Visa fullständig version : Ni med BBB
Vettifan om detta stämmer men ringer de runt nu och varnar folk för att de (för att citera nåra utmärkt valda ord :D) omsätter för mycket trafik? Har ni hört/sett något?
En arbetskamrat hade fått ett mejl där de ville "undersöka" varför han hade sån trafik via sin dator under nätterna. Undersökningen var helt "frivillig" naturligtvis, men han fick sig en tankeställare. Hans burk är på dygnet om, uppkopplad mot alla möjliga piratgrejor.
Jo, sen erbjöd de sig att göra olika "trafikmätningar" under vissa delar av dygnet, för att kolla hastigheter och uppkopplingar etc. Han tackade nej till det också. Men han stänger av datorn när han går och lägger sig numer...
allan
blekfet2
2005-01-06, 15:04
min står på så gott som dygnet runt med dowloads/uploads ,jag har då inte hört av dem än =)
Fatalist
2005-01-06, 15:06
Inte haft några problem hittills, har hunnit fylla/tömma mina 300gig share-HDD's 2 ggr sen jag skaffade BBB :D
Om det finns nån som snokar runt här med Sunet kan ni gärna hojta till om ni varit med om liknande.
En god vän i Sthlm har snittat flera Gb om dagen i vad blir det... 3 år nu, eller liknande. Enorm ftp är det frågan om. Aldrig hört ett pip från BBB, de verkar vara riktigt, riktigt generösa. Jag funderar själv på att välja BBB nu, just på grund av denna generositet, mycket bra säljargument från deras sida.
En god vän i Sthlm har snittat flera Gb om dagen i vad blir det... 3 år nu, eller liknande. Enorm ftp är det frågan om. Aldrig hört ett pip från BBB, de verkar vara riktigt, riktigt generösa. Jag funderar själv på att välja BBB nu, just på grund av denna generositet, mycket bra säljargument från deras sida.
Jag bytte från Comhem till BBB för en månad sen och är mycket nöjd hittills.
Tricklev
2005-01-06, 15:40
Polarns brorsa har fått brev ifrån dom, så nu är han lite försiktigare.
http://www.antipiratbyran.com/
allan
Har haft BBB i 4-5 (?) år nu och har aldrig fått något klagobrev. Snittar iof bara runt 1GB om dagen.
Jag bor kollektivt, men vi har bara 2.5mbit ADSL... fast vi drar nog över 100 gig i månaden utan större problem :/
http://www.antipiratbyran.com/
allan
APB driver ju diverse "skrämselkampanjer" fast det fungerar aldrig att ringa upp folk, skicka brev eller till och med sätta dit någon för att statusera exempel. Piratkopieringen kommer inte att upphöra förän lagar ändras och medel tas för att förhindra spridning av "olagliga" filer. Även om nu DC++ går upp i eld och lågor så lär de få ett jäkla problem när de ska börja göra något åt Bittorrent och nästa generations fildelningstjänster.
"Detta kan tyckas lite hårt men vår 24mbits tjänst är inte för er som tänker betala era räkningar över nätet" - så lyder typ deras kampanj :D vafan tror dom folk ska använda det till då? :thumbup:
APB driver ju diverse "skrämselkampanjer" fast det fungerar aldrig att ringa upp folk, skicka brev eller till och med sätta dit någon för att statusera exempel. Piratkopieringen kommer inte att upphöra förän lagar ändras och medel tas för att förhindra spridning av "olagliga" filer. Även om nu DC++ går upp i eld och lågor så lär de få ett jäkla problem när de ska börja göra något åt Bittorrent och nästa generations fildelningstjänster.
Lustigt nog så har ju bittorrent blivit hårt ansatt på sistone, medans DC++ har klarat sig bra i alla tider. Skaparen av bittorrent blir nu, enligt ryktet, stämd av nån organisation. Samtidigt har flera bittorrent siter lagt ner efter att nån organisation hade kommit och knackat på dörren.
tror jag snittat 6 gig/dag den senaste månaden.
Metal_boy_
2005-01-06, 20:02
jag laddar ner allt möjligt = lagligt
Delar ut skit för att komma in på hubar som inte upphovsskyddat= lagligt
japp . lagligt
men inte efter den 1 juli
Callister
2005-01-06, 20:21
Är det 1 juli nu? De ändrar hela tiden, har läst en hel del motioner men de har runnit ut i sanden, är det säkert 1 juli nu eller? För jag har under 2 års tid hört att det är SÄKERT det datumet osv men aldrig blivit nåe
Är det 1 juli nu? De ändrar hela tiden, har läst en hel del motioner men de har runnit ut i sanden, är det säkert 1 juli nu eller? För jag har under 2 års tid hört att det är SÄKERT det datumet osv men aldrig blivit nåe
ja, tidigast =P
pellepedal
2005-01-06, 20:41
Och jag som trodde det var en tråd om Big Beyond Belief! :cryout: :smash:
BBB är idioter om dom tror att dom kan lansera tjänster som 24Mbit/s till nästan alla och 100Mbit till många och sen ska kolla runt varför folk inte använder 100Mb i veckan i bandbredd för internetsurfande :P
Dessutom så är det bara säga att man tankar typ WoW som är 2,4GB och att dom bytte klient och man fick tanka den igen...Eller att man köpt spel via fileplanet som man sen får tanka ner osv...
