Visa fullständig version : Är Bodybuilding en sport enligt dig?
Pudzianovski
2005-01-05, 15:31
Poll numemr 2. Kul att se svaren.
Japp det ät det!
Jag förstår inte varför det inte skulle vara det, kan jag få ett bra svar på den frågan :)
Ja.
Jag tycker att det är en sport, däremot skulle jag inte se själva tävlandet som idrott. Självklart är vägen dit idrott, men just i det här fallet tycker jag faktiskt att man kan skilja på tävlingn och "förberedelse".
Tricklev
2005-01-05, 15:43
Är inte bf en sport så är inte bb en sport.
Varför skulle det inte vara det? :furious:
pellepedal
2005-01-05, 16:02
Japp. Faller in under mina kriterier för en sport.
Ja. Lika mycket som bodyfitness.
//Jörgen
Ja. Lika mycket som bodyfitness.
//Jörgen
Eller lika lite... Det är en klockren bedömningssport i mina ögon. Bedömningssporter är sisådär men de är inte mindre sport för det.
Patriarch K
2005-01-05, 17:10
Ja!
Min idrottslärare räknar inte det som sport, därav får jag inget MVG i Idrott & Hälsa A :insane:
cheesian
2005-01-05, 17:14
Klart som fan
Herkulez
2005-01-05, 17:16
fett me jao
om det finns snubbar som bedömmer hur fint man åker skrillor eller hästhoppning, så måste ju bb oxå vara en sport.
Fast jag tror iofs bb aldrig kommer dyka upp i sportspegeln.
Sport är ett samlingsbegrepp för olika fysiska aktiviteter med tävlingsmoment. De största sporterna i Sverige är fotboll, ishockey och bandy. Nästan varje sport har ett eget idrottsförbund. Den sport som är störst eller mest älskad i ett land brukar benämnas som en nationalsport.
Sport är ett ord med engelsk-romerskt ursprung. Sporter handlar i regel mer om kontroll (motorsport, ridsport), medan idrotter i regel handlar mer om egen fysisk prestation (friidrott). Man gjorde större åtskillnad förut men nu används termerna ofta lite hur som helst.
Längre ned..
Svenska sporter:
"Styrkesport?
[Armbrytning www.swedisharmwrestling.com (största sidan i världen)]?
[Body building]?
Dragkamp?
Styrkelyft? Länk till förbundet: http://www.styrkelyft.info/
Tyngdlyftning? Länk till förbundet: http://www.tyngdlyftning.com/ "
RobbeliRobban
2005-01-05, 18:09
Döma ner massa? då är det ingen sport.
Ja, Arnold säger ju "greatest sport in the world" :)
Styrkebyggare
2005-01-05, 18:18
Jag röstade nej eftersom jag anser att en sport per definition är något som (vid tävling) avgörs genom en fysisk prestation.
Det kan handla om såväl styrka, snabbhet, smidighet, precision eller kombinationer av flera av dessa.
Sen är det självklart så att bb´s generellt är betydligt "bättre idrottsmän" fysiskt sett än bowlare, luftpistolskyttar mfl om man jämför.
Jag tycker dock inte att förberedande träning kan räknas i dessa sammanhang. Det är själva tävlandet som räknas, och där handlar det om estetik! Ingen vill väl hävda att förmågan att posera är den största delen av resultatet - även om denna naturligtvis kan ha betydande inverkan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.