Visa fullständig version : Rapsolja v Olivolja!
Overload
2005-01-05, 21:05
Vilken är egentligen bäst för deffning? Vilken har mest omega-3 och de nyttiga fleromättade fettsyrorna?
Jag har alltid trott att rapsoljan med dess 37% omega-3, var det bästa alternativet men sen såg jag några proffsbyggares dieter och de åt olivolja sen sa även en kompis till mig att olivoljan är mkt bättre.
Hur är det egentligen?
Här kanske ?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=35566
Själv använder jag rapsolja.
Overload
2005-01-05, 21:12
Grub! Vart är du när man behöver dig:)
mystic[-_-]
2005-01-05, 21:15
Du fick ju svar :rolleyes:
Vilket tålamod, det har ju gått hela 7 minuter. Sen var Sverkers svar bra väl?
Overload
2005-01-05, 21:26
Vilket tålamod, det har ju gått hela 7 minuter. Sen var Sverkers svar bra väl?
Han svarade inte på min fråga/frågor.
Han hänvisade mig till en länk som diskuterade olivolja å linfröolja.
Ingen som kan svara?
King Grub
2005-01-05, 21:31
Den som tjatar på det sättet minskar chanserna till svar dramatiskt. Som om inte Sverkers svar var gott nog, och som om det vore någon personlig frågelåda i stället för ett diskussionsfourm. :rolleyes: Orkade du inte klicka? Svaret fanns ju där. Eller söka själv?
Han svarade inte på min fråga/frågor.
Han hänvisade mig till en länk som diskuterade olivolja å linfröolja.
Ingen som kan svara?
"Rapsoljan innehåller 20 % linolsyra, Omega-6, och 10 % linolensyra, Omega-3.
Det ger förhållandet 2 : 1 vilket är en utmärkt balans och resten av oljan är främst omättad oljesyra"
Duger inte som svar eller?
Overload
2005-01-05, 21:50
ok sorry. Jag fick fortfarande inte svar på vilken som var bäst men jag kör på rapsoljan då.
King Grub
2005-01-05, 21:52
Jag hittar svaret på vilken som är bäst i den tråden...
ok sorry. Jag fick fortfarande inte svar på vilken som var bäst men jag kör på rapsoljan då.
Ifall du berättar vilket fett du får i dig under en vecka. Hur mycket fet fisk du äter, ifall du snaskar jordnötter, vilken olja använder du i köket idag, fläskkarre´/ hamburgare ?, mycket pommesfrittes ?, linolja till frukost ?
Frågan är inte vilken olja som är bäst utan vilken du behöver !
Fettet i kosten är ju ett samspel av allt du äter.
Rapsoljan har den fördelen att den är balanserad m a p de fleromättade fettet och att huvuddelen av energin kommer från omättat fett. En kombination som olivoljan har svårt att slå.
Givetvis är ju olivoljan inte ohälsosam utan har sin plats i köket, men enligt mig, mer som krydda i maten.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.