handdator

Visa fullständig version : Koppla bilstereoanläggning

mini_Arnold
2005-01-07, 18:05
Jag har:
2 diskanter(skrikare), 2 mellanregister, 2 filter och 1 baslåda + 2kanals slutsteg.
Ganska ny cd/mp spelare med både low och high input.

Hur ska det kopplas?

Basen är enkel. Att koppla högtalarna till filtren är också det enkelt.
Men jag vet inte om det går att koppla både baslådan och framsystemet till ett och samma slutsteg?

+ har en bil till salu i malmö :)

Tomas W
2005-01-07, 18:11
+ har en bil till salu i malmö :)
Vad för bil?

mini_Arnold
2005-01-07, 18:23
en duglig, hjälp först med stereobiten så kan vi snacka bizzness sen

abjorn
2005-01-07, 18:24
brygga basen på 2-kanals steget och koppla frontarna till stereon. sen köper du ett till 2-kanals steg till frontarna :)

mini_Arnold
2005-01-07, 18:32
brygga basen på 2-kanals steget och koppla frontarna till stereon. sen köper du ett till 2-kanals steg till frontarna :)
men slutsteg för framsystemet är inte nödvändigt? (pank)

abjorn
2005-01-07, 18:57
men slutsteg för framsystemet är inte nödvändigt? (pank)

framsystemet är viktigast etersom det ska spela ett betydligt större register än vad basen gör

mini_Arnold
2005-01-07, 19:15
Lika bra köpa ett slutsteg till då, kan ju inte bli pankare precis :D

Så här kanske? :
Diskant och mellanregister kopplas på filter.
Filter kopplas till ett slutsteg. Framsystem klar

Bas kopplas till ett eget slutsteg, klar.

Hur ska nu dem två olika stegen kopplas på stereon?
Fram på high och bas på low?

s_himself
2005-01-07, 19:24
Lika bra köpa ett slutsteg till då, kan ju inte bli pankare precis :D

Så här kanske? :
Diskant och mellanregister kopplas på filter.
Filter kopplas till ett slutsteg. Framsystem klar

Bas kopplas till ett eget slutsteg, klar.

Hur ska nu dem två olika stegen kopplas på stereon?
Fram på high och bas på low?

du behöver inte ha filter till framsystemet om du kör det på ett slutsteg då slutstegen har inbyggt filter!

du kopplar ihop stegen till stereon via lågnivåkablar. ser ut som en sån röd och vid aux-kontakt. jao, enkelt beskrivet :)

edit: Sedan kan du ju tänka över om du känner att du verkligen behöver driva framsystemet på ett separat steg. Har du bra grejer, eller är det budget? Har du billigare saker är det ju frågan om det gör någon skillnad att driva det på steg. Koppla isf till HE direkt och spar lite pengar, Du kan ju i framtiden uppgradera till ett steg åt framsystemet när du väl har mer pengar ;)

mini_Arnold
2005-01-07, 19:35
tack för hjälpen, nu fixar jag resten själv(monteringen:D)

nä det är some good shit, direktimporterat från mds :)
Får se hur jag gör med slutstegen..
ska jag vara ärlig är jag fortvarande förvirrad men frågar dem imorgon

men ni har hjälpt en del!

mini_Arnold
2005-01-07, 19:53
Men fan va jag får spel på klydderöven(mig själv)

Sälja den jag har nu och köpa ett 4kanals steg istället?
Känns som om det drar mindre ström än 2 steg.

Eller vad föreslår ni?

Jense
2005-01-07, 21:23
jag har ett slutsteg hemma. sött med lila metallic osv. bra som fan iallafall. vill du köpa

mini_Arnold
2005-01-07, 21:25
jag har ett slutsteg hemma. sött med lila metallic osv. bra som fan iallafall. vill du köpa

Kanske men du får hgjälpa mig koppla. Bjuder på mat annars det blir telefonringning hela helgen
Bara att välja :D

Jense
2005-01-07, 21:26
Kanske men du får hgjälpa mig koppla. Bjuder på mat annars det blir telefonringning hela helgen
Bara att välja :D

okej. inte för att jag någonsin gjort det innan. förstärkaren jag har är väl ngt som trillat av en lastbil.

men vi kan nog fixa det iaf. så jävla svårt kan det inte va

mini_Arnold
2005-01-07, 21:29
okej. inte för att jag någonsin gjort det innan. förstärkaren jag har är väl ngt som trillat av en lastbil.

men vi kan nog fixa det iaf. så jävla svårt kan det inte va

haha

... tror jag drar till en butik istället

ja jag fixar det säkert på 10 timmar

Jense
2005-01-07, 21:31
haha

... tror jag drar till en butik istället

ja jag fixar det säkert på 10 timmar

baaaaaaaaah. ja gå till DYRE butiken istället

s_himself
2005-01-07, 21:38
först drar du en skaoopling strömsladd från + polen till en säkringshållare (förslagsvis innehållande en säkring) sedan drar du den vidare till kofferten där jag antar du ska ha baslådan och steget.

