handdator

Visa fullständig version : Promenad eller joggning. Skillnad?

koi
2005-01-10, 11:18
Kört morgonpromenader (6dagar/veckan), tillsammans med gympass (3 dagar/veckan) nu under cirka 1½ månad. Ibland kör jag även en 12minuters HIIT efter gympassen.

Är jag ute i skogen och går försöker jag gissa mig en fram en puls på cirka 70% av min maxpuls och hålla den hela vägen, kör jag på gymmet kan jag köra det här exakt självklart (med pulsband självklart).

Dock vart jag rejält "förvirrad" när jag och brorsan pratade med en instruktör från SATS häromdagen. Han påstod att man inte nödvändigtvis behövde köra en lång lågintensivträning (morgonpromenad) för att få den bästa fettförbränningseffekten, utan att om man nu orkade så kan man få upp pulsen lite och köra på den nivån och fortfarande nå en hög förbränningsnivå. Kroppen kan maximalt nå en förbränningseffekt och resten tas av kolhydrater. På så vis ökar jag även energinivån som jag förbrukar.

Min fråga är därför, jag som har rätt god kondition, ska jag istället för en morgonpromenad köra en morgonjoggning eller om jag nu kör på gymmet, en lång konditionsmaskinsträning (med högre ansträngning än bara 70% av maxpuls) för att uppnå maximal fettförbränning?

King Grub
2005-01-10, 13:07
Är du tränad så räknas 60-65% av maximal syreupptagningsförmåga som optimal fettförbränningsnivå. Fastande mage ökar fettoxidationen avsevärt.

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):716-27. Optimizing fat oxidation through exercise and diet. Achten J, Jeukendrup AE.

Interventions aimed at increasing fat metabolism could potentially reduce the symptoms of metabolic diseases such as obesity and type 2 diabetes and may have tremendous clinical relevance. Hence, an understanding of the factors that increase or decrease fat oxidation is important. Exercise intensity and duration are important determinants of fat oxidation. Fat oxidation rates increase from low to moderate intensities and then decrease when the intensity becomes high. Maximal rates of fat oxidation have been shown to be reached at intensities between 59% and 64% of maximum oxygen consumption in trained individuals and between 47% and 52% of maximum oxygen consumption in a large sample of the general population. The mode of exercise can also affect fat oxidation, with fat oxidation being higher during running than cycling. Endurance training induces a multitude of adaptations that result in increased fat oxidation. The duration and intensity of exercise training required to induce changes in fat oxidation is currently unknown. Ingestion of carbohydrate in the hours before or on commencement of exercise reduces the rate of fat oxidation significantly compared with fasted conditions, whereas fasting longer than 6 h optimizes fat oxidation. Fat oxidation rates have been shown to decrease after ingestion of high-fat diets, partly as a result of decreased glycogen stores and partly because of adaptations at the muscle level.

koi
2005-01-10, 13:29
vad händer då om man har en högre puls än så? har man fortfarande en hög fettförbränningsnivå eller sänker man den då?

Prankie
2005-01-10, 13:33
vad händer då om man har en högre puls än så? har man fortfarande en hög fettförbränningsnivå eller sänker man den då?

Kroppen använder procentuellt betydlig mer kolhydrater då.

Matte_Maiden
2005-01-10, 13:33

Jag skulle gissa på att kroppen använder sig av andra reserver (glukogen eller något sådant va?) som är snabbare att använda. Detta eftersom den behöver energi snabbare.

King Grub
2005-01-10, 13:52

Den sjunker, och vid riktigt hög intensitet är fettets bidrag till energiförbrukningen i det närmaste obefintligt.

koi
2005-01-10, 14:48
Så erat råd är att ta halvlugna morgonpromenader (~60% av maxpuls) varje morgon för maxmimal fettförbränningsnivå? Går jag i en rask takt så får jag cirkus 70% av min maxpuls, det måste jag sänka med andra ord?

En till fråga, vad är optimal tid för sådana promenader, läst allt emellan 30-70minuter. Jag kör vanligtvis 60min.

Tack för all hjälp hittills förresten :angel: