handdator

Visa fullständig version : Ang. symmetri.

Froddan
2005-01-08, 17:19
Först och främst, kan inte alla från och med nu försöka stava ordet korrekt med två m: symmetrisk.

Grejen är att jag hängt upp mig lite på bruket av det här lilla ordet på kolozzeum. En typsik kommentar brukar vara:

"Symmetrisk perfektion det där! :hbang: "

Klart att hans kropp är symmetrisk, det är allas! Symmetrisk per definition att en kropp eller figur kan delas på mitten så att den ena delen blir den andras spegelbild. Och det är mina damer och herrar den allmänt vedertagna definitionen av symmetri. Har man ingen missbildning så är i regel alltid armarna lika långa, axlarna lika stora, brösten lika små, etc.

Bilden nedan är ett exempel på en symmetrisk kropp:

http://www.ba.no/multimedia/archive/00366/india-naken-mann-ve_366363e.jpg

Symmetrisk, men inget att hurra över direkt.

Har aldrig sett någon som postat en bild här på kolozzeum som inte ägt en symmetrisk kropp. Däremot kan man ha synpunkter på om personen i fråga har estetiskt proportionerliga muskler i förhållande till varandra, kroppens bredd eller längd eller någon annan faktor.

Eller har jag fel? Peace out. :)

muzzelman
2005-01-08, 17:27
Isåfall är jag missbildad

Thony
2005-01-08, 17:29
Bra biccar, men brösten släpar nog lite, så NEJ den kroppen är inte symmetrisk. :D

for fukk sake, släng inte upp en bild på en wannabe "jesus" haah...

Halldin
2005-01-08, 17:30
2. Begrepp inom bodybuilding
Symmetri är inom bodybuildning?sporten en av de tre viktigaste bedömningsgrunderna vid tävling, varav de övriga är hårdhet och massa. Symmetri handlar dels om var musklerna är fästade och vilken form de har, men framför allt hur utvecklade musklerna är i förhållande till varandra. En jättelik biceps ser t.ex. inte så bra ut bredvid en minimal triceps?, och en överdimensionerad överkropp? är inte bra tillsammans med ett par outvecklade ben.

I andra sammanhang än bodybuilding brukar man tala om proportionalitet? när man jämför hur saker förhåller sig till varandra.

/http://susning.nu/Symmetri

Froddan
2005-01-09, 11:28
2. Begrepp inom bodybuilding
Symmetri är inom bodybuildning?sporten en av de tre viktigaste bedömningsgrunderna vid tävling, varav de övriga är hårdhet och massa. Symmetri handlar dels om var musklerna är fästade och vilken form de har, men framför allt hur utvecklade musklerna är i förhållande till varandra. En jättelik biceps ser t.ex. inte så bra ut bredvid en minimal triceps?, och en överdimensionerad överkropp? är inte bra tillsammans med ett par outvecklade ben.

I andra sammanhang än bodybuilding brukar man tala om proportionalitet? när man jämför hur saker förhåller sig till varandra.

/http://susning.nu/Symmetri

"I andra sammanhang än bodybuilding brukar man tala om proportionalitet när man jämför hur saker förhåller sig till varandra."

Men varför i helvete ska man vända upp och ner på begreppen inom bodybuilding för? :insane:

;)

Edit: Kim! Om du läser det här, hör med alla om det bli nått på alexandra ikväll. Sms:a mig i så fall. Jobbar fram till 1900.

Zozza
2005-01-09, 11:36
Edit: Kim! Om du läser det här, hör med alla om det bli nått på alexandra ikväll. Sms:a mig i så fall. Jobbar fram till 1900.

Om du skickar PM till han är det nog större risk att han ser vad du vill säga :rolleyes:

Nitrometan
2005-01-09, 11:36
"I andra sammanhang än bodybuilding brukar man tala om proportionalitet när man jämför hur saker förhåller sig till varandra."

Men varför i helvete ska man vända upp och ner på begreppen inom bodybuilding för?

För att byggare är lite dumma. Det vet du väl?

För övrigt är de flesta inte symmetriska. Ena armen kan vara några mm längre än den andra. Bröstebenet kanske inte är placerat exakt i mitten. Bäckenet kan vara snett. Benen kan vara olika långa. Ansiktet är sällan symmetriskt kring sin vertikala mittlinje.

Om man är nogrann i sina mätningar är faktiskt symmetri ovanligt.

datorjaevel
2005-01-09, 12:56
jag skulle tro att det inte finns en enda varelse som är helt symmetrisk. Dock kan man bara uppfatta de grövsta avvikelserna med ögat.

emiste
2005-01-09, 13:44
jag skulle tro att det inte finns en enda varelse som är helt symmetrisk. Dock kan man bara uppfatta de grövsta avvikelserna med ögat.

Enligt den definitionen finns förmodligen inga symmetriska materiella kroppar i hela universum. Raka streck, rätvinkliga trianglar, sanna cirklar med mera existerar bara i tanken. :) Inte ens en molekyl bestående av två atomer kan bektraktas som symmetrisk då dessa hela tiden svänger.

datorjaevel
2005-01-09, 14:55
exaktemente