Nästa steg är att dra en jordning, den bör väl för säkerhets skull va grövre en strömkabeln. (jag har fått lära mig att den inte ska va mer än MAX 1 meter)

sedan ska du ha en lågnivåkabel och en remote-kabel

sedan kopplar du först in jordkabeln, sedan remote-kabeln och kopplar in lågnivå, sedan kopplar du in andra endan in i Huvudenheten. Sedan kopplar du in alla fronthögtalare till huvudenheten. sedan kopplar du in baslådan till steget. sedan kopplar du ihop strömmen på steget. :D :D

I dess enkelhet :angel:

EDIT: jag antar att du har köpt stömkabel och allt du behöver.. fråga annars vilken grovlek du ska ha. så du inte köper fel... kan ju sluta tråkigt :)

Jense
2005-01-07, 22:06
bilen då?

jus gren metalik. ingen rost inga buklur. ina repur, mycke fin i laken. dim jus

mini_Arnold
2005-01-07, 22:25
Nu det blir så här va:

slutsteg ett(lågnivå): baslådan
slutsteg två(högnivå): diskant och mellanregister

as simple as that :)

mini_Arnold
2005-01-07, 23:05
http://img47.exs.cx/img47/2572/skiss9ye.jpg

Så här hade jag tänkt mig.
Några synpunkter?

La ner nästan en timme på den skissen :)

Xponent
2005-01-08, 00:46
Försök att undvika att ta signalen till slutsteget från högnivån på huvudenheten. Andvänd hellre en Y-kabel från lågnivån för att dela upp signalen. Iofs får du en lägre utnivå till vardera slutsteg, men det kan du justera på slutsteget (ingångskänsligheten). Lasten blir också högre för huvudenhetens lågnivåutgång. Men det skall inte vara några problem.

Glöm heller inte att använda dig av delningsfiltret som hör till frontsystemet, så får du bättre ljud och diskanterna överlever den första låten.
En annan sak som är bra att kolla upp är batteriets jordkabel till chassiet. Det hjälper inte hur grova kablar du än har om jordkabeln har lite dålig kontakt eller är väldigt klen. Nu vet jag inte vad det är för utrustning du ska använda dig av men det kan vara bra att ha i tanken om det är lite högre effekter man är ute efter.

Ta reda på lämplig delningsfrekvens mellan frontar och bas. Man har stor hjälp av testskivor med frekvenssvep mm. Och glöm inte att själva monteringsarbetet är väldigt viktigt för ljudkvaliteten. Man vill slippa skrammel eller ännu värre akustisk kortslutning.

Och du, avsäkra alltid nära batteriet. Det kan rädda din bil.

Och om du inte är nöjd med dina grejer så har jag en del beggat till salu.... ;)

abjorn
2005-01-08, 00:56
Som det skrivs ovan, kör med y-kablar istället för högnivå. En annan lösning är att dela aktivt. En bra jordpunkt är viktigt för att undivka störningar och generatorvin. Dra inte heller ström på samma sida som signalkablarna, då det kan bli störningar. Huvudsäkring vid batteriet, storlek beroende på hur grov kabel du använder dig av. Säkra även av med ett powerblock innan stegen. Snåla inte med kvalliteten på kablar ;)

mini_Arnold
2005-01-08, 07:21
Men jag tyckte att nån sa att steget redan har ett inbyggt filter?

Ok, filterna ska kopplas in, blir faktiskt lättare och lättare att greppa det här :)

Sista fråga:
På slutteget finns både high och low.
low är dem vanliga stickkontakterna(hane in i hona)
och high är nån konstig bred och kompakt kabel.. ?
Blir den kabeln, i andra änden, precis likadan som low? Dvs stickkontakt

Xponent
2005-01-08, 12:36
Men jag tyckte att nån sa att steget redan har ett inbyggt filter?