Dessutom så är det bara säga att man tankar typ WoW som är 2,4GB och att dom bytte klient och man fick tanka den igen...Eller att man köpt spel via fileplanet som man sen får tanka ner osv...
Ja, det är bara att göra det. De kan ju inte titta vad det är man tankar... :rolleyes:
Ja, det är bara att göra det. De kan ju inte titta vad det är man tankar... :rolleyes:
Finns en anledning varför allt man tankar ska vara zippat i en massa rarfiler med namn som inte säger vad det är i...
Finns en anledning varför allt man tankar ska vara zippat i en massa rarfiler med namn som inte säger vad det är i...
Då kan man ju undra. Varför tankar du WoW från någon annan BBB-kund? Eller varför du inte har haft någon uppkoppling alls mot fileplanets servrar. Vad jag vill komma fram till är att om de vill så kan de se precis vad du tankar, om du inte tankar via en krypterad FTP-server eller motsv.
Ni kan utgå från att världens stora företag inom framförallt musikbranschen inte kommer att ge sig. Och eftersom folk faktiskt döms för de här brotten ska man inte vara helt överraskad om de en dag knackar på hos en själv, om man bryter mot den lagen.
Det är alltid oerhört lättare att döma den enkle sate som sitter och laddar ner för sitt eget bruk, än att komma åt de som gjort industri av det.
F ö läste jag nånstans att flera av de större speltillverkarna är tveksamma till att utveckla sina kändaste spelvarumärken eftersom piratkopieringen förstör den ekonomiska vinsten. Ett alternativ tycks vara att slänga in reklam i spelen. Ni får pop-ups med CocaCola i fortsättningen när ni kör CS...
allan
Callister
2005-01-07, 00:22
Ja det är sjukt..
BBB är en av de få bredbandsleverantörerna som inte ger ut personuppgifter för ett ip-nummer heller. Telia m.m. är ju regeringsslickare..
Dagens antipiratbyrårer är ju inte ens statliga, de kan inte göra mycket. Men får de lagarna bakom sig så kommer det utveckla sig - till piratkopiernas nackdel. I början lär det handla om folk som försöker tjäna pengar på det, sen kommer de ta alla andra. :angel:
Sverige är sjukt, får högre straff att ladda ner 10 filmer än att våldta en 13-åring (läs: gruppvåldtäkt på 13-åring av 5 män, de fick 8 månaders fängelse)
F ö läste jag nånstans att flera av de större speltillverkarna är tveksamma till att utveckla sina kändaste spelvarumärken eftersom piratkopieringen förstör den ekonomiska vinsten. Ett alternativ tycks vara att slänga in reklam i spelen. Ni får pop-ups med CocaCola i fortsättningen när ni kör CS...
allan
Har det inte blivit fastställt ett antal gånger att piratkopieringen inte minskar försäljningen utan tvärtom?
Metal_boy_
2005-01-07, 00:33
Har det inte blivit fastställt ett antal gånger att piratkopieringen inte minskar försäljningen utan tvärtom?
Japp, speciellt inom musikbranchen. Många lyssnar på låtarna och sen köper albumet. Musikindustrin hade haft mycke kosing nu om dom gick me på napsters förslag om sammarbete, bara därför så släppte dom napster gratis för att jävlas. Men alltså trots det så har det gått bättre
Jense: jo men det va sagt nyår förra året också, skrämselpropaganda kallas det
Metal_boy_
2005-01-07, 00:34
Ni kan utgå från att världens stora företag inom framförallt musikbranschen inte kommer att ge sig. Och eftersom folk faktiskt döms för de här brotten ska man inte vara helt överraskad om de en dag knackar på hos en själv, om man bryter mot den lagen.
Det är alltid oerhört lättare att döma den enkle sate som sitter och laddar ner för sitt eget bruk, än att komma åt de som gjort industri av det.
allan
Ja det är enklare men inte resursmässigt. Dom förlorar mer på den energin än att låta det hela vara.
Den rapporten är gammal. Vill minnas att jag läst någonstanns att det har vänt igen, och ganska mycket denna gång
Metal_boy_
2005-01-07, 00:38
brorsan fick hem ett brev att han hade nån film som han delade ut och ringde upp och frågade varför dom anklagade honom för det och dom sa att dom hade hans ip o grejer och han som håller på me massa skit inom datorer virrade bort dom totalt med att dom inte kunde bevisa att han hade den ipn just då eller nått sånt skit...iaf slutade det med att han fick en ursäkt
brorsan fick hem ett brev att han hade nån film som han delade ut och ringde upp och frågade varför dom anklagade honom för det och dom sa att dom hade hans ip o grejer och han som håller på me massa skit inom datorer virrade bort dom totalt med att dom inte kunde bevisa att han hade den ipn just då eller nått sånt skit...iaf slutade det med att han fick en ursäkt
fan låter skrämmande egentligen.. att de kan hålla på o scanna av det man delar ut/har på datorn (?)
