handdator

Visa fullständig version : morotsjuice?

Becka
2005-01-11, 15:45
Jag älskar morotsjuice. Dagsfärsk då. Men inte den som Brämhults gör, den smakar... brrrr. När jag bodde i skåne var det Skånemejerier (tror jag) som hade dagsfärsk i typ 2 dl-burkar. Men här i Karlskrona har jag inte hittat någonting, varken i vanliga livsmedelsaffärer eller hälsokost :(

Någon som har nåt tips?
Det finns ju tydligen såna där juicemaskiner som kostar några hundra. Kanske vore värt att ha?

swarre
2005-01-11, 16:00
Det finns ju tydligen såna där juicemaskiner som kostar några hundra. Kanske vore värt att ha?

Investera i en sådan, tycker jag är ett bra tips, då kan du ju variera lite oxå, finns annat att göra juice på än morot :)

Har dock hört att man ska ta det lugnt med just morotsjuice, därför att det går hårt åt levern (har jag för mig) att dricka för mycket. Hoppas att någon som har bättre koll på det här kan utveckla det hela lite ;)

Becka
2005-01-11, 16:12
Jaha okej.. ja någon får gärna utveckla det lite.

Men det är väl bra för huden? Jag har nämligen ofta torr hud och tendenser till lätt form av psoriasis så jag behöver allt som är bra för hud och så..

Sverker
2005-01-11, 16:12
Har dock hört att man ska ta det lugnt med just morotsjuice, därför att det går hårt åt levern (har jag för mig) att dricka för mycket. Hoppas att någon som har bättre koll på det här kan utveckla det hela lite ;)

Inte en chans :D

Nej, det är betakaroten och inte rent A-vitamin i morötter/morotsjuice.
Rent A-vitamin kan vara skadligt för levern i höga doser men det är något helt annat med betakaroten.
Betakaroten är betydligt mindre giftigt och du tar inte heller upp speciellt mycket av så länge du inte dricker juicen till en fet måltid. Det behövs fett för att ta upp betakaroten.

Sverker
2005-01-11, 16:16
Men det är väl bra för huden? Jag har nämligen ofta torr hud och tendenser till lätt form av psoriasis så jag behöver allt som är bra för hud och så..

Du kanske skall läsa på om jättenattljusolja ( Evening Primrose Oil, EPO ).
Kan kanske hjälpa.

swarre
2005-01-11, 16:17
Nej, det är betakaroten och inte rent A-vitamin i morötter/morotsjuice.
Rent A-vitamin kan vara skadligt för levern i höga doser men det är något helt annat med betakaroten.
Betakaroten är betydligt mindre giftigt och du tar inte heller upp speciellt mycket av så länge du inte dricker juicen till en fet måltid. Det behövs fett för att ta upp betakaroten.

Hur skulle världen se ut utan alla vandrande lexikon på den här sidan :love:

Vem skulle annars slå hål på alla myter och dumma ideer som finns :)

Becka
2005-01-11, 16:23
Du kanske skall läsa på om jättenattljusolja ( Evening Primrose Oil, EPO ).
Kan kanske hjälpa.

Ok tack, ska kolla upp det! Har mest läst om ringblomma, karoten, kamomill etc..

Och ja, det är kul att det finns så många kunniga människor här :)