på SU med sovmornar, långa fikapauser, betygsättning av alla snygga studiekamrater ;)

Grisen
2005-03-14, 22:15
Vad innebär sidomeriter?

dantheman
2005-03-14, 23:25
Vad innebär sidomeriter?

Det finns teoretiska och praktiska sidomeriter. De teoretiska utgörs som namnet antyder av ytterligare lästa poäng utöver de som ingår i juristexamen. Dessa indelas i 2 grupper beroende på relevansen för arbete i domstol - statsvetenskap, företagsekonomi mm hamnar i grupp 1. För att ett ämne som inte är juridiskt ska kunna hamna i grupp 1 så måste det omfatta minst 20 poäng. I grupp 2 hamnar allt som inte ingår i grupp 1, men dessa ger poängutdelning först när de uppnår 30 högskolepoäng. Även de praktiska sidomeriterna indelas i 2 grupper. Till grupp 1 hör juridiskt arbete av inte alltför okvalificerat slag i minst 3 månader.

Hades
2005-03-14, 23:43
Pontén kanske har några tips?

Backe
2005-04-10, 19:24
nu lyckades jag höja mig på högskoleprovet :).. fick 1.6-1.7 igår och lägsta antagning förra året var just 1.6.. hoppas det inte blir högre nu till hösten.

hur funkar det om det är 10 pers med just 1.6? går de då och kollar vem som har högst betygssnitt eller hur gör de?

(jag har surfat runt på vhs.se mm. utan att bli klokare)

xan
2019-02-15, 18:41
(bump)

Hur ser en typisk dag ut för en jurist som arbetar med civilrätt ("vanlig" kriminalitet) på myndighet? Hur många möten med klienter samt timmar i domstol blir det ungefär på en månad? Mest pappersarbete? Mycket stress?

DURN
2019-02-15, 19:12
Postat via en mobil enhet

DURN
2019-02-15, 19:14
Vilken typ av jobb är det du menar? Civilrätt, kriminalitet, myndighet...alla 3 går väl liksom inte ihop.

xan
2019-02-15, 19:17
Vilken typ av jobb är det du menar? Civilrätt, kriminalitet, myndighet...alla 3 går väl liksom inte ihop.

Haha, ledsen. Terminologin sitter inte riktigt ännu.

Vill alltså jobba som försvarsjurist eller åklagare i fall med misshandel, hot, inbrott, rån och den typen av "vanliga" brott. Tänkte jobba inom den offentliga sektorn i hopp om att det är mindre stress och slit där.

DURN
2019-02-16, 10:04
Haha, ledsen. Terminologin sitter inte riktigt ännu.

Vill alltså jobba som försvarsjurist eller åklagare i fall med misshandel, hot, inbrott, rån och den typen av "vanliga" brott. Tänkte jobba inom den offentliga sektorn i hopp om att det är mindre stress och slit där.

Ok. Finns kanske ngn här som jobbar som försvarare eller åklagare och som kan svara. Jag är advokat men arbetar uteslutande med affärsjuridik.

xan
2019-02-16, 10:22
Ok. Finns kanske ngn här som jobbar som försvarare eller åklagare och som kan svara. Jag är advokat men arbetar uteslutande med affärsjuridik.

Vad har du för fördelning av arbetsuppgifter ungefär? Anledningen till att jag frågar är för att jag hoppas på att juridik inte bara är att sitta på kontoret vid datorn 95% av tiden. Lär ju dock skilja väldigt mycket beroende på arbetsplats och position.

DURN
2019-02-16, 10:32
Många timmar går till att upprätta avtal, granska avtal mm. Resten i princip förhandlingsmöten med klient och motpart samt interna möten med klient. Fysiska möten men även mycket per telefon.

sydskaningen
2019-02-17, 11:27
Många timmar går till att upprätta avtal, granska avtal mm. Resten i princip förhandlingsmöten med klient och motpart samt interna möten med klient. Fysiska möten men även mycket per telefon.
Hur viktig upplever du att den "sociala biten" är inom ditt arbetsområde?

MaxTheMarketer
2019-02-17, 14:19
Två "tuffa" (låter som troll men är seriösa) kritiska frågor till juridik som ett seriöst yrke i Sverige:

1. Hur ställer sig jurister mot erbjudanden som Trademark-trolling där klienten tar patent på något för att kunna stämma något företag för att tjäna en snabb hacka pengar? Juridiskt talat är korrekt med att stämma vid varumärkesintrång, men på ytan är det också uppenbart att klienten utnyttjar systemet. Jämför med en läkare som erbjuds 10 000 kr av en person som utövar homeopati att skicka sin cancersjuka patient istället för till en vedertagen cancerbehandling där läkaren inte får något. Jag spekulerar nämligen att det finns fler läkare som bryr sig om att rädda liv än det finns jurister som bryr sig om att upprätthålla lagen med sunt förnuft (dvs., förhindra utnyttjande av systemet).

2. Är det möjligt att betala någon jurist så mycket pengar att dem skulle kunna skapa en "häxjakt" över ett falskt angrepp på en klient där klienten påstår att någons tjejs farsa var pedofil mot dem som ung fast båda förnekar? Juristen skulle då gå ut tonvis med gånger på TV för att späda på denna falska häxjakt tills att "folket" själva bestämmer sig för att påstå att personen är pedofil när det hela bara var en stor hoax för att visa hur korrupta vissa jurister är samt hur idiotisk samhället är? Jag spekulerar att juridik styrs mer av maktgalna och pengagalna människor än faktiska som vill upprätthålla lagen med sunt förnuft jämfört med antalet läkare som hellre vill rädda liv än som bara vill tjäna snabba pengar genom att föreslå alternativ medicin för att det är där pengarna ligger (samt garanterade dödsfall).