Metal_boy_
2005-01-07, 01:22
fan låter skrämmande egentligen.. att de kan hålla på o scanna av det man delar ut/har på datorn (?)
klart dom kan kolla det men vad ska dom göra sen då? ha folk som jobbar gratis o knackar dörr men ändå inte behöver släppas in?
jag laddar ner och det får man än sålänge, sprida får du inte göra och heller inte kopiera
klart dom kan kolla det men vad ska dom göra sen då?
Stänga ner din uppkoppling.
Metal_boy_
2005-01-07, 01:25
Stänga ner din uppkoppling.
hur ska dom göra det?
hur ska dom göra det?
Skojar du?
hur ska dom göra det?
Dom, om det nu inte är din ISP utan en annan part, kontaktar din ISP och frågar snällt, om inte det funkar så hotar dom med att utkräva skadestånd för copyrightintrång... osv.. ISPn kan alltid stänga av dig med förklaringen att du missbrukat din uppkoppling yadi yadi.. brukar vara en sån klausul med i avtalet.
Ett alternativ tycks vara att slänga in reklam i spelen. Ni får pop-ups med CocaCola i fortsättningen när ni kör CS...
allan
Sambon gjorde ett arbete har vid universitetet i en kurs som heter Consumer Behavior, det gick i stort ut pa hur enormt mycket reklam det finns i dataspel (redan).
I ovrigt kanske musikbranchen borde sanka kostnaderna lite pa CD skivorna, det ar ju inte precis sa att artisterna far alla pengarna :rolleyes: Columbia vet jag sankte ju priserna under en period pa en del artister och okade forsaljningen. (Givetvis var detta inget som Svenska Columbia funderade pa).
The_RobRoy
2005-01-07, 09:23
Nån frågade om sunet.. ..bor i studentkorridor i linköping.. ..har 10mbit Sunet.
En kille i min korridorr fick sin uppkoppling avstängd, för att "någon" hade tipsat om att han delade ut copyright-skyddad film.. ..men han behövde bara ringa och säga att han inte skulle göra det igen, så koppla dom på honom igen.. ..så då började han tanka bara 10gb om dan, istället för 20 :D
I ovrigt kanske musikbranchen borde sanka kostnaderna lite pa CD skivorna, det ar ju inte precis sa att artisterna far alla pengarna :rolleyes: Columbia vet jag sankte ju priserna under en period pa en del artister och okade forsaljningen. (Givetvis var detta inget som Svenska Columbia funderade pa).
Jo det var intressant med den prissänkningen, det funkade ju precis som de trodde det skulle göra men sen hände väl inte så mycket mer.
Det som är mest skrämmande är att en gammal skiva från början av 80-talet kostar 150-200 kr..
Om någon tror att just musikindustrin skulle "anpassa" sig till en massa gratisätare tror man ruggigt fel. De kommer att satsa alla klutar på att strypa tillförseln; så enkelt är det. Man kommer att fråga sig vad för trafik som kan betinga ett par gig per natt - och kan man inte svara tillfredställande på det kommer uppkopplingen att kapas. Man kommer att begära in listor från olika ställen om vilka som är uppkopplade etc. Kom ihåg att på Internet är ingen anonym.
Det här är väl nöjesindustrins våta dröm, men man ströp ju Napster och nu jagar man bittorrent. Ni kan vara lugna för att man inte ger sig innan man får BBB att lämna ut trafiklistor på folk....
allan
Metal_boy_
2005-01-07, 14:43
Dom, om det nu inte är din ISP utan en annan part, kontaktar din ISP och frågar snällt, om inte det funkar så hotar dom med att utkräva skadestånd för copyrightintrång... osv.. ISPn kan alltid stänga av dig med förklaringen att du missbrukat din uppkoppling yadi yadi.. brukar vara en sån klausul med i avtalet.
Det måsste finnas ett syfte varför dom erbjuder 100mbit tex. och bara för man utnytjar den hastigheten mycke så kan dom ju inte gnälla om nått även om det är folk som laddar ner flera Gb om dagen, ingen av dom vet ju vad det är dom laddar ner?
Det måsste finnas ett syfte varför dom erbjuder 100mbit tex. och bara för man utnytjar den hastigheten mycke så kan dom ju inte gnälla om nått även om det är folk som laddar ner flera Gb om dagen, ingen av dom vet ju vad det är dom laddar ner?
Eee ja, de vill tjäna pengar. Självklart väljer man den ISP som erbjuder mer bandbredd till samma pris. Och de kan gnälla iom att du skriver på ett avtal som säger att de kan gnälla om de tycker att du missköter din uppkoppling.