Visst har de (troligtvis) inbyggt filter. Men det räcker inte, du måste fortfarande dela mellan midbas och diskanter passivt. Såvida du inte kör aktiv delning rakt igenom och har därmed 5 kanaler på slutsteget/en.

mini_Arnold
2005-01-08, 22:29
Tänkte panka ner mig ordentligt och köpa 4kanals slutsteg. Då behöver jag inte "Klydda" med y-kablar som affären ändå inte har inne? ;)

abjorn
2005-01-08, 23:30
du måste ju fortfarande få signal till alla kanaler. har inte din cd mer än 2 utgångar kan det bli ganska svårt utan y-kablar ;)

mini_Arnold
2005-01-08, 23:33
Bra att du sa det, mindre bra att jag inte fattade det själv.. :(

Hur mycket tar proffs som MDS betalt för att installera allt? :em:

abjorn
2005-01-08, 23:37
Det är nog ganska dyrt. Hade jag varit i närheten hade jag kunnat gjort det gratis ;) Men har du inte någon polare som är haj på skiten?

mini_Arnold
2005-01-08, 23:45
Nej, inte än iaf. Försöker bli vän med allt och alla just nu :D

Är det under 1500kr med prylarna jag har nu så får dem med nöje fixa det!
*leka snobb*

mini_Arnold
2005-01-08, 23:47
bilen då?

jus gren metalik. ingen rost inga buklur. ina repur, mycke fin i laken. dim jus

en corolla 1.6 -88
Inget hightech.
Pris: Högstbjudande
Skick: Den startar

e150d
2005-01-09, 00:29
så svårt som det låter är det inte...

Om du kopplar allt på ett 4-kanalssteg behöver du inte krångla med kablar.

Du bryggar 2 kanaler till basen och kör ditt framsystem på de resterande kanalerna.

Till basen behöver du inget filter det kan du fixa med lågpass filtret i steget. Men till framsystemet behöver du dina delningsfilter annars kommer något att gå sönder.

Se till att du har en bra säkring på strömkabeln!!

och jorda ordentligt annars blir det inge bra

mvh Henke

Jense
2005-01-09, 00:30
en corolla 1.6 -88
Inget hightech.
Pris: Högstbjudande
Skick: Den startar

jag bjuder 400

mini_Arnold
2005-01-09, 00:30
jag bjuder 400
lägg ett bud när du nyktrat till
t.o.m skroten ger 800kr!

mini_Arnold
2005-01-09, 00:35
så svårt som det låter är det inte...

Om du kopplar allt på ett 4-kanalssteg behöver du inte krångla med kablar.

Du bryggar 2 kanaler till basen och kör ditt framsystem på de resterande kanalerna.

Till basen behöver du inget filter det kan du fixa med lågpass filtret i steget. Men till framsystemet behöver du dina delningsfilter annars kommer något att gå sönder.

Se till att du har en bra säkring på strömkabeln!!

och jorda ordentligt annars blir det inge bra

mvh Henke
det där är enkelt, har jag också greppat nu.
MEN det ska ändå kopplas vidare från slutsteget till stereon?
Kan jag köra hela slutsteget som antingen low eller high?
Då behövs det ju inga ykablar :)

mini_Arnold
2005-01-09, 20:55
Ni ignorerar mig era svin

men detta måste den som vet svara på!
Är det bara mds som säljer bilstereo saker?

Yankeee
2005-01-09, 21:00
http://www.brl.se
http://www.netonnet.se
http://www.kelkoo.se/category.jsp?catId=173101&kpartnerid=KB_8901818_123051_201_1.0_200407281309
http://www.gulasidorna.se/query?what=yp&heading_exact=Bilradio%2C%20bilstereo&advanced=&match_comp=&match_street=
http://www.fyndborsen.se/

Osv osv.

s_himself
2005-01-09, 21:05
det finns mängder med olika ställen, ljudia.se säljer också.

MEN det ska ändå kopplas vidare från slutsteget till stereon?

Ja, lågnivån kopplar du in på Huvudenheten + en lite tunn kabel som heter "remote" Remote-kabeln ser till att steget slås på när du trycker igång huvudenheten.

Kan jag köra hela slutsteget som antingen low eller high?

Köper du ett 4-kanals steg så har du främre och bakre kanaler, så då kan du köra basen på t.ex bakre kanalerna och därmed ställa in att dom bakre kanalerna kör på low

sedan har du likadana inställnigsmöjligheter för framkanalerna. och den knappen knäpper du över till high.

mini_Arnold
2005-01-09, 21:10
Jaha.

Har två kontakter på stereon. Low.
Kopplar in Y adapter så jag får fyra kontakter. Low.

Från slutsteget kopplar jag in både low och high kablar i lowingången till stereon.

Blir inte slutsteget förvirrat då ?

Low till low
high till low..

mini_Arnold
2005-01-09, 21:45
Glömde tacka! Tack!

Har hittat alla delar nu.

*tråd låst*