Ha en fortsatt trevlig helg

DURN
2019-02-17, 19:31
Ja, låter som troll.

MaxTheMarketer
2019-02-17, 21:05
Ja, låter som troll.

Tråkigt att du väljer att tolka det som troll bara för det är den mörka sidan av juristverksamheten: tjäna pengar på trademark-trolling när det är juristerna (advokaterna mer korrekt) som kan förebygga detta genom att inte ta sådana fall men girigheten kommer före code of ethics (finns ens sådant i juridik?).

Du har samtidigt all rättighet i världen att tolka obekväma frågor som "troll". Relativt vanligt i dagens samhälle. Beklagande är det dock att jag kan inte kan ställa frågan på ett sådant icke-upprörande sätt att det ej tolkas som "troll".

DURN
2019-02-17, 21:19
Dina frågor känns lite verklighetsfrämmande men du kanske har konkreta svenska exempel?

Rahf
2019-02-17, 21:28
Dina frågor känns lite verklighetsfrämmande men du kanske har konkreta svenska exempel?

Frågorna är helt rimliga och inte ens särskilt fördömande. Öppen spekulering med en lite mer cynisk åsikt kanske, men knappast särskilt kontroversiellt. Man ska inte förvänta sig någon form av djupgående förståelse från gemene man. Jag tror inte någon utanför såna ämbeten och instanser kan svara på vad en nämndeman gör, t.ex.

Max, som anekdot kan jag tillägga att en god vän inom juristyrket blivit erbjuden mutor upp mot femsiffriga belopp. Fler gånger än bara någon enstaka dessutom.

DURN
2019-02-17, 21:31
”Mutor” eller arvode för juridiskt arbete? Skulle juristen göra något olagligt eller skulle hen med vetskap fara med osanning?

MaxTheMarketer
2019-02-17, 21:38
Frågorna är helt rimliga och inte ens särskilt fördömande. Öppen spekulering med en lite mer cynisk åsikt kanske, men knappast särskilt kontroversiellt. Man ska inte förvänta sig någon form av djupgående förståelse från gemene man. Jag tror inte någon utanför såna ämbeten och instanser kan svara på vad en nämndeman gör, t.ex.

Max, som anekdot kan jag tillägga att en god vän inom juristyrket blivit erbjuden mutor upp mot femsiffriga belopp. Fler gånger än bara någon enstaka dessutom.

Exempel på muta skulle vara en åklagare som erbjuds en summa av ett företag för att lägga ned fallet mot företaget som företaget vet att de kommer att förlora och behöva betala böter som skulle bli dyrare än vad det skulle bli att muta denna åklagare samtidigt som denna muta kanske är högre än vad åklagaren tjänar på ett helt år(!)

Det är DÄR jag frågar mig hur många svenska jurister/advokater/paraplybegreppet för juridik skulle kunna följa code of ethics (ej arbeta för mutor även om det är mer lönsamt) och hur många inte skulle kunna göra det. Majoriteten av människor som vill studera juridik är väl mer eller mindre intresserade av pengarna och/eller makten som följer och inte riktigt "tjäna för samhällets bästa"?

Många läkare ser jag däremot skulle vilja hjälpa människor och inte för att bara tjäna pengar. Det är min tolkning, men ej kunskap, att läkare lockas av helt andra saker till sitt yrke än vad jurister gör till sitt yrke. Så fantastiskt spännande eller "livsförändrande" låter inte yrket vara. Är även min spekulativa åsikt att många juriststuderande har en rätt "överklassattityd" mot andra studenter på campus pga. vad de studerar till. Ekonomstudenter bär på liknande attityd. Och ja, jag har studerat själv på universitet.

Rahf
2019-02-17, 21:43
Exempel på muta skulle vara en åklagare som erbjuds en summa av ett företag för att lägga ned fallet mot företaget som företaget vet att de kommer att förlora och behöva betala böter som skulle bli dyrare än vad det skulle bli att muta denna åklagare samtidigt som denna muta kanske är högre än vad åklagaren tjänar på ett helt år(!)

Det är DÄR jag frågar mig hur många svenska jurister/advokater/paraplybegreppet för juridik skulle kunna följa code of ethics (ej arbeta för mutor även om det är mer lönsamt) och hur många inte skulle kunna göra det. Majoriteten av människor som vill studera juridik är väl mer eller mindre intresserade av pengarna och/eller makten som följer och inte riktigt "tjäna för samhällets bästa"?

Många läkare ser jag däremot skulle vilja hjälpa människor och inte för att bara tjäna pengar. Det är min tolkning, men ej kunskap, att läkare lockas av helt andra saker till sitt yrke än vad jurister gör till sitt yrke. Så fantastiskt spännande eller "livsförändrande" låter inte yrket vara. Är även min spekulativa åsikt att många juriststuderande har en rätt "överklassattityd" mot andra studenter på campus pga. vad de studerar till. Ekononomstudenter bär på liknande attityd.

