Visa fullständig version : Frukost eller inte frukost
Om vi säger att man börjar skolan 10:00 och har lunch 80min senare, är det då nödvändigt att käka frukost innan?
Förövrigt så tycker jag det känns som ett överflöd av kolhydrater om man till exempel börjar 08.20 och har lunch runt 11.
Är det vettigt att köra en enkel frukost med bara en proteindrink?
För så som jag ser det kan man inte vara speciellt katabol om man fyller på med snabbt protein direkt när man vaknar och kan då hålla nere insulinet ett tag till när man ändå ska käka lunch bara några timmar senare.
Några synpunkter?
MyungChul
2005-01-09, 03:51
när går du upp då? för om du bara är vaken 90 minuter innan lunchen så är det väl inga problem. eller det beror väl på om du ätit något innan, annars kan det ju bli lite väl lång tid för kroppen utan näring? ta något iaf, skulle jag gjort.. fast mitt prottepulver är ju inte det jag skulle vilja börja dagen med.. jävla mintchoklad :s
King Grub
2005-01-09, 07:48
Är det vettigt att köra en enkel frukost med bara en proteindrink?
För så som jag ser det kan man inte vara speciellt katabol om man fyller på med snabbt protein direkt när man vaknar och kan då hålla nere insulinet ett tag till när man ändå ska käka lunch bara några timmar senare.
Några synpunkter?
Utan kolhydrat till proteinet oxiderar proteinet till glukos.
Proteinpulver ger lika högt insulinpåslag som druvsocker.
"Fasting subjects consumed a 50-gram glucose drink... or a protein drink in a counterbalanced fashion.... Insulin concentrations peaked at 40 minutes in the glucose drink group (285.5+/-18.3 pmol) and was similar"
J Am Diet Assoc. 2004 Dec;104(12):1800-4. Glycemic and insulinemic responses to protein supplements.
Inget fel med insulinpåslag från protein på morgonen i o f s. Varför vill du hålla nere insulinet då?
Känns bara som det blir lite väl mycket om man käkar både till frukost och sen lunch när lunchen är så nära, speciellt om man inte tränar den dagen.
Förresten, hur blir det med kasein isf måste man dra kolhydrater till det också isf om man tar som kvällsmål för att det inte ska oxideras? Känns ju inte så bra under deffen att mata kolhydraterna innan man går och lägger sig
Börjar du 10 så måste du väl ändå gå upp vid 8 tiden. 8-11 = 3 timmar. Passar väl perfekt med en frukost då.
ät hellre frukosten o skit i lunchen än att skita i frukost och äta lunch. Ät en lätt frukost + lunch eller en rejäl frukost o ta lite påfyllning till lunch.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.