Metal_boy_
2005-01-07, 14:55
Eee ja, de vill tjäna pengar. Självklart väljer man den ISP som erbjuder mer bandbredd till samma pris. Och de kan gnälla iom att du skriver på ett avtal som säger att de kan gnälla om de tycker att du missköter din uppkoppling.
ja men dom måsste ha en riktigt bra anledning att koppla ner..
ja men dom måsste ha en riktigt bra anledning att koppla ner..
Nej, det behöver dem inte. Men de tjänar inget på att koppla ner folk då de går över till en konkurent.
Metal_boy_
2005-01-07, 15:13
Nej, det behöver dem inte. Men de tjänar inget på att koppla ner folk då de går över till en konkurent.
nej dom tjänar inget på det heller men tror du att du skulle få ett nytt abonemang om du har gjort bort dig tillräckligt med det förra?
det är som att leta lya efter att blivit vräkt
Metal_boy_
2005-01-07, 15:16
i vilket fall så kommer det högts handla om böter och nedstängning av internet, ingen kommer direkt åka in på kåken för att ha laddat ner lite grejer, det är dom stora som piratkopierar och säljer som får sånna straff
nej dom tjänar inget på det heller men tror du att du skulle få ett nytt abonemang om du har gjort bort dig tillräckligt med det förra?
Ja, det tror jag. Tror du att t.ex Glocalnet kollar upp vilken ISP du hade innan och sedan kontaktar dem för att se varför du inte är kund där längre?
Halfe life 2 har klarat sig bra emot kopiering...
Genom att man måste vara uppkopplad emot steam...
Finns en hackad version ute som kräver det men det är en massa problem i det...Det funkar helt enkelt inte problemfritt.
Innan releasen fanns det ingen kopia ute som är mycket vanligt...
Jag tror det är framtiden, man måste vara online för att spela.
MMORPG:n har klarat sig bra emot kopiering då nycklar bara kan användas 1 gång...
Ny tar åhlens t.ex nästan 200kr per skiva...
För ett par år sedan var det 169, sen 179 sen 189 och nu mer 199kr...
Som att det löser problemen, fler tankar när det är så dyrt...
Ja, det tror jag. Tror du att t.ex Glocalnet kollar upp vilken ISP du hade innan och sedan kontaktar dem för att se varför du inte är kund där längre?
Du kan nog utgå från att det kommer att upprättas svartalistor om just skivbolagen får som de vill....
allan
Du kan nog utgå från att det kommer att upprättas svartalistor om just skivbolagen får som de vill....
allan
Jo men risken är då stor att brebandsbolagen "råkar" missa den listan då dom inte på nått sätt kan tjäna på det.
allan
Det ska nog mycket till för att de ska få tillstånd att upprätta ett sådant register.
Halfe life 2 har klarat sig bra emot kopiering...
Genom att man måste vara uppkopplad emot steam...
Finns en hackad version ute som kräver det men det är en massa problem i det...Det funkar helt enkelt inte problemfritt.
Innan releasen fanns det ingen kopia ute som är mycket vanligt...
Jag tror det är framtiden, man måste vara online för att spela.
MMORPG:n har klarat sig bra emot kopiering då nycklar bara kan användas 1 gång...
Poblemet med att man måste vara uppkoplad är lättlöst och buggarna är även väldigt lätta att fixa. Hur man än försöker skydda sina spel så finns det alltid folk som vet hur man tar sig förbi skydden.
Callister
2005-01-07, 16:36
Grejen är ju att folk åter dit för att ladda ner saker, hårt!
En 11 årig flicka i USA fick böta rätt mycket för att hon tankat Britney Spears låtar. ;) Men det är bara i USA hittils, men det kommer komma hit.
Metal_boy_
2005-01-07, 17:23
man behöver inte säga ett skit.. för operatörerna bryr sig ju inte så länge det inte är nån som kommer o säger att man delar ut saker...
det finns väl massor lagliga program o andra filer... man kan ju även lyssna på radiostreamar o kolla på nyheter osv... blir ju massor mb...
så de e bara glömma dom vägarna
Metal_boy_
2005-01-07, 17:32
och för det andra så kan dom inte kolla hur mycke Gig med filer som ni laddar ner utan bara hur eran uppkopling går på varv..därav mitt inlägg innan
en person kan ju se om du i dc++ laddar ner en fil från DOM... men det är ju inte olagligt
operatörerna kan inte se det... dom får inte kolla trafiken
operatörerna kan inte se det... dom får inte kolla trafiken
Om du tror att bestämmelser varar för evigt tar du fel. Det här handlar om många miljarder för skivbolagen och filmindustrin - de kommer aldrig att ge sig. Istället kommer de att röna framgångar; om det sedan sker på bekostnad av den individuella friheten lär de skita högaktningsfullt i.