De skulle förmodligen bli av med sin advokatlicens om ett fall helt plötsligt las ner utan rimlig grund. Ska lyfta den här till min vän, om jag kommer ihåg. Jurister gillar att prata om juristsaker.

DURN
2019-02-17, 21:47
Ok. Så din poäng är att det skulle vara möjligt att t ex muta en åklagare eller domare etc. Och att de borde vara bättre på att frånhålla sig sådana lockelser för att de är jurister. Men du har inte några konkreta exempel som gör att du snöat in på detta. Eller missar jag nåt?

MaxTheMarketer
2019-02-17, 22:06
De skulle förmodligen bli av med sin advokatlicens om ett fall helt plötsligt las ner utan rimlig grund. Ska lyfta den här till min vän, om jag kommer ihåg. Jurister gillar att prata om juristsaker.

Ja, det vore intressant att höra huruvida det finns några "kryphål" som åklagaren då kan använda sig av för att det skall framstå som "rimliga grunder". Möjligen blir det misstänksamhet när fall mot ett mellan en privatperson och ett stort företag läggs till skillnad från ett fall mellan bara två privatpersoner läggs ned.

Ok. Så din poäng är att det skulle vara möjligt att t ex muta en åklagare eller domare etc. Och att de borde vara bättre på att frånhålla sig sådana lockelser för att de är jurister. Men du har inte några konkreta exempel som gör att du snöat in på detta. Eller missar jag nåt?

Det är helt enkelt mer pengar inblandat i juridik och den mänskliga kopplingen är mer frånvarande. En läkare som skickar sin patient till alternativ medicin som blir dennes död kommer att kännas mer personligt för läkaren.

Jämför nu med en advokat som tar ett trademark-troll fall där ett småföretag som sedan går under på grund av orimliga böter för "patentintrång" (på ett patent som trollet tog bara för att kunna stämma dem) inte kommer att kännas för juristen för denne kmr aldrig att ha någon mänsklig kontakt med dem. Det är bara en klient som blev nöjd och pengar blev genererade via ett fall som inte hade tagits av en med "sunt förnuft". Exempelvis hur många jurister tar ett fall där någon vill stämma någon annan för att de ser ful ut?

Jag säger inte nu att ALLA jurister vill ta fall som får andra människor att dö, utan snarare att det är lättare att frestas till det pga. mer pengar inblandade och mindre personlig kontakt till människor så att du ej ser (och därmed inte kan påverkas lika mkt emotionellt) skadan du faktiskt utför (och kanske brist på code of ethics). När pengabelopp blir oerhört höga så kommer människans sämsta sidor fram. Bara se på lotterivinnare.

Läkare har code of ethics där första är, "Do not harm". Så även om de erbjuds 1 miljon kronor att skicka en patient till alternativ cancerbehandling istället för modern cancerbehandling så skulle många kunna hålla sig pga. code of ethics. Givetvis finns det även läkare som bara vill tjäna pengar och dessa kallas för alternativa medicinläkare eller så tenderar dessa läkare att förlora sin yrkeslicens rätt fort då kopplingen går att göra mkt lätt.

Ett svenskt rättsfall som kan diskuteras är ThePirateBay-fallet och hur mkt USA:s hollywood-jurister skyfflade pengar under bordet eller eventuella mordhot mot svenska domare och/eller svenska jurister vid fallet som gjorde att det blev som det blev. Det är redan känt sen tidigare att Sverige pudlar åt USA tyvärr. Givetvis är detta bara spekulationer och relativt "konspiratoriskt" från min sida men där har du ett konkret exempel att utforska om du vill.

DURN
2019-02-17, 22:14
Konkret fall för mig att utforska? Du kan väl göra det och sedan ta upp tråden om det känns aktuellt. Du har även en del att lära om de olika yrken som jurister kan ha. För advokaters code of ethics kan du snabbt få kunskap via samfundets hemsida.

Rahf
2019-02-17, 22:32
Ja, det vore intressant att höra huruvida det finns några "kryphål" som åklagaren då kan använda sig av för att det skall framstå som "rimliga grunder". Möjligen blir det misstänksamhet när fall mot ett mellan en privatperson och ett stort företag läggs till skillnad från ett fall mellan bara två privatpersoner läggs ned.

Nej, det finns liksom inga skäl för att advokaten eller åklagaren självmant lägger ned fallet, det finns inga orsaker eller resonemang som inte brister direkt vid en förfrågan. Det är ungefär som att en byggfirma skulle sluta bygga på ett projekt, enkom för att en annan fastighetsägare mutat ledningen. Så fort det granskas börjar huvuden rulla, och hur stor är chansen att någon vill anlita den firman i framtiden?

chadd
2019-02-17, 22:43

Det är helt enkelt mer pengar inblandat i juridik och den mänskliga kopplingen är mer frånvarande. En läkare som skickar sin patient till alternativ medicin som blir dennes död kommer att kännas mer personligt för läkaren.

Jämför nu med en advokat som tar ett trademark-troll fall där ett småföretag som sedan går under på grund av orimliga böter för "patentintrång" (på ett patent som trollet tog bara för att kunna stämma dem) inte kommer att kännas för juristen för denne kmr aldrig att ha någon mänsklig kontakt med dem. Det är bara en klient som blev nöjd och pengar blev genererade via ett fall som inte hade tagits av en med "sunt förnuft". Exempelvis hur många jurister tar ett fall där någon vill stämma någon annan för att de ser ful ut?

