Visa fullständig version : Bänkpress, hur strikt?
När man kör sammansatta övningar med flera involverade muskler som t ex bänkpress, ska man då försöka köra dom så strikt som möjligt?
Tanken är denna, hjälper man till med axlar fram och triceps så lyfter man ju mer och stimulerar CNS mer, vilket är ett av syftena med att köra basövningar, men samtidigt kan man ju fixera skulderbladen och kröka ryggen mm för att isolera bröst så mycket som möjligt, detta kommer ju ta mer på bröstet men samtidigt inte ge lika stark signal till CNS och därför förstöra lite av syftet med den basövning, alltså-->
Ska man köra första övningen i programet, basövningen strikt eller ska man sträva efter att lyfta så mycket som möjligt och inte bry sig om utförandet?
Du ska aldrig låta vikten bestämma utförandet. Lyft tungt, men inte tyngre än att du klarar av att utföra övningen som den ska göras...
Vänlgien,
Petrus
Pudzianovski
2002-05-17, 17:34
jag tänker alltid på jesus när "petrus svarar"
är jag dum?
helt klart ska man låta bli att köra för tungt. om man alltid lär sig att köra på de vikter man klarar av utan striktheten försämras.
jag håller med jesus. petrus menar jag
:D :D :D :D
Självklaret ska en övning utföras, som en övning ska utföras, annars ökar risken markant för skador...
Vad har man för mål med träningen?
Det är en viktig fråga i sammanhanget. Är man ung och nybörjare så absolut, så strikt att man blir bra gruntränad i de musklerna man nu har för avsikt att träna.
Det är ju ingen mening att bli stark i bänkpress om man inte har för avsikt att tävla i den grenen, eller hur?
Jag tror jag förstår din fråga Flood ;)
Genom att använda samansatta övningar och lyfta jättetungt så får sig CNS en omgång och man får fin utsöndring av tillväxthormoner. Allt det där kan vara en fördel i början av ett pass.
Men som sagt, det beror på vad man är ute efter. Tar du i överjävligt och fuskar så ökar du CNS och hormonnyttan, däremot har du ökad risk för skador. Du växer väldigt dåligt när du vilar pga. skador. Fråga Jocke!
Som du själv sa i början, kör du bänk som bröstövning så förlorar du på ett ostrikt utförande.
Ja, det finns ju en del max ot anhängare här och det enda det står där e ju fan att man ska stressa CNS, jag menar ju såklart inte att man ska köra så det är farligt. Därför tänkte jag att om man t ex inte fixerar axlarna när man kör bänk och därmed kan hjälpa till med axlarna och lyfta mer så stressar man CNS mer--> mer hormoner m m
Vad är annars syftet med basövning? Varför köra en övning som involverar flera muskler när man strävar efter att köra med en?!?!
Kroppen är ju gjord så att musklerna arbetar tillsammans, det är ju bl a därför man får öva upp muskelkontakten. Så jag tror inte bröstet får så jävla mycket mindre träning av det bara att man hjälper till med fler muskler, annars är det väl bara att köra ett eller två disco set i slutet så har man kompenserat det.
[ 17 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Flood ]
Tack Forest förresten, jag är helt sorglig på att få ur mig vad jag menar.
AnderssoN
2002-05-17, 20:26
Bänk en en typisk övning där jag både sett och hört att många skadat sig i. Oavsett träningsprogram ska man ju aldrig slarva med utförandet.
Det kan vara riktigt djuriskt tungt i bänk ändå, även om man skippar att skjuta fram axlar, lyfta på röven och trycka med triceps. Växa lär du göra ändå...
Det är klart att jag växer i alla fall, men är det någon som vet?
alltså jag förstår inte logiken med att köra en sammansatt övning och koppla bort så mycket muskler som möjligt, det är ju omvänt att fuska i en disco?
Jag strävar så klart mot att köra så strikt som möjligt med så bra kontakt som möjligt men...
...dom som förespråkar basövning först i programet (alla) gör ju det för att man flyttar mycket vikt --> det gör man för att man använder fler muskler --> det ger en starkare signal till CNS --> då utsöndras mer tillväxthormoner.
Varför då köra första övningen strikt? (så länge man har kontroll på den, d v s inte skadar sig)
alltså det stämmer inte?! :confused: :confused:
AnderssoN
2002-05-17, 22:16
Basövningar har ju just den fördelen att du kan köra dem strikt och ändå växa på fler ställen än ju den muskeln du vill träna.
En övning som t ex marklyft ska köras riktigt strikt, men ändå tränar man långt många fler delar av kroppen än man kanske räknar med.