Dessutom vet jag att man redan idag utreder möjligheten att söka t ex barnporr via operatörerna, och därefter är då inte steget långt till att kolla resten. Att ladda ner copyrightskyddat material är nämligen olagligt, och lagbrott kan sätta integriteten ur spel (vilket idag är en sak för rättsväsendet, men likställer man datatrafik med teletrafik kommer det genast att bli lättare.).
allan
Metal_boy_
2005-01-07, 18:14
Om du tror att bestämmelser varar för evigt tar du fel. Det här handlar om många miljarder för skivbolagen och filmindustrin - de kommer aldrig att ge sig. Istället kommer de att röna framgångar; om det sedan sker på bekostnad av den individuella friheten lär de skita högaktningsfullt i.
Dessutom vet jag att man redan idag utreder möjligheten att söka t ex barnporr via operatörerna, och därefter är då inte steget långt till att kolla resten. Att ladda ner copyrightskyddat material är nämligen olagligt, och lagbrott kan sätta integriteten ur spel (vilket idag är en sak för rättsväsendet, men likställer man datatrafik med teletrafik kommer det genast att bli lättare.).
allan
det inte finns några copyrightlagar i sverige... (C)-symbolen gäller inte i sverige.. vi har lagen om upphovsrätt och det är INTE samma lag som Copyrightlagen. Upphovsmannen har de fullständiga rättigheterna. upphovsrätten har dock inga förbehåll som reglerar att enskilda personer kan och får ladda ner ett verk.
och för det andra så kan dom inte kolla hur mycke Gig med filer som ni laddar ner utan bara hur eran uppkopling går på varv..därav mitt inlägg innan
ISP:n kan se hur mycket och vad du tankar.
Vet du överhuvudtaget någonting om ämnet i fråga?
Metal_boy_
2005-01-07, 18:16
med andra ord... industrierna som påstår att det är lika fel att ta en film i en videobutik som att ladda hem den på nätet... dom tycker i själva verket att det är OK att man plockar filmer i butiken då... för det är ju lagligt att ta dom på nätet
Metal_boy_
2005-01-07, 18:43
ISP:n kan se hur mycket och vad du tankar.
Vet du överhuvudtaget någonting om ämnet i fråga?
om dom vill så kan dom logga all trafik. givetvis. men det är ingenting dom kan använda som bevis för dom får inte göra det...
ja jag kan nått inom ämnet, kan du? och läs inläggen för jag har redan nämnt detta förut
ATT eller OM det kommer en lag är väl ett framtida problem
BBB är idioter om dom tror att dom kan lansera tjänster som 24Mbit/s till nästan alla och 100Mbit till många och sen ska kolla runt varför folk inte använder 100Mb i veckan i bandbredd för internetsurfande :PAnledning att de vill kolla är kanske för att de misstänker att hans dator har blivit kapad och används som ex fserver på irc...
om dom vill så kan dom logga all trafik. givetvis. men det är ingenting dom kan använda som bevis för dom får inte göra det...
Jo, det får dom, och det har dom redan gjort. E-post och chatloggar har använts som bevismaterial i ett flertal rättegångar; inte enbart ifråga om illegal kopiering utan även när det handlat om spektakulära våldsbrott. Man har även i andra fall använt trafikmängden som bevis (mot en storkopierare i Dalarna haver jag för mig...och han dömdes till en jävla massa i skadestånd).
Och det är skillnad på copyright och upphovsmannarätt. Men eftersom vi numer är medlemmar i EU är copyrightens ställning mot upphovsmannarätten inte säkerställd rent juridiskt. Dock är den redan i praktiken genomförd idag, eftersom STIM och SAMI delar ut pengar till låtarnas ÄGARE likaväl som till de som komponerat.
Jag är gammal nog att ha lattjat med Napster. Kan säga att det gick megakvickt att släcka ner den när de legala hjulen började snurra.
allan
Metal_boy_
2005-01-07, 19:21
Jo, det får dom, och det har dom redan gjort. E-post och chatloggar har använts som bevismaterial i ett flertal rättegångar; inte enbart ifråga om illegal kopiering utan även när det handlat om spektakulära våldsbrott. Man har även i andra fall använt trafikmängden som bevis (mot en storkopierare i Dalarna haver jag för mig...och han dömdes till en jävla massa i skadestånd).
Och det är skillnad på copyright och upphovsmannarätt. Men eftersom vi numer är medlemmar i EU är copyrightens ställning mot upphovsmannarätten inte säkerställd rent juridiskt. Dock är den redan i praktiken genomförd idag, eftersom STIM och SAMI delar ut pengar till låtarnas ÄGARE likaväl som till de som komponerat.
Jag är gammal nog att ha lattjat med Napster. Kan säga att det gick megakvickt att släcka ner den när de legala hjulen började snurra.
allan
epost och chattloggar är ju sånt dom sparat för att DOM fått det från HONOM... det är ju inte trafik dom SNIFFAT
Callister
2005-01-07, 19:29
Testa läs igenom kontrakten ni skriver på när ni skaffar internet av någon ISP. De kan i stort sett göra vad de vill, men de enda som bryr sig idag är telia (aka regeringsslickare). Men BBB och andra diverse ISP:er kommer ju bli tvingna när och om lagar träder i kraft.