Jag säger inte nu att ALLA jurister vill ta fall som får andra människor att dö, utan snarare att det är lättare att frestas till det pga. mer pengar inblandade och mindre personlig kontakt till människor så att du ej ser (och därmed inte kan påverkas lika mkt emotionellt) skadan du faktiskt utför (och kanske brist på code of ethics). När pengabelopp blir oerhört höga så kommer människans sämsta sidor fram. Bara se på lotterivinnare.

Läkare har code of ethics där första är, "Do not harm". Så även om de erbjuds 1 miljon kronor att skicka en patient till alternativ cancerbehandling istället för modern cancerbehandling så skulle många kunna hålla sig pga. code of ethics. Givetvis finns det även läkare som bara vill tjäna pengar och dessa kallas för alternativa medicinläkare eller så tenderar dessa läkare att förlora sin yrkeslicens rätt fort då kopplingen går att göra mkt lätt.

Ett svenskt rättsfall som kan diskuteras är ThePirateBay-fallet och hur mkt USA:s hollywood-jurister skyfflade pengar under bordet eller eventuella mordhot mot svenska domare och/eller svenska jurister vid fallet som gjorde att det blev som det blev. Det är redan känt sen tidigare att Sverige pudlar åt USA tyvärr. Givetvis är detta bara spekulationer och relativt "konspiratoriskt" från min sida men där har du ett konkret exempel att utforska om du vill.

Det närmsta generell "code of ethics" du hittar för läkare i Sverige är läkarförbundets etiska regler och där hittar du inte "do no harm". Sedan är det långt ifrån alla läkare som är medlemmar i läkarförbundet.. Dock utgör deras regler lite av guide i vissa fall där socialstyrelsen drar till med disciplinåtgärder. Vi svär ju inte någon ed som i t.ex. Frankrike.

chadd
2019-02-17, 22:48
Advokatsamfundet har även de etiska riktlinjer.. Men jurist är inte någon skyddad yrkestitel (som t.ex.) läkare så oavsett vad Advokatsamfundet säger kan axon-juristfirma göra vad de vill (såklart inte olagligheter) utan att riskera att bli av med någon yrkestitel eller så. Vem som helst kan kalla sig jurist och sälja juridiska tjänster.

MaxTheMarketer
2019-02-18, 12:45
Nej, det finns liksom inga skäl för att advokaten eller åklagaren självmant lägger ned fallet, det finns inga orsaker eller resonemang som inte brister direkt vid en förfrågan. Det är ungefär som att en byggfirma skulle sluta bygga på ett projekt, enkom för att en annan fastighetsägare mutat ledningen. Så fort det granskas börjar huvuden rulla, och hur stor är chansen att någon vill anlita den firman i framtiden?

Hur skulle då din anonyma juristvän genomföra det hela efter, hypotetiskt talat, mottagen muta? Någonstans måste det ju gå annars hade inte företag ens hållit på med mutor om det inte fanns något smidigt "kryphål". Jag har full förståelse om din juristvän ej vill berätta hur sådant kan gå till eftersom det är känsligt ämne precis som roidz & TRT är det på detta forum! :D

Rahf
2019-02-18, 13:01
Hur skulle då din anonyma juristvän genomföra det hela efter, hypotetiskt talat, mottagen muta? Någonstans måste det ju gå annars hade inte företag ens hållit på med mutor om det inte fanns något smidigt "kryphål". Jag har full förståelse om din juristvän ej vill berätta hur sådant kan gå till eftersom det är känsligt ämne precis som roidz & TRT är det på detta forum! :D

Jag tror problemet snarare består i att denne är väldigt hederlig och förmodligen inte tänkt så mycket på hur det skulle gå till. Kan ju fråga nästa gång vi ses.

DURN
2019-02-18, 19:15
Du tycks gå igång på detta på samma sätt som konspirationsteoretiker går igång på sina teorier. Verkligheten är inte fullt så spännande. Fattar inte heller konceptet med mutor om vi inte pratar om domare, åklagare eller myndigheter.

Aryt
2019-02-18, 19:38
efterfrågar svenskt exempel

Njord laws utpressningsbrev mot fildelare är ett svenskt exempel där advokater begår etiska tveksamma handlingar.

Du får ursäkta Max.

Det närmsta generell "code of ethics" du hittar för läkare i Sverige är läkarförbundets etiska regler och där hittar du inte "do no harm". Sedan är det långt ifrån alla läkare som är medlemmar i läkarförbundet.. Dock utgör deras regler lite av guide i vissa fall där socialstyrelsen drar till med disciplinåtgärder. Vi svär ju inte någon ed som i t.ex. Frankrike.

Jo, det är med där...

Du skönmålar läkare något, men det du säger stämmer förstås in på de flesta.

Etiska riktlinjerna säger t o m Läkaren får inte låta sig påverkas av otillbörligt förvärvsbegär och inte utföra annan undersökning och behandling än vad som är medicinskt motiverat. Ersättningen ska anpassas efter prestationens art och omfattning.
Läkaren ska avhålla sig från påträngande marknadsföring och från att på annat olämpligt sätt fästa uppmärksamhet på sin person och läkargärning. och jag tror att de är ganska nya tillägg.

