Visa fullständig version : ta tillbaka en anmälan?
om man anmält någon för ex. misshandel, får man inte ta tillbaka anmälan nu för tiden? har bekanta som påstår att ny lagstiftning säger så..
ngn so vet? källor?
Sen ett antal år tillbaka så får man inte ta tillbaka en anmälan.
Just för att det var för vanligt att den man anmälde kunde hota tillbaka en anmälan...
Källa: Polisen
Pellefant
2005-01-08, 14:19
Sökte lite och hittade detta. ( i detta fallet om kvinnomisshandel)
Myt 7 - Kvinnorna tar ofta tillbaka sina anmälningar.
Detta får man se i nästan alla amerikanska filmer om kvinnomisshandel. Att kvinnorna gör en anmälan men sedan så blir de rädda eller ångrar sig och tar tillbaka sin anmälan.
Här i Sverige går inte det. Förr vad detta brott ett angivelsebrott. Vilket betyder att kvinnan själv var tvungen att gå och anmäla mannen. Men detta ändrades 1982 så att detta brott faller under allmänt åtal. Så nu kan vem som helst gå och anmäla, inte bara kvinnan. Polisen är skyldig att utreda fallen som kommer in och varken kvinnan eller någon annan kan ta tillbaka anmälan.
Källa: http://medlem.spray.se/t555/newpage0.html
ölobrännvin
2005-01-08, 17:57
Det går visst att ta tillbaka det har jag gjort 2 ggr, fast då har jag ju bara sagt till snuten att jag inte är intresserad av att anmäla han längre och finns det då inga vittnen som träder fram till polisjäveln och vill vittna så läggs det ner... Men om en polis ser nån bli misshandlad så är det inget att göra...
Metal_boy_
2005-01-08, 18:27
jorå det kan man...vi skulle gjort det angående en orsak
Jag har pratat med poliser och dom har alltid sagt att är en anmälan lagd så kan den inte tas tillbaka.
Säger du att du vägrar vittna så måste dom utreda om andra såg det osv, annars läggs det ner. Men att som anmälare försvåra för polisen så det läggs ner är inte det samma som att ta tillbaka en anmälan...
J.Saarela
2005-01-09, 00:23
Det går tydligen att ta tillbaka,ja
skumt. när jag bad en snubbe att ta tillbaka anmälan så gick tydligen inte det när han testade
För en 10 år sedan ragglade jag ut i gatan på en krogrunda och en bil körde på mig. Jag blev förbannad och klappade till bilen på framrutan så den gick sönder (av misstag). Polisen såg på och började bråka (dom sa aldrig att dom var poliser när dom tog tag i mig så jag började försvara mig).
Hursomhelst så ringde jag killen jag hade sönder framrutan för dagen efter och han hade redan lagat den. Jag skickade pengarna till han som det kostade att fixa rutan men polisen vägrade lägga ner målet fast både jag och killen med framrutan var överens om att det var ett misstag och att saken var utagerad. Polisen drev det vidare så jag fick böta 1000kr till brottsofferfonden med.
Synd att det funkar på det här sättet.
Polisen har sagt till mig att sedan ett visst antal år tillbaka så går det inte längre.
Har man anmält så har man...
I vissa fall då man kommer överens så är det kanske onödigt men i många fall där t.ex kvinnor anmäler sina män som slår dom under en stunds mod tar sedan tillbaka dom efter mer stryk och kanske mordhot eller att dom helt enkelt bara insett att det är deras eget fel att dom får stryk o vill ta tillbaka anmälan.
Jag tycker det är rätt att man inte ska kunna ta tillbaka den...
Lillgrabben
2005-01-09, 06:51
Polisen har sagt till mig att sedan ett visst antal år tillbaka så går det inte längre.
Har man anmält så har man...
I vissa fall då man kommer överens så är det kanske onödigt men i många fall där t.ex kvinnor anmäler sina män som slår dom under en stunds mod tar sedan tillbaka dom efter mer stryk och kanske mordhot eller att dom helt enkelt bara insett att det är deras eget fel att dom får stryk o vill ta tillbaka anmälan.
Jag tycker det är rätt att man inte ska kunna ta tillbaka den...
Jag håller med Garnax!
En polisanmälan gör man inte utan kraftig orsak så det är bara "bra" om den inte går att ta tillbaka.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.