Metal_boy_
2005-01-07, 19:31
Testa läs igenom kontrakten ni skriver på när ni skaffar internet av någon ISP. De kan i stort sett göra vad de vill, men de enda som bryr sig idag är telia (aka regeringsslickare). Men BBB och andra diverse ISP:er kommer ju bli tvingna när och om lagar träder i kraft.
ja de kan men än så länge FÅR dom inte
Jag klistrar
Onsdagen den 15 December 2004
FBI slår till mot pirater i Europa
Kriget mot piratkopierarna hårdnar nu snabbt. På initiativ av FBI genomfördes polisen i tio europeiska länder och 27 amerikanska delstater igår en gemensam operation mot pirater.
Målet var de grupper av pirater som i ett första skede släpper ut filmer, spel och musik på Internet. Över 120 husrannsakningar genomfördes och ett hundratal personer har identifierats. Den svenska polisen har genomfört husrannsakningar på två platser. Operationen går under namnet Fastlink och målet var i första hand gruppen Fairlight. Dessa grupper är mycket slutna men FBI har trots detta lyckats att infiltrera och säkra bevisning mot gruppen.
Detta är den i särklass största och bäst genomförda operation mot pirater som vi hittills har sett, säger Henrik Pontén, jurist på Svenska Antipiratbyrån. Vi vill uppmana alla de som begår upphovsrättsbrott på Internet att ta denna varning på allvar. Ingen är anonym på Internet och det är inte fritt fram att begå handlingar som är förbjudna i övriga samhället.
Nytt datorprogram vapen mot pirater
Svenska Antipiratbyrån trappar nu upp sin varningskampanj mot personer som illegalt sprider filmer och datorspel på internet. Genom nya program som spårar upp och samlar bevis upptäcks dagligen tusentals svenskar som bryter mot upphovsrättslagen. Under en period kommer Antipiratbyrån att i första hand varna de upptäckta personerna.
Över hela världen växer problemet med att film, datorspel och musik illegalt läggs ut på internet. Sverige är ett av de hårdast drabbade länderna, andelen brott per invånare är i särklass högst i Europa. Antipiratbyrån som bevakar film och datorspelbranschens rättigheter driver en rad projekt för att motverka problemet. Målet för ett av projekten har varit att i stor skala kunna spåra de personer som illegalt delar ut film och spel.
- Vi har sedan en tid spårat personer med hjälp av våra nyutvecklade sökprogram och det har fallit väl ut. Kända fildelningstjänster på internet genomsöks dygnet runt. Vi skickar ett par tusen varningsbrev varje dag men vi skrapar ändå bara på ytan. Sammantaget är det flera hundratusen svenskar som fortlöpande bryter mot lagen. Detta är sannolikt ett av de vanligare brotten i samhället, säger Henrik Pontén, jurist på Svenska Antipiratbyrån.
Bevis laddas ner automatiskt
Så snart de olagliga filmerna eller spelen upptäcks säkras bevisning genom att filmen eller spelet automatiskt laddas ner. Därefter kontaktar Antipiratbyrån de ansvariga personerna genom deras internetleverantör och informerar om att det är olagligt att lägga ut film och datorspel på internet utan tillstånd.
- I många fall, främst när det är barn eller anställda som har begått brottet, brukar det räcka med information till föräldrar eller arbetsgivaren för att det hela ska upphöra. Många lyssnar dock inte på varningarna och verkar tro att det är fritt fram att begå vilka dumheter som helst på internet. Mot dessa personer måste vi använda helt andra medel avslutar Henrik Pontén.
Ni får väl garva åt det om ni vill men fundera en aning på varför vi inte vill ha de där vanligare diskussionerna om fildelning på forumet?
allan
Metal_boy_
2005-01-07, 19:51
Jag klistrar
Onsdagen den 15 December 2004
FBI slår till mot pirater i Europa
Kriget mot piratkopierarna hårdnar nu snabbt. På initiativ av FBI genomfördes polisen i tio europeiska länder och 27 amerikanska delstater igår en gemensam operation mot pirater.
Målet var de grupper av pirater som i ett första skede släpper ut filmer, spel och musik på Internet. Över 120 husrannsakningar genomfördes och ett hundratal personer har identifierats. Den svenska polisen har genomfört husrannsakningar på två platser. Operationen går under namnet Fastlink och målet var i första hand gruppen Fairlight. Dessa grupper är mycket slutna men FBI har trots detta lyckats att infiltrera och säkra bevisning mot gruppen.
Detta är den i särklass största och bäst genomförda operation mot pirater som vi hittills har sett, säger Henrik Pontén, jurist på Svenska Antipiratbyrån. Vi vill uppmana alla de som begår upphovsrättsbrott på Internet att ta denna varning på allvar. Ingen är anonym på Internet och det är inte fritt fram att begå handlingar som är förbjudna i övriga samhället.