USA har dock många exempel på långt tveksammare läkare - opioidepidemin drivs delvis av kickbacks från läkare.
Tillsynen är nog hårdare/reglerna snävare. Men advokater har också regler att förhålla sig till och kan fråntas deras motsvarighet till legimitationen.

Dessutom finns det ju en gren av läkarkåren som igen och åter igen råkar hamna i en sitaution där det avslöjas att de begått hemska - bestialiska - illdåd mot de mest utsatta.

chadd
2019-02-18, 19:59
Njord laws utpressningsbrev mot fildelare är ett svenskt exempel där advokater begår etiska tveksamma handlingar.

Du får ursäkta Max.

Jo, det är med där...

Du skönmålar läkare något, men det du säger stämmer förstås in på de flesta.

Etiska riktlinjerna säger t o m och jag tror att de är ganska nya tillägg.

USA har dock många exempel på långt tveksammare läkare - opioidepidemin drivs delvis av kickbacks från läkare.
Tillsynen är nog hårdare/reglerna snävare. Men advokater har också regler att förhålla sig till och kan fråntas deras motsvarighet till legimitationen.

Dessutom finns det ju en gren av läkarkåren som igen och åter igen råkar hamna i en sitaution där det avslöjas att de begått hemska - bestialiska - illdåd mot de mest utsatta.

Nej. Det är inte med där.

Sarco
2019-02-18, 20:25

https://slf.se/rad-och-stod/etik/lakarforbundets-etiska-regler/

Jo, se 18 och 19 ovan.

chadd
2019-02-18, 20:52
https://slf.se/rad-och-stod/etik/lakarforbundets-etiska-regler/

Jo, se 18 och 19 ovan.

Var står där "do no harm" i de två punkterna?

Sarco
2019-02-18, 20:59
Var står där "do no harm" i de två punkterna?

Ah, jag missförstod vad du ifrågasatte (därav hänvisningen till 18 o 19).

Det är klart att de svenska etiska riktlinjerna inte skriver "do no harm". Det är som väl är inte Max som skrivit de etiska riktlinjerna :-)

Sen kan jag väl i och för sig tycka att riktlinjerna får anses innefatta att man inte ska vålla skada i betydelsen sträva efter att undvika den i möjligaste mån men det är en annan sak.

chadd
2019-02-18, 21:08
Hursomhaver..
Läkaren har sin legitimation att oroa sig över vilket juristen inte har. Det kan påverka vilka besluta man tar här i livet.

ChuckTesta
2019-02-18, 21:11
Så vilka här är faktiskt utbildade jurister?

Aryt
2019-02-18, 21:20

Nonmaleficence är definitivt en del av dessa punkter och din oförmåga att öka en abstraktionsnivå/generalisera förändrar inte detta.

Åtminstone 2 svenska lärosäten kör en lätt modifierad hippokratisk ed och primum non nocere genomsyrar etikundervisningen hos åtminstone 3 av lärosätena (säkert alla, med tanke på att det är en av grundpelarna).

Rahf
2019-02-18, 21:44
Hursomhaver..
Läkaren har sin legitimation att oroa sig över vilket juristen inte har. Det kan påverka vilka besluta man tar här i livet.

Juristen kan kanske bli utslängd från Advokatsamfundet? I det fallet skulle karriären vara över. Om mina fördomar stämmer är prestige ett väldigt viktigt ämne inom den kåren, så att utesluta ett svart får vore direkt motiverat.

DURN
2019-02-18, 22:10
Juristen kan kanske bli utslängd från Advokatsamfundet? I det fallet skulle karriären vara över. Om mina fördomar stämmer är prestige ett väldigt viktigt ämne inom den kåren, så att utesluta ett svart får vore direkt motiverat.

En advokat som gör något i strid med de etiska reglerna kan bli utesluten ja. Sedan har vi jurister, vilket kan vara såväl utbildade eller outbildade. De kan inte uteslutas från något pga bristande etik.

DURN
2019-02-18, 22:12
Så vilka här är faktiskt utbildade jurister?

Jag är utbildad jurist, advokat (dvs medlem i advokatsamfundet) och delägare på affärsjuridik byrå.

ChuckTesta
2019-02-18, 22:42
Jag är utbildad jurist, advokat (dvs medlem i advokatsamfundet) och delägare på affärsjuridik byrå.

Jo jag vet, du slutade dessutom svara på mitt pm, därför frågade jag om någon annan kunde hjälpa.

MaxTheMarketer
2019-02-19, 14:26
Jo jag vet, du slutade dessutom svara på mitt pm, därför frågade jag om någon annan kunde hjälpa.

Swisha honom 2500 kr i timmen (+moms) så får du hjälp! ;)

MaxTheMarketer
2019-02-19, 14:31

Aha, jag antar att Trumps före detta advokater som Mr. Cohen är snarare outliers av advokter än representativa för vad som kan uppfattas som ett mycket korrupt system som drivs främst av vem som har mest pengar? Eller så äré en USA-grej.

Något som tycks säga emot detta är dock just att jag har inte sett någon stark lobbyism från E-handelsbaserade Elektronikbranschen när Artikel 11 & Artikel 13 tycks kunna komma i kraft vilket kmr kunna göra att många företag går i konkurs.

Dvs., svenska "juristväsendet" verkar vara mer fjantiga på att vara korrupta än amerikanska juristväsendet som verkligen kan ta pengar framför lagen och människoliv. Var är pengarna under bordet inom EU just nu för att stoppa detta? Alltså var är våra "whiteknights till jurister" för att rädda oss från mer censur?