Samma sak med bänkpress. Det är omöjligt att koppla bort triceps. Även om den arbetar "sekundärt" i övningen, tränas den mycket ändå. Till skillnad mot hantelflyes, där man i princip inte använder triceps något alls. DET är fördelen med sammansatta basövningar.
Koppla bort något kan man aldrig göra, men man kan se till att en viss muskelgrupp får jobba extra hårt i en basövning. Att försöka koppla bort saker och ting i en basövning är ungefär lika klokt som att pressa med triceps i flyes.
Vet inte om jag svarar på din fråga riktigt...
[ 17 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: AnderssoN ]
Nja!!
Extremfallen är ju:
isolering av muskeln ex flyes
Sammansatt övning, flera muskler ex knäböj
iso(mycket kontakt, lite CNS)--------------------Bas(lite kontakt, mycket CNS)
Vart på "linjen" skall första övningen ligga?
Min "teori" är: Om man t ex i bänk strävar efter att lyfta med så mycket(ena extremfallet) muskler som möjligt i stället för att focusera på pecsen så ger det en starkare signal och det i sin tur ger i längden en ökad tillväxt när man sedan kör resten av övningarna som vanligt (strikt) + att man kanske lägger till 1-2 set för att kompensera (om man nu hade vetat exakt hur många set som behövs)
Kanske bara ett set räcker för att ge signalen, inte vet jag? med få reps eller 1rm (ännu farligare, finns ju en artickel här på kolozzeum om det)
sen så är det klart att man inte kan isolera en muskel totalt vare sig i disco (det finns stabilisatorer)eller bas övningar(både stab. och assist., över två leder), men det går ju bättre i disco övningar av flera anledningar.
Alltså är det nån som vet om man i slutändan kan tjäna på det?
Finns det nån forskning på det?
Jag vet att jag inte riktigt får fram min mening, men jag hoppas det klarnar lite till.
Så allvarligt är det ju inte, men det hade vart kul att veta och kanske nyttigt på några års sikt.
[ 18 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Flood ]
Arne Persson
2002-05-19, 19:44
Flood: Fick ditt mail. Jag har oerhört lätt för bänken vad gäller kontakt med bröstmusklerna. Jag känner inget i varken axlarna eller triceps. Styrkan i bänken är tämligen värdelös. Jag har kört senaste åren tills helt nyligen alla reps med stopp ("klapp"). Jag har hela tiden kört två bröstpass i veckan, ett tungt (Måndagar, där bänken ser ut enl följande: 6 6 3 3 3-5X1-3)och ett lätt (tordagar 3-5X5). Sedan några veckor ändrade jag lite i programmet eftersom jag heda kört fast. Jag körde mitt gamla tunga pass på måndan och ändrade mitt lätta pass med stopp till 88666 utan stopp på bänken och snedbänken och vips så ökade jag igen. Mina pecs har alltid varit lätt överdimensionerade tack vare bänken som av många anses som en värdelös bröstövning. Vilket jag inte tror att Arnold, Franco mfl. håller med om. Jag anser självfallet att de tunga basövningarna skall ligga först för att aktivera max antal motorunits = sunt förnuft. Obs. lägg märke till att jag inte direkt svarat på dina frågor.
Nä, jag får väl ge upp då :)
Det går väl inte att svara på förrän nån gör ett sånt experiment.
Arne Persson
2002-05-19, 23:18
Vi kan ju alltid diskutera per telefon.
Jag kan nog tyvärr inte så mycket att det fyller ett samtal, det jag kan det står här :D , men skulle jag inte kunna släppa det så hör jag av mig.
Tackar i alla fall.
Jag vet i alla fall att jag skadade slemkörtlarna i armarna i bänken genom att inte köra strikt. Troligen så tog jag i med axlarna i toppläget vilket var orsaken till inflationen. Sedan jag trycker tillbaka skuldrerna och inte lyfter för högt så har jag inga bänkproblem...
Men jag kännerfortfande av i armarna. Troligen så har jag förstört slemkörtlarna för gott? Men dom kanske börjar fungera så småningom?
Alla ryggdominanta som har svårt att få kontakt med bröst bör vara extremt aktsamma med bänkpressen. Vissa sätter den direkt, precis som vissa kan köra fulla benböj felfritt redan första passet. Men har man inte perfekt teknik i sådana övningar MÅSTE man slipa den till den blir det. Ni lurar bara er själva, och axelskador kommer för dom flesta som ett brev på posten.
Bänkpress är en bra övning utförd rätt, men det är på tok för många som inte kan det och jag tror inte det finns någon övning som skadat så många axlar, även procentuellt sett.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.