Nytt datorprogram vapen mot pirater
Svenska Antipiratbyrån trappar nu upp sin varningskampanj mot personer som illegalt sprider filmer och datorspel på internet. Genom nya program som spårar upp och samlar bevis upptäcks dagligen tusentals svenskar som bryter mot upphovsrättslagen. Under en period kommer Antipiratbyrån att i första hand varna de upptäckta personerna.
Över hela världen växer problemet med att film, datorspel och musik illegalt läggs ut på internet. Sverige är ett av de hårdast drabbade länderna, andelen brott per invånare är i särklass högst i Europa. Antipiratbyrån som bevakar film och datorspelbranschens rättigheter driver en rad projekt för att motverka problemet. Målet för ett av projekten har varit att i stor skala kunna spåra de personer som illegalt delar ut film och spel.
- Vi har sedan en tid spårat personer med hjälp av våra nyutvecklade sökprogram och det har fallit väl ut. Kända fildelningstjänster på internet genomsöks dygnet runt. Vi skickar ett par tusen varningsbrev varje dag men vi skrapar ändå bara på ytan. Sammantaget är det flera hundratusen svenskar som fortlöpande bryter mot lagen. Detta är sannolikt ett av de vanligare brotten i samhället, säger Henrik Pontén, jurist på Svenska Antipiratbyrån.
Bevis laddas ner automatiskt
Så snart de olagliga filmerna eller spelen upptäcks säkras bevisning genom att filmen eller spelet automatiskt laddas ner. Därefter kontaktar Antipiratbyrån de ansvariga personerna genom deras internetleverantör och informerar om att det är olagligt att lägga ut film och datorspel på internet utan tillstånd.
- I många fall, främst när det är barn eller anställda som har begått brottet, brukar det räcka med information till föräldrar eller arbetsgivaren för att det hela ska upphöra. Många lyssnar dock inte på varningarna och verkar tro att det är fritt fram att begå vilka dumheter som helst på internet. Mot dessa personer måste vi använda helt andra medel avslutar Henrik Pontén.
Ni får väl garva åt det om ni vill men fundera en aning på varför vi inte vill ha de där vanligare diskussionerna om fildelning på forumet?
allan
Där hade vi lite skrämselpropaganda, det där handlar ju om att sätta dit folk som har sharade filer på tex dc++ och det vet vi ju är olagligt. Du behöver inge superprogram för att se att folk delar ut filer direkt heller och är lättare att upptäcka. Men vi pratade inte om det, vi pratade om hur lagen är nu när det gäller att LADDA ner filer och hur lagen Är just nu angående att stoppa detta
Metal_boy_
2005-01-07, 19:53
sewn kan man ju tycka saker är rätt och fel, men hur saker ÄR det är en annan sak och självfallet så är det ju upp till er moderatorer vad som inte får diskuteras på detta forum. :)
Dom kommer aldrig vinna iaf...
Sätter dom dit 1 och 1000 slutar för att dom inte vågar så finner de lärda nya sätt och vägar.
För varje snille som kan skapa ett program som letar bevis finns ett annat som kan göra att det inte funkar...
Hur länge har inte spelen haft kopieringsskydd? Jag minns när jag fick min första brännare 2x. Då hade spelen det inte, men några månader senare hade alla nya spel som släpptes det.
Jag har vart med om 0 spel jag inte lyckats få kopior på. Antingen har jag tankat hem crack eller crackade exe filer och har jag vart före dom så gjorde jag det själv.
Doom3 skulle ha det värsta skyddet hittills...inte märkt något av det.
Lika lätt som allt annat.
Dom kommer få svårt att vinna genom att industrierna gör som dom alltid har gjort och sen bara försöka jaga o fälla dom som kopierar.
Tycker steam är ett bra exempel på hur jag vill ha det.
Jag betalar med paypal eller visa, jag tankar från en kanonserver det jag köpt
och det kan jag sedan bränna ner eller spela från HDDn. Allt jag betalar går till dom som skapade spelet.
Då är spelet betydligt billigare och man vet att den som gjorde spelet eller sjöng låten osv får pengarna man betalar inte en massa fetton i armani kostymer och nya bilar i enorma hus...
30 dollar är ett kanon pris för ett spel, skulle jag lätt betala om jag slapp tanka segt och kan få spelet lagligt och innan det fanns i butikerna. Eendast möjligt om inga mellanhänder finnes. Dock så vill inte spelindustrin det, man kan se hur dom bråkar med skaparna av HL för att dom känner sig blåsta för att dom säljer via steam..
Metal_boy_
2005-01-07, 20:07
Dom kommer aldrig vinna iaf...
Sätter dom dit 1 och 1000 slutar för att dom inte vågar så finner de lärda nya sätt och vägar.
För varje snille som kan skapa ett program som letar bevis finns ett annat som kan göra att det inte funkar...
Hur länge har inte spelen haft kopieringsskydd? Jag minns när jag fick min första brännare 2x. Då hade spelen det inte, men några månader senare hade alla nya spel som släpptes det.