Sedan har jag inga tvivel alls på att din juristvän och Durn tar sina yrken seriöst på både etiska och yrkesprofessionella grunder.

DURN
2019-02-19, 21:29
Swisha honom 2500 kr i timmen (+moms) så får du hjälp! ;)

Hehe, den timtaxan var inte så nära sanningen.

Mantus
2019-02-19, 21:49
Aha, jag antar att Trumps före detta advokater som Mr. Cohen är snarare outliers av advokter än representativa för vad som kan uppfattas som ett mycket korrupt system som drivs främst av vem som har mest pengar? Eller så äré en USA-grej.

Något som tycks säga emot detta är dock just att jag har inte sett någon stark lobbyism från E-handelsbaserade Elektronikbranschen när Artikel 11 & Artikel 13 tycks kunna komma i kraft vilket kmr kunna göra att många företag går i konkurs.

Dvs., svenska "juristväsendet" verkar vara mer fjantiga på att vara korrupta än amerikanska juristväsendet som verkligen kan ta pengar framför lagen och människoliv. Var är pengarna under bordet inom EU just nu för att stoppa detta? Alltså var är våra "whiteknights till jurister" för att rädda oss från mer censur?

Sedan har jag inga tvivel alls på att din juristvän och Durn tar sina yrken seriöst på både etiska och yrkesprofessionella grunder.

Ditt koncept om vad en jurist är och vad denne kan göra är väldigt märkligt.

DURN
2019-02-19, 22:03

Verkligen, som en dold makthavare med oändliga förmågor att omdana samhället. På eget bevåg eller på uppdrag av andra dolda makthavare. Tråden osar Flashback.

MaxTheMarketer
2019-02-19, 23:22
Hehe, den timtaxan var inte så nära sanningen.

Det var iaf vad en polare blev erbjuden från en jurist som skulle se över hans aktiebolagskontrakt och hjälpa honom med det. Denna jurist påstod att "det annars var 3000 kr per timme plus moms men eftersom du är nystartad med ditt bolag så får du billigare".

Komiskt nog så skippade polaren offerten men fick ändå nedskrivet på papper (av juristen) över saker och ting att se över i kontraktet så detta gick han då själv igenom utan någon hjälp från juristen. Visst, han kanske har missat något som ogiltigförklarar aktiebolagskontraktet.

Möjligen ligger du då på runt 1700 kr inkl. moms per timme om Googles primära sökresultat stämmer. Det har jag ej med att göra oavsett.

Jag är öppen för att ha fel och kan ändra min åsikt när nya pålitliga data kommer in vilket gör att jag tyvärr inte kan "osa Flashback".

Exempelvis lobbyister (en form av jurister imho) arbetar med att tolka och försöka påverka (potentiella framtida) lagar på uppdrag av företag (makthavande). Jag kan ej peka ut något konkret exempel i Sverige (kanske CopySwede och kopieringsavgiften som bygger på en föråldrad lag?) men NRA och oljebolagen är fina exempel borta vid Förenta McDonalds.

Om jag förstått det hela korrekt så är man mycket mer försiktig med korruption på politisk nivå i Sverige (med hjälp av jurister/advokater/lobbyister/paraplybegreppet för de som arbetar med lagen) medan man nästan är öppen med det borta i Masskjutningsstaterna.

Jag tror iaf det finns en del av juristvärlden som bara insatta jurister känner till (korruption) precis som bara insatta styrketränare känner till roid-världen ("muskelfusk"). Gemensamt är att båda världar är "förbjudna att prata om offentligt". Lite Fight Club nästan av det hela fast ändå inte givetvis.

Aryt
2019-02-20, 18:26
Det var iaf vad en polare blev erbjuden från en jurist som skulle se över hans aktiebolagskontrakt och hjälpa honom med det. Denna jurist påstod att "det annars var 3000 kr per timme plus moms men eftersom du är nystartad med ditt bolag så får du billigare".

Komiskt nog så skippade polaren offerten men fick ändå nedskrivet på papper (av juristen) över saker och ting att se över i kontraktet så detta gick han då själv igenom utan någon hjälp från juristen. Visst, han kanske har missat något som ogiltigförklarar aktiebolagskontraktet.

Möjligen ligger du då på runt 1700 kr inkl. moms per timme om Googles primära sökresultat stämmer. Det har jag ej med att göra oavsett.

Jag är öppen för att ha fel och kan ändra min åsikt när nya pålitliga data kommer in vilket gör att jag tyvärr inte kan "osa Flashback".

Exempelvis lobbyister (en form av jurister imho) arbetar med att tolka och försöka påverka (potentiella framtida) lagar på uppdrag av företag (makthavande). Jag kan ej peka ut något konkret exempel i Sverige (kanske CopySwede och kopieringsavgiften som bygger på en föråldrad lag?) men NRA och oljebolagen är fina exempel borta vid Förenta McDonalds.

Om jag förstått det hela korrekt så är man mycket mer försiktig med korruption på politisk nivå i Sverige (med hjälp av jurister/advokater/lobbyister/paraplybegreppet för de som arbetar med lagen) medan man nästan är öppen med det borta i Masskjutningsstaterna.

