handdator

Visa fullständig version : Största katastrofen i modern historia?

Tomten
2005-01-05, 08:43
Undrar bara, är Tsunamin den största katastrofen som drabbat *svenska folket* i modern historia? Har vi någonsin varit med om något liknande? När Estonia förliste så omkom väl ungefär 300 svenskar? Tsunamin verkar ju minst ha krävt 1000 svenska liv, möjligtvis så mycket som 2000 :/

Sverker
2005-01-05, 09:04
Poltava.

Slaget mot danskarna utanför Lund 1676 kostade 15 000 mäniskor livet, hälften danskar, hälften svenskar.

Även om det är 1600-tal så är det modernt för mig.

Metal_boy_
2005-01-05, 10:00
Poltava.

Slaget mot danskarna utanför Lund 1676 kostade 15 000 mäniskor livet, hälften danskar, hälften svenskar.

Även om det är 1600-tal så är det modernt för mig.

precis, jag menar jag använder fortfarande fjäderpenna och doppar o bläck :D. Specielt när jag skriver kärleksbrev till Herkulez, för då vill jag att det ska vara så personligt som möjligt :notme:

Dalì
2005-01-05, 10:14
Olyckor som krävde flest svenskars liv? Katastrofer? I modern tid säger Persson att det här har varit Sveriges största katastrof så det är säkert så tyvärr.

Poltava var iofs ingen olycka elr katastrof. Det var en krigssituation. Ingen annan som tycker det är skillnad på krig och olycka / naturkatastrof?
Död som död å andra sidan.

Slartibartfast
2005-01-05, 10:28
"Riket" är väl en av de största svenska katastroferna?

Sverker
2005-01-05, 12:38
Poltava var iofs ingen olycka elr katastrof. Det var en krigssituation. Ingen annan som tycker det är skillnad på krig och olycka / naturkatastrof?
Död som död å andra sidan.

För unga ädlingar var krig säkert det enda som var tillräckligt ädelt att deltaga i.

För unga ynglingar från de lägre stånden och som satsade sin karriär inom militären var nog krig ett nödvändigt ont.

Men för den indelte soldaten ? Han som flydde från fattigdom till ett eget torp och lite jord att odla. Han som fick en stadig inkomst från dagsverken hos rotebonden och nu kunde fria och gifta sig med den piga han älskade.

För honom kan krig bara ha varit olycka och katastrof.

Arne Persson
2005-01-05, 14:40
För unga ädlingar var krig säkert det enda som var tillräckligt ädelt att deltaga i.

För unga ynglingar från de lägre stånden och som satsade sin karriär inom militären var nog krig ett nödvändigt ont.

Men för den indelte soldaten ? Han som flydde från fattigdom till ett eget torp och lite jord att odla. Han som fick en stadig inkomst från dagsverken hos rotebonden och nu kunde fria och gifta sig med den piga han älskade.

För honom kan krig bara ha varit olycka och katastrof.

Kan tänka mig att under den tid som den något luddiga företeelsen "Digerdöden" härjade så strök det med ett hyfsat antaal individer i vårt land.

datorjaevel
2005-01-05, 14:41
får nog hålla med arne, digerdöden är långt värre än det ni hittills rabblat upp. På 4 år dog ca 40 - 50% av hela europas invånare. Ca en tredjedel av sveriges befolkning dog av digerdöden... några fler än denna katastrof

Snubben
2005-01-05, 14:43
Största katastrofen är väl ändå aids i Afrika.

Arne Persson
2005-01-05, 14:44
Största katastrofen är väl ändå aids i Afrika.

Inte för svenskarna som det väl nu gällde?

Snubben
2005-01-05, 14:48
Inte för svenskarna som det väl nu gällde?

Gäller det svenskar, vart står det?

Topic säger "Största katastrofen i modern historia?"
Visserligen han ger bara ut svenska händelser i sin text men han säger inte enbart svenska katastrofer. Så det så.

Men annars är det väl som du sade innan, digerdöden.

Arne Persson
2005-01-05, 14:50
Gäller det svenskar, vart står det?

Topic säger "Största katastrofen i modern historia?"
Visserligen han ger bara ut svenska händelser i sin text men han säger inte enbart svenska katastrofer. Så det så.

Men annars är det väl som du sade innan, digerdöden.

Undrar bara, är Tsunamin den största katastrofen som drabbat *svenska folket* i modern historia?

datorjaevel
2005-01-05, 14:51
arne hann före

Tomten
2005-01-05, 17:21
På en global skala så är den här katastrofen tämligen ynklig, om man ska jämföra med svält, sjukdomar osv. Det finns också en hel del jordbävningar som var värre än den här tsunamin. På 70-talet strök ju sisådär en 600.000 kinser med i en enda jordbävning :/

Fast precis som andra redan sagt, det jag undrade var om sverige någonsin varit med om en liknande katastrof. Då räknar jag inte heller vanliga "krig".

Herkulez
2005-01-05, 17:23
Födelsen av jense, visste ni att han bara sett kvinnligt kön 2ggr, när han föddes och när dom försökte trycka in han igen för att han var så ful.

Grisen
2005-01-05, 17:33
Födelsen av jense, visste ni att han bara sett kvinnligt kön 2ggr, när han föddes och när dom försökte trycka in han igen för att han var så ful.

:laugh:

Herkulez
2005-01-05, 17:47
:laugh:
Ja du skrattar du.....hur kul tror du det var för Jenses mamma när läkaren tittade först på röven och sen på ansiktet och utbrast "ojdå du har fått siamesiska tvillingar"