Jag har vart med om 0 spel jag inte lyckats få kopior på. Antingen har jag tankat hem crack eller crackade exe filer och har jag vart före dom så gjorde jag det själv.
Doom3 skulle ha det värsta skyddet hittills...inte märkt något av det.
Lika lätt som allt annat.
Dom kommer få svårt att vinna genom att industrierna gör som dom alltid har gjort och sen bara försöka jaga o fälla dom som kopierar.
Tycker steam är ett bra exempel på hur jag vill ha det.
och det kan jag sedan bränna ner eller spela från HDDn. Allt jag betalar går till dom som skapade spelet.
Då är spelet betydligt billigare och man vet att den som gjorde spelet eller sjön låten osv får pengarna man betalar inte en massa fetton i armani kostymer och nya bilar i enorma hus...
Du har rätt det kommer alltid att finnas omvägar och ju mer piratnissarna hittar på desto mer hittar annat folk på som vill att detta ska fortgå.
Nån som --VET-- om nån från tex antipiratbyrån måste ladda hem och kolla vad som gömmer sig bakom filnamnet eller om det räker med att dom ser om man har nån fil vid namnet (tex) doom 3 ?
Metal_boy_
2005-01-07, 20:10
Nån som --VET-- om nån från tex antipiratbyrån måste ladda hem och kolla vad som gömmer sig bakom filnamnet eller om det räker med att dom ser om man har nån fil vid namnet (tex) doom 3 ?
klart dom måsste ladda det..jag kan ju döpa en laglig fil till GTA3
klart dom måsste ladda det..jag kan ju döpa en laglig fil till GTA3
Edit: Har läst tråden lite mer noggrant nu :)
Metal_boy_
2005-01-07, 20:15
Antog det ochså och då har argumentet att ispn kan sätta ditt dig genom att övervaka gått åt helvete eller hur
kan du ta det där igen?
kan du ta det där igen?
Jag bara tittade genom tråden snabbt och fick av nån anledning för mig att folk fick för sig att ispn övervakade och stängde av folk om dom tyckte att nån tankade för mycket olagliga grejer utan att kolla så nogrant. :em:
Callister
2005-01-07, 20:20
Jepp, för att du ska bli "skyldig" måste de ha fått hem hela filen. Men de gör ju intrång på dig om de ens lyckas se filen.
Metal_boy_
2005-01-07, 20:20
Jag bara tittade genom tråden snabbt och fick av nån anledning för mig att folk fick för sig att ispn övervakade och stängde av folk om dom tyckte att nån tankade för mycket olagliga grejer utan att kolla så nogrant. :em:
hehe nej så är det inte
Jepp, för att du ska bli "skyldig" måste de ha fått hem hela filen. Men de gör ju intrång på dig om de ens lyckas se filen.
därför ska man alltid avsluta på 99%
Eller så delar man bara ut linuxdistar.
därför ska man alltid avsluta på 99%
Känns som om att man får börja med det så är man säker tills den nya lagen går igenom. Känns bara lite sketet att göra så då jag hatar när andra gör så :(
Metal_boy_
2005-01-07, 20:34
bara dela ut en massa skit
Metal_boy_
2005-01-07, 20:36
Eller så delar man bara ut linuxdistar.
bara ta kort på en kaktus i 500.000.000 olika vinklar och sen dela ut ;)
bara dela ut en massa skit
Har hört att manga (sån japanska tecknad smörja heter så va ??) är lagligt att dela ut stämmer det ?
Metal_boy_
2005-01-07, 20:40
Har hört att manga (sån japanska tecknad smörja heter så va ??) är lagligt att dela ut stämmer det ?
Den frågan får du ställa till nån annan..jag vet inte, och i vilket fall som helst så tror jag inte att Allan skulle uppskatta sån information
Chrilleman
2005-01-07, 20:45
[QUOTE=Garnax]Tycker steam är ett bra exempel på hur jag vill ha det.
Då är spelet betydligt billigare och man vet att den som gjorde spelet eller sjöng låten osv får pengarna man betalar inte en massa fetton i armani kostymer och nya bilar i enorma hus...
QUOTE]
Visst, det är säkert bra. De som gör spelen ska ju ha en rimlig lön för detta. Men om det inte finns några "fetton i armani-kostymer" som går in med riskkapital, så kommer många spelidéer aldrig att bli något spel. Tänk på att ett spel som ex HL2 eller DOOM 3 kostar säkert en 100 mille att utveckla. Var ska de pengarna komma ifrån?
Näpp. Håll er till det som är tillåtet, OK?
allan
Den frågan får du ställa till nån annan..jag vet inte, och i vilket fall som helst så tror jag inte att Allan skulle uppskatta sån information
hmm har du nog rätt i
Metal_boy_
2005-01-07, 20:49
Näpp. Håll er till det som är tillåtet, OK?
allan
jess, det va därför jag drog en gräns där innan vi gick för djupt
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.