Jag tror iaf det finns en del av juristvärlden som bara insatta jurister känner till (korruption) precis som bara insatta styrketränare känner till roid-världen ("muskelfusk"). Gemensamt är att båda världar är "förbjudna att prata om offentligt". Lite Fight Club nästan av det hela fast ändå inte givetvis.

Du talar för döva öron.
För dem finns det inte problem med att utpressa människor utan bevis, gå större företags ärende i att krossa den lilla mannen etc. Att personerna blir utnyttjade och skadade är bara ett bevis på att de förtjänade att utnyttjas och skadas - en åsikt som även förekommer bakom gallret.

Notera hur de helt ignorerar frågeställning om Njord law och deras utpressning *slap**facepalm*

DURN
2019-02-20, 21:18
Du talar för döva öron.
För dem finns det inte problem med att utpressa människor utan bevis, gå större företags ärende i att krossa den lilla mannen etc. Att personerna blir utnyttjade och skadade är bara ett bevis på att de förtjänade att utnyttjas och skadas - en åsikt som även förekommer bakom gallret.

Notera hur de helt ignorerar frågeställning om Njord law och deras utpressning *slap**facepalm*

Förstår inte vad breven till nedladdare har att göra med korruption och mutor. Eller handlar diskussionen nu om i vad mån det är etiskt korrekt att skicka dylika brev?

MaxTheMarketer
2019-02-20, 21:23
Du talar för döva öron.

Mjo, tyvärr har det blivit vanligare idag att kalla saker och ting (och personer) för "flashback troll" och "fake news" så fort det blir lite obekvämt. Jag kanske skulle ha inkluderat en "safe space" i mitt inlägg, men vet ej hur man bifogar en "safe space".

Det är ju inte så att jag pratar om "Illuminati-jurister" utan snarare den mer onda sidan av myntet som bara de insatta känner till. Andra exempel på "onda sidan av myntet":

- styrketräning har roidz
- internet har the dark/the deep web
- banker har pengatvätt
- tinder har sexförsäljning
- redovisningsekonomer har skattesmitning via dubbelbolagsfakturering
- restauranger har mycket ohygienisk livsmedelshantering
- polisen har maktmissbruk av civila
- politiken har korruptionen

Dessa tkr jag är intressanta att känna till precis som vissa tkr det är intressant att kunna mkt om sport, musik, eller whatever. Att tiga för att "allt du säger kan användas emot dig" är nog något de flesta juridiskt utbildade personer har fått lära sig så därför de är så fåordiga på nätet! :laugh:

DURN
2019-02-20, 21:47
Så kan du definiera den onda sidan av myntet gällande juristkårem? Du rör ihop allt till en enda stor smet så det blir svårt att urskilja vad du faktiskt vill säga.

MaxTheMarketer
2019-02-21, 00:38
Så kan du definiera den onda sidan av myntet gällande juristkårem? Du rör ihop allt till en enda stor smet så det blir svårt att urskilja vad du faktiskt vill säga.

Det är det jag frågar dig om eftersom du är mer insatt än mig. Dvs., även om du inte själv pysslar med det "fula" inom juridik så känner du säkert till det.

G.W
2019-02-21, 08:00
Du är väldigt konspiratorisk Max. Vad jobbar du med? Jobbar Volvo?

MaxTheMarketer
2019-02-21, 16:53
Du är väldigt konspiratorisk Max. Vad jobbar du med? Jobbar Volvo?

Jag är glad att jag framstår annorlunda gentemot vad/hur jag faktiskt är och faktiskt jobbar med. ;)

Det är inget konspiratoriskt med att allt här i världen har sina baksidor som bara de insatta brukar känna till. Och nej, jag menar inte att dessa är "The New World Order" eller sådant trams.

Är det konspiratoriskt att många (troligen alla) framgångsrika bodybuilders tar roidz för att nå resultat samtidigt som de på offentliga forum bara får prata om kost och träning som om det är allt som gav dem resultaten?

Liknande är vad jag efterfrågar inom juridik för det är intressant kuriosa att veta. Huruvida det (korruption, mutor, mygel i kontrakt, kryphålssökning, osv) förekommer i samma utsträckning som roidz bland bodybuilders vet jag ej eftersom jag är ej insatt i juridik.

Njord Law utpressningsbrev till fildelare med minimala eller till och med avsaknad av bevisningsunderlag och ThePirateBay-fallet är intressanta fall där det möjligen förekom korruption och/eller mutor på hög nivå.

Förstnämnda fallet är snarare oetiskt bruk av makt eftersom många blir rädda så fort det kmr brev från "advokater". I det fallet är det inte långsökt att tolka det som "falska fakturor" för att tjäna en snabb hacka pengar.

Sedan har jag full förståelse om en jurist som visar sitt ansikte utåt offentligt inte kan prata om vad denne känner till är vanligt inom "deep dark juridik" ( :laugh: ) eftersom det vore som att erkänna att de känner till pågående brott utan att göra något åt saken.

Här är grejen, Mr. GW som klagar på sjukvården om äldre, att allt har sina baksidor och sådant tkr jag är intressant att känna till just for shit and gigggles.

Att tro att hela världen är en enda stor Disney-film är överdrivet.
Att tro att hela världen styrs av "The New World Order" och "The Illuminati" är minst lika överdrivet om inte mer. Jag söker mellantinget.

Men men avfärda gärna mig som ett "flashback troll som jobbar på volvo".

Rahf
2019-02-21, 16:59
Jag tror verkligheten är betydligt tråkigare än den typ av skuggspel du beskriver i din jämförelse, Max. Erbjudanden om mutor förekommer säkert. Förmodligen i mindre grad för att försöka starta något konspiratoriskt drev, och i högre grad för att ens ärenden ska bli prioriterade hos advokatbyrån.

MaxTheMarketer
2019-02-21, 17:08
Jag tror verkligheten är betydligt tråkigare än den typ av skuggspel du beskriver i din jämförelse, Max. Erbjudanden om mutor förekommer säkert. Förmodligen i mindre grad för att försöka starta något konspiratoriskt drev, och i högre grad för att ens ärenden ska bli prioriterade hos advokatbyrån.

Jahapp, ja, då är det möjligen så. Och det är ju bara positivt. Var nog bara jag som trodde att "allt kan köpas för pengar här i världen, så länge beloppet är rätt".

G.W
2019-02-21, 17:10
Jahapp, ja, då är det möjligen så. Och det är ju bara positivt. Var nog bara jag som trodde att "allt kan köpas för pengar här i världen, så länge beloppet är rätt".

Precis det som någon skolad på Torslanda fabriken skulle sagt i fikarummet.

Anders The Peak
2019-02-21, 17:17

Tänk tror att ditt användarnamn avslöjar dig en aning. Men erkänt duktig på det du håller på med.

MaxTheMarketer
2019-02-21, 17:19
Precis det som någon skolad på Torslanda fabriken skulle sagt i fikarummet.

Tur att jag kan prata med bönder på bönders vis. Kmr hjälpa när man ska sälja videokurser senare! ;)

G.W
2019-02-21, 17:27
Tur att jag kan prata med bönder på bönders vis. Kmr hjälpa när man ska sälja videokurser senare! ;)

Du har alltid någon sälj-idé, eller någon kreativ tanke(om än galen) som du vill övertyga folk om Max. Det märker man då man följer din framfart!

MaxTheMarketer
2019-02-21, 18:14
Du har alltid någon sälj-idé, eller någon kreativ tanke(om än galen) som du vill övertyga folk om Max. Det märker man då man följer din framfart!

Intressant negative frame du försöker lägga mig i. Tråkigt att du inte bara kan vara positiv och stöttande istället för att se ner på "osvensk verksamhet", dvs., allt som inte handlar om att springa i ekorrhjulet 7-16, dvs., passiva inkomster.

DURN
2019-02-21, 18:46
Tänk tror att ditt användarnamn avslöjar dig en aning. Men erkänt duktig på det du håller på med.

Ojdå, vi kanske har råkat på varandra i något sammanhang till och med?

Anders The Peak
2019-02-21, 21:32
Ojdå, vi kanske har råkat på varandra i något sammanhang till och med?

Säkert inte bara en gång heller.

Diomedea exulans
2019-02-21, 21:44
Jag är glad att jag framstår annorlunda gentemot vad/hur jag faktiskt är och faktiskt jobbar med. ;)

Det är inget konspiratoriskt med att allt här i världen har sina baksidor som bara de insatta brukar känna till. Och nej, jag menar inte att dessa är "The New World Order" eller sådant trams.

Är det konspiratoriskt att många (troligen alla) framgångsrika bodybuilders tar roidz för att nå resultat samtidigt som de på offentliga forum bara får prata om kost och träning som om det är allt som gav dem resultaten?

Liknande är vad jag efterfrågar inom juridik för det är intressant kuriosa att veta. Huruvida det (korruption, mutor, mygel i kontrakt, kryphålssökning, osv) förekommer i samma utsträckning som roidz bland bodybuilders vet jag ej eftersom jag är ej insatt i juridik.

Njord Law utpressningsbrev till fildelare med minimala eller till och med avsaknad av bevisningsunderlag och ThePirateBay-fallet är intressanta fall där det möjligen förekom korruption och/eller mutor på hög nivå.

Förstnämnda fallet är snarare oetiskt bruk av makt eftersom många blir rädda så fort det kmr brev från "advokater". I det fallet är det inte långsökt att tolka det som "falska fakturor" för att tjäna en snabb hacka pengar.

Sedan har jag full förståelse om en jurist som visar sitt ansikte utåt offentligt inte kan prata om vad denne känner till är vanligt inom "deep dark juridik" ( :laugh: ) eftersom det vore som att erkänna att de känner till pågående brott utan att göra något åt saken.

Här är grejen, Mr. GW som klagar på sjukvården om äldre, att allt har sina baksidor och sådant tkr jag är intressant att känna till just for shit and gigggles.

Att tro att hela världen är en enda stor Disney-film är överdrivet.
Att tro att hela världen styrs av "The New World Order" och "The Illuminati" är minst lika överdrivet om inte mer. Jag söker mellantinget.

Men men avfärda gärna mig som ett "flashback troll som jobbar på volvo".

Min mamma var jurist hela sin yrkesverksamma tid, jag har aldrig hört något om det du säger och mamma är ändå en väldigt öppen person.

Aryt
2019-02-22, 12:34
Förstår inte vad breven till nedladdare har att göra med korruption och mutor. Eller handlar diskussionen nu om i vad mån det är etiskt korrekt att skicka dylika brev?

En av infallsvinklarna var ju att advokater till större del saknar skrupler än t ex läkare.
Att försöka utpressa personer låter ju skrupelöst.